Mikä ihme voi olla vikana,jos lukio on 10 huonoimman joukossa ???
siis koko suomessa
Kyseessä meitä lähin lukio, jonne tämän alueen nuoret menevät. Lukio on lisäksi luonnontiedepainotteinen ja tekee yliopiston kanssa yhteistyötä (=oppilaat voivat suorittaa jo lukioaikana yliopistokursseja)
Keskiarvoraja on viimeisenä kolmena vuonna (kun olen seurannut) ollut noin 7.8-7.9 ja koupungissa/lähikunnissa on huomattavan monta lukiota jonne pääsee paljon alemmalla keskiarvolla, jopa 6.0 keskiarvolla
Silti tämä meidän lähilukio on kolmen viimeisen vuoden aikana ollut 15 huonoimman joukossa joka vuosi... nämä ns. rupulukiot ovat paljon korkeammalla
Mikä ihme tähän voi olla syynä, onko opetus liin luokattoman huonoa että 8-9 keskiarvon oppilaat kirjoittavat melkein huonoiten koko suomen päivälukioista.
EN YMMÄRRÄ
Kommentit (22)
Itse olen pienestä lukiosta kirjoittanut. . Sinne pääsi lähes kuka tahansa jolla oli keskiarvo yli 6,5. Mutta salaisuus on yksinkertainen: Päästä oli helppo, mutta läpäisy ei ollutkaan helppoa. Meillä oli niin kova vaatimustaso, että keskeytysprosentti oli ainakin silloin korkea. Reippaasti yli puolet kirjoitti aina yli oman tasonsa, eli keskiarvo antoi olettaa huonompaa. Näin jälkeenpäin miettien meillä oli kyllä monessa aineessa huippuhyvät opet. Muistan, kun saksan ope oli tosi pettynyt kun ko. lukiossa tuli ensimmäinen b saksasta. sitä ennen ei ollut kukaan kirjoittanut C:tä huonompaa. Kohtalaisen hyvin tuo lukio näkyy nykyäänkin vertailussa pärjäävän, mutta hakijoita on viime syksyä lukuunottamatta ollut niin vähän, että on uhanalainen. Mutta - kaikkein ratkiaisevinta on oppilaiden oma motivaatio ja oppimiskyky. Hyväkään opettaja ei voi mitään, jos nuo on huonoja.
olisko opetus tai yhteishenki yleisemminkin