Miksi tämän palstan naisille lapsettomat häät
ovat jotain aivan kammottavaa? En ole koskaan ymmärtänyt sitä miten paljon negatiivisia tunteita lapsettomat häät aiheuttavat palstan naisissa. Voisiko joku ystävällisesti selittää minulle? Tykkään itse käydä häissä sekä lapsellisissa sekä lapsettomissa.
Kyselen siksi, kun olen lukenut näitä lapsettomat häät -keskusteluita, ja vastaukset ovat olleet hyvin negatiivisia tällaisia häitä kohtaan.
Kommentit (79)
En todellakaan ymmärrä minäkään näitä vauhkoamisia puolesta tai vastaan. Ehkä se johtuukin siitä, että itselläni on lapsi, mutta saan hoitajan käytännössä ihan milloin vain, kun sekä omat että mieheni vanhemmat ovat lähellä ja läheisiä. Tälle kesälle onkin tullut yksi hääkutsu, jossa ei ollut mitään mainintaa lapsista, mutta aion kyllä viedä lapsen hoitoon ihan vapaaehtoisesti. En siksi että aikoisimme ryypätä (itse olen raskaana ja mieskään ei juo) vaan koska vajaa 2v ei kuitenkaan häistä nauttisi ja helpompaa itsellä kun ei tarvitse vahtia.
Nämä häät ovat mieheni kaverin, joten ei ole mitään syytä ottaa lastamme mukaan. Lähisuvun häihin voisin mieluummin ottaakin kun on kiva että lapsi näkee sukuaan ja suku lasta. Mutta jos hääpari pyytää lapsettomia häitä niin totta kai sen ymmärrän ja kunnioitan toivetta. Ne ovat heidän juhlansa! Häitäkin on nykyään niin erilaisia, perinteisistä sukupidoista moderneihin cocktailtilaisuuksiin... ja kaikki ne erilaiset kekkerit voivat olla tosi ihania.
Tämä on VAUVA -palsta, voisit saada hyvin erilaisia vastauksia jostain "Sinkut suhisee -palstalta". :D Monilla ei ole niitä turvaverkkoja tai lapset ovat niin pieniä että hoitoa ei pysty järjestämään pitkäksi aikaa. Moni haluaa juhlia sen perheensä kanssa, joten saattavat sitten jättää tulematta häihin. Kirkon suhtautuminen lapsiin on kuitenkin positiivinen, vaikka ne hirveät ja kamalat lapset ihan itkisivätkin siellä kirkossa. Nykyään ehkä ihmiset eivät vaan siedä mitään noraalia elämän ääniä, joihin lapsen itkukin kuuluu. :) Luulen kyllä että koko aloitus on Porvoosta.. :)
vaan aidosti ihmettelin tätä juttua.
Palstalla on paljon ihmisiä, joilla on lapset ja heistä on luonnollista, että lapset tulevat mukaan. En kauhistele, mutta mielipiteeni on se, että häät ovat perhejuhla enkä ymmärrä sitä, että lapset pitäisi niin sanotusti sulkea kaappiin eli jättää pois. JOs vanhemmat itse kokevat, että haluavat tulla ilman lapsia, se on heidän asiansa tai jos ajattelevat, että just heidän lapsistaan on häiriötä ja haluavat jättää pois. Lapsetkin oppivat elämää saamalla kokea asioita. Juhla ilman lapsia on köyhää ja tylsää, vakavaa.
vastanneille. Valitettavasti joudun nyt poistumaan linjoilta, mutta kiitos vaivannäöstänne.
T: ap
Joissa ihanat taaperot viskovat leluja ja karjuvat uhmaa kesken vihkimisen, pilaavat huudolla kirkkoesitykset ja vievät juhlallisuuden koko tilaisuudesta. Omia pieniä lapsiaensamoiata syistä ole ottanut mukaan häihin ennenkun siinä 6 vuoden korvilla kun hiljaa oleminen, aterimill syöminen ja yleinen käytös sellaista ettei itse tRvitse jatkuvasti paimentaa. Mä enymmärrämiksi jotkut vanhemmat eivät taju lastensa olevan todella häiriöksi.
jotka eivät ole viitsineet kasvattaa lapsiaan. Meillä osaa jo 2v olla ihmisiksi kirkossa.
Kiva jos sinun lapsesi osaa käyttäytyä. Mutta kaikki eivät osaa. Ei kai niitä kutsuja voi senkään mukaan rajata, että vain hyväkäytöksiset lapset pääsevät paikalle? Olen oikeasti todistanut ihan hirveän levotonta lasten käyttäytymistä häissä. Vanhemmat eivät ole laittaneet tikkua ristiin, koska kyseessä on ollut HEIDÄN iltansa ulkona. Jotenkin tuntuu, että tämän palstan mammoilla on aika kapea käsitys häistä. Ymmärrättehän että häät voivat olla muutakin kuin 150 hengen keskikesällä Juupajoen nuorisotalolla pidetyt sukujuhlat, jossa tarjotaan karjalanpaistia buffet-pöydästä? Häät voidaan järjestää hiekkarannalla, hienoissa ravintoloissa, cocktail-tilaisuutena illalla jne. Kaikkiin tilaisuuksiin lapset eivät vain sovi.
Mutta on myös ihan OK, että en lähde johonkin toisarvoisiin juhliin vaan valitsen mieluummin jotain muuta. Jos joku haluaa juhlia häitään hiekkarannalla, on se hänen valintansa. Minä valitsen olla menemättä niihin.
Miksi minun valintani olisi jotenkin huonompi kuin hääparin? Ovatko he jotenkin enemmän oikeassa omihen häineen kuin minä oman elämäni valintojen kanssa?
Mutta tiedän joo, että punainen vaate kyseinen aihe täällä on.
Minusta on TÄYSIN ok, että joku valitsee lapsettomat häät - sitten vaan täytyy ottaa huomioon se, että kaikki eivät juhliin pääse. Jos me saisimme sellaisen kutsun tälle kesälle, niin väliin jäisi ne juhlat. Ja syy on ihan niinkin yksinkertainen, että 8kk ikäinen tyttäremme ei ole vielä valmis olemaan yöhoidossa.
Mutta kunhan lapsemme kasvavat, TOIVON hartaasti saavani kutsun kyseisenlaisiin häihin!! En nimittäin malta odottaa, että pääsen vielä joskus ilman lapsia juhlimaan, kaksin Rakkaan mieheni kanssa aamuun asti kavereiden kanssa! :)
Palstamammat, eikö teillä sitten ole ikinäkoskaan mitään muita häitä, kun ne yhdet ja ainoat, ja ne nyt sattui olemaan lapsettomat??!! Ja voi kyynel sentään, nyt teidän lapsi ei päässyt häihin, tutustumaan sukulaisiin (aika harmittavaa lasten kannalta, jos eivät näe sukulaisiaan kun jossain häissä :D ) opettelemaan käytöstapoja jne, jne.
Noh, onhan niillä teidän lapsilla sitten seuraavaksi omat häät joskus 20 vuoden päästä! Pääseehän ne onneksi sitten sinne! ;)
Joissa ihanat taaperot viskovat leluja ja karjuvat uhmaa kesken vihkimisen, pilaavat huudolla kirkkoesitykset ja vievät juhlallisuuden koko tilaisuudesta. Omia pieniä lapsiaensamoiata syistä ole ottanut mukaan häihin ennenkun siinä 6 vuoden korvilla kun hiljaa oleminen, aterimill syöminen ja yleinen käytös sellaista ettei itse tRvitse jatkuvasti paimentaa. Mä enymmärrämiksi jotkut vanhemmat eivät taju lastensa olevan todella häiriöksi.
jotka eivät ole viitsineet kasvattaa lapsiaan. Meillä osaa jo 2v olla ihmisiksi kirkossa.
Kiva jos sinun lapsesi osaa käyttäytyä. Mutta kaikki eivät osaa. Ei kai niitä kutsuja voi senkään mukaan rajata, että vain hyväkäytöksiset lapset pääsevät paikalle? Olen oikeasti todistanut ihan hirveän levotonta lasten käyttäytymistä häissä. Vanhemmat eivät ole laittaneet tikkua ristiin, koska kyseessä on ollut HEIDÄN iltansa ulkona. Jotenkin tuntuu, että tämän palstan mammoilla on aika kapea käsitys häistä. Ymmärrättehän että häät voivat olla muutakin kuin 150 hengen keskikesällä Juupajoen nuorisotalolla pidetyt sukujuhlat, jossa tarjotaan karjalanpaistia buffet-pöydästä? Häät voidaan järjestää hiekkarannalla, hienoissa ravintoloissa, cocktail-tilaisuutena illalla jne. Kaikkiin tilaisuuksiin lapset eivät vain sovi.
Mutta on myös ihan OK, että en lähde johonkin toisarvoisiin juhliin vaan valitsen mieluummin jotain muuta. Jos joku haluaa juhlia häitään hiekkarannalla, on se hänen valintansa. Minä valitsen olla menemättä niihin.
Miksi minun valintani olisi jotenkin huonompi kuin hääparin? Ovatko he jotenkin enemmän oikeassa omihen häineen kuin minä oman elämäni valintojen kanssa?
Aika kamalaa, jos mielestäsi sinulle läheisten ihmisten häät ovat "toisarvoiset juhlat". Asia olisi toki eri, jos mukulasi olisi kutsuttu? Turha varmaan odottaa, että kukaan tulee sinunkaan juhliisi, tuolla asenteella.
Juhla ilman lapsia on köyhää ja tylsää, vakavaa.
En kyllä sanoisi ihan niinkään, mutta perhekeskeiselle varmaan on vaikea kuvitella muutakaan = lasten elämöinti on sitä "elämää". Ja sukuhäät tuppaavat kyllä aina olemaan sellaista ihme pönöttelyä, oli paikalla sitten minkäikäisiä tahansa.
>;)
Äidit ovat saattaneet unohtaa, että sanonta "rakastan lapsia" tarkoittaa oikeasti "rakastan omia lapsiani, muut eivät kiinnosta yhtään" eli muille kun lapsien äidille lapsivieraat juhlissa ovat häiriötekijöitä.
Mutta on myös ihan OK, että en lähde johonkin toisarvoisiin juhliin vaan valitsen mieluummin jotain muuta. Jos joku haluaa juhlia häitään hiekkarannalla, on se hänen valintansa. Minä valitsen olla menemättä niihin. Miksi minun valintani olisi jotenkin huonompi kuin hääparin? Ovatko he jotenkin enemmän oikeassa omihen häineen kuin minä oman elämäni valintojen kanssa?
Aika kamalaa, jos mielestäsi sinulle läheisten ihmisten häät ovat "toisarvoiset juhlat". Asia olisi toki eri, jos mukulasi olisi kutsuttu? Turha varmaan odottaa, että kukaan tulee sinunkaan juhliisi, tuolla asenteella.
lapsia ja aikuisia.
Minulle läheisten ihmisten koko viikonlopun vievät juhlat ovat takuuvarmasti toisarvoisempia kuin viikonloppu lapseni kanssa. Voi olla perhekeskeistä tai lapsen palvomista, mutta jokainen meistä on mieluummin rakkaittensa kanssa kuin ilman heitä. Miksi en siis myös minä?
Palstamammat, eikö teillä sitten ole ikinäkoskaan mitään muita häitä, kun ne yhdet ja ainoat, ja ne nyt sattui olemaan lapsettomat??!! Ja voi kyynel sentään, nyt teidän lapsi ei päässyt häihin, tutustumaan sukulaisiin (aika harmittavaa lasten kannalta, jos eivät näe sukulaisiaan kun jossain häissä :D ) opettelemaan käytöstapoja jne, jne. Noh, onhan niillä teidän lapsilla sitten seuraavaksi omat häät joskus 20 vuoden päästä! Pääseehän ne onneksi sitten sinne! ;)
jos kutsussa on tilinumero, on meillä aina muuta menoa juuri hääviikonloppuna, harmi.
Yleensä lapsettomissa häissä ei ole sukulaisia kuin muutama, loput ovat niitä kavereita, joilla ero on papereiden allekirjoittamista vaille valmis.
valitsen viikonlopun omien rakkaitteni kanssa? Jos en halua uhrata harvoja vapaapäiviäni jonkun minuuttiaikataululla suunniteltujen häiden "näyttelemiseen", niin miksi se herättää morsiamessa negatiivisia tunteita?
Mutta tiedän joo, että punainen vaate kyseinen aihe täällä on.
Minusta on TÄYSIN ok, että joku valitsee lapsettomat häät - sitten vaan täytyy ottaa huomioon se, että kaikki eivät juhliin pääse. Jos me saisimme sellaisen kutsun tälle kesälle, niin väliin jäisi ne juhlat. Ja syy on ihan niinkin yksinkertainen, että 8kk ikäinen tyttäremme ei ole vielä valmis olemaan yöhoidossa.Mutta kunhan lapsemme kasvavat, TOIVON hartaasti saavani kutsun kyseisenlaisiin häihin!! En nimittäin malta odottaa, että pääsen vielä joskus ilman lapsia juhlimaan, kaksin Rakkaan mieheni kanssa aamuun asti kavereiden kanssa! :)
perhejuhlista, kuten esim. häät, tehdään lapsettomia. Lapset ovat sukua siinä missä muutkin. Kas, ettette sulje pois vanhoja, raihnaisia ja vammaisia/sairaita saman tien.
Miksi ihmeessä häät pitäisi järjestää paikassa, joka on vaikeakulkuinen, ahdas tai vaarallinen?
Hääparit ja käytännössä morsian (sillä morsianhan ne häät järkkää) ovat älyttömän kronkeleita ja itsekkäitä rakentaessaan häät siltä pohjalta, että kukaan ei saa viedä huomiota MORSIAMEN kanssa. Siis aikuiset ihmiset ovat kateellisia pienille lapsille!! Miten pikkusieluista!!
Ryyppäjäisjuhlat tietysti ovat ihan oma lukunsa. Eivätkä minusta häiden kuulu olla ryyppykekkereitä.
Eikös se ole päivän tarkoitus: morsian pääosassa?
nuorten ihmisten suunnattimaata omanapaisuudesta ja huomion kaipuusta. Lapsia ei huolita enää perhejuhlaan koska se on päivä jolloin vain morsian ja vain morsian saa olla joka minuutti näytelmän pääosassa. Suunnaton farssi!
yleensä taitaa olla jopa niin, että sulhasraukalta ei ole edes kysytty mielipidetää. Häissä mennään sen mukaan miten morsian ja kaaso on homman suunnitelleet.
Miksi isät eivät itke tätä koskaan? Ja suurimmassa osassa tuntemistani lapsettomien häiden pareista se MIES on nimenomaan vaatinut niitä! Miksi naiset aina syyttävät toisiaan? millaisia morsiamia itse olitte, kun niin osaatte tulkita kaikki hääjärjestelyt morsiamen oikuiksi? Kas kun meillä fiksuilla ihmisillä MOLEMMAT sanovat sanansa hääjärjestelyissä!
Joku sanoi miksi ette ole rajanneet vanhuksia jne pois... no kuule kyllä rajaisin jos häät järjestäisin!!
Häät ovat perhejuhla, paskat sanon minä!!
Miksi kutsuisin koko sukuni, ihmisiä joita en ole vuosiin nähnyt? Siksikö koska ovat sukua??
Miksi hemmetissä kutsuisin ihmisiä, joista ei kuule mitään aikoihin, hyvä jos joulukortteja tulee??
Edelleenkö siksi koska ovat vain sukua ja kuuluu kutsua jotta saataisiin perhejuhla aikaiseksi??
Tasan kutsuisin vain ne lähimmät sukulaiset, ystävät ja kaverit!
Vanhempani, mummoni ja yhden hänen siskonsa, 3 serkkuani ja omat sisarukset.
Ne ystävät kenen kanssa olemme muutenkin tekemisissä, joko näemme usein tai juttelemme välimatkan takia puhelimitse tms.
Ne kaverit joiden kanssa pidämme muutenkin yhteyttä.
Sukulaisista jäisi kaikki mummoni loput siskot pois, koska emme ole vuosiin nähneet, loput kymmenet serkkuni koska en edes tunne heitä.
Mikä hemmetti se on pakko häihin kutsua koko suku?
Enhän kutsu kavereistakaan niitä joiden kanssa kerranvuoteen kysytään mitä kuuluu jne...
Eli ei niistä häistä rajata aina vain lapsia pois!
p.s onneksi lähipiirini ja ystäväni voivat tulla erilaisiin juhliin myös ilman niitä lapsia jos tarvitsee. Kuten myös itse osaan yhden illan olla ilman lasta juhlissa.