Mielestäni on väärin, jos opettaja tulee hoitovapaalta kesäksi "töihin" ja sitten
kun taas koulut alkavat syksyllä, niin jää taas hoitovapaalle. Saa siis täyden palkan kesältä tekemättä mitään ja sijainen, joka on hoitanut tämän "opettajan" virkaa, joutuu kesäksi työttömyyskortistoon, käytännössä muutamaksi kuukaudeksi ilman rahaa.
Kommentit (60)
jolloin opettajan ammattia arvostettiin. Nykyään en juurikaan ammattiani mainosta, ellei ole pakko mainita, sillä muuten joutuu heti kauhean ryöpytyksen kohteeksi, kun on vain kahden tunnin koulupäivä, viiden tonnin kuukausipalkka ja lomaakin puolet vuodesta...
joten kannattaa syyttää järjestelmää eikä yksittäisiä ihmisiä. Mutta eiköhön tuo muutu jollain aikataululla.
*IHAN PAKKO* pätkiyttää se hoitovapaansa noin moraalittomasti?
joutuisi työajoista joustamaan...
Kokonaistyöiaka olis hyvä. KAikki tehdyt tunnita lasekettaisi
Hyvä idea! Nousisi palkkakin ja huimasti, kun rupeaisi laskemaan noita 15 tunnin työpäiviä. Tulisi vaan veronmaksajille kalliiksi, jos opettajat ilmoittaisivat rehellisesti kaiken työhön käyttämänsä ajan.
Sitä paitsi hoitovapaan voi pitää kuka tahansa vaikka kymmenessä osassa, jos työnantaja suostuu, ja tulla aina välillä töihin. Jos opettajan hommassa ei kesällä ole opetusta, niin sitten maataan laakereillaan. Sitä lomaa kun ei saa siirrettyä.
Jos palkka nousis,eli tulis isompi palkka aina työkuukausina ja kesältä sais vaan lomarahat. Ymmärrän,että kouluvuosi vaatii suunnittelua,mutta uus kouluvuosi alkaa vasta elokuussa ja tällöin opettajienkin palkka alkaa juosta. Lomakorvauskin tulisi sen mukaan,mitä on tehnyt töitä menneenä vuonna.
On ihan on että opetajille kompensoidaan piotämättä jäneet lomat, mutta nykysysteemi ei kyllä ole oikea.
Varmaa ollaan onneksi menossa kohti kokonaistyöaikaa kaikilla opettajilla, jolloin lomat ovat normaalit
että voit pitää äitiyslomalla kertyneen kesälomasi äitiysloman/hoitovapaan jatkoksi? Tämähän on täysin sama asia. Haluatteko siis kaikilta loman ja palkan pois, vai vain opettajilta?
Ja toinen vastaava kusetus on 9 kk "sairaslomalla" ja 3 kk "töissä".
Opettajan ammattietiikan arvostus ei minulla ole nollassa, se on pahasti miinuksen puolella.
Terveisin lääkäri, saikkua viimeisen 10 vuoden aikana 2 vkoa, ja noina vuosina parina kesänä yli 4 vkon kesäloma...
luokanope (heh "nuori sijainen"....) täällä. Oma työsuhteeni pätkäistiin taas kerran kesän ajaksi katkolle. Tällä kertaa ei syynä äitiyslomalainen, vaan ope, joka koki varmaan kesän ajaksi ihmeparantumisen ja palasi kesäksi töihin remppoineen:)
Minä olen ahertanut hiki hatussa ja tunnollisesti tehnyt kaiken koko vuoden...Reksi yritti kyllä kaikkeni puolestani, häntä harmitti oikeesti,mutta minkäs teet...
No, vahingosta viisastuneena otin ensi lukuvuodeksi resurssiopen sijaisuuden. Ei ole omaa luokkaa, oon pelkkä tuntiope vaan, mutta työsuhde jatkuu koko vuodenkierron.
Vaikka kaikkea ei mitata rahassa, niin sijaisenkin täytyy elättää perhettään. Minä en ole koskaan päässyt nauttimaan palkallisista pitkistä kesälomista. Aikaisemmin, kun omat lapset oli pieniä, työskentelin toisella alalla...
Onneksi omat asuntovelat on jo maksettu ja isäntä töissä, muuten tekis tiukkaa...
oudolta käytännöltä, mutta meillä ei ole mahdollisuutta siirtää kesälomaa mihinkään muuhun ajankohtaan eli tuo on tavallaan ainoa keino kompensoida sitä. Ja käsi sydämelle, etkö todella itse tekisi niin vai todellako "eläisit" kesän mieluummin sillä huimalla kotihoidontuella?? Tuolla asialla on tosi helppo moralisoida miettimättä sen enempää syitä ja perusteita. Minä teen juuri tuolla ap: n mainitsemalla tavalla ensi kesänä enkä tunne minkäänlaista omantunnontuskaa siitä. Toivoisin, että ihmiset perehtyisivät hiukan asioiden taustoihin ennenkuin huutavat näitä syytöksiään ääneen. t. luokanope
Äitiyslomalta kesäksi "töihin" tuleva on itsekäs paskiainen.
Eli virkasuhteessa oleva opettaja ei voi itse tehdä asialle mitään, sijaiselle ei makseta kesäajalta korvausta, vaikkei viranhaltija palkkaa saisikaan.
joka tulee 9kk hoitovapaan jälkeen, Onko sillekin mieslestäsi joku oikeutettu selitys?
oudolta käytännöltä, mutta meillä ei ole mahdollisuutta siirtää kesälomaa mihinkään muuhun ajankohtaan eli tuo on tavallaan ainoa keino kompensoida sitä. Ja käsi sydämelle, etkö todella itse tekisi niin vai todellako "eläisit" kesän mieluummin sillä huimalla kotihoidontuella?? Tuolla asialla on tosi helppo moralisoida miettimättä sen enempää syitä ja perusteita. Minä teen juuri tuolla ap: n mainitsemalla tavalla ensi kesänä enkä tunne minkäänlaista omantunnontuskaa siitä. Toivoisin, että ihmiset perehtyisivät hiukan asioiden taustoihin ennenkuin huutavat näitä syytöksiään ääneen. t. luokanope
.
Jos nyt ihan rehellinen olen, niin mun mielestä olis kaikkien etu, jos opettajilla olis normaali työaika 8-16. Käsittääkseni opettajat nytkin tekevät töitä enemmän kuin tuntien pito, miksi ihmeessä eivät voi olla samassa työajassa kuin muutkin.
mutta vanhempien olisi ehkä hiukan hankala tulla klo 14 alkavaan vanhempainiltaan.
Täällä huudellaan, että "antaisitko oman vuosilomasi pois" ja yritetään vetää huomio pois siitä asiasta, että opettajat voivata palata töihin (lue: lomalle) joka kesä kun hoitovapaalla ovat.
OAJ ajaa vain vakituisten opettajien etua, sijaiset ovat ihan paarialuokkaa, heidän hyväkseen ei tehdä mitään.
joutuisi työajoista joustamaan...
Kokonaistyöiaka olis hyvä. KAikki tehdyt tunnita lasekettaisi
.
Jos nyt ihan rehellinen olen, niin mun mielestä olis kaikkien etu, jos opettajilla olis normaali työaika 8-16. Käsittääkseni opettajat nytkin tekevät töitä enemmän kuin tuntien pito, miksi ihmeessä eivät voi olla samassa työajassa kuin muutkin.
mutta vanhempien olisi ehkä hiukan hankala tulla klo 14 alkavaan vanhempainiltaan.
Minä palasin hoitovapaalta töihin kesäkuun alussa ihan vain siksi että niin voi kerta tehdä. Sijaisen työsopimus loppui 2.6 joten rahoja ei olisi saanut kukaan muukaan. Nyt mene syksyllä myös käytännössä takaisin eli aloitan oikeasti työt, viime kesänä jatkoin hoitovapaata taas elokuussa.
Olen itse tehnyt opiskeluaikoina monta palkatonta kesää, joten näin toimitaan niin kauan kun voi. Opettajat pitävät lomansa silloin kunnassa on päätetty, muutoin voi anoa palkatonta jos sattuu saamaan.
itkekööt vaan! Ei haittaa mua. Mä teen vain niin kuten kaupunkimme palkanlaskija mulle ehdotti ja mikä on mulle taloudellisesti kannattavaa ja täysin laillista toimintaa. Jos se jonkun muun napaa kaivaa niin kaivakoot. Ei haittaa. Olisitte itse joskus miettineet tarkemmin, mihin ammattiin kouluttaudutte.
Nimimerkillä "aineenope, joka palasi jo TOISTA kertaa peräkkäin kesäksi töihin"
Ensi vuonna sijaisina ovat eri henkilöt kuin tänä vuonna, koska löytyi haastatteluissa parempia. Sijaisella ei olisi siis työsuhdetta kesän aikana eikä ensi syksynä, ellei hän olisi uutta sellaista saanut sovittua.
eri systeemiä. Äitiysloman aikana kertyneiden lomien pito on ilmeisesti kaikille selvä juttu. Koska niitä ei voi siirtää äitiysloman jatkeeksi, niin opet palaa kesäksi palkansaajiksi.
Se on totta, että hoitovapaalta ei kenellekään kerry lomia. Koska hoitovapaa on kuitenkin mahdollista pitää kahdessa pätkässä, opettajat käyttävät tätä hyväkseen. Lapsen syntymän ajankohta määrittää, onko mahdollista saada palkkaa kahdelta vai kolmelta kesältä. Tyhmäähän olisi olla käyttämättä etua, joka on kaikkien saatavilla. Opettajan työssä tästä mahdollisuudesta pääsee nauttimaan enemmän kuin muilla aloilla, mutta opettajia tästä on mielestäni turha syyllistää. Kuka tahansa käyttäisi tilannetta samalla tavalla hyväkseen, jos pystyisi.
Täällähän aina nimenomaan korostetaan, että kesällä saatava palkka on talvella ansaittu. Oikeasti palkka ansaitaan lukuvuoden aikana, mutta käytännön syistä se on jaettu 12 kk: lle.
Tämän mukaan kesän palkan on ansainnut sijainen eikö vain? Toisekseen hoitovapaan ajalta ei kerry vuosilomaa, vanhempainvapaalta kertyy. Pitäköön opet kesällä lomaa sen verran mitä muutkin kuntatyöntekijät ansaitsevat.