Eikö virtsis johdu siitä, että kakkabakteerit pääsee väärälle puolelle? Huono hygienia?
Itsellä ei ole koskaan ollut pissatulehdusta tahi hiivaa, mutta olenkin aina huolehtinut hygienistani hyvin.
Kommentit (18)
Itse saan kylmästä. Eli kun esim. istuin luistinradan reunalle lumikinokseen ilman alustaa vaihtamaan luistimia, niin johan pukkasi illaksi mukavan pissaruljanssin ja eikun siitä sitten päivystykseen. Ja samankaltaisia kylmettymistilanteita, jossa olen ollut varomaton olen selvästi havainnoinut sitten valitettavasti kylläkin jälkeenpäin.
Tietenkin voi olla, että jos pyyhkii esim. "ylöspäin", pääsee bakteereita virtsaputkeen. Tai, seksin yhteydessä, tai esim. jos pikkarit hankaa edes takas.. Joillain lisäksi poikkeuksia anatomiassa,jonka vuoksi virtsan takaisinvirtausta ym ,mikä altistaa tulehduksille. Tuo ei ole ollenkaan noin mustavalkoinen juttu.
Virtsarakkotulehdus syntyy tavallisesti siten, että taudinaiheuttamiskykyisiä bakteereita pääsee nousemaan omasta suolistosta, välilihasta tai nivuksista virtsaputkea myöten virtsarakkoon. Naisilla on lyhyempi virtsaputki kuin miehillä, ja se selittää sen että infektiot ovat naisilla tavallisempia. Vastoin yleistä uskomusta, kylmettyminen ja uiminen eivät lisää virtsatietulehdusten riskiä. Joillakin naisilla virtsatietulehdukset ovat seurausta yhdynnöistä, mutta silloinkin infektion aiheuttavat useimmiten omat bakteerit. Virtsarakkotulehdus ei ole sukupuolitauti eikä tulehduksen synnylle useimmiten löydy mitään selvää syytä.
Tavallinen käsihygienia ja intiimihygienia ovat ehkäisyssä keskeisiä ja riittäviä. Liiallinen alapesu saattaa jopa edistää virtsatieinfektion syntyä. Jos yhdyntä aiheuttaa toistuvasti infektioita, virtsalla on hyvä käydä juuri ennen yhdyntää
Tietenkin voi olla, että jos pyyhkii esim. "ylöspäin", pääsee bakteereita virtsaputkeen. Tai, seksin yhteydessä, tai esim. jos pikkarit hankaa edes takas.. Joillain lisäksi poikkeuksia anatomiassa,jonka vuoksi virtsan takaisinvirtausta ym ,mikä altistaa tulehduksille. Tuo ei ole ollenkaan noin mustavalkoinen juttu.
Ja kakkabakteerit pääsee peniksestä pimppaan.
liian lyhyt virtsaputki ja liian pieni rakko
Kyllä syynä on huono anatomia useammin kuin huono hygienia.
v-tulehduksen, vaikka itse olisit kuinka hygieniafriikki.
silloin tarttuukin jonkun toisen sinne antama bakteeri.
Toiset saa v-tulehduksen jos on rannalla märässä uimapuvussa, ei sen takia että ovat sotkuisia, vaan anatomia vaan on sellainen, että kosteus aiheuttaa sen.
Itse jos en pissaa yhdynnän jälkeen, varmasti alkaa kirvellä ja ei taatusti olla ulosteen kanssa tekemisissä.
Tangat on hyvä tapa siirtää omia bakteereja väärään paikkaan.
Noita tulehduksia vaan tulee sitten kun on tullakseen, ja muuten terveillä naisilla voi olla jotain sellaista anatomista poikkeusta, joka aiheuttaa tavallista enemmän alapään tulehduksia.
Esim. heikot limakalvot.
Ei huonolla hygienialla tietenkään voi parantaa niitä, mutta ei se ihan tavallinen syy ole.
v-tulehduksen, vaikka itse olisit kuinka hygieniafriikki.
silloin tarttuukin jonkun toisen sinne antama bakteeri.
Toiset saa v-tulehduksen jos on rannalla märässä uimapuvussa, ei sen takia että ovat sotkuisia, vaan anatomia vaan on sellainen, että kosteus aiheuttaa sen.
Itse jos en pissaa yhdynnän jälkeen, varmasti alkaa kirvellä ja ei taatusti olla ulosteen kanssa tekemisissä.
Tangat on hyvä tapa siirtää omia bakteereja väärään paikkaan.
(Laitoin saman toiseenkin ketjuun)
Itsekin kärsin monta vuotta sitten usein virtsatietulehduksista, mutta ne loppuivat heti kun aloin noudattaa tätä: heti pissalle seksin jälkeen!
Ylimääräiset pöpöt poistuvat virtsaputkesta eivätkä ehdi aiheuttaa tulehdusta. Ihmetyttää, että tätä ei mainita lehtijutuissa, joissa puhutaan näiden tulehdusten ehkäisemisestä...
<a href="http://www.honeymooncystitis.com/" alt="http://www.honeymooncystitis.com/">http://www.honeymooncystitis.com/</a>
-bacterial cystitis, the most common type, which is most often caused by coliform bacteria being transferred from the bowel through the urethra into the bladder
Ja naisen omasta peepaikasta.
Prevention
To help prevent a urinary tract infection, a woman should:
Keep the vaginal area clean, including wiping from the front to back after a bowel movement to prevent contamination of the urinary tract.
Use tampons and change every three to four hours, instead of sanitary pads. (The pads can act as a culture medium for fecal bacteria, which may then be rubbed against the urinary outlet and invade the bladder.)
Wear cotton undergarments, which allow air circulation and discourage the warm, moist environment needed for bacteria growth. Nylon pantyhose should have a cotton crotch.
Avoid wearing tight clothes in the genital area, such as control-top pantyhose and skin-tight jeans, as well as extended wearing of a wet bathing suit.
Urinate before and after intercourse and make sure that the partner's hands and penis are clean.
Drink plenty of fluids (cranberry juice has been shown to help prevent urinary tract infections.)
Urinate "when you see a bathroom" rather than when the urge to urinate becomes strong.
idiootti