Mielestäni on väärin, jos opettaja tulee hoitovapaalta kesäksi "töihin" ja sitten
kun taas koulut alkavat syksyllä, niin jää taas hoitovapaalle. Saa siis täyden palkan kesältä tekemättä mitään ja sijainen, joka on hoitanut tämän "opettajan" virkaa, joutuu kesäksi työttömyyskortistoon, käytännössä muutamaksi kuukaudeksi ilman rahaa.
Kommentit (60)
tosi kiva lapsille, kun opettaja tjatkuvasti vaihtuu
Ensi vuonna sijaisina ovat eri henkilöt kuin tänä vuonna, koska löytyi haastatteluissa parempia. Sijaisella ei olisi siis työsuhdetta kesän aikana eikä ensi syksynä, ellei hän olisi uutta sellaista saanut sovittua.
Se on totta, että hoitovapaalta ei kenellekään kerry lomia. Koska hoitovapaa on kuitenkin mahdollista pitää kahdessa pätkässä, opettajat käyttävät tätä hyväkseen. Lapsen syntymän ajankohta määrittää, onko mahdollista saada palkkaa kahdelta vai kolmelta kesältä. Tyhmäähän olisi olla käyttämättä etua, joka on kaikkien saatavilla. Opettajan työssä tästä mahdollisuudesta pääsee nauttimaan enemmän kuin muilla aloilla, mutta opettajia tästä on mielestäni turha syyllistää. Kuka tahansa käyttäisi tilannetta samalla tavalla hyväkseen, jos pystyisi.Siis lopettakaa jo tuo opettajien syyllistäminen!
Kunpa kaikki opettajat myöntäisivät, että käyttävät hyväkseen vääristynyttä järjestelmää ja kikkailevat itselleen mahdollisimman hyvät tulot. Eivätkä jeesustelisi aivan naurettavia siitä, että ansaittujen lomien pitämiseksi joutuvat muka näin tekemään. Vieläpä kahtena, tai jopa kolmena kesänä peräkkäin! Yrittäkää ymmärtää, että me kaikki tiedämme opettajilla olevan todella hyvät lomaoikeudet ja että he virassaan saavat täydet lomat riippumatta siitä, ovatko he ehtineet niitä ansaita vai eivät.
Työehdot ovat kuntakohtaisia, eivät koulukohtaisia. Mua ärsyttää, kun luuloja esitellään tietoina.
tosi kiva lapsille, kun opettaja tjatkuvasti vaihtuu
Ensi vuonna sijaisina ovat eri henkilöt kuin tänä vuonna, koska löytyi haastatteluissa parempia. Sijaisella ei olisi siis työsuhdetta kesän aikana eikä ensi syksynä, ellei hän olisi uutta sellaista saanut sovittua.
luokanope (heh "nuori sijainen"....) täällä. Oma työsuhteeni pätkäistiin taas kerran kesän ajaksi katkolle. Tällä kertaa ei syynä äitiyslomalainen, vaan ope, joka koki varmaan kesän ajaksi ihmeparantumisen ja palasi kesäksi töihin remppoineen:)
Minä olen ahertanut hiki hatussa ja tunnollisesti tehnyt kaiken koko vuoden...Reksi yritti kyllä kaikkeni puolestani, häntä harmitti oikeesti,mutta minkäs teet...
No, vahingosta viisastuneena otin ensi lukuvuodeksi resurssiopen sijaisuuden. Ei ole omaa luokkaa, oon pelkkä tuntiope vaan, mutta työsuhde jatkuu koko vuodenkierron.
Vaikka kaikkea ei mitata rahassa, niin sijaisenkin täytyy elättää perhettään. Minä en ole koskaan päässyt nauttimaan palkallisista pitkistä kesälomista. Aikaisemmin, kun omat lapset oli pieniä, työskentelin toisella alalla...
Onneksi omat asuntovelat on jo maksettu ja isäntä töissä, muuten tekis tiukkaa...
kuulostaa tutulta. Kirjoititko asiasta Opettaja-lehteen?
Minä olen "vasta" 30-vuotias aineenope, mutta tismalleen samassa tilanteessa; jos töitä ylipäätään on, työsuhteet loppuvat aina suvivirteen. No se ero meillä on, että minä en ole vielä uskaltanut saada lapsia.
Ensinnäkin opettajat eivät saa koko kesän ajalta palkkaa ja päivärahaa. Opettaja saa palkkaa ja päivärahaa vain laskennallisen vuosiloman ajalta, koska tuolloin se vastaa muiden alojen palkallista vuosilomaa. Opettaja kun ei voi pitää laskennallista vuosilomaansa vanhempainvapaan päätteeksi.
Jos opettaja kuitenkin menee töihin heti kesäkuun alussa ja jatkaa lomailuaan vielä laskennallisen vuosiloman jälkeen, päivärahan muulta kuin laskennallisen vuosiloman ajalta saa kunta. Opettaja saa tuolta ajalta, kuten muultakin kesäajalta, vain peruspalkkaa.
Sijaiselle maksetaan viimeisen tilin yhteydessä myös ylituntien ja muiden palkattujen lisätehtävien osuus myös kesän ajalta. Häneltä jää siis saamatta peruspalkka kesä- ja heinäkuulta. Siitä hyvästä hän saa toki päivärahaa, jos hänellä on siihen oikeus. Olisi joskus mielenkiintoista kuulla, paljonko se päiväraha on. Käsittääkseni se kuitenkin perustuu kokonaisansioihin, ei pelkkään peruspalkkaan.
Se, mitä monet opettajat eivät osaa ottaa huomioon, on nimenomaan tuo palkkauksen merkitys. Joillain opettajilla on paljon ylitunteja ja muita lisätehtäviä. Heidän päivärahansa perustuu tietysti myös näihin ansioihin. Esimerkiksi itselläni päiväraha oli isompi kuin peruspalkkani. Eihän minun missään nimessä edes kannattanut tulla töihin muuten kuin laskennallisen vuosiloman ajaksi.
Nämä pointit koskevat tietysti vain töihin palaamista vanhempainvapaan ajalla. Hoitovapaalta kesäksi töihin palaaminen _on_ eri asia. Oma mielipiteeni on, että hoitovapaan keskeyttäminen kesän ajaksi on moraalisesti väärin, jos opettaja on ollut hoitovapaalla koko lukuvuoden. Mutta niin kauan kuin järjestelmä sen mahdollistaa, sitä tulee tapahtumaan.
Ihan naama pokerina Luukkainen tätä käytäntöä puolusti siinä a-tudion jutussa.
Itse olen luokanopettaja, ja jäämässä syksyllä äitiyslomalle. Kävin viime viikolla palaknlaskennassa setvimässä äitiyslomajutut. Ainakin meidän kunnassa homma meni niin, että mun hoitovapaa pätkäistään ihan automaattisesti, ei sitä kysytty multa, aionko palata töihin vai en. Palaan siis ensi kesäksi ja sitä seuraavaksi töihin, kun se automaattisesti niin laitettiin.
Sijaiset on useimmiten nuoria opiskelijoita, ja jokainen meistä opettajista on ollut nuorempana samassa jamassa, tekemässä äitiyslomasijaisuutta, ja kesän ilman palkkaa. Kesätöihin vaan, niinkuin muutkin opiskelijat ja vastavalmistuneet. Ei juuri mikään kunta enää maksa sijaisille kesäloman palkkaa.
Ammatinvalintakysymyshän tämä, ihan jokainen teistä olisi voinut ryhtyä halutessaan opettajaksi, jos pitkät lomat kiinnostaa.
saa ilmoittaa kahdessa osassa, joten montaa kesää ei noin voi venkoilla edes opettajatkaan. Ellei välissä ole syntynyt uutta lasta.
opettajilla on niin surkeat palkat kun ei heistä olisikaan normityöajan tekijöiksi.
No ei ole. Itse olen luokanopettaja, ja vasta ensimmäinen ikälisä tienattuna. Lisätunneilla, tukiopetuksilla ja muilla lisillä korotettuna bruttopalkkani on n. 3300 euroa. Enpä jää paljon jälkeen esim. DI-miehestäni, joka työskentelee vaativissa asiantuntijatehtävissä, ja opiskeli jonkun 7-8 vuotta.
olen erityisopettaja, joten palkkani on parempi kuin sinulla. Kaikilla mahdollisilla ikälisillänikään en pääse samaan kuin sinä.
-3 lisätuntia yläkoulussa 320 e
-ikälisä 100 e
-mus.esitysten hoito 90 e
-luokanvalvojakorvaus (6. lk) 90 e
-tukiopetukset 100 e
-kerhotunnit 100 e
Nuo kun lisää peruspalkkaan, joka on 2540 e, niin tulee joku 3300 e. Olin kyllä tyytyväinen kaikin puolin, enkä tosiaankaan valita palkastani. Mutta kyllä sitten teinkin pitkää päivää, huh huh.
No ei ole. Itse olen luokanopettaja, ja vasta ensimmäinen ikälisä tienattuna. Lisätunneilla, tukiopetuksilla ja muilla lisillä korotettuna bruttopalkkani on n. 3300 euroa. Enpä jää paljon jälkeen esim. DI-miehestäni, joka työskentelee vaativissa asiantuntijatehtävissä, ja opiskeli jonkun 7-8 vuotta.
Kun taas miehelläsi on keskimääräistä surkeampi palkka.
ja minulla ei ole varaa valita että pidänkö lomaa äitiysloman aikana vai jälkeen, sen saa työnantaja sanella. Toki saan lomapalkan, mutta jos lomani määrätään äitiyslomalle ei sen pitäminen kerrytä tulevia lomapäiviä.
Minusta opettajien systeemi on keinotekoinen, mutta hienot ovat edut heillä muutenkin. Täytyy vain ihailla ammattiliittoa!
että voit pitää äitiyslomalla kertyneen kesälomasi äitiysloman/hoitovapaan jatkoksi? Tämähän on täysin sama asia. Haluatteko siis kaikilta loman ja palkan pois, vai vain opettajilta?
Totisesti ainakin toivon, että tämäkään kommentoija ei ole tosissaan.
Opettajien ja muiden työntekijöiden loman kertyminen nimenomaan EI ole sama asia. Opettaja saa täyden loman riippumatta siitä, onko sitä ehtinyt kertyä vai ei. Opettajilla on palkalliset syys-, joulu-, hiihto- ja kesälomat täysin riippumatta siitä, kuinka pitkään ennen lomaa ovat olleet virassa ja onko lomaa kertynyt vai ei.
Äitiysloma ja hoitovapaa mahdollistavat lisäksi lomien moninkertaisen kikkailun. Jos lapsi on syntynyt sopivasti syksyllä, ensin voi pitää kesäloman äitiysloman jälkeen ja sen jälkeen jatkaa hoitovapaalle, jonka keskeyttää seuraavan vuoden kesäloman ajaksi. Ennen töihin paluuta ehtii vielä sopivasti kolmannenkin kesän lomailemaan täydellä palkalla. Ja vaikka lapsi olisi syntynytkin muuhun aikaan vuodesta, kahden kesän lomat opettajaäiti ehtii ainakin kikkailla itselleen.
säästetään niin pirusti, niin tekevät vaan määräaikaissopimuksia elokuusta-toukokuuhun.
Joa systeemi mahdollistaa mainitsemasi, niin onhan se sitten ihan oikein. Tuskin säkään hyvää hyvyyttäs vieraalle ihmiselle antaisit kesälomarahas.
en ole kirjoittanut lehteen, imeisesti meitä on siis enemmänkin työn raskaan raatajia:/
-LO-
joten kannattaa syyttää järjestelmää eikä yksittäisiä ihmisiä. Mutta eiköhön tuo muutu jollain aikataululla.
Siis lopettakaa jo tuo opettajien syyllistäminen!