Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kirjoitti sairaskertomukseen 'Obeesi' :O

Vierailija
30.05.2012 |

Olin tk-lääkärillä kun työterveysasema suljettu. Minulla on synnytyksen jälkeen ollut korkeaa verenpainetta, mitä pitää seurata. Verenpaine oli koholla ja sain lääkkeet.

Kun poistuin lekurista huomasin lääkärin kirjoittaneen verenpaineen ja muiden tehtyjen tutkimusten lisäksi sairaskertomukseen sanan obeesi. Eikö se tarkoita ylipainoista? Emme keskustelleet painosta emmekä punninneet minua käynnillä. Mittani ovat 172 cm ja 65 kg, joten olen ihan normaalin rajoissa. Näytänkö todella noin lihavalta. :(

Kommentit (46)

Vierailija
21/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkohan mä hakemassa pillereitä vai mitä ja lääkäri alkoi puhua ylipainon vaikutuksesta pillereiden vaikutukseen. Oli avoimen yllättynyt punnitessaan minut --> 163/56. Eli bmi 21,08. Kuitenkin tiedän itsekin näyttäväni lihavalta. Ei mitään lihaksia, olen vain höttöistä läskiä + jonkin verran ylimääräistä nahkaa 25 kg:n painonpudotuksen jälkeen.

Mulla taas on just toisinpäin, eli ylipainoa on lievästi (BMI 26) ja kukaan ei koskaan (lääkärissäkään) usko kun sanon kuinka paljon painan. Näytän kuulemma huomattavasti hoikemmalta kuin mitkä oikeat mitat sitten on. Johtuisko jostain vartalonmuodosta sitten vai mistä että läski hukkuu jotenkin jonnekin..

Vierailija
22/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

obeesilla tarkoitetaan sairaalloisen lihavaa, eli BMI yli 30, ja se BMI pitää olla myös tiedossa jos obeesiksi määritetään. Mitään "obeesihko" tai "lievästi obeesi" termejä ei tulisi käyttää, koska ne ei oikeastaan tarkoita mitään. BMI yli 30= obeesi. Jos menee älyttömästi yli puhutaan vakavasta obeesista jne. Alle 30 on ylipainoinen, mitä voi olla lievästikin.

Kyllä obeesi tarkoittaa ihan yleisesti lihavaa, ei sairaalloisen lihavaa. sairaalloisen lihava on ihminen, jonka bmi on yli 40!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olinkohan mä hakemassa pillereitä vai mitä ja lääkäri alkoi puhua ylipainon vaikutuksesta pillereiden vaikutukseen. Oli avoimen yllättynyt punnitessaan minut --> 163/56. Eli bmi 21,08. Kuitenkin tiedän itsekin näyttäväni lihavalta. Ei mitään lihaksia, olen vain höttöistä läskiä + jonkin verran ylimääräistä nahkaa 25 kg:n painonpudotuksen jälkeen.

Mulla taas on just toisinpäin, eli ylipainoa on lievästi (BMI 26) ja kukaan ei koskaan (lääkärissäkään) usko kun sanon kuinka paljon painan. Näytän kuulemma huomattavasti hoikemmalta kuin mitkä oikeat mitat sitten on. Johtuisko jostain vartalonmuodosta sitten vai mistä että läski hukkuu jotenkin jonnekin..

Voisko johtua siitä, että jos maha ei ole hälyyttävän iso (terveysriski) ja läski jakautunut suht tasaisesti?

Vierailija
24/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oon 170cm ja painan 63kg, tosin harrastan paljon liikuntaa a minulla on lihaksia ja olen ns normaali 36 kokoa käyttävä ihminen. Silti luki hoikka, oli sekin aika outoa. Ja synnytyslaitokselta kun lähdin ja lapsi oli pienikokoinen kirjoitti kätilö, että hoikat vanhemmat.. vaikka silloin painon 75kg :D Että en minäkään tuota ymmärrä, ehkä minä näytän hoikalta vaikka painan siis 63 nyt ja 170cm pitkä.

Vierailija
25/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin harrastan paljon liikuntaa: kuntosalia, hiihtoa, uintia, pyöräilyä. Ylävartaloni on pieni ja vatsa litteä, mutta lantiolle kerääntyy kaikki.. Ns päärynä olen. :(

Kai lekuri syynäsi sitten sitä osastoa....

Vierailija
26/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun mittani 175cm / 72 kg.

Onpa outo obeesi tuo lääkärisi :)

Vierailija
27/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta hassuinta siinä oli että luki "flatus obeesi" kun piti olla ilmeisesti status. Lihava pieru :D

Vierailija
28/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

enkä kyllä ole yhtään obeesi.

Vierailija
29/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taas luki erään leikkauksen epikriisissä "huomattavan hoikka", vaikka olen 170/63. Onhan se ihan normaali paino, mutta en todellakaan ole huomattavan hoikka. Varmaan sitten seuraavilla lääkärikäynneillä aletaan epäilemään syömishäiriöiseksi... :)

Vierailija
30/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinulla on löllyvää tai olet ns. laihaläski. Eli laiha kroppa, mutta vatsassa jenkkikset ja roikkuvaa. Sehän on sama kuin keskivartalolihava.

Omat mitat ovat 152 cm ja 89 kg. Lääkäri on joskus kuvaillut minua "sairaalloisen lihavaksi". Mielestäni olen vähän tukeva, mutten missään nimessä tukeva. Oli muuten anorektikko lääkäri kysymyksessä.

Vierailija
31/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sinulla on löllyvää tai olet ns. laihaläski. Eli laiha kroppa, mutta vatsassa jenkkikset ja roikkuvaa. Sehän on sama kuin keskivartalolihava.

Omat mitat ovat 152 cm ja 89 kg. Lääkäri on joskus kuvaillut minua "sairaalloisen lihavaksi". Mielestäni olen vähän tukeva, mutten missään nimessä tukeva. Oli muuten anorektikko lääkäri kysymyksessä.

ylävartalo on pieni ja vatsa litteä, mutta lantiolle kerääntyy kaikki. Päärynä oon.

Ap

Vierailija
32/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai ainakin itse olisin noilla kiloilla tosi pulska, ja olen kaksi senttiä sinua pidempi. Painan itse tällä hetkellä 66kg, ja tosiaankin tiedän olevani ylipainoinen näinkin.

Vierailija
33/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on kyllä hyvä hyväksyä tosiasiat. Sä olet sairaalloisen ylipainoinen, eikä se ole mielipidekysymys!

Vierailija
34/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obesiteetti mainitaan siis sen tuomien sairausten vuoksi, ei ihan muutenvaan.

Lääkäri oli kirjoittanut sairaskertomukseen obeesi, vaikka se ei mitenkään liittynyt silmätulehdukseen.

Vierailija
35/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat mitat ovat 152 cm ja 89 kg. Lääkäri on joskus kuvaillut minua "sairaalloisen lihavaksi". Mielestäni olen vähän tukeva, mutten missään nimessä tukeva.

Vierailija
36/46 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lol obeesi 198/85 aikahämärää

Vierailija
37/46 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi niitä lääkäreitä.

Nyt kun omakantaakin pääsee lukemaan, kannattaa lekurin miettiä mitä sinne näpyttelee. 

Vierailija
38/46 |
02.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="30.05.2012 klo 13:38"]

Obesiteetti mainitaan siis sen tuomien sairausten vuoksi, ei ihan muutenvaan.

No jaa, mulla kyllä lukee obeesi ihan kaikissa sairaskertomuksissa ihan aina, vaikkei sairaus liittyisi mitenkään ylipainooni. Tosin BMI:ni on yli 40, mutta silti.

Ehkä pitäisi sitten olla tyytyväinen, ettei kukaan ole maininnut vielä vakavaa obesiteettia. :P

Obesiteetti aiheuttaa, ja lisää riskiä todella moniin sairauksiin, ja lääkärit olettavat sen liittyvän myös siihen miksi sinne olet tullut (vaikkei liittyisi millään tavalla). Kun joku on sen kerran sinne kirjoittanut, niin kaikki seuraavat lääkärit kirjoittavat saman asian, vaikka olisi jalka murtunut, niin jostain syystä heillä on tarve kirjoittaa sinne se "27-vuotias obeesi nainen" ikäänkuin se obesiteetti olisi sen jalan murtanut.

Ihan samalla tavalla monet muutkin turhat asiat sinne kirjataan. Esim. se, että tulla on kerran epäilty skitsofreniaa 70-luvulla, on ihan turha tieto sen kannalta miten se sun jalka on kipsattu, mutta kummasti sekin sinne pitää kirjoittaa... Lääkärit..

No se obesiteetti vaikuttaa kyllä mahdolliseen tulevaan leikkaukseen. Kaikki murtumat kun eivät parane oikein kipsaamalla, vaikka se usein ensisijainen toimenpide onkin. Joku joka mahdollisesti arvioi tilannetta myöhemmin pelkän röntgenkuvan ja potilastietojen kanssa ilahtuu kyllä tästä obesiteettimerkinnästä. 70-luvun skitsofreniaepäily on tietysti ihan turha, mutta tuoreempi taas ihan käypää tietoa, samaisesta syystä.

Vierailija
39/46 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoittaako bmi jotakin ja mikä on obeesi?

Vierailija
40/46 |
22.04.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäri kysyy: mitenkäs alkoholinkäyttö?

Vastaan että: en muista koska olen viimeksi juonut alkoholia (Liika alkoholi tekee minusta huonovointisen, olen ehkä skumppaa maistanut vuosia sitten, sekin oli pahaa)

Omakannassa lukee: potilas ei kykene arvioimaan alkoholinkulutustaan.