Oon läski odottaja, pelottaa mitä terveydenhoitaja sanoo. :(
Odotan esikoistani ihan alkumetreillä ja tiedän, että neuvolassa tullaan joka kerta punnitsemaan mut ja kuulemma jostkut terveydenhoitajat jopa suorastaan vit...uilevat ylipainoisille ja marmattavat jos painoa tulee liikaa.
Mua pelottaa ihan oikeasti mennä ekaa kertaa ylihuomenna neuvolaan kun en yhtään tiedä millainen th siellä on painoani kommentoimassa. Mietin jo jotain nestepaastokuureja ym. älyttömyyksiä. :( Onko täällä muita ylipainoisia odottajia? Miten painoonne on suhtauduttu? Tällä hetkellä oon 169cm/79kg.
Kommentit (27)
älä stressaa. Mä painoin enemmän kuin sinä enkä ole koskaan saanut mitään vittuilua painostani neuvolassa.. Tosin olin tarkkana raskausajan mitä suuhuni panin eikä paino noussutkaan kuin ekalla kerralla n.6 kg, tokalla n. 4 ja viimeisellä noin kiilon eli laihduin itse ja olin elämäni parhaassa kunnossa. Söin usein ja vähän.Ja laåset terveitä!
Neuvolan tehtävä on olla sun tukena. Se ei määrittele sitä, kuinka "oikein" odotat lastasi ja kuinka hyvin hoidat sitä. On ihan ymmärrettävää, että stressaat neuvolakäyntiä, mut muista että olet tasavertainen ihminen sen terkkarin kanssa, ei sun tarvitse niin hirveästi miettiä mitä se terkkari sanoo. Ne terkkaritkin on vaan ihmisiä, ja vaikka heillä se työrooli vaatii sanomaan myös ruokavaliosta, niin yksityishenkilöinä heilläkin on ne omat paheensa.
Ja miksi sitä ei tehty? Koska lääkärin lyhyt vastaanottoaika kului sättiessä minua painoni vuoksi ja laittaessa lähetettä pikasokerinmittaukseen! Eipä ollut arvo koholla, kuten ei muutenkaan raskauden aikana- mutta jos lääkäri olisi tehnyt arvionsa kunnolla, hän olisi huomannut että lapsi ei tule syntymään normaalisti.
tietää, että ylipaino on vaarallista ja silti ei asialle tee mitään o_O
En tiedä sitten onko tämä vain Mikkelin tapa mutta täällä pakotetaan kaikki vähänkin ylipainoiset sokerirasitustestiin. Ja terkat tuntuvat kaikki oleva käyrien ja normien orjallisia noudattajia. Ja luultavasti työhaastattelussa arvioidaan se, kuinka paljon he väheksyvät odottajia ja äitejä. Tai sitten minulla on ollut vain todella v-mäiset terkat.
Mutta niin. Tuo riippuu terkasta itsestään. Jos sulle sattuu samanlainen kuivakka käpy, mikä minulla on ollut niin tasan varmasti saat kuulla ylipainosta ja paljon ja joka ikinen kerta, vaikka painoa olisi tullut ihan normaalin mukaan.
No, parasta tässä on se, että nyt toisen aikaan (aloituspaino oli sama kuin esikoista odottaessa, 85kg olen 172cm) olen kerännyt painoa vain tuon lapsen verran+ lapsivedet jne. eli nyt noin 9kg, viikoilla 40, ja tuostakin noin 2kg taitaa olla nesteitä, eli "ylimääräistä" on tullut 2kg,niin saan silti kuulla siltä käpyahterilta valitusta.
Jos terkan valitus ahdistaa niin pyydä toista terkkaa. Meillä se ei ole mahdollista, koska terkkoja on täällä niin vähän.
(Te jotka alatte mussuttamaan että "kyllähän se ylipaino on vaarallista" yms. niin älkää vaivautuko. Me ylipainoiset olettettavasti tiedämme sen. Ja te jotka sanotte "olette vain yliherkkiä" tai "totuus sattuu" niin jotkut terkat ovat ihan oikeasti v-mäisiä ylipainoisille. Uskokaa tai älkää.)
Kaikki raskaudet kun ei ole suunniteltuja.
et pyydä tarkennusta niihin korttiin merkittyihin virheisiin?
Jos olet naimisissa, isän oletetaan olevan puolisosi eikä tuntematon. (Ellet ole muuta puhunut).
Jos et polttanut ennen raskautta, se merkitään "ei" sarakkeeseen. TOdennäköisesti aika moni nainen on joskus polttanut tai maistanut vaikkei enää raskautumisen aikaan tupakoikaan. Vuosia sitten poltetut ei enää nyt vaikuta.
Itse en ainakaan tuollaista sietäisi! Enkä myöskään sellaista, että oletetaan syövän välipalaksi suklaata jne..
t. Raskaana oleva neuvolan th
Nyt kun laskettuun aikaan on enää pari viikkoa, niin kiloja on tullut vain 5,5. Neuvolassa ei th ole koskaan asiasta sanonu mitään, varoitellu vaan että muista että et sitten laihduta nyt raskausaikana! Sokerirasituksessa kävin, kuten kaikki tämän painoiset+ikäiset äidit, lukemat olivat ihanteelliset.
Voit sanoa sille th:lle että et tarvitse asiasta neuvontaa tai moitteita koska tiedät ne jo, varsinkin nuoret hoitsut kuvittelee että odottavat äidit on aivottomia ja niille pitää saarnata viimeisen päälle.
Onnea odotukseen! :)
Ite olin 68kg 171cm, kun aloin odottaa esikoista. Aktiiviliikkuja. Noh, loopuraskaudets rikkoitui 100kg, mutta näin ei käy kaikille. Syy löytyi myöhemmin, mutta ihan esimerkkinä, että kylä sitä urheilijakin voi olla ISO....ja onnea raskaudesta.