Miksi ujoutta ja hiljaisuutta pidetään hunoina asioina?
T: eräs, joka on monesti kuullut tän tyyppisen lauseen: "Oot kiva, vaikka ootkin ujo."
Mitä tuo "vaikka" -sana tekee tuossa? Miksi ei voi vain sanoa, että olet kiva? Sanooko kukaan kenellekään: "Oot kiva, vaikka ootkin niin rohkea."
Ei sano. Rohkeus on hyvä ominaisuus, mutta miksei ujouskin voisi olla?
Kommentit (54)
jotta sitten päästään inhoamaan kollektiivisesti. Näin myös Hyvinkään tappajaa joku toimittaja yritti kuvailla vaikka poliisi sanoi että sosiaalinen.
jotta sitten päästään inhoamaan kollektiivisesti. Näin myös Hyvinkään tappajaa joku toimittaja yritti kuvailla vaikka poliisi sanoi että sosiaalinen.
sillä ujoudella yritetään selittää sosiaalisia ongelmia ja eristäytyneisyyttä (niin helppo ja yksinkertainen selitys, että jollakin on sos-. ongelmia vain siksi että on ujo), vaikka kyllä mun mielestä ujokin voi olla sosiaalinen.
Tämähän on hyvin kulttuurikohtausta tämä ujouden arvostus tai syrjintä. Amerikassa sitä syrjitään vielä enemmän kuin meillä, jopa pieniä lapsia voidaan alkaa lääkitä ujouden takia. Toinen ääripää on Kiina, jossa lapsen ujoutta pidetään hyvänä käytöksenä ja kunnioituksen osoituksena vanhempia ihmisiä kohtaan.
Tästä asiasta on mielenkiintoinen tutkimuskin olemassa. Nimittäin verrattiin sekä Jenkeissä että Kiinassa sitä, miten ujot pärjäävät elämässään. Jenkeissä ujous tarkoitti keskimääräistä huonompaa menestystä elämässä, mutta Kiinassa parempaa. Siis itse ujous ei ole hyvä tai huono piirre, vaan se miten kulttuuri sen arvottaa määrää sen, tuleeko ujoudesta ihmiselle vahvuus vai stigma.
sillä ujoudella yritetään selittää sosiaalisia ongelmia ja eristäytyneisyyttä (niin helppo ja yksinkertainen selitys, että jollakin on sos-. ongelmia vain siksi että on ujo), vaikka kyllä mun mielestä ujokin voi olla sosiaalinen.
jos ihmisen temperamenttiin kuuluu matala sosiaalisuus ja hän ei siksi kauheasti välitä ihmisten seurasta. Ei tällainen ihminen todellakaan ole mikään potentiaalinen surmaaja sen enempää kuin kukaan muukaan. Aina eristäytyneisyys kun ei ole todellakaan vastentahtoista eikä johdu vihasta tai pelosta muita ihmisiä kohtaan.
jos ihmisen temperamenttiin kuuluu matala sosiaalisuus ja hän ei siksi kauheasti välitä ihmisten seurasta. Ei tällainen ihminen todellakaan ole mikään potentiaalinen surmaaja sen enempää kuin kukaan muukaan. Aina eristäytyneisyys kun ei ole todellakaan vastentahtoista eikä johdu vihasta tai pelosta muita ihmisiä kohtaan.
Itsekään en ole kovin sosiaalinen ja kyllähän mua outoa pidetään. Mitä ehkä olenkin. Mutta en tod. ole potentiaalinen surmaaja enkä näe matalaa sosiaalisuutta huonona piirteenä, vaikka monet sen niin näkevätkin. Mutta Suomessa suhtaudutaan luonteeseeni vielä aika hyvin verrattuna esim. keski-ja etelä-Eurooppaan. Eipä mulla muuta.
ehkä siksi, että hiljaisuutta pidetään jotenkin epäkohteliaana..
Olen myöskin jos en nyt ujo, niin ainakin hiljainen.
Ikävää, kun itse kyllä tiedostan, että olen epäkohtelias ollessani hiljaa, mutta kun en vain keksi sanottvaa! Vieraampien ihmisten kanssa on astetta jännittyneempi olo ja enemmän estoja päällä, niin en vain osaa olla nokkela ja sanavalmis! Ärsyttää ja kadehdin ihmisiä, joilla on sana hallussa tilanteessa kuin tilanteessa. :/
Olen myöskin jos en nyt ujo, niin ainakin hiljainen.Ikävää, kun itse kyllä tiedostan, että olen epäkohtelias ollessani hiljaa, mutta kun en vain keksi sanottvaa! Vieraampien ihmisten kanssa on astetta jännittyneempi olo ja enemmän estoja päällä, niin en vain osaa olla nokkela ja sanavalmis! Ärsyttää ja kadehdin ihmisiä, joilla on sana hallussa tilanteessa kuin tilanteessa. :/
Vastailen usein "joo" tai"jaa", en siksi, ettei keskustelukumppanin jutut kiinnostaisi, vaan siksi, ettei mulla yksinkertaisesti ole mitään sanottavaa tai lisättävä. Ja vaikutan epäkohteliaalta vaikka ei todellakaan ole tarkoitus. En myöskään hallitse small talkkia tai esim. tekonaurua.
Eipä ole tullut moista mietittyä. Saattahan joku sanoa vaikka että olet kiva vaikka oletkin laiha, blondi, lesta, punkkari, äänekäs jne...
Kun on sinut itsensä kanssa niin mitä väliä sillä on mitä muut puhuu? Jos on epävarma itsestään niin harmittomat kommentitkin voivat tuntua loukkaavilta. Vähän itsetuntoo kehiin.
Eipä ole tullut moista mietittyä. Saattahan joku sanoa vaikka että olet kiva vaikka oletkin laiha, blondi, lesta, punkkari, äänekäs jne...
Ei kukaan sano noin tai jos sanoo, niin se on aika loukkaavaa tai ainakin outoa. :D
"Oot kiva vaikka ootkin lesta" noin kun sanoisi päin naamaa, niin heti syyteltäisiin jostakin suvaitsemattomuudesta eri uskontoja kohtaan.
Toisia ihmisiä häiritsee toisten ihmisten hiljaisuus. He kokevat sen epämiellyttäväksi. He alkavat tällöin tekemään omatoimisesti johtopäätöksiä sinusta. He muodostavat mielikuvan sinusta ja asenteistasi parhaansa mukaan, vastaa se todellisuutta tai ei. Kontaktin saaminen on myös heille itsetuntokysymys. He kokevat itsensä epäonnistuneiksi mikäli eivät saa sinuun (toiseen ihmiseen) kontaktia. Ujo ihminen on toisaalta sellainen jota saa käskyttää erikseen joka paikkaan. Tähän väsyy lopulta. Toisen hiljaisuus synnyttää myös epävarmuuden ilmapiirin, koska hiljaiseen käytökseen voi olla monta syytä.
Hiljaisuus voi myös syntyä siitä, että keskustellaan sellaisessa ympäristössä, jossa väärinkäsitysten vaara on suuri, kuten esim. netissä. Olen törmännyt netissä kaikenlaiseen kummalliseen ja tullut hiljaiseksi omista asioistani täällä.
En tosin tunne hyvin näitä ongelmia, koska itse en ole ujo. Keksin muualla kaikkea sanottavaa, mutta virtuaaliympäristö on mulle epätodellinen ja vieras, ei riittävän konkreettinen. Joku voi saada joskus siitä väärän kuvan. On myös ollut mielenkiintoisia keskusteluja joskus netissä, todella hyvin mielenkiintoisia, hyvässä mielessä.
En tiedä, oliko tämä nyt varsinaisesti vastaus kellekään, oli enemmän omaa pohdintaa aiheesta.
on usein käynyt näin. ja jää monta asiaa sanomatta ja se haittaa vielä vuosien päästä, kun näkee, että ne jotakuta edelleen hiertää.
ehkä siksi, että hiljaisuutta pidetään jotenkin epäkohteliaana.. Olen myöskin jos en nyt ujo, niin ainakin hiljainen.
Ikävää, kun itse kyllä tiedostan, että olen epäkohtelias ollessani hiljaa, mutta kun en vain keksi sanottvaa! Vieraampien ihmisten kanssa on astetta jännittyneempi olo ja enemmän estoja päällä, niin en vain osaa olla nokkela ja sanavalmis! Ärsyttää ja kadehdin ihmisiä, joilla on sana hallussa tilanteessa kuin tilanteessa. :/
yliopistovaihdossa? Koko lukuvuoden aikana ei puhunut, ei pukahtanut. Yritin ehdottaa etta nayttaisin kaupunkia mutta ei. Kielimuuriakaan ei voi syyttaa ellei sitten ollut ummikko ruotsin kielinen, tieda hanta. Amerikkalaiset kylla ihmettelivat kun ei edes paivaa sanonut.
Mikahan oli taman vaihtarilukukauden anti hanelle?
Hän varmasti ajattelee enemmän kuin puhuu. Minua ei ainakaan tällainen haittaa, ellei hän itse kärsi siitä.
On vanha, hyvä suomalainen tapa olla puhumatta liikoja, täällä Amerikassa tuota tapaa oikein rupeaa arvostamaan.
Ja kyllä sekin on miinus, siinä missä ujous.
Rohkeus on hyvä, voihan hiljaisempikin ihminen uskaltaa olla rohkea!
Liika rohkeus voi olla hullunrohkeaa. Eikä sekään ole taas hyvä?
Tietysti on hyvä että on rauhallinen ja kykenee vähän miettimään ennenkö toimii mutta kyllä siinäkin on jo raja, silloin tekee mieli tuupata hissuttelijaan vauhtia.
Hän varmasti ajattelee enemmän kuin puhuu. Minua ei ainakaan tällainen haittaa, ellei hän itse kärsi siitä. On vanha, hyvä suomalainen tapa olla puhumatta liikoja, täällä Amerikassa tuota tapaa oikein rupeaa arvostamaan.
Tasta vaihtarista jai vain paha maku suuhun. Vaihtarit ovat aina "Suomen lahettilaita", se oli kokonaan unohtunut.
Ujous ei tarkoita epäsosiaalisuutta.
Ujo henkilö voi olla sosiaalinen, epäsosiaalinen tai jotakin siltä väliltä.
Myös ulospäinsuuntautunut henkilö voi olla sosiaalinen, epäsosiaalinen tai jotain siltä väliltä.
Mielestäni kaikista vaikean tapaus on epäsosiaalinen ulospäinsuuntautunut henkilö. Semmoinen joka laukoo kaikenlaisia 'totuuksia' (eli omia mielipiteitään) ihmisistä päin naamaa ja jonka ulospäinsuuntautuneisuus on aggressiivista.
Ei juttu kulje ja tulee vaivaannuttavia hiljaisia hetkiä.
Hiljaisuus seurassa tuntuu epäkohteliaalta kun toinen ei anna itsestään mitään.
Ujouden kanssa voi kyllä tehdä töitä ja opetella voittamaan sitä sosiaalisissa tilanteissa. Melkein kaikkia ujostuttaa joskus. Ei temperamentti tarkoita sitä ettei esimerkiksi aikuinen ihminen kykene muokkaamaan omaa käytöstään.
Olen myöskin jos en nyt ujo, niin ainakin hiljainen.