Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Petyin neuvolaan :(

Vierailija
06.06.2012 |

Käytiin viime viikolla neuvolassa ja th oli huolissaan yhdestä asiasta. Kysyi luvan soittaa päiväkotiin jutellakseen asiasta. Oli sitten soittanut ja minulle selvisi ettei soiton aiheena ollutkaan tuo huoli vaan se että th:n mielestä olen löperö kasvattaja.

Mua ei haittaa tuossa muu kuin se että miksei tuota voinut sanoa suoraan mulle päin naamaa? Miksi huolestutti mut tällä olemattomalla "huolella". Ei jumalauta kuinka kieroa touhua. Ja kuinka neuvola aina korostaa luottamusta jne. Ei tuo selän takana kieroilu kyllä luottamusta edistä. Huvittavaa on lisäksi se, että olimme tämän th:n luona noin tunnin (emmekä ole aiemmin koskaan hänellä käyneet), josta poika teki tehtäviä kahdestaan th:n kanssa vajaat puoli tuntia. Reilun puolen tunnin aikana tää th sitten havainnoi mun kasvatustaidot heikoiksi ja jopa suorastaan huolestuttaviksi. En tiedä, mutta tuntuu että luotto meni neuvolaan.

Kommentit (48)

Vierailija
1/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käsitä mitä ihmeen syytä hänellä on ollut soittaa päiväkotiin, kun hänen olisi pitänyt selvittää asia sinun kanssasi. Neuvolan tehtävänä on tukea vanhempaa kasvatuksessa, eikä toimia selän takana.

Itse soittaisin th:lle tämän puhelinaikana ja puhuisin asiasta tiukasti mutta asialliseen sävyyn. Ja jos ei th:n vastaus tyydyttäisi, tekisin hänestä valituksen.

Vierailija
2/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyajan holhousyhteiskuntaa. Miksi asiat ovat muuttuneet ihan parin vuoden sisällä tällaiseksi?

Ennen neuvolassa oli kiva käydä lapsen kanssa. Mentiin tädille ylpeänä esittelemään miten on kasvettu ja voitiin jutella painavistakin asioista ja saatiin hoitajalta luotettavaa neuvoa ja tukea.

Nyt yhtä äkkiä neuvolassa katsotaa hätäisesti kasvukäyrät ja sitten äitiin suhtaudutaan siten että siitä täytyy löytää jotain huonoa. Kysellään ja tentataan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tee selvityspyyntö/ valitus terveydenhoitajan esimiehelle.

Yleensä tollasissa tapauksissa ei soitella asiakkaan selän takana mihinkään vaan pidetään esimerkiksi yhteisneuvottelu. Onkohan jopa rikkonut salassapitovelvollisuutta?

terveisin,

terveydenhuollon ammattilainen

Vierailija
4/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli levoton. Pelkäsi ennen neuvola rokotusta ja kun se oli ohi niin tavallaan villiintyi kun jännitys laukesi. Ei riehunut vaan lähinnä ei malttanut keskittyä leikkimiseen vaan vaelteli ja katseli sekä käpälöi th:n tavaroita ja puhui välillä turhan äänekkäästi. Enkä aina ehtinyt lasta kieltää, koska yritin jutella th:n kanssa tästä hänen hänen huolestaan, joten th ehti kieltää ensin ja tämä oli vissiin se paha tässä. Hän oli ilmoittanut lto:lle että hänen piti puuttua lapsen käytökseen kun äiti ei sitä tehnyt.

Huoh, tuli kyllä sellainen tunne että olen aivan surkea äiti, kun mulla ei ole silmiä selässä. Ja että kun yritän keskittyä sekä juttelemaan th:n kanssa että seurata lasta niin epäonnistun siinä surkeasti :(

En ole muualta koskaan kuullut että olisin liian lepsu ja vaikka tiedän että kotona me vanhemmat ollaan kyllä ne jotka määrää ja sanoo viimeisen sanan niin silti jäi mietityttämään. No, onhan se hyvä aina välillä pysähtyä miettimään omaa toimintaansa vähän tarkemmin.

Mutta tuo selän takana toimiminen tässä eniten ketuttaa. Jos on sanomista niin sanoo sen suoraan eikä tuolleen päiväkodin kautta. Pitänee ottaa neuvolaan yhteyttä.

ap

Vierailija
5/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kirjoitustyylisi perusteella ihan normaalilta äidiltä ja en voi uskoa, että lapsellasi olisi mitään hätää. Uskomattomaksi tämä touhu kyllä mennyt. Miten päiväkodissa suhtauduttiin asiaan?

Vierailija
6/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikutat kirjoitustyylisi perusteella ihan normaalilta äidiltä ja en voi uskoa, että lapsellasi olisi mitään hätää. Uskomattomaksi tämä touhu kyllä mennyt. Miten päiväkodissa suhtauduttiin asiaan?

ongelmia ole. Lapsi tottelee ja noudattaa sääntöjä ihan ok, välillä kuulemma villiintyy mutta ei niin että olisivat siitä huolissaan. Käsitykseni mukaan pitävät siis lasta suht normaalina.

ap

Vierailija
7/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

paikoillaan ja hiljaa.

t. toinen löperö äiti

Vierailija
8/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siellä vastaanotolla se oma lapsi vain on pidettävä aisoissa. Vanhemman täytyy jaksaa tämä homma ja jutella sitten vaikka myöhemmin terkkarin kanssa. Oma lapseni vähän villi, mutta pidän erityistä huolta siistä, että vieraissa paikoissa käyttäydytään asiallisesti. Vanhemman laiskuutta, jos ei jaksa.

ADHD yms lapset sitten on eri asia.

Vierailija
9/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole tajunnut, että neuvolassa pitää lapsen olla paikoillaan ja hiljaa.

t. toinen löperö äiti

Muut th:t ei ole koskaan pitäneet pahana sitä että lapsi on höpöttänyt ja tutkinut neuvolan tavaroita ja kysellyt niistä. Ovat komentaneetkin lasta eikä siitä ole tehty numeroa eikä kyseenalaistettu äidin kasvatustaitoja.

Mulla on parin viikon kuluttua kuopuksen neuvola, pitänee siellä olla jämäkämpi ja pitää edes nuorin kurissa ja herran nuhteessa. Tosin sitten olen varmaan liian tiukka natsiäiti josta pitää olla huolissaan :) Onneksi on kuitenkin toinen th.

ap

Vierailija
10/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lto oli vastannut terkkarille?

ja tottelee normaalisti. Joskus villiintyy, muttei niin että siitä pitäisi olla huolissaan. Äidin kasvatustaitoihin eivät osanneet sanoa juuta tai jaata, kun eivät ole nähneet mun kasvattavan lasta. Tuonti ja hakukerrat ei oikein riitä siihen että osaisivat sanoa olenko liian lepsu vai en. Lapsi ei kuitenkaan vaikuta pellossa kasvaneelta.

Vierailija
11/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös mulla meni viimeksi luotto neuvolaan ja niin taisi mennä terkallakin mun kasvatuskykyihin. Tuntui niin pahalta! Hän kyllä sanoi päin naamaa, että olin liian lepsu. Siksi kai haluan vielä yhteistyötä jatkaa.

Olin aivan kamalan pahoillani tästä ja itkinkin neuvolassa ja sen jälkeen -tosin olimme lapsen kanssa molemmat myös hyvin väsyneitä arki-iltapäivänä. Voisiko olla, että sinä olet myös ylireagoinut ja puhelu olisi tosiaan koskenut tuota sovittua asiaa, mutta sitten ammattilaiset ovat puhuneet rentoon tyyliin, että onkohan kuri kotona tarpeeksi tiukka. Niin kai voitaisiin selän takana sanoa kenestä vain.

Myös minä otin aika rennon linjan neuvolassa, kun ajattelin että väännetään sitten kotona ja yritin olla lietsomatta lastani, jonka väsymys ei olisi loppunut minun käskyihini.

Monen kuukauden pohtimisen jälkeen päätin, että terkka ei vaan nähnyt todelista "tilaamme" ja oli väärässä, vaikka olen halunnut hänen kykyihinsä luottaa ihan yli-ihmisen verran. Ehkä myös hän oli väsynyt.

Vierailija
12/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta siellä vastaanotolla se oma lapsi vain on pidettävä aisoissa. Vanhemman täytyy jaksaa tämä homma ja jutella sitten vaikka myöhemmin terkkarin kanssa. Oma lapseni vähän villi, mutta pidän erityistä huolta siistä, että vieraissa paikoissa käyttäydytään asiallisesti. Vanhemman laiskuutta, jos ei jaksa.

ADHD yms lapset sitten on eri asia.

siihen että vahdin lasta. Mulla on siis silloin kuopuksen neuvola. Tosin väitän että jos en juttele sen th:n kanssa vaan keskityn pelkästään lapseen niin sekään ei sitten ole hyvä. Suo siellä vetelä täällä.

Vierailija
13/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tällaista että x soitti y: lle ja y kertoo asiasta sinulle. Liian monta kohtaa missä asia voidaan kuulla ja ymmärtää väärin.

Kysy suoraan th: lta niin saat vastauksen häneltä eikä välissä ole ketään muuttamassa tarinaa.

Ihminenhän muistaa ihan tutkitusti usein väärin ja tällaisissa tilanteissa jo pieni sanavirhe saattaa muuttaa asiasisältöä.

Vierailija
14/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja mä en ole kieltänyt lasta menemästä lelukopalle. Itseasiassa neuvolassa en varmaan ole pahemmin kieltänyt lasta.

Pitääkö nyt sitten ennen seuraavaa käyntiä opettaa lapsi istumaan aloillaan ja olemaan hipihiljaa? Entäs jos sitten kuvittelevat että on joku hyväksikäytön uhri kun ei uskalla mitään sanoa tai tehdä.

Ymmärrän että aikaisen puuttumisen mallin mukaan on puututtava herkästi jos epäilee ongelmia, mutta mun mielestä se nyt ei ole vielä mikään rikos jos ei lasta joka asiasta kiellä. Eikös se kuulu siihen vapaaseen kasvatukseenkin?

t. toinen löperö äiti

Muut th:t ei ole koskaan pitäneet pahana sitä että lapsi on höpöttänyt ja tutkinut neuvolan tavaroita ja kysellyt niistä. Ovat komentaneetkin lasta eikä siitä ole tehty numeroa eikä kyseenalaistettu äidin kasvatustaitoja.

Mulla on parin viikon kuluttua kuopuksen neuvola, pitänee siellä olla jämäkämpi ja pitää edes nuorin kurissa ja herran nuhteessa. Tosin sitten olen varmaan liian tiukka natsiäiti josta pitää olla huolissaan :) Onneksi on kuitenkin toinen th.

ap

Vierailija
15/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lapsi saa kierrellä ja katsella, mennä lelujen luoksen jne. Tämä on normaalia!

Mutta aikuisten työpöydänlaatikoille ei mennä, roskiksia ei tyhjennetä (siellä voi olla esim. käytettyjä verisiä lappuja yms.), rokote-ym. tarpeistokärryyn ei kosketa. Myöskään tutkimuspöydälle tai ultraäänilaitteeseen ei kosketa (jos sellaiset sattuu olemaan, kaikissa neuvoloissa ei ole).

Tuskin kenenkään lapsi nyt koko ajan on "pahan teossa", joten keskustelu sujuu kyllä siinä välissä, lastahan voi ohjailla myös samalla keskustellen.

Nimim. kahden vilkkaan lapsen kanssa yhtäaikaa neuvolassa ja säännöt on sielläkin

Ja mä en ole kieltänyt lasta menemästä lelukopalle. Itseasiassa neuvolassa en varmaan ole pahemmin kieltänyt lasta.

Pitääkö nyt sitten ennen seuraavaa käyntiä opettaa lapsi istumaan aloillaan ja olemaan hipihiljaa? Entäs jos sitten kuvittelevat että on joku hyväksikäytön uhri kun ei uskalla mitään sanoa tai tehdä.

Ymmärrän että aikaisen puuttumisen mallin mukaan on puututtava herkästi jos epäilee ongelmia, mutta mun mielestä se nyt ei ole vielä mikään rikos jos ei lasta joka asiasta kiellä. Eikös se kuulu siihen vapaaseen kasvatukseenkin?

t. toinen löperö äiti

ap

Vierailija
16/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nykyajan holhousyhteiskuntaa. Miksi asiat ovat muuttuneet ihan parin vuoden sisällä tällaiseksi?

Ennen neuvolassa oli kiva käydä lapsen kanssa. Mentiin tädille ylpeänä esittelemään miten on kasvettu ja voitiin jutella painavistakin asioista ja saatiin hoitajalta luotettavaa neuvoa ja tukea.

Nyt yhtä äkkiä neuvolassa katsotaa hätäisesti kasvukäyrät ja sitten äitiin suhtaudutaan siten että siitä täytyy löytää jotain huonoa. Kysellään ja tentataan.

Miten helvetissä joka ikäluokka on entistä huonommassa kunnossa vaikka maa vaurastuu ja elintaso paranee. Menkää äidit itseenne

Vierailija
17/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Th ansaitsisi opetuksen, että pitää tutkia ennen kuin hutkii.

Vierailija
18/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä normaali ihminen pitää lapsensa sen verran ojennuksessa ettei tämä käpälöi toisten tavaroita. Etkö opeta sille mitään tapoja? Olisi varmaan riittänyt että olisit muistuttanut mitä kotona on opetettu, jos on opetettu!

Vierailija
19/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Th ansaitsisi opetuksen, että pitää tutkia ennen kuin hutkii.

AP:n valituksilla ei ole vitunkaan väliä. TH toimi oikein. Valittaan jos rupee niin siitähän jää jälki kansioihin.

Vierailija
20/48 |
06.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Totta kai lapsi saa kierrellä ja katsella, mennä lelujen luoksen jne. Tämä on normaalia!

Mutta aikuisten työpöydänlaatikoille ei mennä, roskiksia ei tyhjennetä (siellä voi olla esim. käytettyjä verisiä lappuja yms.), rokote-ym. tarpeistokärryyn ei kosketa. Myöskään tutkimuspöydälle tai ultraäänilaitteeseen ei kosketa (jos sellaiset sattuu olemaan, kaikissa neuvoloissa ei ole).

Tuskin kenenkään lapsi nyt koko ajan on "pahan teossa", joten keskustelu sujuu kyllä siinä välissä, lastahan voi ohjailla myös samalla keskustellen.

Nimim. kahden vilkkaan lapsen kanssa yhtäaikaa neuvolassa ja säännöt on sielläkin

t. toinen löperö äiti

ap

Sitä pituusmittaa tuo räpläsi ja siitä otin hänet itse pois. Sitten otti th:n mittanauhan, jonka th otti häneltä itse pois jottei se veny. Pari kertaa tuo yritti ottaa tarralaatikosta tarran, jolloin eka th kielsi ettei vielä ja toisen kerran minä kielsin. Pari kertaa pyysin lasta puhumaan hiljempaa. Muuten lapsi leikki tai kävi välillä istumassa mun sylissä tai näytti mulle jotain. Tuon kummempaa häiriköintiä ei tapahtunut, joten aika puun takaa tuli tuo kasvatustaitojeni kyseenalaistamiseni. Ja minä olen itse ollut joskus neuvolassa kolmen lapsen kanssa ja hyvin meni, nyt en pärjännyt edes yhden kanssa.

ap