Miten joillekin on vaikeaa tajuta ettei häihin tarvita kakaroita !!!!
Luin tuota yhtä ketjua ja pakko tehdä oma ketju ja ottaa tähän asiaan kantaa.
Siis, jos on kahden aikuisen esim. nuoren 25v parin häät ... siellä on sit vaikka kaikkea ohjelmaakin AIKUISILLE eli esim. tulen nielentää jne. sitten on myös ALKOHOLIA ja bailumusaa... jatkot ehkä baarissa ?
Niin, miks ne vaippahousu huutavat penikat pitää hilata aikuisten juhliin??
Onko se todella niin, että kun lapsia saadaan niin sit niistä ollaan riippuvaisia 24/7?
Eikö TODELLA muilla aikuisilla ole myöskin omaa aikaa ???? ja että mennään AIKUISTEN kesken , AIKUISTEN juhliin ???? Mun mielestä aikuisetkin tarvitsee sitä omaa aikaa !!!!
Ja joskus voi jopa lähtee aikuisten kesken porukalla vaikka ravintolaan illallistamaan? ettekö todella tee näin?
Jos ei yhtä hoitajaa saa yhdeks illaks, nii voi hyvä luoja sanon minä.
Kommentit (111)
kautta? Vai että pitäisi jättää parhaat ystävät kokonaan kutsumatta koska tilaa ei ole heidän lapsikatraalle?! En jätä kutsutmatta, mutkusn ja katson ketkä kaikki saavat lastenhoidon järjestettyä ja he tulevat.
En loukkaannu jos joku ei pääse tulemaan. Ei ole kutsujan vastuulla kuka pääsee ja kuka ei. Ei ole kutsujan vastuulla miettiä mitä kenenkin lastenhoito maksaa vaan kutsutut itse arvioivat pääsevätkö vai eivät.
Luuletko oikeasti että 250 hengen häissä häpari on tietoinen jokaisen perheen rahatilnateesta, lastenhoito pulmista tai muista seikoista?!
meollä ei noin epätoivoista, että "käytämme lapsenvahdin", kyllä meillä rakastavat isovanhemmat jotka mielellään katsovat. Ja kaksi viikkoa sitten olimme kylpylälomalla, jotrn eivät kai sulje pois toisia, vai? Kyllä häät usein ovat myös "ryyppyjuhlat" ja kyllä monet miehet juovat häissä! Aijuu mutta niinhän se taas on, että äidit katsovat lapsia ja miehet juovat! Ja kun joka väläytti, että kakarat eivät kutsu myöh. juhliinsa, kun vuosia kuluu.. Niin kuinkas moni teistä muistaa että monissako häissä olitte esim.ennen kouluikää ja jos "jouduitte" mummolaan, katkeroiduitteko?Heh ja huh näitä..
että en ymmärrä ihmisiä jtoka hankkivat lapsia ilman tukiverkkoja. Kaikilla ei ole sukulaisia, mutta ystäviä voi jokainen hankkia. On hyvä muistaa se, että elämässä sattuu ja tapahtuu. Voi tulla eteen vaikka autokolari, missä äiti ja isä joutuvat kuukausiksi (ehkä tiedottomassa tilassa) sairaalahoitoon. Kuka silloin hoitaa nuo tukiverkottomien lapset?! Kyllä: yhteiskunta ottaa lapset hoiviinsa, mutta on aika kamalaa jos lapset ovat ihan yksin, ilman tuttuja ja turvallisia aikuisia. Pahimmassa tapauksessa lapset erotetaan vielä toisistaan eri sijaisperheisiin tmv.
JOKAISELLA pitää olla sen verran älliä päässä, että järjestää lapsiensa elämään sen tukiverkon. Yleensä se syntyy sukulaisista, jos heitä ei ole niin ystävistä. Jokaisella lapsella pitää olla ns. "kummi" (ei siis tarvitse olla oikea kummi) mielellään useampia, joihin hän voi luottaa ja turvata. Jokaisella lapsella on oikeus siihen, ettei ole ihan tuuliajolla jos äiti&isä ei pysty syystä tai tosesta enää pitämään huolta.
Sääliksi käy, jos yksien häiden ajaksi ei turvallista aikuista hoitajaksi löydy, niin miten käy noiden lasten jos tarvitsisivat hoitajaa esim. 6kk ajaksi?
ettei ihmisillä ole mitään tukiverkkoja jos ei lapsiaan saa hoitoon yhdeksi yöksi. Miten tällainen perhe voi voida hyvin jonka vanhemmat ei koskaan voi mennä minnekkään kahdestaan, ei edes rakkaan sukulaisensa tai ystävänsä häihin?
Todellisuudessa tällaisella perheellä ei todellakaan ole ihmisiä ympärillä jotka katsoisivat edes yhtä iltaa lasten perään, säälittävää.
No se on tosiaan säälittävää, jos ei tosiaan ole ketään, joka hoitaisi YKSIEN juhlien ajan, mutta kyse ei aina välttämättä ole tästä. Meillä on lapsille hoitajia saatavilla, mutta silti kieläydyme noin joka toisesta kutsusta ihan sen takia, että mieheni on vapaalla töistä ainoastaan viikonloppuisin, jos silloinkaan, ja ei haluta joka viikonloppu kiikuttaa lapsia hoitoon kaiken maailman juhlien takia. Juhlakutsuja tulee aika paljon...ja juhliin valmistautuessa/juhlissa/kotiin tullessa/lapsia hoitoon ja hoidosta pois kuskatessa menee helposti melkein koko päivä. Ja seuraava päivä sitten väsyneenä valvomisesta ja menemisistä. Mielestäni tämä ei olisi kovin reilua lapsia kohtaan, ovathan he nimen omaan isänsä tärkeitä ja rakkaita"sukulaisia".
Toivon ihmisten ymmärtävän vähän lapsienkin kannalta. Vika ei myöskään ole välttämättä kutsussa tai kutsujassa, vaan ihan kertakaikkisesti eina ei jaksa säätää.
että en ymmärrä ihmisiä jtoka hankkivat lapsia ilman tukiverkkoja. Kaikilla ei ole sukulaisia, mutta ystäviä voi jokainen hankkia. On hyvä muistaa se, että elämässä sattuu ja tapahtuu. Voi tulla eteen vaikka autokolari, missä äiti ja isä joutuvat kuukausiksi (ehkä tiedottomassa tilassa) sairaalahoitoon. Kuka silloin hoitaa nuo tukiverkottomien lapset?! Kyllä: yhteiskunta ottaa lapset hoiviinsa, mutta on aika kamalaa jos lapset ovat ihan yksin, ilman tuttuja ja turvallisia aikuisia. Pahimmassa tapauksessa lapset erotetaan vielä toisistaan eri sijaisperheisiin tmv.
JOKAISELLA pitää olla sen verran älliä päässä, että järjestää lapsiensa elämään sen tukiverkon. Yleensä se syntyy sukulaisista, jos heitä ei ole niin ystävistä. Jokaisella lapsella pitää olla ns. "kummi" (ei siis tarvitse olla oikea kummi) mielellään useampia, joihin hän voi luottaa ja turvata. Jokaisella lapsella on oikeus siihen, ettei ole ihan tuuliajolla jos äiti&isä ei pysty syystä tai tosesta enää pitämään huolta.
Sääliksi käy, jos yksien häiden ajaksi ei turvallista aikuista hoitajaksi löydy, niin miten käy noiden lasten jos tarvitsisivat hoitajaa esim. 6kk ajaksi?
Sosiaali päättää kenelle lapset menee jos vanhemmat ei pysty pitämään huolta. Vanhemmat voi esittää toiveita, mutta päätöksen tekee virkailija eikä lapsi todellakaan usein päädy sinne minne vanhemmat toivoo.
häät 350 kilometrin päässä. Lapsia ei ole kutsuttu. Kaikki lähisukulaiset on kutsuttu.
Hääpäivän aamuna pitäisi ajaa sinne. Seuraavana päivänä pitäisi ajaa takaisin.
Lapset 2 ja 4 vuotta. Ei ole ketään jonka luokse voisi jättää lapset kahdeksi päiväksi hoitoon.
Joten ei mennä häihin. Eikä mua suoraan sanottuna harmita pätkääkään, enemmän olisi harmittanut jos olisi tullut kutsu koko perheelle. Silloin olisi pakko ollut mennä sinne. Nyt ei voida mennä, kun ei saada lapsille hoitajaa.
Olen salaa ihan helvetin tyytyväinen, että ei tarvii mennä!
Vaikka vielä saisi sen lapsenhoitajan, niin en kuitenkaan voisi ottaa häissä mitään, koska pitäisi vielä ajaa kotiin ja oltava aamulla skarppina kuudelta kun lapset herää.
Ei se nyt ihan niin yksinkertaista ole, että jos saa häitten ajaksi lapsenhoitajan, voi bailata vapaasti. Elämä kun jatkuu hääpäivän jälkeenkin.
Jäin miettimään, miltähän ap:n hääkutsu mahtaa näyttää.. :D
Itse ilahdun paljon kutsuista, jotka sulkevat lapset pois. Useimmissa tapauksissa ne antavat hyvän syyn jättäytyä pois, koska monesti en vain halua lähteä. Ja poikkeustapauksessa, kerran kesässä tai harvemmin, pidän mielelläni lapsettoman vapaaillan. Silloin tiedossa pitää olla hyvät bileet ja jossain lähellä. :)
ettei ihmisillä ole mitään tukiverkkoja jos ei lapsiaan saa hoitoon yhdeksi yöksi. Miten tällainen perhe voi voida hyvin jonka vanhemmat ei koskaan voi mennä minnekkään kahdestaan, ei edes rakkaan sukulaisensa tai ystävänsä häihin?
Todellisuudessa tällaisella perheellä ei todellakaan ole ihmisiä ympärillä jotka katsoisivat edes yhtä iltaa lasten perään, säälittävää.
Ja töissä voi tosiaa harmitella että kun ei tullut porukkaa häihin että kyllä on nykyään ihmeellistä kun ei ihmisillä ole tukiverkkoja joihin turvautua edes yhdeksi illaksi, kyllä ne olis muuten tullu mutta kun ketää ei ollut joka olis niiden pentuja katsonut edes sitä yhtä iltaa joka meille, rakkaille sukulaisille tai ystäville olisi ollut tärkeä..
mutta joillakin se tukiverkko hoitaa lapsia esim. 5pv/viikossa vanhempien työssäkäynnin vuoksi niin ei viitsi enää viikonloppunakin vaivata. Toki lähellä oleviin häihin järjestelisin niin, että pääsisin lähtemään.
Mulle ei ole koskaan tullut kutsua lapsettomiin häihin. Ei asia haittaisikaan. Pitäisin häitä vain jotenkin epävirallisina pikku bileinä, enkä niinkään ison askeleen perhejuhlana. Itselläni oli pienet häät, alle 20 hlöä ja tähän porukkaan kuului 4 lasta, omammekin. Naimisiinmenoa olisimme voineet illalla lähteä juhlimaan sitten kaveriporukalla, mutta haluttiin oikeilta häiltä tuntuvat juhlat. Ehdottomasti halusin myös sisareni lapset mukaan, he kuuluvat läheisimpiin sukulaisiini.
Enemmän ihmetyttää nykyinen tapa "hääpari itse saa päättää minkälaiset juhlat järjestää eikä siihen muilla nokan koputtamista". Toki näin, mutta olisi varmasti itselle mukavempaa, jos tuntisi olonsa tervetulleeksi eikä niin että pitää muistaa jatkuvasti pitää hääparia valokeilassa ja keskipisteenä ja toimia juuri kuten he toimivat. Tunnelmaan vaikuttaa, jos tietää parin fanaattisesti vaalivan sitä omaa tahtoaan miten juhlien pitää sujua.
Juhlat voi ihan hyvin järjestää niin, että kutsuu vain aikuisia, ilman että niitä erityisemmin mainostaa "lapsettomina". Kun ovat tarpeeksi pienet, niin jokainen varmasti ymmärtää miksi kukin on kutsuttu ja miksi jotain ei. Tahdikkaasti voi toimia.
siis näistä viesteitä, joissa ihmeteltiin isovanhempien ja tukiverkkojen puutetta.
Vastaus on: elämässä voi tapahtua asioita, joita ei uskoisi koskaan taphtuvan. Läheiset, omat vanhemmat ja sisarukset voivat sairastua... - ja jopa kuolla! .Kyllä meillä oli tukiverkot vielä lasten syntyessä, mutta elämä on arvaamatonta ja muutamassa kuukaudessa kaikki voi näyttää erilaiselta.
Joten ei ole kovin hienotunteista kertoa, että jokainen lapsi menee mielellään mummolaan hoitoon. Syöpäosastolle, hautausmaalle vai mihin?
itse en ole nähnyt ongelmaksi olla menemättä juhliin, joihin koko perhe ei ole toivottu. Ne juhlat tarkoittavat yleensä ryyppäjäisiä, jotka eivät minua kiinnosta.
jotka olis koskaan olleet ryyppäjäiset.
Mutta täysin tyypillisiä tämän vauva.fi -palstan naisilta.
Jos siis juhlin 40v syntymäpäiviäni aikuisten sukulaisteni ja ystävieni kanssa mminun pitäisi kutsua kaikkien lapsetkin?
Onko valmistujaiset perhejuhla?
Jos valmistun aikuisiällä ylioppilaaksi, minun pitäisi raahata ravintolaan koko suku niitä lapsia myöden vaikka halausinkin juhlistaa tapahtumaa muutaman sukulaisen kanssa?
Kerrotteko mitkä juhlat eivät ole lapsille vai onko palstan lapsellisilla VAIN sellaisia juhlia joissa on aina jokaisen sukulaisen ja ystävän lapset mukana? Voiko olla juhlia ilman lapsia ja mitä tällaisia juhlia on?
Siis jos minä olen 20v ja haluan juhlia häitäni paikassa joka on pieni ja intiimi en voi, koska jokaisella juhliin tulevalla sukulaisella on 2-5 lasta jotka pitää ottaa huomioon, istumapaikoissa, tarjoiluissa, ohjelmassa jne.
Miksette ymmärrä että juhla on MEIDÄN, ei teidän lasten.Jos meillä ei ole omia lapsia enkä halua teidänkään lapsia juhlaani vaikka haluankin teidät.
Entä kun tosiaan lähden viettämään synttäreitäni? Jos siis kutsun yhdenkin kaverin tai sukulaisen, on kutsuttava koko perhe, juhlan luonteesta huolimatta koska onhan syntymäpäivätkin perhejuhla.
Entä jos teillä on 4 lasta ja 1 saa kutsun synttäreille? Viettekö kaikki 4 sinne siitä huolimatta?
lähteä häihin kökkimään :)
Voi kuule kultaseni. Minulla on omaa aikaa ihan riittävästi, mutta sitä en tuhlaa jonkun lapsettomiin häihin.
Parisuhdeaikamme käytämme paljon mielekkäämmällä tavalla.
kautta? Vai että pitäisi jättää parhaat ystävät kokonaan kutsumatta koska tilaa ei ole heidän lapsikatraalle?! En jätä kutsutmatta, mutkusn ja katson ketkä kaikki saavat lastenhoidon järjestettyä ja he tulevat.
En loukkaannu jos joku ei pääse tulemaan. Ei ole kutsujan vastuulla kuka pääsee ja kuka ei. Ei ole kutsujan vastuulla miettiä mitä kenenkin lastenhoito maksaa vaan kutsutut itse arvioivat pääsevätkö vai eivät.
Luuletko oikeasti että 250 hengen häissä häpari on tietoinen jokaisen perheen rahatilnateesta, lastenhoito pulmista tai muista seikoista?!
hyvän ja kohteliaan syyn kieltäytyä tällaisista häistä lapsenvahdin puutteen takia.
Minua ei kiinnosta lähteä ajamaan tuntikausia toiselle paikkakunnalle ja yöpyä siellä ja maksaa tilille ns. häämatkarahaa, mistä saa vastineeksi kylmää ruokaa ja huonoa humppamusiikkia.
Sitten en enää tiedä, miten kieltäydyn kun nuorin on niin vanha, että hänetkin voi jättää jo kotiin yöksi. Ehkä silloin ei enää tule tällaisia tylsiä hääkutsuja vaan ihmiset on jo niin vanhoja, että pitävät mukavia ja tyylikkäitä juhlia, joissa on aidosti hauskaa.
häät 350 kilometrin päässä. Lapsia ei ole kutsuttu. Kaikki lähisukulaiset on kutsuttu.
Hääpäivän aamuna pitäisi ajaa sinne. Seuraavana päivänä pitäisi ajaa takaisin.
Lapset 2 ja 4 vuotta. Ei ole ketään jonka luokse voisi jättää lapset kahdeksi päiväksi hoitoon.
Joten ei mennä häihin. Eikä mua suoraan sanottuna harmita pätkääkään, enemmän olisi harmittanut jos olisi tullut kutsu koko perheelle. Silloin olisi pakko ollut mennä sinne. Nyt ei voida mennä, kun ei saada lapsille hoitajaa.
Olen salaa ihan helvetin tyytyväinen, että ei tarvii mennä!
Sulla taitaa olla kysymysmerkki perseessä. Ota se sieltä pois.
Jos ei saa lapsille hoitajaa, ei tule paikalle. Hyvin yksinkertaista.
Vai sekös se ketuttaa, kun haluaisi kovasti, että ihmiset tulee ja sitten ei löydykään tarpeeksi lapsettomia remuajia?
Jos hankkisin häiden takia lapsenvahdin YHDEKSI illaksi, se tarkoittaa sitä että olen selvinpäin häissä, koska vietän yön ja seuraavan aamun lasteni kanssa. (En huolehdi lapsistani humalassa!) Selvinpäin ei ole mitään hauskaa olla katsomassa, kun osa ei tiedä miten alkoholia käytetään. Ei kiitos, siinä ei ole mitään hauskaa. Ainut ihminen, jonka häiden takia ottaisin lapsivapaan, on siskoni, mutta hän taas haluaa pikkuiset häihinsä, siinä kun meidät muutkin rakkaat läheiset.
En vaan siis näe edelleenkään ongelmaa; aikuiset menee, jotka pääsee, ne jotka ei syystä tahi toisesta pääse, ei mene.
Meillä lapset 6v ja 8v.
Olen tosi onnellinen jos saamme kutsun häihin ja vielä enemmän onnellinen, jos saamme kutsun lapsettomiin häihin. Näin saamme hyvän syyn viedä lapset mummolaan hoitoon (toki viemme niitä joskus muulloinkin).
Mutta vaikka kutsussa olisi lapset mukana, lähdemme yleensä ilman niitä, jos kyseessä esim. ystävän, kaverin tai työkaverin häät. Jos lähemmän sukulaisen, niin sitten laspet mukana.
Nautin juhlista aikuisten kesken.
pienten lasten vanhempia ollenkaan, eikö olisi paras jättää kokonaan kutsumatta ja kutsua vaan lapsettomia?