Ja tänäänn taas tehdään tuhansia turhia ls-ilmoituksia.
Ja kuormitetaan sossuja taas lisää,vain siksi että teinit pääseekesälaitumille ja haluaa vähän dokata kesän kunniaksi.
Mitäh yötyy niistä ilmoista muuten on jatkoa ajatellen? ei mitään. Sitten joskus puolen vuoden päästä tulee kutsu sossujen luo missä moralisoidaan alkoholinkäytöstä. Siihen mennessä on samainen nuori ehtinyt vetää lärvit jo useaan kertaan.
Se kaljalla läträäminen nyt vain on osa nuoruutta.. Sitähän se on aina ollut.
Alkoholivalistusta on aina annettu koulussa munkin nuoruudessa mutta ei se mitään siihen omaan käyttöön vaikuttanut. Ja normaaleja työssäkäyviä ihmisiä on meistäkin kasvaneet.
Nykyteinejä käy sääliksi, kun kaikki pitää tehdä salassa ja varsinkin alkoholista on tehty hirveä peikko, jota sossu ja poliisi kyttää puun takana.
Kommentit (52)
Alkoholistiparantolapaikkoja on vähennetty roimasti viime vuosina. Samoin muutenkin terveydenhuollon palveluihin pannaan rahaa vähemmän.
Lisäksi nykyään nuoriso käyttää enemmämn huumeita ja pillereitä, joten tämä luuseriväki kuolee aiemmin pois. Säästöä tulee sitäkin kautta.
Noihin reppanoihin kuluu niin paljon resursseja että voihan se olla itseltäkin pois kun kaikesta aletaan säästämään ja verot senkun nousevat...
Tässä maailmassa on ajateltava vain omien lasten parasta. Ei kukaan mieti minunkaan lasten parasta ja auta heitä. Joten kippistä vaan nuoriso. Jokainen alkoholisoitunut nuori helpottaa näiden raittiiden nuorten etenemistä elämässä.
Siihen voi vaikuttaa. Alkoholistin on ymmärrettävä ettei hänestä koskaan tule kohtuukäyttäjää vaan vaihtoehdot ovat alkoholismi tai täysi raittius.
Vertaisin alkoholismia ennemmin syömishäiriöön kuin syöpään. Siinä kun täytyy itse tehdä kovasti töitä "pysyäkseen oireettomana" eli ollakseen juomatta, mutta lopputulokseen pystyy itse vaikuttamaan.
Mä olen itse aloittanut säännöllisen ryyppäämisen aikanaan 14 vuotiaana. Se on tietenkin liian aikaisin, mutta nykyään olen ihan hyvin menestynyt ja kunnollinen perheenäiti.
Meidän 13v ja 12v eivät heilu missään kylillä vielä, tietenkään. Mutta kun ikää tulee lisää ja alkavat pyöriä iltamenoissa, niin tietysti toivon, ettei alkoholi tule heti mukaan. Toivoisin, että ikää olisi ainakin 16v, jospa silloin järkeäkin olisi jo vähän enemmän...
Mutta joka tapauksessa, mun mielestä normiteinien ryyppäämisestä on turha tehdä ls-ilmoituksia, mun mielestä riittää vanhemmille ilmoitus. Mun mielestä ei ole mitään järkeä kuormittaa ls-systeemiä sellaisella asialla, jota tekee lähes jokainen teini jossain vaiheessa ennen täysi-ikäisyyttä. En mitenkään kannusta enkä edes hyväksy teinien ryyppäämistä, mutta silti ajattelen näin. Toki nuorimpien, esim. alakouluikäisten ja jatkuvasti/paljon juovien tilanne on syytä tutkia ls:n toimesta, mutta ei mun mielestä ole järkeä jokaisesta tehdä ilmoituksia, kun ei resurssit riitä tärkeämpiinkin asioihin.
Siihen voi vaikuttaa. Alkoholistin on ymmärrettävä ettei hänestä koskaan tule kohtuukäyttäjää vaan vaihtoehdot ovat alkoholismi tai täysi raittius.Vertaisin alkoholismia ennemmin syömishäiriöön kuin syöpään. Siinä kun täytyy itse tehdä kovasti töitä "pysyäkseen oireettomana" eli ollakseen juomatta, mutta lopputulokseen pystyy itse vaikuttamaan.
Sinun vertaus vain ei aivan riitä kattamaan alkoholsimin diagnoosia.
Sanotko samaa syöpäsairaille, että he voivat itse vaikuttaa sairastumiseensa, hoitoon etc.?
siihen voi itse vaikuttaa...
vaikuttakaa, että yhteiskunta säästyy maksuilta! Eiks vaan.
Mitä tässä alkoholistit enää haittaa?!
Syöpä ei ole mikään kohtalo siihen voi itse vaikuttaa...
Välikysymyksenä ihan vaan, että kuinka tyhmä tarkalleen pitää olla, että vertaa syöpää ja alkoholismia? Dille....
Välikysymyksenä ihan vaan, että kuinka tyhmä tarkalleen pitää olla, että vertaa syöpää ja alkoholismia? Dille....
Mikä ero niillä on uhrin kannalta? Kumpaankaan ei voi sairastunut itse vaikuttaa. Meillä ei kukaan kuolisi sypää tai viinaan jos voisi...
Välikysymyksenä ihan vaan, että kuinka tyhmä tarkalleen pitää olla, että vertaa syöpää ja alkoholismia? Dille....Mikä ero niillä on uhrin kannalta? Kumpaankaan ei voi sairastunut itse vaikuttaa. Meillä ei kukaan kuolisi sypää tai viinaan jos voisi...
ihan vaikkapa se ero, että alkoholisti on itse tilansa aiheuttanut kaatamalla sitä viinaa kurkkuunsa, mutta syöpäpotilas ei ole suuressa osassa tapauksia todellakaan tehnyt valintaa sairastua.
"syöpä ei ole mikään kohtalo siihen voi itse vaikuttaa.." käsittämätöntä paskaa!
Miten tuo loukkaa niitä joiden omainen (läheinen on kuollut syöpään). En ole vastaavaa tavannut minkään muun sairauden parista.
Alkoholismi on myös sairaus- vakava sairaus. Eikä siihen ole keksitty vielä parannusta, kuten ei syöpäänkään.
ihan vaikkapa se ero, että alkoholisti on itse tilansa aiheuttanut kaatamalla sitä viinaa kurkkuunsa, mutta syöpäpotilas ei ole suuressa osassa tapauksia todellakaan tehnyt valintaa sairastua.
[/quote]
Syöpäsairaasta voi sanoa samaa: että siinäpä joit kaljaa , söit sipsiä ja makkaraa & eines pizzaa. Oivoi lopputulosta.
Olisit lopettanut ajoissa!
Tässäkin voisi käyttää järkeä.
On himppasen eri asia, onko 13-14 v kaupungilla humalassa, vai 17v siideritölkki kädessä muttei edes heilu humalassa. Jälkimmäisessä tapauksessa voisi ihan hyvin riittää siiderin takavarikointi ja ilmoitus kotiin. Varsinkin, jos se olisi sillä 17 veellä eka kerta kun saadaan kiinni moisista touhuista.
uusia ls-virkoja! Pakko tehdä, muuten joku voi vielä ampua jonkun joskus.
Nyt on aika läpivalaista kaikki suomen perheet - sieltä saattaa löytyä uutta materiaalia huostaanotoille...
Koulut ja opet ja terkat mukaan kyttäyskamppanjaan, eiköhän saada ainakin epähenkilöt nakitettua, jos naama ei miellytä niin ei muuta kuin ilmoa kehiin....
Kuulostaako jo tutulle?
oisko tämä itseään toteuttava kaava, vai mitä mieltä olette?
Loputkin lapset joutaa huostaanotetuiksi - ainakin sossujen tavoite on se = kasvaa. Miten he muuten virkansa pitäisivät? Heidän pitää osoittaa tuottavuutta siinä missä muidenkin. Näin se vain menee. Lapsenne ovat kauraa niissä rattaissa.
huostaanottoa vaan sitä että vanhempien ja lasten kanssa keskustellaan mitä asioille voisi tehdä....
Syöpäsairaasta voi sanoa samaa: että siinäpä joit kaljaa , söit sipsiä ja makkaraa & eines pizzaa. Oivoi lopputulosta.
Olisit lopettanut ajoissa!
ei v**tu miten idiootti joku voi olla! Miten kaltaisesi älykääpiö selittää esim Suomen tuhannet LAPSIsyöpäpotilaat? Miten he ovat valinnoillaan syövän valinneet?! Tollasen idiootin ei pitäisi keskustella täällä yhtään!!!
Kun kavereiden kanssa otettiin keppanaa ja oltiin _niin kännissä_, se oli kivaa. Joskus pullot piilotettiin ja sitten niiden sisältö tyhjennettiin sopivissa olosuhteissa.
Ennen Juice Leskinen Grand Slam -yhtyeen konserttia otettiin kaverin kanssa Ruska-pullo puoliksi, ja taas oli mukavaa.
Kerran jäin kiinni sillä tavalla, että innostuin kaverin kanssa tyhjentämään baarikaapistamme äitini liköörit, mutta ei siitäkään mitään ihmeellistä seurannut. Olimme silloin 16-vuotiaita.
Nykyisenkaltaista örvellysmeininkiä ei silloin 80-luvulla meidän keskuudessamme ollut. Juotiin mitä juotiin, ja sitten mentiin kotiin ja yritettiin olla kuin ei mitään. :)
Yhteenvetona näistä kaikista voi sanoa, että mitään en kadu ja asioita on hauskaa ja humoristista muistella näin jälkeenpäin. Mielestäni tietyt asiat kuuluvat nuoruuteen.
Mutta toki jos ihminen vetää lärvit ja sammuu puskan juurelle, se on hieman vakavampaa, mutta siitäkin voi ottaa opiksi seuraavaa kertaa ajatellen. Parempi sammua ja kokea se vääränlainen kokemus turvallisessa ympäristössä, esim. jonkun kotona, kuin kaupungilla.
ja joinkin sitten suunnilleen joka viikonloppu seuraavat 20 vuotta, paitsi ikävuosina 20-25 vähän useammin, myös opiskelijabileissä viikolla.
Kaduttaa ja inhottaa, että olen viettänyt nuoruuteni käytännössä ympäripäissäni, enkä edes pitänyt itseäni mitenkään erityisen paljon juovana. Monet kun joi pe + la, minä vain la.
Kunpa vanhempani olisivat jotenkin puuttuneet asiaan ihan alussa, elämäni olisi voinut mennä toisella tavalla monessa asiassa. Onneksi minulla on nykyään kuitenkin koulutus, työ, mies ja lapsi, eli loppujen lopuksi tuostakin kaudesta selvittiin (sananmukaisesti) mutta viinanhuuruinen nuoruus ja nuori aikuisuus harmittaa tosi paljon.
taika-isku siihen että nuori ei joisi enää koskaan. Olette varmaan hulluja jos niin ajattelette. Kun sossutäti sanoo, hyi pekka nyt et ota enää kaljaa, niin pekkahan tottelee , niinkö? Taitaa vaan yllyttää ottaa lisää ja salassa seuraavalla kertaa.
Ja te hyvät ja välittävät vanhemmat,jotka luulette että sanomalla nuorelle,nyt et juo enää koskaan, he lakkaavat juomasta kokonaan?
Vaikka ois kuinka absolutistivanhemmat, ei se estä nuorta juomasta, jos niin haluaa.
"Heippa mutsi,meen Minnan kaa raamattukerhoon" Ja sitten kurvataakin kaverin kanssa lähimetsikköön,missä odottaa valmiiksi hommatut pullot.
Ei kukaan vanhempi voi vaikuttaa nuoren elämään niin paljon, että tietäisi kokoajan missä nuori menee ja mitä tekee.
Se nyt on jossainmäärin ymmärrettävää, että poliisi kaataa juomat maahan mutta ei helvetti oikeesti, ls-ilmo jokaisesta alle 18-vuotiaasta on jo todella törkeää kyttäystä ja liioittelua.
Eri asia on jos ihan lapsi heiluu kännissä, siihen voi jo puuttuakin.
Onkohan sossut jo ehtineet tavata kaikki vappuna tehdyt ls-ilmot nuorista, vanhempineen? ? No kohtahan se kesäkin taas loppuu ja tulee kesänlopettamisbileet. Puhumattakaan mitä juhlia ehtii olla tässä välissä.
Ongelmatapaukset on asia erikseen mutta vähän maalaisjärkeä mukaan näihin yleisiin bileisiin,haloo!
Ekat kännit otti 15 vuotiaana, ei hyvä. Sen jälkeen joi aina sillointällöin vaikka yritettiin mitä. Ei kuitenkaan mitään joka viikonloppuista ryyppäämistä.
Itse en ole koskaan ostanut mun lapselle alkoholia eikä se pyytänytkään kun tiesi mun kannan.
Jäi kuitenkin 2 kertaa kiinni poliiseille juomistaan ja ilmoitus sossuunhan siitä meni.
Äh..olen samaa mieltä kuin ap, ihan turhaa. Vähän kuulustelevat ja sitten kotiin.
Toki tuomitsivat ja moittivat ja ihan ok se, mutta mä mietin että voi miten noikin voisivat tehdä jotain tärkeempääkin tällä hetkelleä kuin kertoa mun lapselle alkoholin haitoista.
Nyt on lapsi jo omillaan. Opiskelee ja ihan normi lapsi, nuori, niinkuin olin minäkin kun olin hänen ikäinen.
Harva sitä odottaa 18 vuotis päivään asti että saa vetää ekat kännit. Niin se vaan on.
alkoholismiin VOI vaikuttaa hankkimalla siihen hoitoa. Samalla tavalla kuin syöpäsairaan tulee hakeutua sädehoitoon, alkoholistin tulee hakeutua hoitoon riippuvuutensa vuoksi :)
[/quote]
Kertoisitko kun tunnut tietävän asian hyvin, että miten alkoholismiin haetaan hoitoa, ja vaikuttaako hoito miten?
Kerro ihmeessä samalla miten sädehoito vaikuttaa syöpiin?