Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tämän palstan naisille lapsettomat häät

Vierailija
03.06.2012 |

ovat jotain aivan kammottavaa? En ole koskaan ymmärtänyt sitä miten paljon negatiivisia tunteita lapsettomat häät aiheuttavat palstan naisissa. Voisiko joku ystävällisesti selittää minulle? Tykkään itse käydä häissä sekä lapsellisissa sekä lapsettomissa.

Kyselen siksi, kun olen lukenut näitä lapsettomat häät -keskusteluita, ja vastaukset ovat olleet hyvin negatiivisia tällaisia häitä kohtaan.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä palstahan on äideille suunnattu ja ihan luonnollistahan on, että äidit haluavat oilla lastensa kanssa ja päinvastoin. Miksi lapsia ei saisi ottaa juhliin mukaan ja pukea heitä kauniisti ja viettää aikaa juhlissa perheenä? Monet muut illanvietot ovat vain aikuisille, mutta perhe-ja sukujuhlat ovat parhaimmillaan, kun siellä on kaikenikäisiä läsnä. Onko toiveet lapsettomista tilaisuuksista tullut sen seurauksena, ettei osa vanhemmista huolehdi lapsistaan ja antaa näitten olla häiriöksi? Silloin on vika vanhemmissa, ei lapsissa. Toisaalta, jos on ei-lapsirakkaita ihmisiä menossa naimisiin, niin voihan häät viettää kahden todistajan ollessa paikalla. Kaikista parhaita juhlia ovat ne, joissa on väkeä vauvasta vaariin ja siedetään vauvan itkuakin ja rollaattorin kanssa kulkevaa pappaa.

Lapseton automaattisesti ei-lapsirakas? Miksi ei-lapsirakas ei saisi viettää kunnon häitä vaan heidän pitäisi mennä maistraatissa naimisiin? Enkä kysy nyt vinoillen.

Minä uskon siihen, että toive näistä lapsettomista häistä on juuri tuo etteivät vanhemmat huolehdi lapsistaan seremonian aikana vaan antavat heidän mekastaa yms.

Vierailija
42/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan noin 35-vuotias pariskunta, jolla itsekin pieniä lapsia, kuten suurimmalla osalla ystävistä ja sukulaisista. Laskettiin huvikseen, että lapsia tulisi häihin karkeasti laskettuna yli 50. Olishan se kiva kaikki kutsua, vaan mistä me saadaan edes niin iso tila, että kaikki mahtuvat, kun maks on yleensä sadan vaiheilla. Eli joko a) rankataan reilusti vieraslistaa, b) ei kutsuta lapsia tai c) ei pidetä häitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häitä on kautta vuosisatojen ollut erilaisia. Iltajuhlahäissä ei ole ollut lapsia. Maalaishäissä on ollut. Näissä maalaishäissä on ryypätty huomattavasti enemmän kuin iltajuhlahäissä, joten sitä on turha pelätä, että lapsettomat häät olisivat vain ryyppäjäiset. Hääpari päättää, minkälaiset häät. Kutsujat päättävät, keitä kutsuvat. Kukaan kaikentietävä nirppanokka ei voi päättää, että häiden on oltava perhejuhla ja niihin on kutsuttava myös lapset. Jos hääparilla ei ole lapsia, ei ole kyse heidän perhejuhlastaan, ja kutsuvieraathan eivät voi omaa perhettään häihin raahata. Ei sinne saa viedä omaa anoppiakaan! Tässä olisi hyvä paikka miettiä, kuinka itsekeskeinen saa olla. On itsekeskeistä ajatella asiaa vain oman perheen kannalta. Pakko ei ole mennä, jos ei huvita, mutta sitten on turha täällä palstoilla kirjoitella, miten meidän perhe olisi pitänyt kutsua, kun kaikki häät ovat meidän perhejuhliamme... Hääpari järjestää mieleisensä juhlan ja kutsuu mieleisensä vieraat, ja kutsutut joko tulevat tai eivät tule. Itse en ole vielä ollut lapsettomissa juhlissa, mutta varmasti mielelläni menisin, jos joku sellaiset järjestäisi. LÄhes kaikissa lapsiystävällisissä häissä on joku lapsi huutanut kirkossa tai hääpaikalla kurkku suorana.

Vierailija
44/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissa ihanat taaperot viskovat leluja ja karjuvat uhmaa kesken vihkimisen, pilaavat huudolla kirkkoesitykset ja vievät juhlallisuuden koko tilaisuudesta.

Omia pieniä lapsiaensamoiata syistä ole ottanut mukaan häihin ennenkun siinä 6 vuoden korvilla kun hiljaa oleminen, aterimill syöminen ja yleinen käytös sellaista ettei itse tRvitse jatkuvasti paimentaa. Mä enymmärrämiksi jotkut vanhemmat eivät taju lastensa olevan todella häiriöksi.

Vierailija
45/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sittenhän tullaan ääritapauksiin: "minulla on 2 kk ikäinen vauva, en voi tulla kun on lapsikielto". Kaikki tervejärkiset varmasti ymmärtävät, että lapsikiellosta huolimatta voi pienen vauvan juhliin tuoda, koska tällainen on mahdoton jättää kotiin ja hyvin huomaamaton. Lapsikieltohan on juuri alkoholin ja juhlien luonteen vuoksi ja sylivauva ei tällaisesta vielä ymmärrä.

On pääosin liittyneet pikkuvauvoihin. Yhdessä ketjussa ap:lla oli 3 kk ikäinen vauva, jota ei saanut ottaa lähisukulainen häihin. Toisessa ketjussa vastustettiin nimenomaan ihan pienten sylivauvojen tuomista häihin. Ja todella monessa kommentissa on nimenomaan painotettu sitä, että lapsettomien häiden täytyy olla täysin lapsettomat. Muuten kuulemma kaikilla olisi sylivauvat mukana tms. Sitten toisaalta samaiset kommentoijat pitävät epäkohteliaana sitä, että vastasyntyneen vauvan äiti kieltäytyy tulemasta häihin. Pitäisi kuulemma järjestää vastasyntynyt hoitoon jonnekin. Ja johan tähänkin ketjuun on joku ehtinyt kommentoida, ettei tietenkään sylivauvaakaan voi ottaa mukaan.

Itselle lapsettomat häät ovat ok, enkä ikinä veisi lapsettomiin häihin ilman lupaa edes sylivauvaa. Mutta oman kokemuksen mukaan sylivauvat on lapsettomiissakin häissä olleet poikkeus ja olleet kutsuttuina äitinsä mukana. On ollut sitten äidin itsensä päätettävissä, ottaako vauvan mukaan, jääkö kokonaan pois vai miten.

Ihmettelenkin näitä pikkuvauvojen läsnäolon kieltäviä. Onko tällaiseen tilaisuuteen vastasyntyneen äiti kutsuttu vain kohteliaisuudesta ilman, että on tarkoitus että hän käytännössä olisi edes tulossa? Vai olettaako joku tosissaan, että äiti jättäisi pikkuvauvan koko päiväksi hoitoon?

Vierailija
46/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, että nämä kutsutut (lapselliset naiset) yrittävät määrätä hääparia millaiset häät heidän pitäisi järjestää. Annetaan ymmärtää, että moriusparin pitäisi järjestää häät vain ja ainoastaan heidän lapsiaan varten. Lapsille pitäisi olla vaikka mitä viihdykettä: taikuria, jonglööriä jne. lastenvahdeista alkaen päättyen ruokaehdotuksiin.

Sitten kun näihin ei suostuta - ei tietenkään, koska morsiusparihan se on, joka päättää minkälaiset heidän häistään tulee - ollaan naamat norsuunveellä; ja valitetaan marttyreinä, että onpas taas tulossa paskahäät, ja me ei ainakaan mennä tollasiin häihin mihin lapset ei ole tervetulleita jne.

Tässä näin kärjistetysti tämä asia.

Vierailija
47/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuu siitä, että nämä kutsutut (lapselliset naiset) yrittävät määrätä hääparia millaiset häät heidän pitäisi järjestää. Annetaan ymmärtää, että moriusparin pitäisi järjestää häät vain ja ainoastaan heidän lapsiaan varten. Lapsille pitäisi olla vaikka mitä viihdykettä: taikuria, jonglööriä jne. lastenvahdeista alkaen päättyen ruokaehdotuksiin. Sitten kun näihin ei suostuta - ei tietenkään, koska morsiusparihan se on, joka päättää minkälaiset heidän häistään tulee - ollaan naamat norsuunveellä; ja valitetaan marttyreinä, että onpas taas tulossa paskahäät, ja me ei ainakaan mennä tollasiin häihin mihin lapset ei ole tervetulleita jne. Tässä näin kärjistetysti tämä asia.

Vierailija
48/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei kyllä ole niillä, jotka ei ymmärrä lapsettomia häitä, vaan niillä jotka ei ymmärrä miten jotkut eivät halua/voi niihin osallistua... Ja minä siis osallistuisin. Mutta mulla hyvät tukiverkot ja sen verran isot lapset että voi huoletta antaa yökylään:) Kun olivat vauvoja, olis multakin ikävä kyllä sellaiset häät väliin jääneet:( "Onneksi" ei kummankaan vauva-aikaan lähipiirissä ollut laisinkaan häitä.

Vierailija
49/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

heidän lapsettomiin häihinsä ja aina silloin vika ovat ne lapset. Siis juuri ne, joita ei haluta hääjuhlaan mukaan, MUTTA joiden vanhempien on ihan pakko häihin tulla, koska morsian on niin päättänyt. Jos ei kykene jättämään lapsiaan yhdeksi viikonlopuksi, on ankealla tavalla ripustautunut näihin.

Hääparilla ei ikinä käy mielessä, että lapsettomiin häihin ei tulla siksi, että on työesteitä, mukavampi viikonloppu tiedossa tai sovittuna joku muu juhla. Ehei, syyksi nimetään aina lapset eikä edes uskota sitä, jos sanoo olevansa ko. ajankohtana työvuorossa.

Jokainen saa juhlia häänsä juuri niin kuin tahtoo, mutta pitäisi kunnioittaa myös kutsuttujen oikeutta olla tulematta paikalle. Oli syy mikä tahansa.

Vierailija
50/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissa ihanat taaperot viskovat leluja ja karjuvat uhmaa kesken vihkimisen, pilaavat huudolla kirkkoesitykset ja vievät juhlallisuuden koko tilaisuudesta. Omia pieniä lapsiaensamoiata syistä ole ottanut mukaan häihin ennenkun siinä 6 vuoden korvilla kun hiljaa oleminen, aterimill syöminen ja yleinen käytös sellaista ettei itse tRvitse jatkuvasti paimentaa. Mä enymmärrämiksi jotkut vanhemmat eivät taju lastensa olevan todella häiriöksi.

jotka eivät ole viitsineet kasvattaa lapsiaan. Meillä osaa jo 2v olla ihmisiksi kirkossa.

Vierailija
51/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joissa ihanat taaperot viskovat leluja ja karjuvat uhmaa kesken vihkimisen, pilaavat huudolla kirkkoesitykset ja vievät juhlallisuuden koko tilaisuudesta. Omia pieniä lapsiaensamoiata syistä ole ottanut mukaan häihin ennenkun siinä 6 vuoden korvilla kun hiljaa oleminen, aterimill syöminen ja yleinen käytös sellaista ettei itse tRvitse jatkuvasti paimentaa. Mä enymmärrämiksi jotkut vanhemmat eivät taju lastensa olevan todella häiriöksi.

jotka eivät ole viitsineet kasvattaa lapsiaan. Meillä osaa jo 2v olla ihmisiksi kirkossa.

Kiva jos sinun lapsesi osaa käyttäytyä. Mutta kaikki eivät osaa. Ei kai niitä kutsuja voi senkään mukaan rajata, että vain hyväkäytöksiset lapset pääsevät paikalle?

Olen oikeasti todistanut ihan hirveän levotonta lasten käyttäytymistä häissä. Vanhemmat eivät ole laittaneet tikkua ristiin, koska kyseessä on ollut HEIDÄN iltansa ulkona.

Jotenkin tuntuu, että tämän palstan mammoilla on aika kapea käsitys häistä. Ymmärrättehän että häät voivat olla muutakin kuin 150 hengen keskikesällä Juupajoen nuorisotalolla pidetyt sukujuhlat, jossa tarjotaan karjalanpaistia buffet-pöydästä? Häät voidaan järjestää hiekkarannalla, hienoissa ravintoloissa, cocktail-tilaisuutena illalla jne. Kaikkiin tilaisuuksiin lapset eivät vain sovi.

Vierailija
52/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minua ärsytä lapsivapaat häät, eikä tulkintani mukaan suurinta osaa noihin ketjuihin vastanneista. Se naamailu ärsyttää mitä noissa ketjuissa oli; elätte lastenne kautta, miksi teette lapsia ollenkaan ilman turvaverkkoa, jättäkää lapset tuntemattomalle mll:n hoitajalle yms. Aivan ihmeellisiä vastauksia. Suurin piirtein jokainen vastasi että jokainen voi pitää sellaiset häät kuin haluaa, mutta että ei välttämättä vain itse pääse jos lapset eivät ole tervetulleita. Ei siellä kovin montaa sellaista kommenttia ollut että vaadittaisiin saada tuoda ne lapset, vaan tosiaan vain ilmoitus että sitten ei ehkä pysty osallistumaan itsekkään.

Vierailija
53/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt aika kuumana noine turvaverkkoines?

Vierailija
54/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyt aika kuumana noine turvaverkkoines?

No tuo minkä tuossa ilmoitin, mutta varmaan sinulla on antaa nyt joku kattava analyysi siitä todellisesta salatusta ongelmastani joka mystillisesti laittaa minut kiihkoilemaan mammapalstalla. :D näkeekö sieltä jotenkin mun lämpötilankin? Ihan oikeesti. Voisko sen tekstin ottaa ihan vaan niin kuin sen kirjoitin, ilman mitään rivinvälistä lukemista? Se asia oli siinä kerrottu.

Vierailija
55/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ilman "turvaverkkoja". Joka on yhtä kuin ilmainen aina valmiina oleva lastenhoitaja.

Susta siis lapsia ei saisi tehdä lainkaan, jollei tällaisia ole?

Vierailija
56/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on VAUVA -palsta, voisit saada hyvin erilaisia vastauksia jostain "Sinkut suhisee -palstalta". :D

Monilla ei ole niitä turvaverkkoja tai lapset ovat niin pieniä että hoitoa ei pysty järjestämään pitkäksi aikaa.

Moni haluaa juhlia sen perheensä kanssa, joten saattavat sitten jättää tulematta häihin.

Kirkon suhtautuminen lapsiin on kuitenkin positiivinen, vaikka ne hirveät ja kamalat lapset ihan itkisivätkin siellä kirkossa. Nykyään ehkä ihmiset eivät vaan siedä mitään noraalia elämän ääniä, joihin lapsen itkukin kuuluu. :)

Luulen kyllä että koko aloitus on Porvoosta.. :)

Vierailija
57/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia ilman "turvaverkkoja". Joka on yhtä kuin ilmainen aina valmiina oleva lastenhoitaja.

Susta siis lapsia ei saisi tehdä lainkaan, jollei tällaisia ole?

Ai sä käsitit sen mun kirjotuksen noin. :D ei, vaan tarkoitin että muakin ärsytti nuo ohjeet että ei sais tehdä lapsia ilman turvaverkkoa ja että lapset pitäis dumpata milloin kellekki että pääsee itse vähän tuulettumaan ja jos näin ei tee elää lastensa kautta yms. :D vähän huono ulosanti ehkä tänään.

Vierailija
58/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis morsiammet että äidit. Minä esimerkiksi taivuttelin siskoni luopumaan lapsettomista häistään, koska hän halusi minut kaasoksi - enkä minä olisi päässyt paikalle ollenkaan, jos en olisi voinut ottaa lapsia mukaan. Sain järjestettyä hoidon kirkkoon, kun paikalla olevat sukulaiset auttoivat, mutta kukaan ei olisi jäänyt pois häistä vain siksi, että minun lapsilleni löytyy hoitaja ja minä pääsen häihin. Eikä MLL:n hoitaja ollut vaihtoehto. Myönnän, että olen vaikea äiti, mutta minulla ei ole sellaista turvaverkkoa, joka hoitaisi lapsia edes sen aikaa, että käyn jonkun häissä samassa kaupungissa, saati sitten, kun häät on toisessa kaupungissa. Jos minut haluaa juhliin mukaan, ne on oltava lapsille sallitut tai sitten ne pitää järjestää kotikaupungissani koululukukauden aikana torstaiaamupäivällä klo 9-11.30, koska se on viikossa ainoa hetki, jolloin olen lapsivapaa kun toinen lapsista on koulussa ja toinen kerhossa. Mun lisäkseni on olemassa muitakin äitejä ja perheitä, joissa ei yksinkertaisesti ole mahdollista järjestää lastenhoitoa millään tavalla kenenkään häiden ajaksi. Onneksi siskoni piti tärkeämpänä järjestää juhlat, joihin saa läheisimmät ja rakkaimmat ystävänsä ja sukulaisensa mukaan, kuin järjestää "itsensä näköiset" juhlat.

Ja sitten ne morsiamet, jotka haluaa sekä itsensä näköiset lapsettomat juhlat että ne lapselliset vieraat, joilla ei kuitenkaan ole mitään lastenhoitomahdollisuuksia. Nämä morsmaikut sitten vetävät herneet nenään ja vinkuvat, että äidit ovat liian kiinni lapsissaan - no pakko on olla, jos ei ole mummoja tai kummeja tai ketään, joka niissä olisi kiinni sen aikaa että äiti käy juhlimassa. Alle kouluikäisen jättäminen yksin kotiin on heitteille jättö, ja alle 10-vuotiastakaan ei saisi jättää yöksi yksin kotiin selviämään itellään.

Mun puolesta ihmiset saa järjestää lapsettomia häitään, mutta mulle on ihan turha ruikuttaa, miksen tule. Viime kesänä yhdelle morsiamelle, joka soitteli perään ja valitti että olen liian kiinni lapsissani, tylysti totesin, että vaikka sitten niin, mutta hän on tehnyt oman valintansa järjestää lapsettomat häät, ja minun valintani on olla osallistumatta niihin, kiitos ja kuulemiin.

Vierailija
59/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pari päivää näitä viestejä lukenut ja lapsettomat häät on ongelma vain morsiamelle jos vieraat ei tule.

Kenellekään muulle ne eivät ole ongelma. Jos ei haluta lähteä, lapsenvahtipula on oiva tekosyy. Jos ei saa lapsenvahtia, ei kenenkään maailma kaadu, ellei pääse häihin.

Ainoat, jotka raivoaa on morsiamet, jotka ei ymmärrä jos kutsuttu kieltäytyy häistä.

ovat jotain aivan kammottavaa? En ole koskaan ymmärtänyt sitä miten paljon negatiivisia tunteita lapsettomat häät aiheuttavat palstan naisissa. Voisiko joku ystävällisesti selittää minulle? Tykkään itse käydä häissä sekä lapsellisissa sekä lapsettomissa.

Kyselen siksi, kun olen lukenut näitä lapsettomat häät -keskusteluita, ja vastaukset ovat olleet hyvin negatiivisia tällaisia häitä kohtaan.

Vierailija
60/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorten ihmisten suunnattimaata omanapaisuudesta ja huomion kaipuusta. Lapsia ei huolita enää perhejuhlaan koska se on päivä jolloin vain morsian ja vain morsian saa olla joka minuutti näytelmän pääosassa. Suunnaton farssi!

Eikö hääpari ole pääosassa, ei pelkkä morsian?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi