Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Perusopetuksen maksuttomuuden tarkoitusta ei ymmärretä: leirikoulut ja luokkaretket

Vierailija
02.06.2012 |

Perusopetus on Suomessa perustuslain ja perusopetuslain mukaan maksutonta. Oikeus maksuttomaan perusopetukseen on subjektiivinen oikeus. Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen suomalainen (käytännössä lapsi), vanhemmistaan tai mistään muustakaan riippumatta on oikeutettu saamaan perusopetusta maksutta. Subjektiivinen oikeus maksuttomaan perusopetukseen luo kunnille velvoitteen TARJOTA opetusta maksutta. Tämä tarkoittaa, että kunta (eli koulut tässä tapauksessa) ei SAA periä maksuja MISTÄÄN perusopetuksen puitteissa harjoitettavasta: kirjoista, ruuasta, oppitunneista, retkistä, leirikouluista...Maksuja ei saa maksattaa edes silloin vaikka joku haluaisi maksaa.

Maksuton perusopetus syntyi maassamme tarpeesta ja sitkeän poliittisen väännön seurauksena. Kaikille yhtäläinen ja yhtenäinen peruskoulu sai taakseen laajan kannatuksen vasemmalta oikealle ja sen olennaisena kulmakivenä alusta pitäen on ollut tasa-arvon ja tasavertaisuuden edistäminen yhteiskunnassame tarjoamalla kaikille lapsille yhtäläiset koulutukselliset lähtökohdat vanhempien varallisuudesta riippumatta. Maksuttomuus on välttämätöntä, jotta koulutukellinen tasa-arvo voidaan taata.

Suomessa on kasvava joukko köyhiä lapsiperheitä. Näiden perheiden lapset kohtaavat elämän kovuuden ja kurjuuden joka päivä voimatta vaikuttaa itse siihen lainkaan. Vähävaraisten perheiden lapset jäävät osattomaksi harrastuksista, merkkivaatteista, kivoista lomista ja niin edelleen. Monet heistä joutuvat koulussa kiusatuiksi vähäosaisuutensa takia..

..ja sitten nämä lapset vielä kohtaavat yhä kasvavan joukon aikuisia ihmisiä, jotka vaativat että vähävaraisten lapset täytyy sulkea luokkaretkien ja leirikoulujen ulkopuolelle, jos heidän vanhempansa eivät voi/halua maksaa retkistä.

Tyrannisoivat, ilkeät, laista piittaamattomat aikuiset perustelevat typeriä vaateitaan sillä, että retkiä ei muka voida järjestää, jos lakia noudatetaan. Tämä on täyttä kukkua ja vailla totuuspohjaa!

Perusopetuksen puitteissa järjestettäviä luokkaretkiä ja leirikouluja saa rahoittaa koulun ulkopuolisin rahoin. Rahankeruun on kuitenkin oltava täysin vapaaehtoista ja kaikkien on päästävä retkelle osallistui rahankeruuseen tai ei.

Yllättävä piirre näyttää olevan, etteivät ihmiset hahmota rahankeräyksen ja maksujen maksattamisen eroa.

Kun rahaa kerätään luokan retkeen, raha kerätään LUOKALLE, ei yksittäisille oppilaille. Rahankeräyslaki ei salli kerätä rahaa muuhun kuin yleishyödylliseen tarkoitukseen. Tämä tarkoittaa sitä, että kuka hyvänsä saa lahjoittaa rahaa jonkun luokan retkeen, mutta lahjoitus on vastikkeeton eli siitä ei saa vastineeksi mitään. (= sillä ei lunasta edes omalle lapselleen retkeä) Rahan kerääjä on velvollinen käyttämään rahan ilmoittamaansa tarkoitukseen eli luokan on käytettävä raha luokkaretkeen, jos raha on siihen kerätty.

Käytännössä juttu menee laillisesti niin, että retkirahoja voidaan kerätä erilaisella myyntitoiminnalla, arpajaisilla ym. Lisäksi rahaa voidaan kerätä rahankeräyslain tarkoittamalla rahankeräyksellä. Tällöin on muistettava, että rahankeräysvaade on kohdistettava yleisöön, eikä rajattuun tai ennalta määrättyyn joukkoon ihmisiä. Tämä onnistunee esim. niin, että julkaisee jossakin (vaikkapa kauppojen ilmoitustaululla, lehdessä tm.) ilmoituksen, jossa on keräystilin tilinumero ja pyytää lahjoituksia. Ketään ei luonnollisestikaan voi velvoittaa lahjoittamaan. Lisäksi kertaalleen annettu raha lakkaa olemasta omaa eli sitä ei voi saada takaisin missään tapauksessa.

SUMMA SUMMARUM: keneltäkään EI SAA PERIÄ MAKSUJA, KAIKKIEN PITÄÄ PÄÄSTÄ RETKILLE, mutta rahaa voi vapaaehtoisesti kerätä

Kommentit (81)

Vierailija
21/81 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitten on niin että se retkeily pitää lopettaa. Minä en ainakaan maksa jonkun toisen lapsen matkoja. Piste.

Vierailija
22/81 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 11:18"]

Leirit pitää lopettaa kun ihmiset on nykyään niin itsekkäitä, etteivät enää kykene toimimaan yhteisen hyvän eteen.

[/quote]

Syytä niitä jotka eivät viitsi maksaa omia kulujaan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/81 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2012 klo 09:17"]

Lopputuloksena on se, että millekään leireille tai retkille ei lähdetä. Vanhemmat voivat itse viedä lapsiaan retkille omien intressiensä mukaisesti. En näe mitään järkeä siinä, että kasvatetaan jo pienestä pitäen siihen, että "minä menen siivellä, muut maksaa" -> tulevia sossun asiakkaita.

[/quote]

Minkä ihmeen takia noita leirikouluja ja kalliita retkiä pitää tehdä? Luulisi löytyvän lähitienoilta mukavia halpoja retkikohteita.

Vierailija
24/81 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

100 euroa? Mistä minä sellaisen otan? Olen pienituloinen, en polta en juo, en juuri osta mitää itselleni ja jotkut vaativat minun noin vain ottavan 100 euroa, että lapseni pääsee luokan mukana retkelle? 

Vierailija
25/81 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:12"]

Sitten on niin että se retkeily pitää lopettaa. Minä en ainakaan maksa jonkun toisen lapsen matkoja. Piste.

[/quote]

Samaa mieltä

Vierailija
26/81 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"EI SAA PERIÄ MAKSUJA, KAIKKIEN PITÄÄ PÄÄSTÄ RETKILLE"

Niin, ja sähkö tulee töpselistä ja ruoka kaupasta..?

Vierailija
27/81 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun luokallani kerättiin aikoinaan 5 markkaa viikossa 1. luokalta 6. luokalle ja tehtiin sitten viikon reissu. Itse tulin tähän luokkaan vasta 4. luokalla niin tietenkin piti maksaa ne kolmen edellisen vuoden vitoset. Ja ne ketkä eivät keräykseen osallistuneet, eivät matkalle mukaan tulleet, simple as that. Tämä on ehkä se paras keräystapa, jos jollain ei ole alle 2 euroa viikossa varaa laittaa keräykseen niin kannattaa jo katsoa peiliin siinä vaiheessa.

Rinnakkaisluokka yläasteella muuten järjesti myyjäisiä ja tapahtumia rahoittaakseen ulkomaanmatkan. Yksi poika ei halunnut näihin osallistua (tämä oli juuri kun tämä "kaikkien pitää päästä mukaan"-laki tuli voimaan) joten ei lähtenyt mukaan. Luokanvalvojan sanoin "voithan sä mukaan ängetä mutta kannattaa varoa sen jälkeen autoja pimeillä kujilla".

Se joka osallistuu matkan järjestämiseen, osallistuu myös matkaan, ei kai tässä kenellekään ole mitään epäselvää?

Vierailija
28/81 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ala mihinkään keräyksiin tai tapahtumiin osallistumaan, köyhät voi sitten ite järjestää niitä kahvituksia, maksan mielelläni suoraan vaan lapseni osuuden ettei tarvi nähdä turhaan vaivaa

Vierailija
29/81 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin jo kysyä, että miten suurista summista mahtaa olla kyse eli puhutaanko tuhansista, mutta sitten joku ehti jo kertoa, että kyse on 100-200 euroa per lapsi. Siis ihan oikeasti! Eikai nämä retket nyt niin yllätyksenä tule, että rahat pitää kaivaa viikossa, kahdessa tai edes kuukaudessa? Eikö tuon rahan voi säästää ennakkoon lapsen kanssa, jolloin voi pyytää vaikka osan synttäri- ja joululahjoista retkirahana. Jos siis lapsi haluaa itse reissulle.

Ja te, joilla on useita lapsia, niin kannattaisiko miettiä lapsia tehdessä, että niistä on myös kuluja. Ette kai odota, että yhteiskunta ja muut vanhemmat maksavat teidän lastenne kustannukset? Hyvänen aika, koulutus on Suomessa ilmaista. Melkein toivon, että se muuttuisi maksulliseksi, niin vanhemmat ja lapset tajuaisivat, miten iso juttu tuo ilmaisuus ja osaisivat sitä arvostaa.

Vierailija
30/81 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 23:12"]

[/quote]  Yleisesti ottaen en ymmärrä edes, miksi niillä erityisillä retkillä pitää käydä. Parille lapselle on rahaa kerätty ja olen katsonut sen homman, kun muutama hössötti, että leirikouluun juu. Ja sitten kerättiin rahaa ja lopulta kuitenkaan kukaan ei halunnut valvojaksi matkaan ja lopulta lapsetkaan ei niin enää sinne halunneet ja opettajaa vitutti tehdä ilmaista työtä ja tuhlata omaa vapaa-aikaansa retkeen.

Onneksi tuli uusi rehtori, joka ilmoitti kantansa, että tämä koulu keskittyy opiskelemaan ja jos oppilaiden vanhemmat haluaa lastensa retkeilevän, he voivat kerätä rahaa ja viedä omalla valvonnalla viikonloppuna retkille, mutta opettajien ei tarvitse osallistua.

Lapsetkin huokaisi yllättävää kyllä helpotuksesta, koska eivät ole kokeneet mitään niistä retkistä saaneensa. Retket on yleensä parin, kolmen äidin hössötystä. Kukaan muu niitä ei halua.

Se on eri asia sitten, jos on niin curlattuja lapsia, että eivät suostu koulussa käymään, ellei siellä ole koko ajan viihdettä. Mutta tämä on jo ihan muu ongelma ja perheen pitäisi itse se ratkaista, eikä vaatia muita perheitä osallistumaan heidän lastensa viihtymiseen koulussa.

Vierailija
31/81 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="02.06.2012 klo 09:30"]Semmoinen on vielä huomautettava, että koulu saa järjestää vain ja ainoastaan ops:n mukaista toimintaa ja kaikki koulun toiminta on kirjattava ops:iin eli koulu EI VOI järjestää mitään maksullisia retkiä lain puitteissa. Ei se kyllä ole mikään koulun tehtäväkään.
[/quote]
Kyllä voi kun on tarjolla maksutonta muuta tekemistä koulussa niille jotka jää koululle. Ikävähän se on jäädä koululle kun muut reissulla mutta kun vanhemmalla on tämmönen periaate.....
Eli aikuisella ei oikeita ongelmia.

Vierailija
32/81 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:52"]

[quote author="Vierailija" time="02.06.2012 klo 09:30"]Semmoinen on vielä huomautettava, että koulu saa järjestää vain ja ainoastaan ops:n mukaista toimintaa ja kaikki koulun toiminta on kirjattava ops:iin eli koulu EI VOI järjestää mitään maksullisia retkiä lain puitteissa. Ei se kyllä ole mikään koulun tehtäväkään. [/quote] Kyllä voi kun on tarjolla maksutonta muuta tekemistä koulussa niille jotka jää koululle. Ikävähän se on jäädä koululle kun muut reissulla mutta kun vanhemmalla on tämmönen periaate..... Eli aikuisella ei oikeita ongelmia.

[/quote]

Mutta lapsi pitää ottaa mukaan retkelle/leirikouluun, vaikka ei osallistuisi maksuihin. Toimintaa koululla on vain niille, joidenn vanhemmat eivät päästä lapsia leirikouluun.

Vierailija
33/81 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No olen itse köyhä totaali-yh. Olen joutunut ottamaan vippejä maksaakseni lapseni osuuden leirikouluihin yms.  Jos on järjestettety talkoita , myyjäisiä yms-  olen ollut mukana. Mutta ei ne ole kattanut kuin pienen osan. Nyt viimeeksi päätettiin äänestyksellä että leirirahat maksetaan suoraan vanhempien pussista ilman mitään myymistä tai muuta yhteistä rahankaruuta. ja ei muuta kun taas ottamaan tarvittaessa vippiä peliin. 

Vierailija
34/81 |
01.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:00"]

Jos retki on kirjattuna koulun viralliseen vuosisuunnitelmaan, se on maksuton oppilaalle ja kaikkien oppilaiden on osallistuttava sille.

Jos koulun virallisessa vuosisuunnitelmassa lukee, että esim. toukokuussa on mahdollisuus järjestää omakustanteisesti tiettynä päivänä retki johonkin, sitten oppilaat voivat kerätä rahaa ja lähteä retkelle kyseisenä päivänä. Ne jotka eivät maksa, käyvät silloin koulua.

Jos vanhemmat haluavat viedä lapsensa leirikouluun, se on heidän asiansa järjestää ja maksaa se ja hoitaa osallistujille poissaololuvat normikoulusta. Jos joku ei halua maksaa tai mennä mukaan, hänellä on silloin tavallista koulua.

[/quote]

Omakustanteinen matka/reissu voi olla vain viikonloppuna, ei koulupäivänä. Vuosisuunnitelmassa ei voi olla kirjausta, jonka mukaan lapset erotellaan sen mukaisesti, osallistuuko kuluihin vai ei. Kaikki koulupäivinä tapahtuva on avointa kaikille, maksoi tai ei. Yksityisen leirikoulun järjestämien kouluaikana on asia, johon rehtori voi puuttua ilmoittaen, että poissaololupaa ei tule ja ne päivät pitää suorittaa kesäkuussa, vasta sitten saa todistuksen.

Vierailija
35/81 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:19"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:11"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:59"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 18:52"] [quote author="Vierailija" time="02.06.2012 klo 09:30"]Semmoinen on vielä huomautettava, että koulu saa järjestää vain ja ainoastaan ops:n mukaista toimintaa ja kaikki koulun toiminta on kirjattava ops:iin eli koulu EI VOI järjestää mitään maksullisia retkiä lain puitteissa. Ei se kyllä ole mikään koulun tehtäväkään. [/quote] Kyllä voi kun on tarjolla maksutonta muuta tekemistä koulussa niille jotka jää koululle. Ikävähän se on jäädä koululle kun muut reissulla mutta kun vanhemmalla on tämmönen periaate..... Eli aikuisella ei oikeita ongelmia. [/quote] Mutta lapsi pitää ottaa mukaan retkelle/leirikouluun, vaikka ei osallistuisi maksuihin. Toimintaa koululla on vain niille, joidenn vanhemmat eivät päästä lapsia leirikouluun. [/quote] Kuka haluaa että oma lapsi on loinen kaikkien muiden mielestä? Turha sitä on periaatetta tai sitä että näin se menee. Olen itse ollut mieluummin huonoissa vaatteissa kuin laittanut lapseni noloon tilanteeseen koulussa. Sitä se ok kun vanhemmat ei HALUA maksaa osaansa.

[/quote]

Lapset ei tiedä, kuka maksoi ja kuka ei. Rahoista huolehtivat vanhemmat (vanhempaintoimikunta) ei saa kertoa, kuka on mukana ilmaiseksi. Siksi lapsille on ihan se ja sama, mistä raha tuli, koska kukaan ei sitä heille kerro.
[/quote]
No Tottakai lapset tietää kuka ei ole maksanut ja luuletko että toiset vanhemmat ei sitä kerro eteenpäin?

Vierailija
36/81 |
02.10.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:53"][quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:41"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 19:03"]

[quote author="Vierailija" time="01.10.2014 klo 12:00"]

Jos retki on kirjattuna koulun viralliseen vuosisuunnitelmaan, se on maksuton oppilaalle ja kaikkien oppilaiden on osallistuttava sille.

Jos koulun virallisessa vuosisuunnitelmassa lukee, että esim. toukokuussa on mahdollisuus järjestää omakustanteisesti tiettynä päivänä retki johonkin, sitten oppilaat voivat kerätä rahaa ja lähteä retkelle kyseisenä päivänä. Ne jotka eivät maksa, käyvät silloin koulua.

Jos vanhemmat haluavat viedä lapsensa leirikouluun, se on heidän asiansa järjestää ja maksaa se ja hoitaa osallistujille poissaololuvat normikoulusta. Jos joku ei halua maksaa tai mennä mukaan, hänellä on silloin tavallista koulua.

[/quote]

Omakustanteinen matka/reissu voi olla vain viikonloppuna, ei koulupäivänä. Vuosisuunnitelmassa ei voi olla kirjausta, jonka mukaan lapset erotellaan sen mukaisesti, osallistuuko kuluihin vai ei. Kaikki koulupäivinä tapahtuva on avointa kaikille, maksoi tai ei. Yksityisen leirikoulun järjestämien kouluaikana on asia, johon rehtori voi puuttua ilmoittaen, että poissaololupaa ei tule ja ne päivät pitää suorittaa kesäkuussa, vasta sitten saa todistuksen.

[/quote]

Paitsi että Suomessa vanhemmat päättävät osallistuvatko lapset opetukseen ja koska osallistuu ei kouluun opetukseen.

Juuri tuollaisten pummien takia mitään kivaa ei tässä maassa voi järjestää. 

[/quote]

Totta, vanhemmat päättävät, osallistuvatko lapsensa opetukseen vai eivät. Mutta jos lapselle on valittu normaali kouluopetus, ei vanhempi enää sen jälkeen voi tehdä valintaa, onko lapsi koulussa vai ei. Jokainen loma on anottava. Tuossa vaiheessa vanhempi ei voi valita, että ottaa lapsen kotiopetukseen viikon ajaksi.

Rehtorilla on valta ilmoittaa, että vanhempien leirikoulun takia viikon koulusta poissa olevat suorittavat ne tunnit kesäkuussa ja saavat vasta sitten todistukset. Jos se ei sovi vanhemmille, lapset jäävät luokalleen, koska eivät saa luokka-asteensa päättötodistusta.
[/quote] Mistähän tuollaista paskaa olet keksinyt? Täyttä puppua! Jos leirikoulu on vitallisesti koulun opetussyunnitelmassa, niin kaikki ko luokan oppilaat ovat oikeutettuja ja velvoitettuja siihen. Jos rahaa ei ole ko ajankohtana tarpeeksi, leiri peruuntuu. Ketään ei saa jättää ulkopuolelle vaikka rahaa ei olisi kerännytkään. Tämä on opsin mukaista tietoa. Siksipä: leiri pitää suunnitella jo vuosi/vuosia etukäteen ja koko luokka vanhempineen pitää haluta matkaa. Jos sitä haluaa vain muutama, ei mitään järkeä lähteä koko hommaan. Itse olen nähnyt sivusta hyvin järjestettyjä leirikouluja ja kaikki sujui hyvin sitoutuneisuuden ansiosta!

Vierailija
37/81 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopputuloksena on se, että millekään leireille tai retkille ei lähdetä. Vanhemmat voivat itse viedä lapsiaan retkille omien intressiensä mukaisesti. En näe mitään järkeä siinä, että kasvatetaan jo pienestä pitäen siihen, että "minä menen siivellä, muut maksaa" -> tulevia sossun asiakkaita.

Vierailija
38/81 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pidä paikkaansa! Retkiä tehdään myös niin, että rahat kerätään laillisesti. Jos väitteesi ihmisten itsekkyydestä pitäisi yleisellä tasolla paikkansa, ei kukaan lahjoittaisi rahaa myöskään esim. joulukeräyksiin, joilla kerätään rahaa vähävaraisille lapsiperheille. Ei tässä ole kyse mistään siipeilystä. Eihän lapsi voi edes siipeillä. Suomalaislapsista kukaan ei elätä itseään, vaan vanhemmat elättävät. Miksi varakkaiden lapset ansaitsisivat kuoluretken, mutta köyhien eivät? Kouluhan rahoitetaan verorahoilla.

Vierailija
39/81 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen on sulla oikeus kuten jokaisella. Mutta sitten se retken aikaan saaminen on kiinni siitä löytyykö tarpeeksi hyvää tahtoa.

Hyvä antaa vähästäänkin. Paha ei paljostakaan. Tämä on todeksi havaittu.

Lasten etu ensin!

Vierailija
40/81 |
02.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Höpsistä pussiin!

Et vissiin lukenut koko kirjoitusta kun noin pöljiä päästelit. Rahaa saa laillisesti kerätä, mutta ketään ei voi pakottaa osallistumaan tuohon rahankeräykseen. Opetusohjelman mukaiselle retkelle saa osallistua ilman rahankeräämiseen osallistumista tai maksamista. Opetusohjelmaan kuulumattomalta retkeltä tai leirikoululta pois jäävälä ei ole oppivelvollisuutta mahdollisisna retkien arkipäivinä.

Miten voi ajatella siipeilynä sen että ei osallistu laittomaan toimintaan? Outo moraali.