Petyin neuvolaan :(
Käytiin viime viikolla neuvolassa ja th oli huolissaan yhdestä asiasta. Kysyi luvan soittaa päiväkotiin jutellakseen asiasta. Oli sitten soittanut ja minulle selvisi ettei soiton aiheena ollutkaan tuo huoli vaan se että th:n mielestä olen löperö kasvattaja.
Mua ei haittaa tuossa muu kuin se että miksei tuota voinut sanoa suoraan mulle päin naamaa? Miksi huolestutti mut tällä olemattomalla "huolella". Ei jumalauta kuinka kieroa touhua. Ja kuinka neuvola aina korostaa luottamusta jne. Ei tuo selän takana kieroilu kyllä luottamusta edistä. Huvittavaa on lisäksi se, että olimme tämän th:n luona noin tunnin (emmekä ole aiemmin koskaan hänellä käyneet), josta poika teki tehtäviä kahdestaan th:n kanssa vajaat puoli tuntia. Reilun puolen tunnin aikana tää th sitten havainnoi mun kasvatustaidot heikoiksi ja jopa suorastaan huolestuttaviksi. En tiedä, mutta tuntuu että luotto meni neuvolaan.
Kommentit (48)
kovasti riidellään miehen kanssa. ja mies laittoi myös riidoista jotakin. Saatiin sitten ihan asiallista parisuhdeterpiaa ja ihan julkiselta puolelta. Edelleen ollaan yhdessä ja nuo vanhat "kaunat" ei enää paina. Ikinä en olisi suutani avannut tuosta asiasta ilman noita lappuja!
Neuvolatoiminta on lähinnä huvittavaa. Kävin tänään äitiysneuvolassa. Sain lippulappusia täytettäväksi yhdessä mieheni kanssa. Siellä kysytään mm. olemmeko väkivaltaisia toisiamme kohtaan ja olemmeko käyttäneet huumeita. No meillä ei tällaisia ongelmia ole, mutta ihanko aikuisten oikeasti siellä kuvitellaan että joku vastaa noihin että joo nyrkkejä heilutellaan aineissa ja sitten mennään sen lapun kanssa juttelemaan sille täti-ihmiselle? Rohkenen epäillä.
joskus joku on rohkea ja voi saada apua.
Emmekä vauvaiän jälkeen neuvolassa ole käyneetkään. Semmoisia kyyliä emme kaipaa mihinkään ja terveys tarkastetaan ja hoidetaan yksityisellä lasten lääkäriasemalla - ilman turhia uteluita ja syyllisenä pitämistä johonkin. Jos meillä on ongelma johon tarvitaan apua osaan sitä pyytää suoraan, ei tarvitse neuvolantätien sitä lippulappusilla yrittää arpoa.
yksityisellä lääkäriasemalla ei tiedetä lasten normaalista kehityksestä ja kasvusta saatika sosiaalisesta elämästä, käytöshäisiöstä juuri mitään.
Vai käyttekö joka vuosi erikseen terveydenhoitajalla, lastenlääkärillä, lastenneurologilla, lastenpsykiatrilla?
Lapsenne ei vissiin ole aivan terve?
Emmekä vauvaiän jälkeen neuvolassa ole käyneetkään. Semmoisia kyyliä emme kaipaa mihinkään ja terveys tarkastetaan ja hoidetaan yksityisellä lasten lääkäriasemalla - ilman turhia uteluita ja syyllisenä pitämistä johonkin. Jos meillä on ongelma johon tarvitaan apua osaan sitä pyytää suoraan, ei tarvitse neuvolantätien sitä lippulappusilla yrittää arpoa.
Voihan todella olla että on kyse väärinymmärryksestä. Ja tosiaan, jos kyse on 6- vuotisneuvolasta, tarkastuksessa pitää arvoida koulukypsyyttä ja lapsen tulisi osata odottaa vuoroaan ja keskittyä jne. Tämän vuoksi tarkastus on tietenkin oltava "tarkka" koska se on lapselle monin verroin ikävämpi jos koulussa sitten vasta tämmöiset asiat huomataan. Me emme voi ap:n kirjoituksen perusteella tehdä johtopäätöksiä, onko huoli lapsen käytöksestä ollut oikea vai väärä. Sinänsä th:n toiminta soittaa päivähoitoon vanhempien luvalla on ok, mutta tietenkään hänen ei pidä puhua siellä muista asioista kuin mistä on sovittu vanhempien kanssa!
Malttia kommenttien ja arviointinne kanssa, emme tiedä asian todellista puolta koska emme kuule tuon th:n kantaa asiaan! Tämän vuoksi ota hyvä ihminen suoraan yhteyttä tuohon th:n ja selvitä asia! Ei hän varmasti ole pahaa halunnut, vaan mikäli hänellä on noussut huoli lapsen kehityksestä, on hänen siihen myös puututtava!
olen valmis tarvittaessa muuttamaan omaa kasvatustyyliäni ja siten saamaan lapsen käytöksen oikeille urille jos siihen on todella tarvetta. En pidä itseäni täydellisenä kasvattajana, en todellakaan. Lapsi oli levoton ja ärsyttävä, myönnän sen täysin rehellisesti. Komensin ja ojensin lasta vastaanoton aikana, mutta välillä en siinä keskustelun lomassa huomannut kaikkea, olen siitä pahoillani ja yritän siltä osin seuraavan kerran olla tarkempi. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että lapsi ei käyttäytynyt niin huonosti että se olisi ollut hälyyttävää tai että olisi saanut sen käsityksen etten lainkaan komenna tai kasvata lasta.
Ja edelleen olen sitä mieltä, että jos th:lle nousee huoli lapsesta niin asiasta on puhuttava vanhempien kanssa, vaikka se oliskin vaikea asia ottaa esiin. Vielä tärkeämpää se on jos huoli nousee siitä että äidillä ei ole otetta lapseen. Ei siinä tilanteessa auta pätkääkään se että keskustelee asiasta päiväkodin kanssa ja vielä äidiltä salaa. Ainoa joka siinä asiassa voi asialle jotain on äiti itse ja se ei onnistu jos äiti ei edes tiedä että asia huolettaa neuvolaa.
Mun luottamus neuvolaa kohtaan on saanut särön. Olen luullut että neuvolassa ollaan rehellisiä ja avoimia eikä toimita tuolla tavoin äidin selän takana. Asioista saa ja pitää puhua mutta niin että kaikki tietävät mistä puhutaan ja mistä oikein ollaan huolissaan.
Siinä on kaikki mitä tästä asiasta enää sanon. Keskustelen asiasta th:n kanssa jos hänet saan vielä kiinni ennen kesälomia. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, lupaan omalta osaltani ottaa opiksi jotta seuraava neuvolareissu menee paremmin.
ap
Availi neuvolassa terkkarin laatikoita, höpötti, käveli ympäri huonetta, heitteli leluja ja tutki kaiken mahdollisen (tutkimuspöydän ym.). En kieltänyt lastani, hymyilin vaan :)
Voihan todella olla että on kyse väärinymmärryksestä. Ja tosiaan, jos kyse on 6- vuotisneuvolasta, tarkastuksessa pitää arvoida koulukypsyyttä ja lapsen tulisi osata odottaa vuoroaan ja keskittyä jne. Tämän vuoksi tarkastus on tietenkin oltava "tarkka" koska se on lapselle monin verroin ikävämpi jos koulussa sitten vasta tämmöiset asiat huomataan. Me emme voi ap:n kirjoituksen perusteella tehdä johtopäätöksiä, onko huoli lapsen käytöksestä ollut oikea vai väärä. Sinänsä th:n toiminta soittaa päivähoitoon vanhempien luvalla on ok, mutta tietenkään hänen ei pidä puhua siellä muista asioista kuin mistä on sovittu vanhempien kanssa!
Malttia kommenttien ja arviointinne kanssa, emme tiedä asian todellista puolta koska emme kuule tuon th:n kantaa asiaan! Tämän vuoksi ota hyvä ihminen suoraan yhteyttä tuohon th:n ja selvitä asia! Ei hän varmasti ole pahaa halunnut, vaan mikäli hänellä on noussut huoli lapsen kehityksestä, on hänen siihen myös puututtava!olen valmis tarvittaessa muuttamaan omaa kasvatustyyliäni ja siten saamaan lapsen käytöksen oikeille urille jos siihen on todella tarvetta. En pidä itseäni täydellisenä kasvattajana, en todellakaan. Lapsi oli levoton ja ärsyttävä, myönnän sen täysin rehellisesti. Komensin ja ojensin lasta vastaanoton aikana, mutta välillä en siinä keskustelun lomassa huomannut kaikkea, olen siitä pahoillani ja yritän siltä osin seuraavan kerran olla tarkempi. Kuitenkin olen edelleen sitä mieltä, että lapsi ei käyttäytynyt niin huonosti että se olisi ollut hälyyttävää tai että olisi saanut sen käsityksen etten lainkaan komenna tai kasvata lasta.
Ja edelleen olen sitä mieltä, että jos th:lle nousee huoli lapsesta niin asiasta on puhuttava vanhempien kanssa, vaikka se oliskin vaikea asia ottaa esiin. Vielä tärkeämpää se on jos huoli nousee siitä että äidillä ei ole otetta lapseen. Ei siinä tilanteessa auta pätkääkään se että keskustelee asiasta päiväkodin kanssa ja vielä äidiltä salaa. Ainoa joka siinä asiassa voi asialle jotain on äiti itse ja se ei onnistu jos äiti ei edes tiedä että asia huolettaa neuvolaa.
Mun luottamus neuvolaa kohtaan on saanut särön. Olen luullut että neuvolassa ollaan rehellisiä ja avoimia eikä toimita tuolla tavoin äidin selän takana. Asioista saa ja pitää puhua mutta niin että kaikki tietävät mistä puhutaan ja mistä oikein ollaan huolissaan.
Siinä on kaikki mitä tästä asiasta enää sanon. Keskustelen asiasta th:n kanssa jos hänet saan vielä kiinni ennen kesälomia. Kiitos mielenkiintoisesta keskustelusta, lupaan omalta osaltani ottaa opiksi jotta seuraava neuvolareissu menee paremmin.
ap
Olen ihan samaa mieltä sun kanssa. Kyllä neuvolan th:n täytyy uskaltaa ottaa vaikeammatkin asiat puheeksi. Ja vähän mua ihmetyttää tuokin, että th koki lapsen käytöksen niin häiritseväksi, jos lapsi ei oikeasti tuon "pahempaa" tehnyt mitä aiemmin kirjoitit. Siis kyllä kai ammatti-ihmisen pitäisi ymmärtää että ehkä lapsi oli jännittynyt, ja jännityksen purkautuessa villiintyi. Oikein rupesi itseänkin pelottamaan, kun menen ensi viikolla oman, melko vilkkaan neljä-vuotiaani kanssa neuvolaan; voin kuvitella että juuri tuolla lailla omakin lapseni käyttäytyy... O_o
Neuvolatoiminta on lähinnä huvittavaa. Kävin tänään äitiysneuvolassa. Sain lippulappusia täytettäväksi yhdessä mieheni kanssa. Siellä kysytään mm. olemmeko väkivaltaisia toisiamme kohtaan ja olemmeko käyttäneet huumeita. No meillä ei tällaisia ongelmia ole, mutta ihanko aikuisten oikeasti siellä kuvitellaan että joku vastaa noihin että joo nyrkkejä heilutellaan aineissa ja sitten mennään sen lapun kanssa juttelemaan sille täti-ihmiselle? Rohkenen epäillä.