Kuinka paljon opettajilla on lomaa ihan oikeesti?
Verrattuna vaikka valtion työntekijöiden lomaan. Mun miehellä on valtion pitkä loma eli 45 päivää, joka on siis 7 vkoa ja 3 päivää (viikossa menee 6 päivää). Tän saa siis kaikki 15 työvuoden jälkeen. Onko lie kuntapuolella sama juttu.
Itse olen yksityispuolella hoitoalalla ja mulla lomaa vaan 6 viikkoa. Lisäviikon saa 15 työvuoden jälkeen.
Yks sukulainen oli aineopettaja yläasteella ja muistelen hänellä olleen töitä pari viikkoa kesäkuussa ja aloitti taas elokuun alussa. Eli kesälomaa oli ehkä 6 viikkoa. Sitten tietysti joululoma ja hiihtoloma. Koulu loppui silloin aina toukokuussa ja syyslomaa ei ollut. Onkohan nuo opettajien lomat tuosta paljon muuttuneet?
Kommentit (12)
kyllä koko kesän lomaa, ihan sama millä nimillä mitäkin aikaa kutsutaan.
10 vko kesäloma, viikon syysloma, 2 viikon joululoma ja viikon hiihtoloma.
Itse en ole opettajan ammatissa, mutta muistutan silti, että jos opettajan lomat houkuttavat, Suomessa on jokaisella yhtäläinen oikeus lähteä opiskelemaan opettajaksi. Jos ei arvosanat riitä, korottamaan vaan ja pääsykokeisiin. Ammatti on ihan jokaisen itse päätettävissä.
Mutta se, ei tarkoita että lomailisin koko 10 viikkoa. Aion tulla ensi viikolla siivoamaan luokkaa ja taas elokuun alussa suunnittelemaan syksyä ja laittamaan luokkaa kuntoon. Mutta mikään pakko minun ei olisi sitä tehdä, kukaan ei velvoita minua tulemaan tiettyyn kellon aikaan ja voisin tehdä suunnittelut kotonakin. Eli hyvin erilailla opettajat lomansa käyttävät. Osa myös kouluttautuu kesän aikana. Itsekin tehnyt niin useana kesänä. Tänä kesänä tosin jää opiskelut väliin. Mutta siis vastauksena kysymykseen. Itse pidän tätä 10vkon aikaa lomana, jolloin toki teen töitä ja luen alan kirjallisuutta silloin kun haluan.
kummastakin päästä paperihommien selvittelyyn ja muuhun yleiseen. Vähän riippuu että teenkö pari pitkää päivää vai useamman normaalipituisen.
Ja lisäksi tietysti suunnittelua ja materiaaleja on paras tehdä kesällä, kunhan seuraavan vuoden kuviot on selvillä, ei sitä oikein enää jaksa lukuvuoden aikana.
Ensi viikolla menen yhtenä tai kahtena päivänä vielä tekemään töihin muutaman jutun, ja elokuussa menen työpaikalle 3-4 päivänä ennen kuin oppilaat tulevat tekemäään järjestelyjä ja suunnitelmia.
ja minulla on ihan virallisesti vuodessa lomaa 12 viikkoa. Kesäloma on 8 viikkoa. Sitten jouluna 2, hiihtoloma plus yksi ylimääräinen, jonka voi pitä haluttuna aikana.
Meillä ei ole kesälomarahaa. Ja palkka on usealla alalla alempi kuin yksityisellä me saisimme.
Lisäksi menen kesän aikana kahdelle kurssille, jotka lisäävät ammatillista osaamistani, mutta ovat samalla lomaa ja yhdessäoloa kollegoiden kanssa.
Tänään oli taas tippa linssissä ja tunsin rakastavani ihan jokaista oppilastani, niitä härikköjäkin...!
En siis ollenkaan kadehdi opettajien lomia, vaan ihmettelen niitä, jotka opettajien pitkistä lomista aina mussuttavat.
Eli käytännössä kuinka paljon opettajilla tuosta kouluvapaasta ajasta on oikeasti sitä aikaa, että voi olla kusemattakaan kouluun päin tai vaikka ryypätä? Joku sanoi, että 10 viikkoa on lomaa, mutta tekee ja suunnittelee jne. Eli siis ei ole lomaa.
Ensi viikolla menen yhtenä tai kahtena päivänä vielä tekemään töihin muutaman jutun, ja elokuussa menen työpaikalle 3-4 päivänä ennen kuin oppilaat tulevat tekemäään järjestelyjä ja suunnitelmia.
Olen aineenopettaja, ja ensi viikolla 2-3 päivää menee papereiden siivoamiseen ja vielä yhteen palaveriin ja luokan siivoamiseen. Elokuussa aloitan viikkoa ennen tuntien suunnittelulla ja tarvikkeiden laittamisella paikoilleen. Tosin teen vain noin 4-6 tuntisia päiviä.
Meillä on myös uusintakuulustelu kesäkuussa, ja sinne teen kokeen sekä korjaan sen. Siihen menee vielä yksi päivä kesäkuussa (pitää mennä ihan työpaikalle asti).
Meidän kunnassamme on ollut 9 viikon kesäloma, viikon syysloma, kahden viikon joululoma ja viikon talviloma eli yhteensä 13 viikkoa lomaa. Näin ei ole enää eikä välttämättä muissa kunnissa. Esim. pääkaupunkiseudulla syysloma on 2-3 päivää.
Nyt lukuvuonna 2011-2012 meillä oli viikon syysloma, viikon joululoma, viikon talviloma ja nyt 10 viikkoa kesälomaa, joista siis itse pidän 8.
Tälle alalle halusin nimenomaan lomien takia. Lisää opettajia tarvitaan, joten siitä vaan opiskelemaan!
Loma opettajan työstä alkoi nyt.
Minulla tosin on kesäksikin hommia, ei kuitenkaan kouluun liittyvää.
T: kasvinviljelytilan emäntä
alkaa opetukseton aika eli loma alkaa vasta myöhemmin.