Miten joillekin on vaikeaa tajuta ettei häihin tarvita kakaroita !!!!
Luin tuota yhtä ketjua ja pakko tehdä oma ketju ja ottaa tähän asiaan kantaa.
Siis, jos on kahden aikuisen esim. nuoren 25v parin häät ... siellä on sit vaikka kaikkea ohjelmaakin AIKUISILLE eli esim. tulen nielentää jne. sitten on myös ALKOHOLIA ja bailumusaa... jatkot ehkä baarissa ?
Niin, miks ne vaippahousu huutavat penikat pitää hilata aikuisten juhliin??
Onko se todella niin, että kun lapsia saadaan niin sit niistä ollaan riippuvaisia 24/7?
Eikö TODELLA muilla aikuisilla ole myöskin omaa aikaa ???? ja että mennään AIKUISTEN kesken , AIKUISTEN juhliin ???? Mun mielestä aikuisetkin tarvitsee sitä omaa aikaa !!!!
Ja joskus voi jopa lähtee aikuisten kesken porukalla vaikka ravintolaan illallistamaan? ettekö todella tee näin?
Jos ei yhtä hoitajaa saa yhdeks illaks, nii voi hyvä luoja sanon minä.
Kommentit (111)
mutta ap hyvä: kaikilla ei ole hoitajaa omille lapsilleen siksi aikaa. Siinä tapauksessa jään itse pois häistä, jotta en pilaa lapsineni kenenkään häitä.
Mies kun on kuollut eikä sukulaisia kiinnosta tippaakaan hoitaa lapsiani. Ja eipä tuota ole varaa hommata lapsenvahtia kun maksaa sen verran paljon hommata kolmelle lapselle hoitaja mll:stä.
tuoda lapsetkin, eikä yksikään lapsi ollut siellä enää yhdeksän jälkeen. Vihkiminen oli klo 17, juhlapaikalla oltiin jo 16,40, lapset olivat yhdeksään, sen jälkeen vasta alkoi kunnon juhliminen. Ei kai nyt kukaan ala siellä juhlapaikalla kiskoa viinaa kaksin käsin alkuillasta?!
Älkää nyt hyvät ihmiset aliarvioiko niitä vieraitanne. Vaikka ne tuovatkin lapset mukanaan, silti jää vielä monta tuntia aikaa juhlia ilman lapsia. Meillä lapset siis vietin pois klo 21, aikuisvieraat lähtivät puoli neljältä... Melkein 7 tuntia aikaa ilman lapsia.
Ei kai nyt kukaan ole niin daiju, että pitää siellä pieniä lapsia puolilleöin. Siis järki käteen, oikeesti.
On ihan mahdollista saada lapsihäät ja lapsettomat häät samalla kertaa. Ymmärrän jos on jotkut pienet 40 hengen häät, että ei ole lapsia, mutta jos on vieraita paljon enemmän, on ns. isot häät, silloin kyllä pitäisi olla se koko paketti.
Olen lapsettomana ollut monissa häissä missä on ollut lapsia, eikä ne ole pätkääkään mua häirinneet. Vasta av:lta olen oppinut että lapset häissä voisivat häiritä joitain ihmisiä
niin kaikilla on parempi mieli.
Ja sinulle joka luulet että kummankin suvun kaukaisemmatkin serkun lapset ovat jotenkin ihmeellisen rakkaita hääparille niin olet väärässä. Ei ole häpeä sanoa että ei, ne lapset eivät ole rakkaita meille. Ne lapset on teille omaa elämääkin tärkeimmät, mutta älä oleta että ne ovat kaukaisille sukulaisille ne tärkeimmät ja ihmeellisimmät olennot vaikka ne teille ovatkin.
Ja vaikka ne sinun hääsi ovatkin sinun elämäsi tärkein tapahtuma, ei ole häpeä sanoa, että ne kaukaisimmankin serkun häät eivät ole mun perheeni prioriteettiasteikolla niin tärkeät, että panostaisin niihin rahallisesti ja ajallisesti esim. hankkimalla lapsille maksullisen hoitajan ja uhraamalla mahdollisesti yhden perheen harvoista yhteisistä lomaviikonlopuista jne. Ne häät on teille omaa elämääkin tärkeämmät, mutta älä oleta että ne ovat kaukaisille sukulaisille ne tärkeimmät ja ihmeellisimmät juhlat, vaikka ne teille ovatkin.
Häät ei ole se ensimäinen juhla, mihin innoissani laukkaan mieheni kanssa.
Lapsenvahdit on meillä tiukilla. Jos sellaisen saamme, emme todellakaan mene häihin aikaa tuhlaamaan vaan vietämme kahdestaan hiukan parempaa laatuaikaa.
Lapsenvahdin puute on myös hyvä tekosyy olla lähtemättä kesällä mökiltä joihinkin typeriin prinsessahäihin.
Luin tuota yhtä ketjua ja pakko tehdä oma ketju ja ottaa tähän asiaan kantaa.
Siis, jos on kahden aikuisen esim. nuoren 25v parin häät ... siellä on sit vaikka kaikkea ohjelmaakin AIKUISILLE eli esim. tulen nielentää jne. sitten on myös ALKOHOLIA ja bailumusaa... jatkot ehkä baarissa ?
Niin, miks ne vaippahousu huutavat penikat pitää hilata aikuisten juhliin??
Onko se todella niin, että kun lapsia saadaan niin sit niistä ollaan riippuvaisia 24/7?
Eikö TODELLA muilla aikuisilla ole myöskin omaa aikaa ???? ja että mennään AIKUISTEN kesken , AIKUISTEN juhliin ???? Mun mielestä aikuisetkin tarvitsee sitä omaa aikaa !!!!
Ja joskus voi jopa lähtee aikuisten kesken porukalla vaikka ravintolaan illallistamaan? ettekö todella tee näin?
Jos ei yhtä hoitajaa saa yhdeks illaks, nii voi hyvä luoja sanon minä.
Hassua, että ne siskojeni kakarat ja serkkujeni pikkuipanat on nykyään aikuisia ja kutsuvat omiin ylioppilasjuhliinsa meitä sukulaisia.
Ihmettelen vain sukuja, missä ap.n tyyliset mimmit huutaa, että inhottavia räkänokkia ja kakaroita noilla. Kun niistä inhottavista räkänokista tulee aikuisia joskus. Ja onhan se kivaa olla itse se vanha täti, jota nuoriso nauraa kun se täti on joskus ollut niin hieno ja hyvä, että hän ei ole halunnut nähdä sukunsa kakaroita.
Minulla on itselläni hyvät välit suvun nuoriin aikuisiin. Mutta en olekaan pitänyt heitä koskaan ikävinä kakaroina. Minusta on hienoa, että siskoni pojat ovat kummatkin käyneet näyttämässä vauvojaan tädilleen. Olen oikein ylpeä siitä, että meillä on näin hyvät välit.
niin kaikilla on parempi mieli.
Ja sinulle joka luulet että kummankin suvun kaukaisemmatkin serkun lapset ovat jotenkin ihmeellisen rakkaita hääparille niin olet väärässä. Ei ole häpeä sanoa että ei, ne lapset eivät ole rakkaita meille. Ne lapset on teille omaa elämääkin tärkeimmät, mutta älä oleta että ne ovat kaukaisille sukulaisille ne tärkeimmät ja ihmeellisimmät olennot vaikka ne teille ovatkin.
lapsien syntymän jälkeen kolmissa häissä. Yksissä lähdettiin vauvan (2kk) kanssa aikaisin kotiin, kun oli niin pieni. Toisissa häissä (jotka lähellä missä asumme) lasten mummo haki lapset klo 20 nukkumaan. Kolmansissa häissä (jotka kauempana) lapset jäivät mummolaan. Mielestäni äitini sanoi hyvin, että lapset (2v ja 4v) ei tule niistä häistä muistamaan ja hän väittää, että mukavampaa KAIKILLE on se, että lapset ovat rauhassa mummolassa, käyvät puistossa, leikkivät, pitävät kiinni SÄÄNNÖLLISISTÄ rytmeistä, kun se että lapset tulevat häihin. Häät vielä aikaan jolloin pihalla olemisesta ei toivoakaan joten siellä sisällä mm.lasten perässä juoksemista, lapset väsähtävät jne. Nauttivatko lapset oikeasti siitä? Kyllä vanhemmat voivat rentoutua illan "kahdestaan" ja myös seurustella muiden pariskuntien kanssa. EI KAIKKEEN tarvita lapsia. Luulen että jotkut (erityisesti) äidit eivät osaa irtautua lapsistaan, kun kokevat että kukaan ei kykenisi lapsiaan hoitamaan hetkeä. Miehet kyllä osaavat mennä. :) Sitten keskustelee miesten kanssa ja mitä he kaipaavat? Yhteisiä hetkiä naisensa kanssa, muutenkin kun ehkä illalla hetki telkun ääressä. :)
nuo ap:n kuvailemat häät jättäisimme joka tapauksessa väliin, ei siis mikään ongelma ettei meillä ole lastenhoitajaa tarjolla joka kissanristiäisiä varten. Lapset on tarkoitus hoitaa itse, aikuiset osaavat yleensä itse valita mihin haluavat vapaa-aikansa käyttää, lapsilla tai ilman. Teinivanhemmilla (joillakin, ap:n tapaisilla) ehkä on tarve päästä osallistumaan häihin, joiden jatkot ovat surkeasti baarissa. Jatkoillehan lapsia ei yleensäkään viedä, nehän ovat niin myöhään että vaippaväki jo nukkuu.
Mutta jokainen saa järjestää häänsä kuten haluaa, lapsilla tai ilman, vieraat kunnioittavat juhlan järjestäjän mielipidettä ja heidän myös pitäisi ymmärtää ettei ohjelma ehkä ole lapsille sopivaa, jos kutsussa erikseen mainitaan lapsivapaat häät. Herneenpalkoa voi pyöritellä nenässään ja jättää vaikka kokonaan osallistumatta, jos ei voi ilman lapsia osallistua.
sinua omiin juhliinsa, vaikka olisit läheinen sukulainen.
Kun niistä kakaroista kasvaa joskus aikuisia nuoria miehiä ja naisia.
Meidän suvussa on aina mahtuneet mukaan vanhukset ja lapset ja siksi välimme ovat tiiviit. On hienoa saada kutsu sukulaisten lasten häihin tai heidän lastensa ristiäisiin tai lakkiaisiin.
Näin ei olisi jos nämä lapset olisi haukuttu suvun räkänokiksi ja inhottaviksi riehujiksi ja toivottu, että ne eivät tulisi häiritsemään teidän täydellsitä päiväänne.
Lopulta voi käydä niin, että saattekin olla täysin yksin ja kukaan ei enää häiritse teitä.
Kun juuri kukaan ei käsitä ettei kaikki häät tosiaan ole ns perhejuhlia. Toiset haluavat esim bilettää kunnolla, on alkoholia tarjolla jne. Loukkaannutteko joka ikinen kerta kun ette saa ottaa lapsia mukaan esim baariin? Herätyyys!!! Emme enää elä pelkkien vanhojen perinteiden mukaan jossa häät tarkoittaa pitopöytää ja mummojen ja vaarien kanssa jalkaa koreaksi! T. Äiti
Mutt ajos rehellisiä ollaan, hän toivoo niitä yhteisiä hetkiä ihan johonkin muualle kuin jonkun kaverin tai sukulaisen häihin.
Kieltämättä erikoinen mies sinulla kun on niin hääfiikki, että haluaa juuri häihin viettämään aikaa kanssasi:)
Harva mies nimittäin niin häistä perustaa. Olettaisin, että jos mieheltä kysyy, haluaako hän käytettäväksi kesän lapsenvahdin sinun tyttökaverin häihin vai villiin viikonloppuun hotellissa kahden ja paljon seksiä, hän ei vastaa, että häihin.
Ei ainakaan minun mieheni. Me käytämme ne lapsenvahtiviikonloput mieluummin ihan muihin juttuihin kuin häihin.
lapsien syntymän jälkeen kolmissa häissä. Yksissä lähdettiin vauvan (2kk) kanssa aikaisin kotiin, kun oli niin pieni. Toisissa häissä (jotka lähellä missä asumme) lasten mummo haki lapset klo 20 nukkumaan. Kolmansissa häissä (jotka kauempana) lapset jäivät mummolaan. Mielestäni äitini sanoi hyvin, että lapset (2v ja 4v) ei tule niistä häistä muistamaan ja hän väittää, että mukavampaa KAIKILLE on se, että lapset ovat rauhassa mummolassa, käyvät puistossa, leikkivät, pitävät kiinni SÄÄNNÖLLISISTÄ rytmeistä, kun se että lapset tulevat häihin. Häät vielä aikaan jolloin pihalla olemisesta ei toivoakaan joten siellä sisällä mm.lasten perässä juoksemista, lapset väsähtävät jne. Nauttivatko lapset oikeasti siitä? Kyllä vanhemmat voivat rentoutua illan "kahdestaan" ja myös seurustella muiden pariskuntien kanssa. EI KAIKKEEN tarvita lapsia. Luulen että jotkut (erityisesti) äidit eivät osaa irtautua lapsistaan, kun kokevat että kukaan ei kykenisi lapsiaan hoitamaan hetkeä. Miehet kyllä osaavat mennä. :) Sitten keskustelee miesten kanssa ja mitä he kaipaavat? Yhteisiä hetkiä naisensa kanssa, muutenkin kun ehkä illalla hetki telkun ääressä. :)
Kysymys Nro 104:lle:
Miten häät ovat ainoa juhla missä eri-ikäiset juhlvat yhdessä? En ymmärrä. Meillä on lähipiirissä joka vuosi ainakin parit isommat juhlat missä eri-ikäiset juhlivat yhdessä. Muutamia mainitakseni:
-Syntymäpäivät, varsinkin kun tasavuosia täytetään niin isommat kekkerit koko suvulle.
-Rippijuhlat ja yo-juhlat, näitä käytännössä joka vuosi ja taas suku paikalla.
-Joskus vanhemmat sukulaiset juhlivat hääpäiväänsä kun tulee 40- tai 50-vuotta täyteen, näissäkin koko suku läsnä.
-Joskus muita satunnaisia juhlia, kuten tupaantuliaisia tai mökkitalkoita joissa enemmän väkeä koolla, ei toki koko sukua mutta eri-ikäisiä kuitenkin.
Häät eivät todellakaan ainoa juhla missä voidaan olla koko suvun kanssa yhdessä, joissakin suvuissa pidetään ihan isoja sukukokouksia (ei tosin omassani) missä kaikki vauvasta vaariin paikalla.
Nämä jotka eivät halua lapsia häihinsä, ovat varmaan suunnitelleet jo lapsivapaat monttubileetkin itselleen.
vaikkei lapsia omiin häihinsä haluakkaan. Joskus tila/rahat eivät ole riittäviä. Ilmeisesti te lapsihäiden kannattajat asutte jossain maalla jossa häät on isossa vanhassa ladossa tai navetassa/maamiesseuran talossa kun sinne voi kutsua väkeä vaikka millä mitalla.
Sitten on kaupunkilaishäitä joiden jatkopaikka saattaa olla kirkosta suoraan yökerhoon, pieni kaunis tila kesksutassa anniskeluoikeuksin tms. Ei siellä ole tilaa jokaisen vieraan monelle lapselle.
Häät voivat olla coktailtilaisuus tai hienompi ruokatilaisuus ilman mitään buffettia josta saisi nakkeja ja lihapullia.
Miksi lapsellisten äitien on niin vaikeaa ymmärtää että hääjuhla on sen hääparin juhla, heidän näköinen ja oloinen. Jollette voi olla lapsista erossa yhtä iltaa, älkää olko, mutta turha siitä sitten on loukkaantua.
Ja varmasti hääpari kutsuessaan jo tietää ne kuka ei ilman lapsia tule niin ei tule yllätyksenä että jäätte pois kun ette pesueenne kanssa voi kulkea käsi kädessä joka paikassa.
Juhla on hääparin, vieraat ilmoittavat pääsevätkö paikalle vai ei.
Jos kyseessä sukulaisen häät, niin mielellään se mieskin sinne häihin menee kun näkee liudan sukulaisia juhlissa.
Jos taas kyse on oman puolison kaverin häistä, niin MIKSI sinne pitäisi mennä kahden? Mies ja lapset kotiin (ei mene euroakaan lapsenvahtiin) ja äiti kaverin häihin.
En ole syntyperältäni suomalainen, mutta suomalaisen kanssa naimisissa. Usein olen törmännyt suomalaisten "lapsivihamielisyyteen", joten en voi olla nytkään kommentoimatta. Me ollaan asuttu useammassa maassa, enkä ikinä ole törmännyt niin "lapsivastaiseen maahan" kuin Suomi. JOta tämä viestiketjukin mielestäni todistaa.
Jokainen meistä on ollut joskus lapsi, lapsi on = ihminen, eikä joku erillinen ihmeellinen yksilö, joka ei kuulu joukkoon.
Minusta on luonnollista, että illastetaan perheen kanssa, lapset ovat mukana ravintolassa ja heidät huomioidaan, puhumattakaan sukujuhlista kuten minä ymmärrän esim. häillä.Mnä RAKASTAN lapsia ja lapsiani, he ovat ilo !
Jos ei halua lapsia ( ? ) omiin häihinsä, niin se täytyy selkeästi kirjoittaa hääkutsuun ( minä en esim. ymmärtäisi jättää lapsiani jonkun hoitoon hääjuhlien ajaksi) : " EI LAPSIA" - kutsuun ja that`s it! Jokainen lapsellinen tekee sitten itse päätöksensä tuleeko häihin vai ei - ai kai tuo sen ihmeellisempää ole ? ???
Tulkitaanko teillä päin kutsu, joka on osoitettu henkilölle X niin, että se koskee myös henkilöitä y ja z? Kun Suomessa kutsu koskee sitä, jonka nimi siinä mainitaan. Ellei lue "perheineen"
kun kaikki ei voi saada lapsia tai HUI! ei halua lapsia. Ei häät ole mikää lasten juhla tai edes TEIDÄN perheen juhla, se on just sellainen juhla jonka HÄÄPARI haluaa järjestää, oli lapsia tai ei, HALUSI lapsia tai ei.
Miksi on vaikeaa käsittää että hääpari päättää ketä kutsuu ja jos YHDEKSI illaksi ei voi niistä naperoistaan irtautua niin sitten pitää vain jäädä kotiin.
Ja tiedättekö mitä??!! Jos ette voi niin älkää tulko, ei teitä edes kukaan kaipaa, se on monta kymppiä säästöä kun joku perheellinen ääliö ei tule.
Tosi ystävät tulee kuitenkin ja lähipiiri. Ei teitä kaukasia kavereita ja sukulaisia siellä kukaan oikeasti kaipaa eikä ainakaan teidän kakaroitanne joista ette yhtä iltaa voi olla erossa.
nim. monen lapsen äiti
mun ystäväpiiriin ja sukuun kuuluu sivistyneitä ihmisä, jotka ovat kuin toiselta planeetalta ap:een verrattuna...
jos ette halua perheellisiä perheineen häihinne, älkää kutsuko laisinkaan. Säästytte kiusallisilta tilanteilta.
viime viikolla. Ja minusta se oli kyllä meidän kohdalla lähinnä mauton pila.
Meillä ei ole sukulaisia, jotka voisivat lapsia hoitaa. Silloin tällöin käytämme kyllä maksullisia lapsenvahteja esim hoitonetin kautta. Nämä häät ovat parin sadan kilometrin päässä meiltä, joten hoitajan palkkaaminen tulisi aika kalliiksi, kustannuksia tulisi helposti noin 150-200 euroa. Valitettavasti meillä ei juuri nyt ole tähän varaa. Joten olen vähän ihmeissäni, että ihanko oikeasti hääpari olettaa meidän olevan valmis investoimaan tuon rahasumman heidän häidensä takia...
suoraan sanottuna esim. ensi kesänä on 5 häät tulossa. Jos jokainen näistä hääjuhlista olisi lapseton, niin tulisi lastenhoito hyvin kalliiksi. Jokainen näistä häistä tulee vaatimaan yöpymisen ym. Kustannukset lastenhoitoon olisivat 200-400 euroa jokaisista häistä. Olisitko sinä valmis kustanatamaan jopa 2000 euroa lastenhoidosta, jotta pääsisit kavereidesi häihin? Tämä rahasumma merkitsee minulle 1,5 kk nettopalkkaani. tarvitsemme sitä rahasummaa ihan muihin tarkoituksiin. Lisäksi tietenkin matkat, yöpymiset ym.
En myöskään halua olla 5 viikonloppua ensi kesänä ilman lapsiani. Häihin menen päästessäni osallistumaan hääparin juhlaan.
Minulla on omaa aikaa ilman lapsiani. Juhlat, joihin lapset eivät ole tervetulleita esim. runsaan alkoholin käytön takia, ovat minulle pelkkää kärsimystä. Ei siis sen takia etteivät lapset saisi tulla mukaan, vaan sen ylenpalttisen alkoholin käytön takia. Tuollaiset juhlat eivät minua innosta/kiinnosta/rentouta mitenkään. En siis voi mitenkään ajatella, että tuo aika olisi jotenkin "omaa aikaani". Myöskään jatkot baarissa eivät kuulu minun ajankäyttööni. Toki voin mennä, jos se on jollekulle tärkeää, eikä aiheuta minulla suurta vaivaa ja rahanmenoa.
Porukalla illastaminen on aivan eri asia. Silloin olen itse valinnut ystäväni/sukulaiseni ja voin olettaa, että tuolla on hauskaa. Yleensä myös illalliskutsut/ravintolailta päivällisen tai illallisen merkeissä vaatii paljon vähemmän aikaa. Lisäksi tällaisiin iltarientoihin saa paremmin myös sukulaisia lastenvahdeiksi, häihin he ovat tulossa, ainakin jos on sukulaishäät.
viime viikolla. Ja minusta se oli kyllä meidän kohdalla lähinnä mauton pila.
Meillä ei ole sukulaisia, jotka voisivat lapsia hoitaa. Silloin tällöin käytämme kyllä maksullisia lapsenvahteja esim hoitonetin kautta. Nämä häät ovat parin sadan kilometrin päässä meiltä, joten hoitajan palkkaaminen tulisi aika kalliiksi, kustannuksia tulisi helposti noin 150-200 euroa. Valitettavasti meillä ei juuri nyt ole tähän varaa. Joten olen vähän ihmeissäni, että ihanko oikeasti hääpari olettaa meidän olevan valmis investoimaan tuon rahasumman heidän häidensä takia...
Sinä otat sen investointina heidän häihinsä, minä otan sen panostamisena siihen, että pääsen juhlimaan. Jos hääkutsu koetaan noin ikävänä velvolllisuutena, kannattaisi ihan kategorisesti kieltäytyä kaikista hääkutsuista.
Mutta riippuen hääparista ja heidän lähipiirinsä tavasta juhlia, olen jättänyt lapset kotiin, jos olen tiennyt luvassa olevan bilehäät. Mun lapsille oikea paikka ei ole juhlat, joissa alkoholi virtaa ja känniääliöt sekoilee. Häissä käy sääliksi ihan taaperoikäiset, jotka saavat riekkua lähes ilman valvontaa keskellä yötä ympäri juhlapaikkaa humalaisten jaloissa.