Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi tämän palstan naisille lapsettomat häät

Vierailija
03.06.2012 |

ovat jotain aivan kammottavaa? En ole koskaan ymmärtänyt sitä miten paljon negatiivisia tunteita lapsettomat häät aiheuttavat palstan naisissa. Voisiko joku ystävällisesti selittää minulle? Tykkään itse käydä häissä sekä lapsellisissa sekä lapsettomissa.

Kyselen siksi, kun olen lukenut näitä lapsettomat häät -keskusteluita, ja vastaukset ovat olleet hyvin negatiivisia tällaisia häitä kohtaan.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei huvita sitä tuhlata kenenkään häihin menemällä. Sorry.

Toki jos et ole hääihmisiä, sehän on sinun asiasi, jätä menemättä.

Itse en ole naimisissa, en ole mikään häähullu. Lapsi minulla on, mutta ymmärrän täysin häät, johon lapsia ei kutsuta. Häissä käytetään usein alkoholia ja halusi sitä tai ei, kaikki setä eivät käytä sivistyneesti tai esimerkillisesti, mukaan lukien välillä jopa itseni. Tämän tyyppisiin häihinhän onkin ns. lapsikielto. En ainakaan omaa jälkikasvuani tätä "hähumua" raahaa katsomaan.

Mielestäni häät useimmiten aivan ihania juhlia ja itselleni se ei ole ajantuhlausta. Jos sinä et ole tätä mieltä, älä mene häihin. Piste. Minäkään en pidä rippijuhlista periaatteideni vuoksi, joten kieltäydyn asiallisesti juhlista kertoen syyn aivan suoraan. Ei ole kukaan vielä loukkaantunut.

Olen myös huomannut, että täällä palstalla on ollut henkilö, jolla on huono tukiverkosto, ei hoitokykyisiä isovanhempia yms. Harvalla kuitenkaan tämä tilanne on, joten mielestäni näitä "lapsiystävällisiä" häitä ei ainoastaan näiden ääritapausten vuoksi kannata alkaa järjestämään. Itse en ainakaan alkaisi, sillä tässä tilanteessa on todella harva.

Vierailija
22/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lapset tutustuvat sukuun, ystäviin, juhlakulttuuriin jne. Musta on tosi surullista evätä nämä kokemukset lapsilta.

Minä pystyisin kyllä järjestämään lapsilleni hoitajan ja kuljen paljonkin ilman heitä, mutta nimenomaan häihin en halua mennä ilman lapsia, koska se vaan on musta tyhmää eikä kuulu siihen juhlaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että aikuiset haluavat juhlia välillä ilman lapsia ja toki on morsiusparin oma asia, mitä vaatimuksia asettaa, mutta itse en ihan ymmärrä tuota lapsettomat häät -juttua. Etenkin jonkun oikein läheisen ihmisen häät ovat minulle hieno ja tärkeä juhla, jossa ensisijaisesti on kyse naimisiinmenosta eikä juomisesta, ja jos ei tosiaan voi laittaa lasta mihinkään hoitoon (syitä tähän voi olla monia), niin onhan se kurjaa jättää tällainen juhla väliin! Ehkä olen jotenkin outo, mutta mulle häät ovat hieno ja arvokas juhla, jossa toki saa olla leppeä ilmapiiri, mutta en tosiaan varmaan itsekään viihtyisi missään juomingeissa. Juon itse mielelläni viiniä kyllä, mutta en paljon, eli voin sen tehdä lasten seurassakin. Mutta kukin tavallaan.

Vierailija
24/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

joillekin on kamalan vaikea ymmärtää se, että häitä voi olla nykyään monenlaisia. Ja itselleni on ainakin ihan ok, että on perinteisiä ja ei-perinteisiä juhlia. Jokainen voi valita itse, mihin osallistuu.

Itse menin naimisiin maistraatissa ja koska halusimme sitten juhlistaa vielä ko. tapahtumaa, pidimme kavereille ns. hääjuhlan, jossa ei ollut yhtäkään sukulaista. Ne sukulaiset, joita olisi voitu kutsua paikalle, ovat laskettavissa yhden käden sormilla. Ja kyllä, juhlat olivat lapseton tapahtuma.

Vierailija
25/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossa lapset tutustuvat sukuun, ystäviin, juhlakulttuuriin jne. Musta on tosi surullista evätä nämä kokemukset lapsilta. Minä pystyisin kyllä järjestämään lapsilleni hoitajan ja kuljen paljonkin ilman heitä, mutta nimenomaan häihin en halua mennä ilman lapsia, koska se vaan on musta tyhmää eikä kuulu siihen juhlaan.

olla eri mieltä. Toisille häät voi olla vaikkapa aikuisten iltajuhla. Ja hääjuhlissakin on monenlaisia perinteitä, kaikki häät eivät ennenkään ole olleet mitään maaseudun sukujuhlia, kaupunkilaisten häät ovat olleet hyvinkin lapsettomia joskus sata vuotta sitten.

Vierailija
26/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtyä asiasta hirveä pakkopulla, joihin kukaan ei enää halua mennä.

Poikkeuksellisia ovat nuo lapsikiellot, yleensä häät ovat koko perheen juhlat.

Juu kiitos vaan, jätetään tulematta.

Mielestäni ei ole ollenkaan poikkeuksellisia nuo kiellot...

Ei häät ole välttämättä koko perheen juhla. Sehän on hääparin päätettävissä, millaiset juhlat ovat. Kaikki eivät ole lapsi-ihmisiä, vaikka olisivatkin, he eivät välttämättä halua häistään perhejuhlia. Jos minä joskus naimisiin menisin, en haluaisi lapsia häihini, en usko että edes omiani. Toisaalta perhehäät eivät myöskääm häiritse minua.

Sittenhän tullaan ääritapauksiin: "minulla on 2 kk ikäinen vauva, en voi tulla kun on lapsikielto". Kaikki tervejärkiset varmasti ymmärtävät, että lapsikiellosta huolimatta voi pienen vauvan juhliin tuoda, koska tällainen on mahdoton jättää kotiin ja hyvin huomaamaton. Lapsikieltohan on juuri alkoholin ja juhlien luonteen vuoksi ja sylivauva ei tällaisesta vielä ymmärrä. Toisaalta mikä on ikäraja? Sitähän voi soittaa hääparille, että onko esim. 15-vuotias heidan mielestään vielä lapsi.

Vierailija
27/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

asiallisista kommenteista. Olen taas yhtä asiaa fiksumpi :).

T: ap

Vierailija
28/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tehtyä asiasta hirveä pakkopulla, joihin kukaan ei enää halua mennä.

Poikkeuksellisia ovat nuo lapsikiellot, yleensä häät ovat koko perheen juhlat.

Juu kiitos vaan, jätetään tulematta.

Mielestäni ei ole ollenkaan poikkeuksellisia nuo kiellot...

Ei häät ole välttämättä koko perheen juhla. Sehän on hääparin päätettävissä, millaiset juhlat ovat. Kaikki eivät ole lapsi-ihmisiä, vaikka olisivatkin, he eivät välttämättä halua häistään perhejuhlia. Jos minä joskus naimisiin menisin, en haluaisi lapsia häihini, en usko että edes omiani. Toisaalta perhehäät eivät myöskääm häiritse minua.

Sittenhän tullaan ääritapauksiin: "minulla on 2 kk ikäinen vauva, en voi tulla kun on lapsikielto". Kaikki tervejärkiset varmasti ymmärtävät, että lapsikiellosta huolimatta voi pienen vauvan juhliin tuoda, koska tällainen on mahdoton jättää kotiin ja hyvin huomaamaton. Lapsikieltohan on juuri alkoholin ja juhlien luonteen vuoksi ja sylivauva ei tällaisesta vielä ymmärrä. Toisaalta mikä on ikäraja? Sitähän voi soittaa hääparille, että onko esim. 15-vuotias heidan mielestään vielä lapsi.

No mun lapset eivät ole pikkuvauvoina olleet mitään huomaamattomia tapauksia, olivat äänivaroiltaan verrattavissa kirmaaviin parivuotiaisiin. Olen ollut yksissä lapsettomissa häissä, lapsen hoito onnistui tuolloin, eivätkä tosiaan olleet mitkään ryyppyjuhlat. Pariskunta ei ole lapsia halunnutkaan, ovat aika "kulturelleja ja hienoja" ihmisiä, ja esim. ruokatarjoilu häissä oli sen mukaista. Eli sinänsä ymmärrän heidän valintansa. Mutta suurin osa häistä on tarjoilultaan, ohjelmaltaan jne. sellaisia, että lapset mielestäni sopivat juhlaan mukaan.

8

Vierailija
29/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun puolestani voitte kyllä pitää sellaiset, mutta minä en tule vieraaksi. Tähän asti mua ei vielä pahasti edes ärsytä, mutta sitten kun aletaan kellä, että mitä, ettekö te pääse irtikersoistanne tuoksi aikaa ja ettekö osaa ärjestää elämäänne vai eikö tiellä olekaan sellaista, alkaa ärsyttää. Sovitaanko, että te järsjestätte sellaiset juhlat kuin teitä huvittaa ja mä sit osallistunjos mua huvittaa.

Mä oon tyyössäkäyvä ja ölseni matkustava ihminen. Ei tosiaan huvita olla erosa lapsista vielä vapaa-aikanakin.

Vierailija
30/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni lapsikielto tulee häihin sen takia, että en halua ketään huutamaan tai juoksemaan hääpukuni päälle (tätä on siis nähty häissä). Siksi myös nuo 2 kk vanhat vauvat eivät ole tervetulleita. Kyse ei ole mistään "tervejärkisyydestä" tai sen puutteesta.

Tätä ei tarvitse mitenkään arpoa, että onko vauva tervetullut vai ei: senkun katsoo, mitä kutsukortissa sanotaan. Jos kutsu on osoitettu Matti ja Maija Meikäläiselle, lapsia ei tuoda häihin. Jos kutsu on osoitettu Matti ja Maija Meikäläiselle perheineen (tai lasten nimet mainittu), lapset ovat tervetulleita. Siksikin olisi aika junttimaista soitella perään, että saako se 15-vuotias Nico-Petteri sittenkin tulla. Jos Nico-Petterin nimi on mainittu kuoressa, hän saa tulla, muuten ei.

Vierailija
31/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorten ihmisten suunnattimaata omanapaisuudesta ja huomion kaipuusta. Lapsia ei huolita enää perhejuhlaan koska se on päivä jolloin vain morsian ja vain morsian saa olla joka minuutti näytelmän pääosassa. Suunnaton farssi!

Vierailija
32/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja on lapsellista jättää silloin lapsivieraat kutsumatta.

Vierailija
33/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

nuorten ihmisten suunnattimaata omanapaisuudesta ja huomion kaipuusta. Lapsia ei huolita enää perhejuhlaan koska se on päivä jolloin vain morsian ja vain morsian saa olla joka minuutti näytelmän pääosassa. Suunnaton farssi!

vuotta sitten lapsia on raahattu kaikkiin mahdollisiin juhliin? Kyllä se on nimenomaan näitä nykyajan kotkotuksia, että lapset ovat kaiken keskipiste, ja vanhemmilla ei saa enää lasten jälkeen olla omaa elämää.

Vierailija
34/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja ihan luonnollistahan on, että äidit haluavat oilla lastensa kanssa ja päinvastoin. Miksi lapsia ei saisi ottaa juhliin mukaan ja pukea heitä kauniisti ja viettää aikaa juhlissa perheenä? Monet muut illanvietot ovat vain aikuisille, mutta perhe-ja sukujuhlat ovat parhaimmillaan, kun siellä on kaikenikäisiä läsnä.

Onko toiveet lapsettomista tilaisuuksista tullut sen seurauksena, ettei osa vanhemmista huolehdi lapsistaan ja antaa näitten olla häiriöksi? Silloin on vika vanhemmissa, ei lapsissa. Toisaalta, jos on ei-lapsirakkaita ihmisiä menossa naimisiin, niin voihan häät viettää kahden todistajan ollessa paikalla.

Kaikista parhaita juhlia ovat ne, joissa on väkeä vauvasta vaariin ja siedetään vauvan itkuakin ja rollaattorin kanssa kulkevaa pappaa.

Vierailija
35/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässähän on vähän sellainen rajanveto: haluaako morsiuspari häihinsä ihmiset X ja Y vai pitää tietynlaiset juhlat. Eli kumpi on tärkeämpi: omannäköiset juhlat vai omannäköiset vieraat. En minä ainakaan jättäisi pientä vauvaa hoitoon, mutta en osaisi tuossa tilanteessa lapsettoman kutsun saaneena ajatella morsiusparin minua erikseen kaipaavankaan. Jos morsiusparin aivan läheisissä ihmisissä olisi vauvojen/leikki-ikäisten vanhempia, haluaisivatko edes järjestää lapsettomia häitä (aina kun ei voi saada lastenvahtia)...

Vierailija
36/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
37/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei huvita sitä tuhlata kenenkään häihin menemällä. Sorry.

Vierailija
38/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö hääpari ole pääosassa, ei pelkkä morsian?

Vierailija
39/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jonkin verran mahdollisimman vaikeapääsyisellä hääpaikalla. Eli todennäköisesti lapsiperheet ja vanhukset jäävät pois, mikä ei haittaa yhtään: sattumalta ovat myös ärsyttävimmät sukulaiseni. Noin yleisesti en näe (itselläni)olevan mitään syytä vastustaa lapsien tuomista häihin.

Vierailija
40/79 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häitä on kautta vuosisatojen ollut erilaisia. Iltajuhlahäissä ei ole ollut lapsia. Maalaishäissä on ollut. Näissä maalaishäissä on ryypätty huomattavasti enemmän kuin iltajuhlahäissä, joten sitä on turha pelätä, että lapsettomat häät olisivat vain ryyppäjäiset.

Hääpari päättää, minkälaiset häät. Kutsujat päättävät, keitä kutsuvat.

Kukaan kaikentietävä nirppanokka ei voi päättää, että häiden on oltava perhejuhla ja niihin on kutsuttava myös lapset. Jos hääparilla ei ole lapsia, ei ole kyse heidän perhejuhlastaan, ja kutsuvieraathan eivät voi omaa perhettään häihin raahata. Ei sinne saa viedä omaa anoppiakaan!

Tässä olisi hyvä paikka miettiä, kuinka itsekeskeinen saa olla. On itsekeskeistä ajatella asiaa vain oman perheen kannalta. Pakko ei ole mennä, jos ei huvita, mutta sitten on turha täällä palstoilla kirjoitella, miten meidän perhe olisi pitänyt kutsua, kun kaikki häät ovat meidän perhejuhliamme... Hääpari järjestää mieleisensä juhlan ja kutsuu mieleisensä vieraat, ja kutsutut joko tulevat tai eivät tule.

Itse en ole vielä ollut lapsettomissa juhlissa, mutta varmasti mielelläni menisin, jos joku sellaiset järjestäisi. LÄhes kaikissa lapsiystävällisissä häissä on joku lapsi huutanut kirkossa tai hääpaikalla kurkku suorana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi kuusi