Ystäväni kiinnitti huomiota käyttämääni sanaan "lounas"
Hänen mielestään vain ns. paremmissa työpaikoissa työskentelevät käyttävät tätä sanaa mennessään syömään. Kuulemma perusduunarit ja vaikka siistijät tai raksamiehet sanovat vain "taolle" tai "syömään" tai "ruokatauolle". Mitä mieltä olette..Olen itse vähän hämmentynyt. Teen itse vain toimistotyötä. Täällä lounas on ihan yleinen käsite
Kommentit (67)
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:12"]
Tottahan tuo on. Ei se perus-Pera syö myöskään "illallista".
[/quote]
Ei, mutta päivällistä syö.
Noh.. yritti vihjata sinulle, ettet ole parempaa väkeä? Ehkä ajattelee, että kuvittelet olevas jotain, mitä et ole. Yritätkö hienostella?
En ymmärrä loonaeta. Loonaasta syövät vuan hianot herrat ja roovat. Kyllä tyä mies ja naenen syä ihan vuan ruakaa!
No lounas on ihan normaali termi, meillä syödään kotonakin lounasta. Mutta tunnistan tuon ap:n ystävän kaltaisen tyypin, mun yksi ystävä voisi sanoa ihan samalla tavalla :) hienostelua on pukeutua mihin vaan muuhun kuin verkkareihin tai farkkuihin, juoda viiniä jne.
Itse olen savosta ja lounas ei kuulu sanavarastooni.
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:01"]
Kyllä lounas on hieman herraskainen sana, johon juuri törmää näissä wannabe-akateemisissa työpaikoissa eli toimihenkilötehtävissä. Duunarit menevät syömäön ja esim.lääkärit ja johtavissa asemissa olevat sushille tms.
[/quote]
Täällä yksi lääkäri, joka eilen lounaalla söi edellisenä päivänä ruokana ollutta kanapastaa, ei ole kyllä töiden välissä sushille aikaa :D
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 14:43"]
Itse olen savosta ja lounas ei kuulu sanavarastooni.
[/quote]
Niin, teillä päinhän se ettone onkin tärkeämpää kuin itse syöminen.
Tavalliset ihmiset ennen 90-lukua kävivät päivällä useimmiten syömässä tai ruokatunnilla.
Siihen aikaan parempi väki saattoi puhua lounaalle menosta, mutta lounasaika oli jo kaikkien tiedostama ja käyttämä termi.
Aloittajan ajatus "parempien" lounaalle menosta sanoisin että joo, minullekin tulee mieleen kotelomekkoiset
toimistotädit ja ankaran oloiset kaitanaamaiset virkamiehet nauttimassa (siis nimenomaan nauttimassa) lounasta.
Tuntuu jotenkin hassulta kuulla naapurin nuoren äidin puhuvan kolme-neljä vuotiailleen lounaan valmistamisesta.
Mutta niin se on, että tavallisenkin ihmisen maailma muuttuu yksinkertaisista ajoista hienostuneempaan suuntaan.
Onko se hyvä vai huono asia, sen ratkaisee kukin itse.
Vierailija kirjoitti:
Tavalliset ihmiset ennen 90-lukua kävivät päivällä useimmiten syömässä tai ruokatunnilla.
Siihen aikaan parempi väki saattoi puhua lounaalle menosta, mutta lounasaika oli jo kaikkien tiedostama ja käyttämä termi.
Aloittajan ajatus "parempien" lounaalle menosta sanoisin että joo, minullekin tulee mieleen kotelomekkoiset
toimistotädit ja ankaran oloiset kaitanaamaiset virkamiehet nauttimassa (siis nimenomaan nauttimassa) lounasta.
Tuntuu jotenkin hassulta kuulla naapurin nuoren äidin puhuvan kolme-neljä vuotiailleen lounaan valmistamisesta.
Mutta niin se on, että tavallisenkin ihmisen maailma muuttuu yksinkertaisista ajoista hienostuneempaan suuntaan.
Nyt on kyllä ihan pakko kysyä, että mikä sai sinut kaivamaan ylös tämän yli kymmenen vuotta vanhan aloituksen, ja vielä vastaamaankin siihen?
Olen siivooja ja söin tänään lounaan kun olin lounastauolla.
meidän suvussa,lähipiirissä aina käytetty sanoja aamiaine, lounas klo11-12, päivällistä syödään jos tarvetta klo 16.17
illallistakin lähinnä juhlapyhinä tai kesäiltana klo19-21
koulutustasolla mitään eroa täällä päässä,joka lähtöön on.
mutta muuten on totta yleisellä tasolla,mikä paljastaa juurikin koulutus-kasvatus, taustat jne tekijät. myös esim. käytkö
töissä- vai työssä,,työskentelet vai teet töitä jopa duunia-
työssäni koen epäsäännöllisyyttä ,kun taas -mulla on epäsäännöllisyyttä töissä.
sano hänelle- anna olla. onhan lounasravintolatkin sillä nimellä,pitäiskö ne muutta syömmä ravintolaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä loonaeta. Loonaasta syövät vuan hianot herrat ja roovat. Kyllä tyä mies ja naenen syä ihan vuan ruakaa!
vai että työ mies, ettei kuitenkin työmies olisi ...työ ja mies ei ossoooo eies yhtyssannoi
Vierailija kirjoitti:
No lounas on ihan normaali termi, meillä syödään kotonakin lounasta. Mutta tunnistan tuon ap:n ystävän kaltaisen tyypin, mun yksi ystävä voisi sanoa ihan samalla tavalla :) hienostelua on pukeutua mihin vaan muuhun kuin verkkareihin tai farkkuihin, juoda viiniä jne.
apaikassa on lounasravintoloita. jopa vanhainkodin seinällä päivärytmi,jossa lukee -lounas- koloxx.
meilläkin aina lounas. joskus se päivällinen iltapäivällä ja kesäisin jopa ollut jokunen illallinen terassilla tai talvella juhlapyhinä
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="22.05.2014 klo 12:01"]
Kyllä lounas on hieman herraskainen sana, johon juuri törmää näissä wannabe-akateemisissa työpaikoissa eli toimihenkilötehtävissä. Duunarit menevät syömäön ja esim.lääkärit ja johtavissa asemissa olevat sushille tms.
[/quote]
Täällä yksi lääkäri, joka eilen lounaalla söi edellisenä päivänä ruokana ollutta kanapastaa, ei ole kyllä töiden välissä sushille aikaa :D
lääkärit varoo sushia, lapamatovaara. hekin pitävät lounastauon. ja käräjillä kaikille suodaan lounastauko.
joku -tuunari- joka ei osaa puhua kuin möngertäen, käy ruokatunnilla tai ihan vaab safkaaa.
Vierailija kirjoitti:
meidän suvussa,lähipiirissä aina käytetty sanoja aamiaine, lounas klo11-12, päivällistä syödään jos tarvetta klo 16.17
illallistakin lähinnä juhlapyhinä tai kesäiltana klo19-21
koulutustasolla mitään eroa täällä päässä,joka lähtöön on.
mutta muuten on totta yleisellä tasolla,mikä paljastaa juurikin koulutus-kasvatus, taustat jne tekijät. myös esim. käytkö
töissä- vai työssä,,työskentelet vai teet töitä jopa duunia-
työssäni koen epäsäännöllisyyttä ,kun taas -mulla on epäsäännöllisyyttä töissä.
sano hänelle- anna olla. onhan lounasravintolatkin sillä nimellä,pitäiskö ne muutta syömmä ravintolaksi.
Melko tarkkaan määrättynä hetkenä on teillä tuo päivällisen syöminen. Aika älytön kommentti noin kaikenkaikkiaan. Voi Jeesus!
Vierailija kirjoitti:
aina puhuttu lounaasta jo leikki-ikäiselle, nyt sisälle valmistamaan lounasta.
Vierailija kirjoitti:
Lounas juntaa sanana varmaan työehtosopimuksiin kirjatusta lounastauosta. Samoin ruokapaikat käyttävät tätä sanaa. Itse puhun lounaalle menemisestä silloin kun menen lounaspaikkaan. Jos syön omia eväitä, sanon että syön eväitä.
Onhan tuok kirjakielinen ilmaus tietysti, mutta ei mielestäni herraskainen.
Oon kuullu tän saman jutun. Meillä taitaa olla sama ystävä. Alkaa T-kirjaimella.
Tottahan tuo on. Ei se perus-Pera syö myöskään "illallista".