Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni kiinnitti huomiota käyttämääni sanaan "lounas"

Vierailija
22.05.2014 |

Hänen mielestään vain ns. paremmissa työpaikoissa työskentelevät käyttävät tätä sanaa mennessään syömään. Kuulemma perusduunarit ja vaikka siistijät tai raksamiehet sanovat vain "taolle" tai "syömään" tai "ruokatauolle". Mitä mieltä olette..Olen itse vähän hämmentynyt. Teen itse vain toimistotyötä. Täällä lounas on ihan yleinen käsite

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuorotyössä saatetaan tosiaan puhua ihan vain ruokatauosta, on se sitten lounas, päivällinen tai yöpala.

Vierailija
42/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ärsyttää eniten, kun käytetään sanaa: olimme RUOKAILEMASSA!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työelämässä lounastauko (ruokailu) syödään omalla ajalla eli 30 min. yhteen tuntiin, jolloin voi poistua vapaasti työpaikalta, mutta ruokatauko (20 min.) sisältyy työntekijän työaikaan, eikä silloin poistuta lain mukaan työpaikalta. Siinä on se ero.

Meillä 15 min, ja se sisältyy työaikaan. Siisti sisätyö. Lounas-sanaa on ihan hirveän vaikeaa käyttää missään yhteydessä, jopa "ruokailu" on vaikea. Lapsuudessa ei noita sanoja käytetty, meillä vain syötiin. Kyllä lounas kuulostaa todella hienolta.

Vierailija
44/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on hassu juttu. Itse olen toimistossa töissä ja puhumme lounaasta. Ystävänäni mies, joka on tehtaassa töissä jaksaa aina huomautella, kun sovimme lounastreffeistä. Kuten myös kukkakaupassa töissä oleva ystäväni, ihmettelee lounasta. Hassua kertakaikkiaan.

Vierailija
45/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

9 jatkaa vielä, että varsinkin duunaripaikoissa se "lounas" on jostain kertakäyttöastiasta syöty kaalipata varastohuoneen penkillä, ei mitään kauhean luksusta...

Eli termi "lounas" todellakin on hienostelua, jos kerta kaikki lounasaikaan tapahtuva syöminen ei kelpaa lounaaksi.

Vierailija
46/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse puhun ihan syömään menemisestä. Lounas sanana kuulostaa niin limaiselta.

t. maisteri

Vierailija
47/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukion opettaja ja puhun tietoisesta lounaasta, jotta lukioon kuuluva keskiluokkaisuus tarttuisi opiskelijoiden puheeseen.

Vierailija
48/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön aamupalaa, lounasta, iltapäiväkahvia, päivällistä ja iltapalaa. Minua ei kiinnosta pätkän vertaa, mitä muut näistä aterianimistä ajattelee.

Vierailija
49/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lukion opettaja ja puhun tietoisesta lounaasta, jotta lukioon kuuluva keskiluokkaisuus tarttuisi opiskelijoiden puheeseen.

Jos nyt oppisivat edes että ruokaa syödään eikä heitellä muiden päälle.

Vierailija
50/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun lounaasta niin töissä kuin kotonakin. Ihan normaali sana. Työskentelen päiväkodissa varhaiskasvatuksen opettajana ja kotonani minulla on omia lapsia.

Vierailija
51/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuvittele: meillä töissä sanotaan lunch. Ihan hillittömiä snobbareita ollaan :)

Niinpä olette. Suomalainen sana ei kelpaa teille hienostelijoille. 

Vierailija
52/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lounas on ilmansuunta miksi siitä on tullut nimitys syömiselle.

Vierailija
53/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tavisduunari olen ja käytän sanoja lounas ja päivällinen. Normaaleja sanoja. 

Vierailija
54/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites suhtautuu kun kerrot meneväsi sunnuntaibrunssille?

Vierailija
55/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhun lounaalle menosta jos menen ravintolaan, töissä vaan syön ruokatauolla. Sitten taas kyllä vaikka ruokaostoksia miettiessä puhutaan kotona että mitä minäkin päivänä tehtäisiin lounaaksi ja mitä päivälliseksi. 

Vierailija
56/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunarin ruokatauolla ei välttämättä ole kyse lounaasta. Se voi olla myös päivällinen tai oikeastaan mikä vain vuorosta riippuen. Siksi helpompi puhua ihan vain syömään menemisestä. 

Toimistossa työskentelevät taas yleensä työskentelevät virka-aikaan ja syövät aina lounasaikaan, eli nimenomaan lounasta. Olisiko siinä selitys?

Näin ainakin minulla kävi. Opiskeluaikana työskentelin kaupassa milloin missäkin vuorossa, nykyään päivätyössä.

Vierailija
57/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi näin ollakin. Itsekin käytän kyllä sanaa "syömään", vaikka oon alalla, jossa suurin osa käyttää sanaa lounas :D En kyllä kiinnitä tohon mitään huomiota. Lakialalla olen, joskaan en ole juristi.

Vierailija
58/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille tuli tehtaalle uusi tuotantopäällikkö, joka käy lounaalla, kun muut menevät syömään. Muuten hän on kyllä oikein mukava eikä vaikuta pitävän itsestään paljon muita hienompana.

Vierailija
59/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse syön lounasta, mutta ymmärrän ihan hyvin että siinä on eri sävy kuin syömään menemisessä. Ei sanana sovi raksalle vaikkapa.

Vierailija
60/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse syön lounasta, mutta ymmärrän ihan hyvin että siinä on eri sävy kuin syömään menemisessä. Ei sanana sovi raksalle vaikkapa.

Raksalla tuskin on myöskään iltapäivän teetaukoa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi