Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ystäväni kiinnitti huomiota käyttämääni sanaan "lounas"

Vierailija
22.05.2014 |

Hänen mielestään vain ns. paremmissa työpaikoissa työskentelevät käyttävät tätä sanaa mennessään syömään. Kuulemma perusduunarit ja vaikka siistijät tai raksamiehet sanovat vain "taolle" tai "syömään" tai "ruokatauolle". Mitä mieltä olette..Olen itse vähän hämmentynyt. Teen itse vain toimistotyötä. Täällä lounas on ihan yleinen käsite

Kommentit (67)

Vierailija
61/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse puhun ihan syömään menemisestä. Lounas sanana kuulostaa niin limaiselta.

t. maisteri

Niin ja etenkin jos sen lounaan sanoo kuten ap, oikein kehuskellen. Tuskin kaverisi tuohon muuten olisi tarttunut.

Toinen maisteri

Vierailija
62/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lounastauko kestää puoli tuntia ja kieltämättä kaikki menevät vaan "ruokatauolle", kun syödään eväitä työpaikan taukotilassa. Joskus aiemmin elämässä on ollut tunnin tauko, jolloin jonnekin ravintolaan syömään mennessä olen sanonut meneväni lounaalle 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työkavereiden kanssa puhutaan vaan syömään menemisestä, missä syödään, mutta tietenkin kun on lounasbuffet, lounassetelit- tai etu, lounaslistat, niin ihan normaalilta sanalta se lounas tuntuu.

Mutta äitini 70+ mielestä tuntui oudolta, kun puhuin joskus lounaasta ja päivällisestä. Jotenkin koki sanat vieraina, ehkä jopa hienosteluna. Varmaan hänestä pitäisi sanoa päiväruoka ja iltaruoka? Kun kuitenkin mekin kotikotona syötiin kaksi ateriaa päivässä, ja äitikin kävi päivätöissä toimistossa ja ihan söi lounasruokaloissa (mutta ehkä ajatteli eri nimellä). Minusta taas iltaruoka on outo termi, kun se voisi tarkoittaa myös iltapalaa.

Jotenkin pitää niistä ruokasuunnitelmista vaan puhua kun mummolassa vieraillaan :D

Vierailija
64/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä lounas on hieman herraskainen sana, johon juuri törmää näissä wannabe-akateemisissa työpaikoissa eli toimihenkilötehtävissä. Duunarit menevät syömäön ja esim.lääkärit ja johtavissa asemissa olevat sushille tms.

Joo ja sitten illalla dinnerille. 

Vierailija
65/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole kiinnittänyt huomiota mitä sanaa me töissä käytämme. Yhdessä aina valitaan lounaspaikka minne mennään milloinkin ja epassilla maksetaan. Luulen että harvoin käytämme sanaa lounas. Vaikka Lounais-Suomessa ollaankin niin luulen että se on myös vähän seutukohtaista mitä sanaa käytetään. Tai sukupolvisana. Voin joskus sanoa että mihis safkalafkaan tänään?

Vierailija
66/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunarit ja toimihenkilöt käy lounaalla,

Itselläni aamu alkaa brunssilla.

Vierailija
67/67 |
22.08.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä syödään kotonakin lounas.