Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten joillekin on vaikeaa tajuta ettei häihin tarvita kakaroita !!!!

Vierailija
02.06.2012 |

Luin tuota yhtä ketjua ja pakko tehdä oma ketju ja ottaa tähän asiaan kantaa.

Siis, jos on kahden aikuisen esim. nuoren 25v parin häät ... siellä on sit vaikka kaikkea ohjelmaakin AIKUISILLE eli esim. tulen nielentää jne. sitten on myös ALKOHOLIA ja bailumusaa... jatkot ehkä baarissa ?

Niin, miks ne vaippahousu huutavat penikat pitää hilata aikuisten juhliin??

Onko se todella niin, että kun lapsia saadaan niin sit niistä ollaan riippuvaisia 24/7?

Eikö TODELLA muilla aikuisilla ole myöskin omaa aikaa ???? ja että mennään AIKUISTEN kesken , AIKUISTEN juhliin ???? Mun mielestä aikuisetkin tarvitsee sitä omaa aikaa !!!!

Ja joskus voi jopa lähtee aikuisten kesken porukalla vaikka ravintolaan illallistamaan? ettekö todella tee näin?

Jos ei yhtä hoitajaa saa yhdeks illaks, nii voi hyvä luoja sanon minä.

Kommentit (111)

Vierailija
41/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päivä on hääparin, jos he haluavat sitä viettää ilman lapsia, niin kaikkien vieraiden on sitä kunnioitettava. Yksi päivä on heidän päivänsä, ja jos joku itsekkäästi suuttuu siitä, ettei lapsia voi mukanaan viedä, on kyllä tämän itsekkään vieraan katsottava peiliin!

Vierailija
42/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olette muutaman tunnin läheistenne häissä???!!

Miten on vaikaa käsittää että jonkun toisen häät ei ole teidän perheenne juhla?? Se on hääparin juhla jonne tulee kutsutut vieraat. Ketään ei pakoteta alkoholia juomaan, voit olla juomatta.

Mutta se että et mene kirkkoon ja läheisten kanssa syömään kertoo että sinulle on tärkeää VAIN oma perheesi,jokaisen hääparin tulee kustantaa 5 lapsellesi ruuat ja juomat vain koska SINÄ haluat niin.

Itsekästä, eikö??

Haluat väen vängällä ihmisen käväisemään kauhean vaivan jälkeen vaikka puoli tuntia sun häissäsi. Ja tuomaan lahjan. Sen jälkeen ei se ihminen kiinnostakaan enää yhtään.

Eikö epäitsekkäämpää olisi nyt vaan hyväksyä se, ettei jotkut ihmiset tule häihisi, jos koko perhe ei ole kutsuttu? Vai onko ne sun hääsi maailmankaikkeuden tärkein tapahtuma ja onko ne lahjat sulle niin tärkeitä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/111 |
04.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys:

Miten häät ovat ainoa juhla missä eri-ikäiset juhlvat yhdessä? En ymmärrä. Meillä on lähipiirissä joka vuosi ainakin parit isommat juhlat missä eri-ikäiset juhlivat yhdessä. Muutamia mainitakseni:

-Syntymäpäivät, varsinkin kun tasavuosia täytetään niin isommat kekkerit koko suvulle.

-Rippijuhlat ja yo-juhlat, näitä käytännössä joka vuosi ja taas suku paikalla.

-Joskus vanhemmat sukulaiset juhlivat hääpäiväänsä kun tulee 40- tai 50-vuotta täyteen, näissäkin koko suku läsnä.

-Joskus muita satunnaisia juhlia, kuten tupaantuliaisia tai mökkitalkoita joissa enemmän väkeä koolla, ei toki koko sukua mutta eri-ikäisiä kuitenkin.

Häät eivät todellakaan ainoa juhla missä voidaan olla koko suvun kanssa yhdessä, joissakin suvuissa pidetään ihan isoja sukukokouksia (ei tosin omassani) missä kaikki vauvasta vaariin paikalla.

Vierailija
44/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että olette muutaman tunnin läheistenne häissä???!! Miten on vaikaa käsittää että jonkun toisen häät ei ole teidän perheenne juhla?? Se on hääparin juhla jonne tulee kutsutut vieraat. Ketään ei pakoteta alkoholia juomaan, voit olla juomatta. Mutta se että et mene kirkkoon ja läheisten kanssa syömään kertoo että sinulle on tärkeää VAIN oma perheesi,jokaisen hääparin tulee kustantaa 5 lapsellesi ruuat ja juomat vain koska SINÄ haluat niin. Itsekästä, eikö??

Minulla ei ole ongelmaa olla menemättä häihin joihin koko perhe ei ole kutsuttu. Piste. Mutta tässä aloituksessa tuntuu olevan ongelma, että kaikki eivät syystä tai toisesta halua tulla juhliin joihin koko perhe ei ole kutsuttu. Siksi vastasin. Ja ei, 19v erityisnuori ei todellakaan jää vahtimaan 1-vuotiasta. Enköhän minä äitinä osaa arvoida kuka lapsistani ko vastuun voi ottaa. Lisäksi kun perheessä on esikoisen lisäksi myös 8- vuotias as-adhd-lapsi.. sekä se 1-v... juu ei onnistu.

Mutta korostan vielä, tämä_ei_ole minulle ongelma. Onko se jollekin ihan vieraalle nyt ongelma? Ja KYLLÄ oma perheeni on minulle ihan ykkönen, jokaikisisessä tilanteessa. Ei jonkun tuttavan, tai vaikka sukulaisen häät.

Vierailija
45/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin kaikilla on parempi mieli.

Ja sinulle joka luulet että kummankin suvun kaukaisemmatkin serkun lapset ovat jotenkin ihmeellisen rakkaita hääparille niin olet väärässä. Ei ole häpeä sanoa että ei, ne lapset eivät ole rakkaita meille. Ne lapset on teille omaa elämääkin tärkeimmät, mutta älä oleta että ne ovat kaukaisille sukulaisille ne tärkeimmät ja ihmeellisimmät olennot vaikka ne teille ovatkin.

Ensin perustelit, että häihisi pitäisi raahautua vaikka kokovartalokipsissä, koska on kyse "rakkaista" sukulaisista ja ystävistä.

Mitenkähän rakas se sellainenkin ystävä on, jonka mielestä ystävän lapset on penskoja ja kakaroita...? Taitaa olla niitä ystäviä, jotka ehkä itse kuvittelevat olevansa ystäviä, mutta jotka eivät ole itsekkyyttään osanneet elää mukana ystävän elämän muutoksissa. Onhan näitä nähty... "Ystävä" suuttuu, kun en lähde baariin vauvan ollessa 2kk ja täysimetyksellä.

Nyt ne onkin jotain turhia serkkuja. Miksi edes kutsutte näitä ihmisiä, jos ette oikeasti halua heitä häihinne?

Vierailija
46/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

pelkästään jo teidän perheessä tuntuu olevan näitä erityilapsia runsaasti joista tulle taatusti epätoivottua häiriötä. Jos teidän koko suku on samaa luokkaa niin en yhtään ihmettele ettei hääpari halua sinne 20 adhd/erityislapsi/nuoria paikalle.

Perheen tulee aina olla ykkönen, en väitä sitä. Mutta aikuisen ihmisen elämässä tulee tilanteita jonne ei voi mennä koko perheen voimin. Sillon on sääli jollei ole ketään joka voisi yhden illan viettää lasten kanssa jotta aikuiset pääsevät juhliin joihin heidät on kutsuttu.

Jolleivat pääse, niin harmi mutta en usko että kukaan jää parkumaan peräänne. Ihmettelevät kyllä miksei voi yhtä iltaa viettää aikuisten kesken ja pitävät omituisina mutta että jäisivät kaipaamaan läsnäoloanne... juu ei.

Itselläni on monta lasta. He ovat minulle maailman arvokkaimmat ja rakastan hetiä enemmän kuin mitää muuta. Se ei kuitenkaan tarkoita etteikö minulla olsii ystäviä ja sukuslaisia jotka eivät rakasta heitä kuten minä. Minä rakastan eniten, se on selvä. Siitä huolimatta voin laittaa lapseni kouluun, iltäpäiväkerhoon, leireille, kavereiden luokse leikkimään ja harrastuksiin.

Minun ei tarvitse olla kiinni lapsissani 24/7. Pystyn myös menemään ystäväni lapsettomiin häihin muutamaksi tunniksi.

Kuljetko sinä jokaisen 5 lapsesi kanssa päivän jokainen hetki?

Vierailija
47/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin halunnut meidän häihin lapsia. Sanoin vielä erikseen muutamalle pariskunnalle että kyllä lapset voi ottaa mukaan. Mutta yleensä sain vastaukseksi että halutaan mieluummin juhlia rauhassa aikuisten kesken kun kerrankin on mahdollisuus ja jättää lapset kotiin. Jopa pienen vauvan vanhemmat jättivät hänet kotiin. Jopa kaverini joiden lapset ovat kummilapsiani olivat jättämässä lapset hoitoon häiden ajaksi.

Lopulta häissä oli kaksi alaikäistä joista toinen teini. Kutsuttuna oli kuitenkin ainakin kuusii enemmän. Olisi sillä paikalle tulleelllakin lapsella ollut varmaan kivempaa jos olisi seuraa ollut.

Vierailija
48/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne rakkaat ystävät ja sukulaiset ovat hääparille ne rakkaat. EI NE NIIDEN LAPSET!!!!

Ja olet todella typerä kun edes vertaat jotian baari-iltaa ja häitä keskenään... lapsellista.

Vierailija
49/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ne omat lapset olis jollekkin toiselle maailman napa?!

Sanokaa nyt suoraan se mikä on perimmäinen syy jäädä pois tällaisista juhlista... se on piheys ja lapset ovat oiva keino jättäytyä pois. Ei haluta osallistua, ei viedä lahjaa ei panostaa pukeutumiseen..helpointa on sanoa että emme tule kun lapsia ei ole kutsuttu ja vielä loukkaantua päälle. Eikö niin?

Vierailija
50/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuon 8-v eritylapsen äidin kannattaisi miettiä tätä: olisiko häät muutenkaan sille erityslapselle oikea paikka? Miksi raahata muutospelkoinen väkisin juhliin, paremmin kai hän kotona pärjää tutun lapsenvahdin kanssa? Ja niitä tuttuja saa, jos e käperry omaan kuoreensa.

Saattaa jopa olla niin, että olette liikaa kotona? Sosiaalisuus ja taito sopeutua uusiin tilanteisiin ei synny tyhjästä, vaan on taito mitä pitää harjoittaa. Toki joillakin on em. enemmän ja joillakin vähemmän luontaista lahjakkuutta. Mutta ns. kyvytönkin voi treenata noita puolia itsessään.

Jos ajatellaan ns. metsäläisiä jotka elävät koko elämänsä samassa torpassa ja eivät koskaan näe kun muutamat tutu ihmiset, hehän "sekoavat" jos joutuvat yks kaks kaupungin vilinään. Samaan tapaan omia lapsia pitää totuttaa siihen, että he eivät aina voi olla vaan kotona/koulussa, vaan maailma on paljon muutakin.

Jos ihminen pelkää vaikka vettä, ei ole oikea tapa opettaa häntä välttelemään kaikkea vettä jääpaloista alkaen. Toisaalta ei häntä saa väkisin heittää mereenkään. Pitää pikku askelin totuttaa pelosta pois, ja luvalla sanoen, teet karhun palvelusta sille 8-vuotiaallesi. Hänen PITÄÄ oppia olemaan muidenkin kun oman perheen kanssa. Samoin normaali 2-v pärjää yhden päivän/illan hoidossakin, JOS ei ole sellainen joka on aina vaan 24/7/365 ollut äidin sylissä.

Kannattaa katsoa peiliin millaisia lapsistasi kasvatat. Rakkaus on tärkeää, mutta huono juttu on kasvattaa lapsistaa riippuvaisia omista vanhemmista/äidistä. Lapset pitää opettaa pärjäämään omillaan, ja homma ei vaan toimi jos ensimmäistä kertaa elämässään ovat yksin kun 20-v muuttavat kotoaan pois...

Vierailija
51/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ne rakkaat ystävät ja sukulaiset ovat hääparille ne rakkaat. EI NE NIIDEN LAPSET!!!!

Ja olet todella typerä kun edes vertaat jotian baari-iltaa ja häitä keskenään... lapsellista.

Tosiystävä on mukana koko elämässä. Tosiystävä tuntee koko perheeni eikä puhuttele lapsiani penskoiksi. Tosiystävä ei suutu, jos lapsi menee hänen edelleen.

Lapsellista tuollainen erottelu, että jossain iässä sukulaisista tulee rakkaita - kas kun ne lapsetkin on sukulaisia. Mikähän se ikä on? Sitten kun täyttävät 18 vuotta?

Vierailija
52/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi sinä loukkaannut siitä, jos joku ei tule häihisi? Onko perimmäinen syy ahneus ja itsekkyys, kun ei tule näiltä vierailta lahjaakaan?

Miksi sinä kuvittelet olevasi kenellekään enemmän maailman napa kuin omat lapset??

että ne omat lapset olis jollekkin toiselle maailman napa?!

Sanokaa nyt suoraan se mikä on perimmäinen syy jäädä pois tällaisista juhlista... se on piheys ja lapset ovat oiva keino jättäytyä pois. Ei haluta osallistua, ei viedä lahjaa ei panostaa pukeutumiseen..helpointa on sanoa että emme tule kun lapsia ei ole kutsuttu ja vielä loukkaantua päälle. Eikö niin?

Vierailija
53/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta tuon 8-v eritylapsen äidin kannattaisi miettiä tätä: olisiko häät muutenkaan sille erityslapselle oikea paikka? Miksi raahata muutospelkoinen väkisin juhliin, paremmin kai hän kotona pärjää tutun lapsenvahdin kanssa? Ja niitä tuttuja saa, jos e käperry omaan kuoreensa. Saattaa jopa olla niin, että olette liikaa kotona? Sosiaalisuus ja taito sopeutua uusiin tilanteisiin ei synny tyhjästä, vaan on taito mitä pitää harjoittaa. Toki joillakin on em. enemmän ja joillakin vähemmän luontaista lahjakkuutta. Mutta ns. kyvytönkin voi treenata noita puolia itsessään. Jos ajatellaan ns. metsäläisiä jotka elävät koko elämänsä samassa torpassa ja eivät koskaan näe kun muutamat tutu ihmiset, hehän "sekoavat" jos joutuvat yks kaks kaupungin vilinään. Samaan tapaan omia lapsia pitää totuttaa siihen, että he eivät aina voi olla vaan kotona/koulussa, vaan maailma on paljon muutakin. Jos ihminen pelkää vaikka vettä, ei ole oikea tapa opettaa häntä välttelemään kaikkea vettä jääpaloista alkaen. Toisaalta ei häntä saa väkisin heittää mereenkään. Pitää pikku askelin totuttaa pelosta pois, ja luvalla sanoen, teet karhun palvelusta sille 8-vuotiaallesi. Hänen PITÄÄ oppia olemaan muidenkin kun oman perheen kanssa. Samoin normaali 2-v pärjää yhden päivän/illan hoidossakin, JOS ei ole sellainen joka on aina vaan 24/7/365 ollut äidin sylissä. Kannattaa katsoa peiliin millaisia lapsistasi kasvatat. Rakkaus on tärkeää, mutta huono juttu on kasvattaa lapsistaa riippuvaisia omista vanhemmista/äidistä. Lapset pitää opettaa pärjäämään omillaan, ja homma ei vaan toimi jos ensimmäistä kertaa elämässään ovat yksin kun 20-v muuttavat kotoaan pois...

Ihan ekana.. kun ensin on puhetta siitä, miten lapsiperheelllisten pitää ymmärtää että kaikkiin häihin ei lapsia kaivata. Juu, ymmärretään. Ja samalla pitäisi ymmärtää että niihin häihin sitten PITÄÄ tulla ilman niitä lapsia?! Juu, ei ymmärretä... siis miksi kutsun lähettäneen ei pidä vastavuoroisesti ymmärtää että lapsiperheellinen ei kaikkiin tilanteisiin vaan halua lähteä, ja ne lapset ovat se syy, eikä tekosyy?

Olemme olleet häissä, kaikkien viden lapsenkin kera. Silloin kun häät ovat olleet ns lapsiystävälliset. Kuljen paljon lasteni kanssa, ilman sitä toista aikuistakin, eiköhän nämä 19 vuotta ole kasvattaneet minua tähän juttuun ;) Siinä missä koulutuskin (arvaa vaan missä valvon nyt ;D). Ei me vanhemmat olla koko ajan sidottuja lapsiimme. Jossan vastauksessa sanoin saavani kyllä omaa aikaa- kun mies on lasten kanssa. Ja lapseni on kyllä koulussa, hänellä on harrastuksia jne.. mutta harvemmin ne häät on järjestetty sellaiseen aikaan että näiden menojen varjolla järjestyisi meille hetki mennä jonkun arvokkaan ihmisen häihin!

Perusongelma on siinä, että tälle porukalle ei vaan saa mistään helposti hoitajaa. Ketään ihan vierasta emme voi ottaa, luotettavat tutut on hyvin vähissä, tukiverkkoja ei ole. Niin, se normaali ALLE 2-vuotias varmasti pärjää hetken hoidossa- vaan missä? Kun niitä tukiverkkoja ei oikeasti ole. Se 19-vuotias on muuten vuoden asunut jo omillaan....

Vierailija
54/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi et ole ainakaan minun sukuani! Etkä mieheni. Ei tullut kutsua jossa kiellettäisiin lapsiemme tulo sukulaishäihin. Mennään ilomielin koko perhe.

Sun juhliin en tulis vaikka maksaisit.

Vierailija
55/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsilleen hoitajaa, koska muutkin "rakkaat" aikuiset sukulaiset on kutsuttu teidän häihinne? Me äidit ei jätetä lapsiamme ihan kenen tahansa hoidettaviksi.

Vierailija
56/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole syntyperältäni suomalainen, mutta suomalaisen kanssa naimisissa. Usein olen törmännyt suomalaisten "lapsivihamielisyyteen", joten en voi olla nytkään kommentoimatta. Me ollaan asuttu useammassa maassa, enkä ikinä ole törmännyt niin "lapsivastaiseen maahan" kuin Suomi. JOta tämä viestiketjukin mielestäni todistaa.

Jokainen meistä on ollut joskus lapsi, lapsi on = ihminen, eikä joku erillinen ihmeellinen yksilö, joka ei kuulu joukkoon.

Minusta on luonnollista, että illastetaan perheen kanssa, lapset ovat mukana ravintolassa ja heidät huomioidaan, puhumattakaan sukujuhlista kuten minä ymmärrän esim. häillä.Mnä RAKASTAN lapsia ja lapsiani, he ovat ilo !

Jos ei halua lapsia ( ? ) omiin häihinsä, niin se täytyy selkeästi kirjoittaa hääkutsuun ( minä en esim. ymmärtäisi jättää lapsiani jonkun hoitoon hääjuhlien ajaksi) : " EI LAPSIA" - kutsuun ja that`s it! Jokainen lapsellinen tekee sitten itse päätöksensä tuleeko häihin vai ei - ai kai tuo sen ihmeellisempää ole ? ???

Vierailija
57/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin olen vasta nyt lapsia saaneena huomannut kuinka lapsikielteinen maamme on. Lapset saa näkyä kiltteinä ja nätteinä, muttei kuulua.

Voin kuvitella että ap:n häissä on kumminkin pieni sievä tyttö ja poika kantamassa kukkien terälehtiä kun se on niiiiin söpöä, mutta muuten lapset kielletään.

Vierailija
58/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun juuri kukaan ei käsitä ettei kaikki häät tosiaan ole ns perhejuhlia. Toiset haluavat esim bilettää kunnolla, on alkoholia tarjolla jne. Loukkaannutteko joka ikinen kerta kun ette saa ottaa lapsia mukaan esim baariin? Herätyyys!!! Emme enää elä pelkkien vanhojen perinteiden mukaan jossa häät tarkoittaa pitopöytää ja mummojen ja vaarien kanssa jalkaa koreaksi! T. Äiti

Vierailija
59/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vähän kuin kotihoito vs päiväkoti :)

Itse olen ollut lapsettomissa häissä sekä perhehäissä. Olen ollut häissä kotimaassa ja ulkomailla, isoissa kirkkohäissä ja pienissä maistraatissa suoritetuissa vihkimistilaisuuksissa. Olen ollut maalaishäissä ja kaupunkihäissä. Olen ollut perinteisissä häissä sekä teemahäissä. On jopa ollut tilanteitä, etten ole syystä tai toisesta päässyt häihin, joihin minut on kutsuttu.

Mutta ihan aina kutsun saaneena olen ollut iloinen siitä, että hääpari haluaa (jostain kumman syystä) myös minut juhlistamaan elämänsä ehkä tärkeintä päivää. Se on hääparin päivä! En ikinä voisi kuvitellakaan meneväni farkuissa häihin, joihin toivotaan iltapukua tai osoittavani mieltä siitä, että joudun pukeutumaan toisin kuin yleensä. Minä äitinä ymmärrän myös hyvin, etteivät kaikki lapsettomat ihmiset halua muiden "pentuja" häihinsä. Kyllä me tällä ystäväpiirillä ja isovanhempien avulla on selvitty aika paljon hankalammista tilanteistakin kuin lapsettomista häistä :)

Vilpitön myötätuntoni teille, joilla ei ole sukulaisia tai ystäviä apunanne - puolin ja toisin.

Vierailija
60/111 |
03.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsia häihin.