Mistä nuo amismamuraiskaajat ottaa 9250 euroa ???
"Uhrilleen tuomittujen tulee maksaa 9 250 euron kärsimyskorvaus."
Sosiaalitoimistostako?
Kommentit (6)
alaikäiset, vähätuloiset rikolliset maksavat korvauksensa?
alaikäiset, vähätuloiset rikolliset maksavat korvauksensa?
Niin, onpa tosi kova "rangaistus". Ehdollista vankeutta ja joku muu maksaa korvaukset. Ei ihme, että jätkät rehentelee netissä teoillaan.
Korvaukset jäävät kokonaan maksamatta jos rikoksentekijä on pienituloinen tai työtön. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Siinä tapauksessa voi max. saada pari tonnia valtiolta, mutta olen käsittänyt että Suomessa uhri saa korvausrahat todella harvoin. Noitakin rahoja pitää valtiolta hakea tietyn ajan päästä tai korvausvelvollisuus vanhentuu. En tosin osaa sanoa tästä tapauksesta mitään. Yleisesti vain kirjoitan.
Korvaukset jäävät kokonaan maksamatta jos rikoksentekijä on pienituloinen tai työtön. Näin olen ainakin ymmärtänyt. Siinä tapauksessa voi max. saada pari tonnia valtiolta, mutta olen käsittänyt että Suomessa uhri saa korvausrahat todella harvoin. Noitakin rahoja pitää valtiolta hakea tietyn ajan päästä tai korvausvelvollisuus vanhentuu. En tosin osaa sanoa tästä tapauksesta mitään. Yleisesti vain kirjoitan.
Käsittely voi kestää parikin vuotta ja uhri saattaa saada vain murto-osan korvaussummasta.
En tiedä, onko tuossa jotakin aikarajaa, jolloin pitäisi hakea. Itsellänikin olisi saatavia mutta eipä se pieni summa mitään korvaa joten jätin hakematta.
Valtionkonttorista piti hakea rahat 2 vuoden sisään. En ole 100% varma, mutta sen tiedän että paljoa sieltä ei saa vaikka aikanaan tekijä olisi tuomittu suuriin korvauksiin. Suomessa on rikoksista olevinaan pienet rangaistukset (paitsi talousrikoksista), koska tekijät saavat usein pienen määrän ehdollista vankeutta ja tuomitaan korvauksiin joita eivät sitten kuitenkaan maksa uhrille. Pätee varsinkin raiskaajiin ja lasten hyväksikäyttäjiin.
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2012041815464058_uu.shtml