Mikseivät lähärit ja sh:t eivät vaadi parempaa palkkaa?
On omituista, että lääkäreiden palkat nousevat koko ajan, vaikka muun hoitohenkilöstön palkkaus junnaa paikoillaan. Samaan aikaan ihmetyttää ammattien statuserot. Lääkärit ovat melkein puolijumalia, kun taas hoitajat ovat pohjasakkaa. Luulisi, että kaikkeen ihmisten hoitamiseen liittyisi arvostusta.
miksi hoitajat ovat alistuneet tuollaiseen? Miten musta tuntuu, että Super ja Tehy ovat täynnä aika munatonta porukkaa?
Kommentit (43)
Koulunkäyntiavustajat ovat myös ap/ip kerhon pitäjiä joten heillä ainakin tulee tunnit täyteen.
Koulunkäyntiohjaajat ja heidän palkkansa koska työaika on lähes aina max sen 30h, usein vain 23h jos ala-asteella töissä.
Tuolla 30h/vkossa työajalla bruttoliksa on pätevällä hlöllä huimat 1500e/kk!! siitä kun otetaan verot, liitonjäsenmaksut ym niin eipä paljoa käteen jää.
Ja 23h/vkossa niin käteen jää n.700e/kk!! mutta kyllhään noilla summilla elättää itsensä, perheensä ja maksaa asumis,-ruoka ym kulunsa.
Ei ne ole palkkaa, vaikka tilille tultvat.
Lapsilisätkään ei oo rahaa.
Kohta Suomen teollisuus romahtaa ja verotulot myös. Ei oo palkkaa kellään. Suomalaisista on tullut työnvieroksujia.
lisätyötä joutuukin tekemään, kuten tuossa yläpuolella kirjoitin.
nousi hiveä haloo, että hoitajat kiristävät itselleen lisää palkkaa ;). No suurin syy huonoon palkkaan on toki, se ettei hoitoala tuota, kuten esim metalliala. Tämän nyt varmaan jokainen tajuaa. Meidän hoitaajien palkat tulee verorahoista..ainahan voi miettiä, josko ihmiset haluaisivat maksaa hiukan enemmän veroja, jotta hoitajat saavat lisää liksaa..veikkaan että eivät halua. Mulle kyllä sopisi ;)
Sun lastenlasten elintaso on huonompi kuin lastesi. Kestämättömään tuhlailuun tulee loppu. Öljy ei riitä.
Sun lastenlasten elintaso on huonompi kuin lastesi. Kestämättömään tuhlailuun tulee loppu. Öljy ei riitä.
eikö tuo ole jokatapauksessa tulevaisuutta muissakin maissa, kuten pohjoismaissa ja euroopassa ja amerikassa? Kaikkialla tulee elintaso tippumaan, jos öljy ei riitä.
Silloin syttyy sota!
Tosin ap:täkin täytyy muistuttaa siitä, että suurin osa hoitoalan naisista työskentelee julkisella sektorilla. Kun palkat nousevat reilusti, se tarkoittaa kunnille myös veroasteen nostamista ja meille veronmaksajille verorasituksen lisääntymistä. Olemmeko me valmiita siihen?
kumma miten unohtuu muutamassa vuodessa...missä ovat nyt nämä ihmiset, jotka silloin haukkuivat sairaanhoitajat "potilaiden tappajiksi" jne. kun yritettiin asiaan saada muutosta joukkoirtisanoutumisella jne. Nyt sitten olemme tyhmiä, kun emme vaadi lisää palkkaa. Teki niin tai näin, aina väärin. Sitäpaitsi, tuolloin säädettiin nopeasti pakkolaki, jonka varjolla voidaan pakottaa töihin tilanteessa jossa esim. irtisanoutumista yrittäisi...se olikin ainoa muutos. Itse tein ratkaisuni, lopetin työt sairaanhoitajana ja opiskelen nyt muuta.
Ette ole oikeasti köyhiä tai huonotuloisia. Olette vain ahneita ja mukavuudenhaluisia.
Tv. Perheessä metallimies noin 10e/h + noin pari euroa/h lisiä.
Mun mies meallialalla, tienaa nettona n. 2000 kuussa ja ammattikoulun on käyny. Minä lähäri saman pitunen koulutus nii saan tehä 3 vuorotyötä enkä yllä lähellekkään tuota silti. Mies siis vaan ma-pe töissä.
julkisella puolella keskiarvo kokonaispalkasta n. 3800 euroa kuukaudessa
Vaikka kaupanalalle tai ravintolaan?
Sitten sh palkka olikin hyvä.
Aivan hullun huonoilla palkoilla tekevät mitä ihmeellisimpiä työvuoroja.
Itse en ikinä suostuisi siihen että olisi vain joka yhdeksäs viikoloppu täysin vapaa.
Tai koko joulua ei saisi olla koskaan vapaalla.
Taitaa kyllä olla liitoissakin jotain vikaa...
Tässä esimerkissä on kyllä vikaa työpaikassa, ei liitossa. Meillä on joka kolmas joulu kokonaan vapaa ja joka toinen viikonloppu kokonaan vapaa. Lisät toki on kaikille samansuuruiset, ja ne voisivat olla isommatkin.
yhtä lyhyellä koulutuksella ja aivan samoilla työtunneilla on paljon paremmat palkat ja kuitenkin huomattavasti paremmat työsuhde-edut.
vain siksi, että miehet osaavat vaatia.
Ei hyvä jumala sentään....
Miesten työt ovat ns. miehisillä aloilla (tekniikka, metalli, paperi/puu jne) jotka toimivat yksityisellä sektorilla ja jotka ovat olleet Suomen viennin perusta. Ne ovat tuottaneet voittoa jota on ollut mahdollista jakaa myös työn suorittajille. Palkat ovat nousseet, se on kysynnän ja tarjonnan laki (ja sama tulee toimimaan hoitoalallakin paremmin kuin mitkään lakot tai tes-vaatimukset!) joka on määrännyt sen.
Yksityisellä sektorilla tulee toki helpommin myös potkut, kun ala alkaa mennä alamäkeä kun taas hoitajat saavat pitää työpaikkansa maailman tappiin julkisella puolella. Paperitehtaita on lakkautettu, elektroniikka-alallakaan ei mene hääppöisesti jne.
Puntit on aika tasan, eikö?
Mun mies meallialalla, tienaa nettona n. 2000 kuussa ja ammattikoulun on käyny. Minä lähäri saman pitunen koulutus nii saan tehä 3 vuorotyötä enkä yllä lähellekkään tuota silti. Mies siis vaan ma-pe töissä.
ruikuttaa palkoista! Se on vaan teistä itsestä ja teidän ahkeruudesta kiinni!
ruikuttaa palkoista! Se on vaan teistä itsestä ja teidän ahkeruudesta kiinni!
Niin ja kukaan ei puhu lääkäreiden palkoista, joita koko ajan nostetaan meidän verorahoilla. Ei hekään tuota muuta kuin terveyttä, jota ei voi mitata millään!!! Ensi sopimusneuvotteluissa sairaanhoitajat ja hoitoalan työntekijät vaatimaan kovempaa palkkojen nousua, ainakin 20% Se ei saa joka ei vaadi!!!
täälläkin 100 metrin mittaisia ketjuja joissa kuvailtiin hoitajia itsekkäiksi lääkärin pikku apuliineiksi joille ei todellakaan tarvitse maksaa oikeastaan sitäkään mitä maksetaan nyt. Koska vaippoja osaa vaihtaa kuka vaan.
Yksikään ei tosin vastannut minulle kysymykseen, miten vaihdat 140kg painavan lonkkaleikatun vuodepotilaan vaipan jolla reuma on "syönyt" kädet toimimattomiksi? Tai neliraajahalvauksen saaneen 100kg painavan.
Tai mistä se teholääkäri huomaa tulla osastolle juuri silloin kun elvytys on meneillään? (Oikea vastaus: hoitajat aloittavat elvytyksen ja SOITTAA lääkärin paikalle)
Esimerkkejä näiden apuliinien itsenäisestä toiminnasta olisi kymmeniä ellei satoja mutta av oli ehdottomasti sitä mieltä ettei palkkauksen korjaukseen ole syytä.
Sitten tuli joukkoirtisanominen ja alettiin huutaa kuinka vastuuttomat hoitajat jättää kaikki potilaat kuolemaan!!!! Siis miten, eihän ne apuliinit käytännössä tehneet mitään mitä ei ihan kuka muu tahansa olisi voinut tehdä. Eivätkä ainakaan mitään minkä ansiosta potilaat pysyisivät hengissä :-)
Eli huonon palkkauksen syy: hoitajien työtä ei arvoteta kovinkaan korkealle.
sairaala tuli meille tutuksi yhdessä vaiheessa monen vuoden ajaksi. Lääkäreiden ja hoitajien palkkauksessa on selvä ero ja ymmärrän hyvin, miksi ihmiset symppaavat lääkäreitä: lääkärit EIVÄT istu kahvihuoneessa kälättämässä eivätkä riitele potilaiden nähden keskenään tai hauku toisen lääkärin tekemää työtä potilaille. Kaiken tämän ja paljon muutakin olen hoitajilta kokenut.
Jokainen hoitaja teki ehdottoman hyvää työtä lapsemme hyväksi, mutta on myös paljon tekijöitä jotka syövät hoitajien arvostusta ja yllä olen niistä muutaman maininnut, koska sitä kysytään. Hoitajat tekivät vaativiakin hoitotoimenpiteitä, mutta eivät koskaan itsenäisesti, vaan aina lääkärin määräyksestä tai valvonnan alla. Siinä on iso ero.
Ei ne ole palkkaa, vaikka tilille tultvat.
Lapsilisätkään ei oo rahaa.
Kohta Suomen teollisuus romahtaa ja verotulot myös. Ei oo palkkaa kellään. Suomalaisista on tullut työnvieroksujia.