En arvosta äitejä joiden
on päästävä tuulettumaan yötä myöden, alkoholin avulla lapsen ensimmäisen vuoden aikana. Minusta näiden äitien olisi pitänyt kasvaa vielä, bilettää ja keskittyä sitten vasta perheen perustamiseen.
Silti en ikinä myöntäisi tätä ääneen tai omalla nimelläni.
Kommentit (81)
Olkaa hyvä vaan av mammat, keksikää ihmeessä lisää tekosyitä! Kyllähän se vuosi tosiaan on liian pitkä aika ihmisen elämästä olla vaan vauvan kanssa, joka biologisilta tarpeiltaan tarvitsee eniten rakkaita vanhempiaan...Joo, ihan liikaa vaadittu, vuosi, siinä voi tosiaan mennä vaikka yhdet tai kahdet häät ohi ja niitähän ei takaisin saa!!! Vauvavuodesta sen sijaan viis veisataan.
Esimerkiksi kaksi iltaa viihteellä vuoden aikana, sehän tekee jo -hui kauhistus- kaksi iltaa erossa lapsesta ja vain 363 päivää lapsen kanssa. Kyllähän tuon voi to-del-la-kin laskea vauvavuodesta viisveisaamiseksi. Että miten jotkut kehtaavatkin!
Esimerkiksi kaksi iltaa viihteellä vuoden aikana, sehän tekee jo -hui kauhistus- kaksi iltaa erossa lapsesta ja vain 363 päivää lapsen kanssa. Kyllähän tuon voi to-del-la-kin laskea vauvavuodesta viisveisaamiseksi. Että miten jotkut kehtaavatkin!
jos se menokin on sellainen johon menet lapsen nukahdettua ja tulet takaisin ennekuin ehtii herätä. Mutta joo, onhan se kamalaa jättä isä yksin selviytymään vauvan kanssa.
Äiti ei saa mennä baariin lapsen ollessa 11 kk, mutta 13 kk kohdalla se on ok?
En ymmärrä. Ja itse en edes ole tainnut olla baarissa ap:n kiellettynä pitämään aikana. Yhdet lapsettomat häät oli esikoisen ollessa 10 kk, onko se sitten tuomittavaa ja epäkypsyyden merkki? Niin ja olihan yhdet vuosijuhlatkin vauvan ollessa vasta 4 kk. Mutta kun kumpikaan näistä ei ollut baarissa, se kai onkin ok, vaikka alkoholia nautinkin.
Kuopuksen aikaan ilmeisesti olin jo sopivan kypsä, kun baariin en ekan vuoden aikana mennyt. Tosin silloin rakennettiin taloa ja olin vauvan luota pois (raksalla, rautakaupoissa jne) enemmän kuin esikoiseen verrattuna. Mutta tämähän ei varmaan haittaa mitään, kun en ollut pahuuden pesässä baarissa enkä nauttinut alkoholia... Vauvakin varmasti ymmärsi eron poissaolojen syissä.
Olkaa hyvä vaan av mammat, keksikää ihmeessä lisää tekosyitä! Kyllähän se vuosi tosiaan on liian pitkä aika ihmisen elämästä olla vaan vauvan kanssa, joka biologisilta tarpeiltaan tarvitsee eniten rakkaita vanhempiaan...Joo, ihan liikaa vaadittu, vuosi, siinä voi tosiaan mennä vaikka yhdet tai kahdet häät ohi ja niitähän ei takaisin saa!!! Vauvavuodesta sen sijaan viis veisataan.
Huomasitko, sulla tuli pikku lipsus tuohon? Puhuit vahingossa vanhemmista monikkona. Tarkoitit varmaankin että vauva tarvitsee äitiään. Jos kumpikin vanhempi olisi lapselle tärkeitä niin silloinhan isäkin voisi joskus viettää illan vauvan kanssa, eikä kai se nyt voi olla mahdollista ilman että vauva traumatisoituu loppuiäkseen.
ihme tuo vuosi oikein on, miksi juuri vuosi? Miksei 13 kuukautta tai taaperoaika? Millä perusteella on hyväksyttävämpää jättää vaikkapa leikki-ikäinen nukkumaan hoitajan kera kuin pieni vauva? Onko joku huono äiti jos lähtee baariin kun lapsi on 11kk ja 29 päivää ja ihan hyvä kun lapsi kaksi päivää vanhempi taapero? Miten se on vauvavuodesta pois jos viettää yhden illan jossain muualla? Ja mitä ihmeen väliä sille vauvalle on onko se äiti yön baarissa vai hotellissa rentoutumassa?
Mielenkiinnosta nyt kysyn, että olenko minä huono äiti kun kävin kerran baarissa vauvavuotena siten että laitoin lapsen nukkumaan ja lapsen nukkuessa kävin baarissa? Lapsi kun nukkui joka yö 12 tuntia eikä varmasti huomannut koko poissaoloani? Hyvät hoitajat oli, vaikka ei lapsi niitäkään yöllä huomannut. Korviketta en antanut ikinä, maitoa pumppasin varalle, jos olisi tullut hätätilanne. Toisen lapsen vauvavuotena olisi pitänyt jättää ainoan sisaruksen häät ja polttarit myös väliin, jos olisin ollut noin tiukkis. Se olisi ollut loukkaavaa hääparille ja aivan naurettavan lapsellista.
En minäkään ymmärrä jatkuvaa baarissa juoksemista vauvan tai pienen lapsen vanhemmalle, mutta ei se baari mikään bordelli ole, vaan ihan normaali aikuisten ajanviettopaikka. Baarissa olen siis käynyt useasti vauvavuosina, mutta yksikään lapsi ei ole sitä varsinaisesti huomannut yöllä ja yhtään päivää en ole lapsistani vielä ollut erossa, enkä kyllä ole ikinä baarissa käyntiä pitänut minään tuulettumisena vaan ihan joskus elämään kuuluvana asiana, kuten joskus käydään syömässä ravintolassakin tms.
Miten tuo ero vauvasta on sen ihmeellisempää yöaikaan kuin päivällä? Jossain kirjoituksissa kun ihmeteltiin miksei kavereita voi nähdä päivällä. Yöllä vauvat kuitenkin yleensä nukkuu joten päivisin vaikkapa äidin liikuntatuokio tuntuu vauvasta paljon pidemmältä. Eikö siis saisi käydä vessassakaan ilman lasta? Menee vauvavuosi hukkaan...
Ihanaa, kun kaikki teidän menot tosiaan keskittyy siihen, että pääsee vaan eroon siitä sontakoneesta. Muuten ei pää kunnolla tuuletu! Voihan niitä kavereita tosin nähdä vaikka kahvilassa päivällä, mutta kun on se lapsi...
Kiitän taas Luojaani, etten asu Suomessa! Onko siellä tosiaan OIKEASTI noin pimeää touhua (ÄITI ei saa käydä baarissa, ei helv...), vai onko tätä vain av:llä?
Johan teille nauraa koko muu sivistynyt maailma, ei voi muuta sanoa. : D
T: Muutamassakin maassa asunut ja kolme lasta palautteen mukaan erinomaisesti mieheni kanssa YHDESSÄ kasvattanut, baareissakin viihtyvä ja omaa aikaa ottava Äiti
P.S. Sanokaa, että nämä ovat provoja. Please. :O
sinä voit hyvin sanoa mielipiteesi ääneenkin, sillä ei kiinnosta. Itse asiassa mielelläni debattaisin asiasta ihan kasvotustenkin.
Minä en ajatellut muuttaa koko elämääni ja persoonaani sen takia, että minusta tuli äiti. Harmi, jos sinä teit niin, se on minusta surullista.
KAIKKI menoni eivät keskity siihen, että pääsen eroon tuosta sontakoneesta. Silloin kun haluan omaa aikaa, lähden pois sontakoneen luota. Ei se ole sama asia käydä kahvilla kaverin kanssa lapsi vaunuissa. En jaksa enää puolustella kantaani, kun supermammat täällä vauhkoaa.
Kiitän taas Luojaani, etten asu Suomessa! Onko siellä tosiaan OIKEASTI noin pimeää touhua (ÄITI ei saa käydä baarissa, ei helv...), vai onko tätä vain av:llä?
T: Muutamassakin maassa asunut ja kolme lasta palautteen mukaan erinomaisesti mieheni kanssa YHDESSÄ kasvattanut, baareissakin viihtyvä ja omaa aikaa ottava Äiti
Olen kehityspsykologiaan syvällisestikin perehtynyt psykologian ammattilainen ja voin vakuuttaa tässä ja nyt, että on ihan täysin 100%:sen normaalia ottaa omaa aikaa. En nyt edes jaksa kirjoittaa sen enempää. Jotenkin sanattomaksi veti tämä provo, niin metsään meni kuin olla voi.
P.S. Sen verran kommentoin, että ne kahden viikon lomamatkat taaperon jäädessä kotiin eivät kuitenkaan ole hyvä idea. Normaaliin elämään kuuluu kuitenkin myös vanhempien irtiotot arjesta, esimerkiksi leffareissut, baari-ilta silloin tällöin, illallinen miehen kanssa, ystövien tapaaminen, häät, hautajaiset, valmistujaiset, polttarit... ymmärrätte varmaan. En nyt jaksa.
Olen kehityspsykologiaan syvällisestikin perehtynyt psykologian ammattilainen ja voin vakuuttaa tässä ja nyt, että on ihan täysin 100%:sen normaalia ottaa omaa aikaa. En nyt edes jaksa kirjoittaa sen enempää. Jotenkin sanattomaksi veti tämä provo, niin metsään meni kuin olla voi.
P.S. Sen verran kommentoin, että ne kahden viikon lomamatkat taaperon jäädessä kotiin eivät kuitenkaan ole hyvä idea. Normaaliin elämään kuuluu kuitenkin myös vanhempien irtiotot arjesta, esimerkiksi leffareissut, baari-ilta silloin tällöin, illallinen miehen kanssa, ystövien tapaaminen, häät, hautajaiset, valmistujaiset, polttarit... ymmärrätte varmaan. En nyt jaksa.
kukaan varmaan olekkaan tuominnut ainakaan noita leffareissuja, illallisia, ystävien tapaamista yms. Puhuttiin ryyppäämisestä ja yötämyöden juoksemisesta, jonka minä muuten ymmärrän niin että vauva tuupataan yöhoitoon. Minusta vauva ei kuulu yöhoitoon (olisikohan ap tarkoittanut myös näin). Tai ainakaan minä en pidä sitä normaalina että vauva jää isälle, äiti lähtee baariin vetämään pään täyteen ja tulee aamuyöstä kännissä kotiin nukkumaan. Eikä myöskään toisinpäin, minulle ja miehelleni oli itsestäänselvää että pikkulapsi aikana kännissä ei tulla lapsen eteen haahuilemaan, edes yöllä. Kiva lapsenkin herätä kun toinen vanhemmista haisee viinalta ja örisee krapulassa.
on päästävä tuulettumaan yötä myöden, alkoholin avulla lapsen ensimmäisen vuoden aikana. Minusta näiden äitien olisi pitänyt kasvaa vielä, bilettää ja keskittyä sitten vasta perheen perustamiseen.
Silti en ikinä myöntäisi tätä ääneen tai omalla nimelläni.
Itse nousen ihan normaalisti ylös, vedän Buranan, jos siltä tuntuu ja vietän ihan normaalin päivän lasten kanssa. : ) Juon itseni humalaan, mutta lopetan aina ajoissa, ettei mene örvellykseksi. Niin tekevät kaikki tuntemani äidit meilläpäin. Väsyttää, mutta se on oma valintani ja baarireissuni hinta. Ei mitään ongelmaa. Mies tosin siinä tapauksessa herää hieman aikaisemmin, itse noin tuntia myöhemmin, kun en malta kuitenkaan nukkua pidempään.
Lapset eivät siis mene yökylään, vaan ovat omassa kodissaan isänsä tai au pairin kanssa. Win-win.
kukaan varmaan olekkaan tuominnut ainakaan noita leffareissuja, illallisia, ystävien tapaamista yms. Puhuttiin ryyppäämisestä ja yötämyöden juoksemisesta, jonka minä muuten ymmärrän niin että vauva tuupataan yöhoitoon. Minusta vauva ei kuulu yöhoitoon (olisikohan ap tarkoittanut myös näin). Tai ainakaan minä en pidä sitä normaalina että vauva jää isälle, äiti lähtee baariin vetämään pään täyteen ja tulee aamuyöstä kännissä kotiin nukkumaan. Eikä myöskään toisinpäin, minulle ja miehelleni oli itsestäänselvää että pikkulapsi aikana kännissä ei tulla lapsen eteen haahuilemaan, edes yöllä. Kiva lapsenkin herätä kun toinen vanhemmista haisee viinalta ja örisee krapulassa.
Kyllähän nyt jokaisen lapsen pitää ehdottomasti saada olla JOKAINEN SEKUNTI vähintään 18-vuotiaaksi asti vain ja ainoastaan ÄITINSÄ kanssa!
Jos lapsi ikinä jäisi edes tunniksi isänsä hoitoon, siitä tulisi ikuiset traumat ja äitisuhde menisi pilalle.
Pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus jokaisesta lapsesta joka ei vietä jokaista hetkeään turvallisesti äitinsä kanssa!
eihän se baarissa käynti meinaa sitä että mennään sieltä kotiin lapsen eteen örveltämään, haloo! Sitenkö teillä ollaan aina baarireissujen jälkeen ennen lapsia käyttäydytty? Ok, ehkä ymmärrän tuota taustaa vasten ap:n mielipidettä. Tiedoksi kuitenkin että meillä osataan tulla ihan hiljaa kotiin yöllä ilman mitään lapsen luona haahuiluja tai örinöitä. Lapsi ei ole koskaan huomannut mitään, ei edes poissaoloa, saanko synninpäästön nyt?
Kyllähän nyt jokaisen lapsen pitää ehdottomasti saada olla JOKAINEN SEKUNTI vähintään 18-vuotiaaksi asti vain ja ainoastaan ÄITINSÄ kanssa!
Jos lapsi ikinä jäisi edes tunniksi isänsä hoitoon, siitä tulisi ikuiset traumat ja äitisuhde menisi pilalle.
Pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus jokaisesta lapsesta joka ei vietä jokaista hetkeään turvallisesti äitinsä kanssa!
mutta av-mamman lukutaito tunnetusti on mitä on.
Tajuaakohan numero 30, mistä nyt puhuu? Vuosi ei aikana ole pitkä, mutta periaatteesta puolustan äidin(kin) oikeutta käydä kodin ulkopuolella ilman vauvaa, kunhan vauvalla on tuttu ja turvallinen hoitaja. Tekosyitä nämä eivät ole, vaan ihan todellisia, esimerkiksi HALU osallistua parhaan ystävän häihin, tuskinpa jään niistä pois. Se on yksi ilta niistä 365 illasta, joita vauvan ekaan vuoteen mahtuu.
-29