Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Lääkäri kirjoitti sairaskertomukseen 'Obeesi' :O

Vierailija
30.05.2012 |

Olin tk-lääkärillä kun työterveysasema suljettu. Minulla on synnytyksen jälkeen ollut korkeaa verenpainetta, mitä pitää seurata. Verenpaine oli koholla ja sain lääkkeet.

Kun poistuin lekurista huomasin lääkärin kirjoittaneen verenpaineen ja muiden tehtyjen tutkimusten lisäksi sairaskertomukseen sanan obeesi. Eikö se tarkoita ylipainoista? Emme keskustelleet painosta emmekä punninneet minua käynnillä. Mittani ovat 172 cm ja 65 kg, joten olen ihan normaalin rajoissa. Näytänkö todella noin lihavalta. :(

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun se alkaa, että "kysessä on 35-vuotias lievästi obeesi mies"ja mies on 174/72 kg, joten mieheksi kyllä tosi pieni....

Vierailija
2/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pussittava löysä paita ja toisaalta minulla kaikki kilot lantiolla ja takamuksessa niin saattoi sitten kokonaisuus olla tukevan näköinen. Olen silti järkyttynyt. Ehtisköhän kesäksi vielä pari kiloa tipauttaa..

Vierailija
4/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihda nyt äkkiä ne vaatteet vartalollesi paremmin sopiviin :D

Vierailija
5/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tarkka sanamuoto tosin oli "obeesihko", mutta ihan yhtälailla olin repiä pelihousuni, kun epikriisiä luin. Mun mitat on 168/65 ja uskallan jopa sanoa olevani lihaksikasta sorttia. Kaiken huipuksi niitä näitä tämän lääkärin kanssa operaation yhteydessä turistessani tulin mm. maininneeksi, että urheilen 5-6 päivänä viikossa. Jäi siis todellakin kaivelemaan.

Olisiko paikalla ketään asiantuntijaa, joka ystävällisesti voisi kertoa, että millaisilla kriteereillä potilas päätyy normaalipainoisten luokkaan?

Vierailija
6/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkäri kirjoitti potilaskertomukseen "Status hoikka". Eli et todellakaan ole obeesi, olet hoikka kuten minä:)

Vierailija
7/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on BMI yli 30? Vai siis ylipainoista ylipäätään?

Mua naurattaa noi "lievästi obeesi" ja "obeesihko" :D

Mulla on kirjoitettu, että lievästi ylipainoinen, mikä onkin totta kun BMI on päälle 25. Ei ikinä obeesi.

Vierailija
8/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ainoana oikeana mittapuuna!

Peili kertoo eniten. Lievästi obeesihan on, jos on ylimääräistä makkaraa kropassa. Ja aika nopeasti sitä ylimääräistä on. Pienikiloinenkin voi omistaa paljon ihraa vartalossaan.

Tosi asia on, että hyvin harva on enää solakssa, normaalissa kunnossa. Lihavat ovat mielestään normaaleita, ja normaalit "kauheita luurankoja", sairaalloisesti ylipanoiset ovat pyyleviä.. HUOH!

Vierailija
9/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

virallisesti terveydenhuolloussa käytetty mittari. Ja tiedän poikkeuksia on kuten bodarit mutta muilla se kertoo hyvinkin paljon painosta.

Ap:n BMI on 21.9 eli ei mitenkään voi olla obeesi.

Vierailija
10/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peili kertoo eniten. Lievästi obeesihan on, jos on ylimääräistä makkaraa kropassa. Ja aika nopeasti sitä ylimääräistä on. Pienikiloinenkin voi omistaa paljon ihraa vartalossaan.

Tosi asia on, että hyvin harva on enää solakssa, normaalissa kunnossa. Lihavat ovat mielestään normaaleita, ja normaalit "kauheita luurankoja", sairaalloisesti ylipanoiset ovat pyyleviä.. HUOH!

Ei se paino ja pituus kerro lopuksi paljoakaan, miehilla vielä vahemmän. Lihasmassan määrä vaihtelee paljon samanpainoisilla ja -pituisilla ihmisillä, ja lihas painaa läskiä enemmän...omilla pituus ja paino -mitoillani on moni valtaisa läski. T. Mies

Vierailija
11/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

on vähintään 30, joten ap ei todellakaan ole sellainen eikä lääkäri siis tiennyt mitä sana tarkoittaa.

Vierailija
12/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obeesi taitaa olla enemmänkin ulkonäön perusteella arvioitava termi, kuin minkään BMI:n? Itsekin nimittäin olen saanut tuon kuvauksen, vaikka olenkin aina ollut normaalipainon rajoissa puhtaan matemaattisesti. Normaalipainoinenkin voi olla löysä ja "lihavan oloinen", ts. veltto.

Vierailija
13/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

obeesilla tarkoitetaan sairaalloisen lihavaa, eli BMI yli 30, ja se BMI pitää olla myös tiedossa jos obeesiksi määritetään. Mitään "obeesihko" tai "lievästi obeesi" termejä ei tulisi käyttää, koska ne ei oikeastaan tarkoita mitään. BMI yli 30= obeesi. Jos menee älyttömästi yli puhutaan vakavasta obeesista jne. Alle 30 on ylipainoinen, mitä voi olla lievästikin.

Vierailija
14/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

obeesi siis on niin suuri ylipaino, että se aiheuttaa terveyteen ongelmia, tai ainakin riskin niihin.

Usein lääkäriteksteissä näkee esim. "obesiteetti ja siihen liittyvä verenpainetauti", tai "Vakavasta obesiteetista johtuen potilaalla uniapneaa". Obesiteetti mainitaan siis sen tuomien sairausten vuoksi, ei ihan muutenvaan.

Asiasta poiketen: mullapa lukee teksteissä että olen normaalipsinoinen, vaikka lääkärissä mitattuna BMI oliki 28

Vierailija
15/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

obeesilla tarkoitetaan sairaalloisen lihavaa, eli BMI yli 30, ja se BMI pitää olla myös tiedossa jos obeesiksi määritetään. Mitään "obeesihko" tai "lievästi obeesi" termejä ei tulisi käyttää, koska ne ei oikeastaan tarkoita mitään. BMI yli 30= obeesi. Jos menee älyttömästi yli puhutaan vakavasta obeesista jne. Alle 30 on ylipainoinen, mitä voi olla lievästikin.

Silti mietityttää, miksi olen itse ollut papereissani joskus "obeesi", vaikka BMI oli koko ajan siinä normaalipainon ylärajan kieppeillä. Luulin siksi tuota joksikin silmämääräiseksi arvioksi.

Vierailija
16/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

BMI ennen raskautta 25, viikolla 40+5 olin toki iso.

Pakko myöntää että loukkaannuin kommentista. Olen itse hoitoalalla ja huomannut, ettälääkärit tarvitsisivat todella koulutusta sosiaalisissa taidoissa.

Vierailija
17/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obesiteetti mainitaan siis sen tuomien sairausten vuoksi, ei ihan muutenvaan.

No jaa, mulla kyllä lukee obeesi ihan kaikissa sairaskertomuksissa ihan aina, vaikkei sairaus liittyisi mitenkään ylipainooni. Tosin BMI:ni on yli 40, mutta silti.

Ehkä pitäisi sitten olla tyytyväinen, ettei kukaan ole maininnut vielä vakavaa obesiteettia. :P

Vierailija
18/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka vielä (vaikka huviksesi) laihtuisit, niin aina se siellä kummittelee ja seuraava lekuri kyselee, että minkäslainen on ollut ruokavalio, että oletkos laihduttanut. Voisivat kyllä vähän miettiä mitä sinne kirjaavat ihan turhan päiten.

Vierailija
19/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se paino ja pituus kerro lopuksi paljoakaan, miehilla vielä vahemmän. Lihasmassan määrä vaihtelee paljon samanpainoisilla ja -pituisilla ihmisillä, ja lihas painaa läskiä enemmän...omilla pituus ja paino -mitoillani on moni valtaisa läski. T. Mies

Olinkohan mä hakemassa pillereitä vai mitä ja lääkäri alkoi puhua ylipainon vaikutuksesta pillereiden vaikutukseen. Oli avoimen yllättynyt punnitessaan minut --> 163/56. Eli bmi 21,08. Kuitenkin tiedän itsekin näyttäväni lihavalta. Ei mitään lihaksia, olen vain höttöistä läskiä + jonkin verran ylimääräistä nahkaa 25 kg:n painonpudotuksen jälkeen.

Vierailija
20/46 |
30.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Obesiteetti mainitaan siis sen tuomien sairausten vuoksi, ei ihan muutenvaan.

No jaa, mulla kyllä lukee obeesi ihan kaikissa sairaskertomuksissa ihan aina, vaikkei sairaus liittyisi mitenkään ylipainooni. Tosin BMI:ni on yli 40, mutta silti.

Ehkä pitäisi sitten olla tyytyväinen, ettei kukaan ole maininnut vielä vakavaa obesiteettia. :P

Obesiteetti aiheuttaa, ja lisää riskiä todella moniin sairauksiin, ja lääkärit olettavat sen liittyvän myös siihen miksi sinne olet tullut (vaikkei liittyisi millään tavalla). Kun joku on sen kerran sinne kirjoittanut, niin kaikki seuraavat lääkärit kirjoittavat saman asian, vaikka olisi jalka murtunut, niin jostain syystä heillä on tarve kirjoittaa sinne se "27-vuotias obeesi nainen" ikäänkuin se obesiteetti olisi sen jalan murtanut.

Ihan samalla tavalla monet muutkin turhat asiat sinne kirjataan. Esim. se, että tulla on kerran epäilty skitsofreniaa 70-luvulla, on ihan turha tieto sen kannalta miten se sun jalka on kipsattu, mutta kummasti sekin sinne pitää kirjoittaa... Lääkärit..