Espoon neuvolassa pitää ruveta kertomaan ihan kaikki elämästään
Länsi-Väylä -lehdessä kerrotaan, miten Espoon neuvoloissa otetaankin jo 4-vuotiaat tarkempaan syyniin 5-vuotiaiden sijaan, ja hyvä niin.
http://www.lansivayla.fi/artikkeli/111112-neuvolan-tarkka-seula-tutkii-…
Mutta pisti miettimään, mitä ajetaan takaa sillä, että omista raha-asioistakin pitäisi ruveta avautumaan neuvolan terkkarille.
" –?Laajoissa tarkastuksissa vanhempia pyydetään miettimään, mistä he haluaisivat keskustella, Wallin kertoo.
–?Jos perheessä on vaikkapa toimeentuloon liittyviä huolia, niistäkin voi jutella neuvolassa."
Mitähän neuvolan th voi asialle tehdä, jos perhe on taloudellisesti tiukoilla? Ja jos tätäkin asiaa pitää neuvolassa pohtia, niin kuinka paljon tulee väärinkäsityksiä, missä taloudellisessa asemassa perheet ovat. Jos vähänkään vihjaisee esim. yksityislääkärin kalleutta, niin saako heti köyhiksen maineen ja ohjeet sossun luukulle, vaikka olisi keskituloinen keskivertoperhe?
Oma terkkarini on suunnattoman utelias ja kyselee yksityisasioita, jotka eivät hänelle todellakaan kuulu. Haluaako mies seksiä kanssani, kun olen jo raskauden puolivälissä, mitä minä harrastan, ovatko vitamiinit minusta kalliita, kun monet sanovat niiden olevan, listaa voi jatkaa.
Kommentit (218)
enkä muista ketään perhettä erityisesti sen vartin käynnin jälkeen. Aina tarvii tutustua papereihin kun äiti tulee lapsen kanssa tutkimuksiin. Tuskin esim pankitäditkään muistaa, tai kaupan kassat tai lääkärit ketään yksittäistä asiakasta/potilasta sen kummemmin.
näin juuri. Mitä ihmettä ihmiset luulee, että neuvolassa tehdään?
miksi ihmeessä ihmiset vauhkoontuvat nykyään jokaisesta pikkuasiastakin aivan suhteettomasti?
Mitä sillä on väliä, jos terkkari kyselee? Mitä sillä on väliä, jos se tietää että nussitaan kerran viikossa ja palkka on 4 tonnia kuuussa ja syödään aamiaiseksi muroja?
Mulle ainakin ihan sama. Taitaa olla taas ne "epänormaalia elämää" viettävät huolissaan, teitä on aika paljon näköjään...
Kai osaaat esittää "avautuvaa" kertomatta kuitenkaan oikeasti mitään oleellista henkilökohtaista itsestäsi.
terkka on asiakkaan anoppi. Ja aika harva osaa itse hakea apua ongelmiinsa. Miten vastaat jos ei kysytä? Voi esim olla pariskunta, jotka on kokeneet väkivaltaa jo kotonaan (molemmat tahoillaan). Menevät yksiin ja pieksävät toisiaan. Pitävät tätä normaalina. Hankkivat lapsia. Neuvolassa terkka kysyy rutiininomaisesti väkivallasta. Vanhemmat vastaavat totuudenmukaisesti. Perheelle ohjataan apua. Näin väkivallan kierre yritetään katkaista ja saada perhe toimimaan paremmin. Ja kyllä on teidän mielestä törkeää utelua. Voimia kaikille terkkareille!
Syvissä ongelmissa olevat ihmiset yleensä kieltävät tilanteen itseltäänkin. En usko että sellaista toisiaan hakkaavaa pariskuntaa on, joka neuvolan vastaanotolla yllättäen saisi kuulla, ettei väkivalta ole normaalia..
Näin lonkalta voisin heittää, että avoin ja keskusteleva ilmapiiri saisi ihmisiä paremmin kertomaan ongelmistaan ja hakemaan apua kun tungettelevien lomakkeiden täyttäminen. Jos tarkoitus on siis saada kiinni sellaisia, jotka eivät muuten hae apua. Ne jotka osaavat ja uskaltavat hakea apua hakevat sitä muutenkin.
Kai osaaat esittää "avautuvaa" kertomatta kuitenkaan oikeasti mitään oleellista henkilökohtaista itsestäsi.
Nyky-yhteiskunnasta on tullut kyyläysyhteiskunta. Opettele olemaan puhelias ja puhumaan niitä näitä paljastamatta mitään yksityistä.
miksi ihmeessä ihmiset vauhkoontuvat nykyään jokaisesta pikkuasiastakin aivan suhteettomasti? Mitä sillä on väliä, jos terkkari kyselee? Mitä sillä on väliä, jos se tietää että nussitaan kerran viikossa ja palkka on 4 tonnia kuuussa ja syödään aamiaiseksi muroja? Mulle ainakin ihan sama. Taitaa olla taas ne "epänormaalia elämää" viettävät huolissaan, teitä on aika paljon näköjään...
minusta tuntuu, että monikaan ei näytä tietävän, miksi neuvolasysteemi on olemassa. Se on paljon muutakin kuin pelkän raskauden tai lapsen kasvun seuraamista. Sosiaali- ja terveysministeriö määrittää neuvolatyöhön kuuluvat osa-alueet näin:
"Neuvolatoimintaan sisältyvät:
-sikiön terveen kasvun ja kehityksen sekä raskaana olevan ja synnyttäneen naisen terveyden seuranta ja edistäminen
-lapsen terveen kasvun, kehityksen ja hyvinvoinnin edistäminen ja seuranta
-lapsen suun terveydentilan seuranta
-vanhemmuuden ja perheen muun hyvinvoinnin tukeminen
lapsen kodin ja muun kasvu- ja kehitysympäristön sekä perheen elintapojen terveellisyyden edistäminen
-lapsen ja perheen erityisen tuen ja tutkimusten tarpeen varhainen tunnistaminen sekä lapsen ja perheen tukeminen ja tutkimuksiin ja hoitoon ohjaaminen."
Joten jos niitä kotiasioista vähän tarkemmin kysellään, terveydenhoitajat tekevät sitä ihan virkansa puolesta, eivät uteliaisuuttaan. Se, kuinka hienovaraisesti asiat esitetään, onkin sitten jo ammattitaitokysymys.
vaan se että kyylääminen ei nyt vain ole tukemista. Se on kyyläämistä.
Voi jessus sentään, mikä aivopieru olet! Voiko joku todella olla noin yk-sin-ker-tai-nen???
tuossa ei missään sanota, että pitää kysellä tai kyylätä.
Tukea ja edistää voi aivan yhtä hyvin asiakaslähtöisesti eli ASIAKASPALVELUNA.
kanssani kun olen raskaana?
Minusta seksielämämme ei ole mikään julkinen asia. Olen sillä tavalla kasvatettu, että seksielämä on avioparin keskinäinen asia. En ymmärrä, miten meidän seksi liittyy kouluampumisiin.
sen nimi on varhainen puuttuminen ja sillä pyritään ehkäisemään koulu- ja katuampumiset noin 18 vuoden kuluttua.
Äidit aina valittavat, että eivät saa yhteiskunnalta mitään tukea ja kun tukea annetaan, ruikutetaan, että asioihini puututaan.
mutta se liittyy sinun ja miehesi väliseen suhteeseen. olleessaan onnellinen, se heijastuu lapseen positiivisella tavalla. ettekö te tajua mitään?
haluaako mies minulta pillua kun olen paksuna.
Minusta hyvän parisuhteen käsite on hiukan laajempi. Ja aika ikävää jos teidän mielestä on hyväksyttävää levittää ajatusta, että menee huonosti jos mies ei halua pillua kun olet paksuna tai kaikki menee hyvin jos mies haluaa.
Eli parisuhde on kiinni siitä, haluaako mies pillua.
Voi elämä. Me olemme olleet naimisissa 19 vuotta ja kyllä hyvä parisuhde on ihan muusta kuin kiinni siitä, haluaako mies.
Mihin unohtuu, haluaako nainen, jaksaako yms.
Eli jos mies haluaa pillua kun olet raskaana, kaikki on hyvin. Voi elämä....
mutta se liittyy sinun ja miehesi väliseen suhteeseen. olleessaan onnellinen, se heijastuu lapseen positiivisella tavalla. ettekö te tajua mitään?
Minusta hyvän parisuhteen käsite on hiukan laajempi. Ja aika ikävää jos teidän mielestä on hyväksyttävää levittää ajatusta, että menee huonosti jos mies ei halua pillua kun olet paksuna tai kaikki menee hyvin jos mies haluaa.
Voi elämä. Me olemme olleet naimisissa 19 vuotta ja kyllä hyvä parisuhde on ihan muusta kuin kiinni siitä, haluaako mies.
Luuletko, että nevolantyöntekijä ihan uteliaisuuttaan siis haluaa tietää, miten juuri sinulla henkilökohtaisesti sujuu sängyssä miehesi kanssa??
ootteko oikeasti noin yksinkertaisia? ei se ole ainoa asia, mitä kysellään, mutta osatekijänä varmasti kyllä muiden asioiden seassa.
jos et sitä tajua, ihmettelen, miten ylipäätään selviydyt äitiydestä. tollasille idiooteille ei pitäisi lapsia antaa ollenkaan, äo tuntuu olevan pakkasen puolella.
ja yli-innokkaalle neuvolantädille tippaakaan. Seksielämä on vain minun ja mieheni keskinäinen asia.
Luuletko, että nevolantyöntekijä ihan uteliaisuuttaan siis haluaa tietää, miten juuri sinulla henkilökohtaisesti sujuu sängyssä miehesi kanssa??
nykyihmiset ovat suurimmilta osin niin uusavuttomia, etteivät osaa hoitaa omia asoitaan, van tarvivat neuvolantädeiltä ohjeistuksia kaikenmaailman asioihin! HUOM. jopa siihen, mikä on tervettä seksielmää =D
Fiksut ja ei avuttomat joutuvat sitten hukkaamaan omaa aikaansa tuollaiseen, vaikka tietävöt kyllä, että on ihmisiä, jotka tarvitsevat neuvontaa vähän jokaiseen asiaan, kun ei itse osata mitään...miksihän eivät osaa?
Silloin elämä oli niin yksinkertaista. Neuvolassa käytiin antamassa vain pissanäyte ja kuuntelemassa sydänäänet ja muuta tarpeelliset.
En varmaan jaksaisi tätä nykyistä neuvolasysteemiä. Kävisin varmaan yksityisellä terkalla jos nyt olisin vauvatekoiässä.
olla osa vastaajista Porvoosta..
ketjun vastausten perusteella ihmetyttämään se, että miten ihmeessä se neuvolantäti/setä saa teistä mitään irti jos ei haluta täyttää mitään lappusia eikä haluta puhua mitään henk.koht./yksityiselämästä tämän kanssa. Miten terkkarin tulisi sitten kumminkin osata bongata ne perheet joissa on vaikeuksia. Itse ajattelisin, että ne ongelmaperheet käyttäytyy nimenomaan juuri noin, eli ei anna mitään tietoa itsestään.