Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Espoon neuvolassa pitää ruveta kertomaan ihan kaikki elämästään

Vierailija
31.05.2012 |

Länsi-Väylä -lehdessä kerrotaan, miten Espoon neuvoloissa otetaankin jo 4-vuotiaat tarkempaan syyniin 5-vuotiaiden sijaan, ja hyvä niin.

http://www.lansivayla.fi/artikkeli/111112-neuvolan-tarkka-seula-tutkii-…

Mutta pisti miettimään, mitä ajetaan takaa sillä, että omista raha-asioistakin pitäisi ruveta avautumaan neuvolan terkkarille.

" –?Laajoissa tarkastuksissa vanhempia pyydetään miettimään, mistä he haluaisivat keskustella, Wallin kertoo.

–?Jos perheessä on vaikkapa toimeentuloon liittyviä huolia, niistäkin voi jutella neuvolassa."

Mitähän neuvolan th voi asialle tehdä, jos perhe on taloudellisesti tiukoilla? Ja jos tätäkin asiaa pitää neuvolassa pohtia, niin kuinka paljon tulee väärinkäsityksiä, missä taloudellisessa asemassa perheet ovat. Jos vähänkään vihjaisee esim. yksityislääkärin kalleutta, niin saako heti köyhiksen maineen ja ohjeet sossun luukulle, vaikka olisi keskituloinen keskivertoperhe?

Oma terkkarini on suunnattoman utelias ja kyselee yksityisasioita, jotka eivät hänelle todellakaan kuulu. Haluaako mies seksiä kanssani, kun olen jo raskauden puolivälissä, mitä minä harrastan, ovatko vitamiinit minusta kalliita, kun monet sanovat niiden olevan, listaa voi jatkaa.

Kommentit (218)

Vierailija
141/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan sanoa että hoidan itse oman elämäni ja pyydän neuvoa jos tarvitsemme.

Ihmiset pelkää ihan liikaa sitä muut, esim. jotkut neuvolantätit, heistä ajattelee ja eivät pidä rajoistaan kiinni siksi. Kertovat esim. asioita joita eivät koe oikeasti tarpeelliseksi ja asiaankuuluviksi ko. tilanteessa kertoa.

Vierailija
142/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Jos perheessä on vaikkapa toimeentuloon liittyviä huolia, niistäkin voi jutella neuvolassa."

JOS- niin VOI. Ei tossa ole missään kohtaa pakkoa tai suositusta. Terkat on koulutettu antamaan myös palveluohjausta, eli jos joku perhe olis vaikkapa oikeutettu saamaan asumistukea (omistusasuntoonkin voi saada), niin osataan ohjata hakemaan sitä. Toisinaan voi pelkästään helpottaa (stressi vähenee ja on enemmän voimavaroja vauvalle) kun on joku jolle kehtaa valittaa rahojen niukkuudesta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan samalla th:lla koska multa on udeltu kans mm. seksijuttuja! Aivan epäolennaista raskauden seurannan kannalta!!!

Vierailija
144/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

koska heti olettavat, että tiedän lasten kehityksestä vaikka mitä. Ja tiedänkin koulutukseni puolesta, mutta oma lapsi on ihan eri asia. Ja en edes nykyään työskentele lasten parissa.

Vierailija
145/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tasan ei kyllä terveydenhoitaja ole mikään tukiasiantuntija!

Vierailija
146/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palveluneuvonta on tämän vuoden musta.

Tasan ei kyllä terveydenhoitaja ole mikään tukiasiantuntija!

Vierailija
147/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

parisuhteestamme äitoysneuvolaan! Siis meillä menee enemmän kuin hyvin, mutta heillä on kuulemma tullut uutena joku "varhaisen puuttumisen malli", jossa kartoitetaan ilmeisesti jo ennakolta mahdolliset ongelmaperheet. En todellakaan mene ruotimaan meidän henkilökohtaista suhdetta millekäään terveydenhoitajalle, joka kaikenlisäksi on entinen työkaverini! Kaikkea kanssa..

Vierailija
148/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siellä ole pakko kertoa omista asioistaan mitään. Eikä siellä ole pakko edes käydä. Jos haluaa äitiysavustuksen niin kerran on pakko käydä tarkastuksessa +jälkitarkastuksessa mutta muuten ei ole pakko. Lastaankaan ei ole pakko viedä tarkastuksiin jos ei halua. Tai voi käydä yksityisellä.

Itse käyn siellä koska haluan ilmaisen seurannan sekä itselleni että lapselle. Mutta kerron vain ne asiat itsestäni ja elämästäni, jotka haluan. Muihin kysymyksiin jätän vastaamatta tai sanon ettei ole asiaan mitään sanottavaa tai kaikki hyvin/normaalisti. Yksinkertaista.

Vierailija
149/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani terkkarit (olemme muuttaneet aluetta usein ja perheessä useampi lapsi) ovat juuri kuvaamasi kaltaisia uteliaita naisia. Lisäksi "voutottavat" kaiken maailman sairauksista. Kun sitten menee lääkärille ja kertoo, että tuli siksi, kun terkkari kehotti tulemaan, kun näyttää siltä, että lapsella on se ja se vika tai ainakin vaara saada vika. Poikkeuksetta lapseni lääkäri on naurahtanut terkkarin diagnooseille ja todennut käynnin turhaksi. Tämä harmittaa liian uteliaisuuden lisäksi.

Vierailija
150/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sen nimi on varhainen puuttuminen ja sillä pyritään ehkäisemään koulu- ja katuampumiset noin 18 vuoden kuluttua.

Äidit aina valittavat, että eivät saa yhteiskunnalta mitään tukea ja kun tukea annetaan, ruikutetaan, että asioihini puututaan.

Vierailija
151/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yrittää tukea lapsiperheitä ja tarjota keskusteluapua! Koko neuvolajärjestelmän saisi lopettaa, eihän se kenellekään kuulu miten meidän perhe toimii.

Vierailija
152/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyritään siis havaitsemaan ongelmat tai mahdolliset riskit jo ihan alussa.

Mulla ei ole ikinä ollut mitään vaikeuksia neuvolassa. Ei ole tarttenut miettiä, kertooko vai ei, eikä ole käynyt mielessäkään salata mitään tai jättää vastaamatta.

Mulla tulee vaan väistämättä mieleen, että onko sitten jotain salattavaa tai mahdollisia riskitekijöitä näillä, jotka eivät halua kertoa asioitaan? Ei mulla ole vaikeuksia kertoa parisuhteestamme tai raha-asioista.

Eiköhän siinä ajatella lapsen ja koko perheen parasta. Ei ne noita asioita uteliaisuudesta tai kyttäämisen halusta kysy.

Vierailija
153/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan taustalla että ne haluaa ottaa lapsia huostaan?

En mä tiedä.

Vierailija
154/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku yrittää tukea lapsiperheitä ja tarjota keskusteluapua! Koko neuvolajärjestelmän saisi lopettaa, eihän se kenellekään kuulu miten meidän perhe toimii.

Hyvinvointiyhteiskunnan nimenomaan kuuluu huolehtia ja antaa tukea sinulle lastesi vanhemmuudessa ja vähän katsoa peräänkin, ettet aivan miten tahansa lapsiasi kasvata. Tämän vuoksi Suomessa on mm. oppivelvollisuus.

Joku edellä totesi, että tällä varhaisella puuttumisella estetään koulu- ja katuampumiset 18 vuoden kuluttua.

Ymmärtäkää nyt hyvät ihmiset tämän asian positiivinen puoli.

Vierailija
155/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliskohan taustalla että ne haluaa ottaa lapsia huostaan? En mä tiedä.

Vaan nimenomaan se, että ei tarvitsisi ottaa lapsia huostaa. Voidaan tarjota tukea heti kun ongelmia ilmenee.

Huostaanotto maksaa vuodessa 70 000 euroa, varhainen puuttuminen tulee paljon halvemmaksi.

Vierailija
156/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

neuvolan puuttua siihen. Asiaa ei voi kysyä suoraa, koska kukaan ei tunnusta pitävänsä lapsia nälässä, joten kysytään "pieninä palasina" eli "sopiiko tämä vai tuo D-vitamiini lapselle" tai "syökö Tintti mielellään hedelmiä". Vastauksista voi aika äkkiä päätellä, miten perheellä menee, vaikka äiti ei tunnustakaan, että kaurapuurolinjalla mennään.

Vierailija
157/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tuo "varhainen puuttuminen" on kyllä melkoinen vitsaus. Ei siinä mitään, jos joku haluaa itse avautua ja kokee saavansa tukea ja hyötyä. Mutta jos antaa ymmärtää itse huolehtivansa omista asioistaan, niin siitä lähtee sikiämään ties mitä terveydenhoitajan mielikuvituksessa. Minua on suoraan syytetty yhteistyökyvyttömyydestä, kun ilmoitin, että aikuisena huolehdin itse omista asioistani, enkä koe saavani lisäarvoa tyhjänpäiväisestä puhumisesta. "Yhteistyö" on kyllä mielestäni ihan jotain muuta, kuin pakollista yksityisasioiden ruotimista.

Vierailija
158/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten siihen mitään terveydenhoitajaa tarvitaan?

Kyllä kai nyt pöntöinkin köyhä tajuaa, että tuet haetaan sossusta tai Kelasta. EIKÄ asiaa tarvitse kierrättää minkään ylimääräisen kyylän kautta!

Vierailija
159/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoastaan koulu/katuampumisia yritetä ehkäistä..

Miettikääpä viimeaikaisia perhesurmia.

Tiesittekö, että parisuhde/perheväkivalta on YLEISTÄ.

Lisäksi on paljon isoja ja pieniä asioita, jotka vaikuttavat perheiden jaksamiseen.

Noilla kaavakkeilla on tarkoitus ANTAA ASIAKKAALLE MAHDOLLISUUS PUHUA! Eli avata keskustelua vaikeammistakin asioista!

Ei terkkareiden ole tarkoitus olla parisuhde- tai talousneuvojia! Tarkoituksena on niiden kyselyjen avulla kartoittaa jos perheessä koetaan jokin asia raskaaksi. Neuvolassa SAA puhua ja yhdessä voidaan miettiä, minne kannattaisi olla yhteydessä asian helpottamiseksi!

Jos mikään asia ei mietitytä, asia on sillä selvä!

Toki löytyy terkkareita, joita yksinkertaisesti vaan kiinnostaa..

Kuitenkin asiakkaita on niin paljon, että raskaaksi käy jos jokaiselta alkaa tulla vaativia asioita mietittäväksi.

Ja vielä seksistä ja parisuhteesta..

Kyllähän seksi kuuluu luonnollisesti myös raskauteen. Joillakin se on ongelma raskauden aikana ja parisuhde jne jne kärsii. Siitäkin VOI puhua. Harva kuitenkaan ottaa itse puheeksi!

Vanhempien parisuhteella on todella suuri merkitys lasten kasvuun ja kehitykseen. KOko perheen hyvinvointiin. Miksi siitä ei voi puhua?

Ymmärrän jos liian uteliaat terkat ärsyttää! Jokainen th on kuitenkin yksilö ja tekee työtään omalla persoonallaan. Vaihtakaa toiseen jos nykyinen ei miellytä, se on mahdollista!

Vierailija
160/218 |
31.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei yhtikäs mikään.

Laittaisivat rahat oikeaan terveydenhoitoon, eikä turhakkeiden suojatyöhön.

Espoossakin on kuukausien jonot terveyskeskuksissa.