Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkkarit kattoon, tyttöporukalla baariin. Tarjoilijan näkökulma:

Vierailija
22.07.2014 |

Kun lähdetään niiden sielusiskojen kanssa alkuillasta terassille kälättämään ja vetämään kevytsavukkeita ja juomaan urakalla viiniä, niin voisko sitä hommaa jotenkin järkeistää ihan yksinkertaisesti.

Että kun 8 kpl sielunsiskoja käy yksi kerrallaan hakemassa sen 12 senttiä ja sitten taas vähän ajan kuluttua uuden 12 senttiä. Ja kun ehdottaa kolmannen lasin jälkeen että laitetaanko 24 senttiä,niin vastaus on että ei herranjestas nyt sentään. (Minkälaisena juoppona sä mua pidät, lukee rivien välissä).

Josko ostaisitte ihan reilusti porukalla semmosen 3 pulloa viiniä kerralla siihen pöytäänne. Siitä sitten hakisitte kuitenkin vielä sen toisen 3 pulloa jonkun ajan kuluttua.

Tulisi kaikille halvemmaksi kuin se pikkulasillisten lipittäminen. Kun kuitenkin juotte toista pulloa per henki, ennenkuin lähdette jatkopaikkaan niitä korkkareitanne heittelemään.

Kysymys on itsepetoksesta ja itteensä paremmaksi tekemisestä. Yritetään hienostella ja lipitellä pikkulasillisia tai pikkolopulloja, vaikka oikeesti kulutus on kokonaisia pulloja per juoja.

Toisekseen henkilökunnalla on ihan tarpeeksi kiire muutenkin, että kaikkinainen käytöksen järkeistäminen on erittäin tervetullutta.

Kerran mulla oli samantyyppinen asiakas laivan taxfressä. Keski-ikäinen nainen, vähän isommat lapset, juoneen näköinen. Kävi yhden iltapäivän aikana ostamassa pikkupulloja rommia puolenlitran edestä. Tarkoitus oli ettei perhe huomaa. (Lapset huomas täysin ja seuras hermostuneena naisen päihtymistä) Mies murjotti jossain kun se oli arvottu kuskiksi. Siinä se piipahteli putiikissa 45 min välein osteskelemass niitä pottujaan, Loppupeleissä ihan kännissä. Mutta uskotteli itselleen ja mulle, ettei tässä juuri mitään oteta, kunhan vähän maistelen.

Ei mulla muuta. Itse tilaan aina reilusti sen minkä arvioin juovani. Tilaan selkeästi, en arvo suuntaan taikka toiseen, en kysele epäolennaisuuksia (onko viini kasvanut jossain itärinteellä tai jossain muualla) , maksan heti enkä ala laskettamaan 1/8 osa hintoja. En kysele koko listaa läpi että "mitä maksaa, jos ottaa tuon ja tuon verran. Ensin päätetään mitä tilataan, sitten se tilataan, maksetaan heti eikä aletan vinkumaan jälkikäteen jotain "Tehyn lehdessä oli alennuskuponi"-juttuja. Kolikot jätän tipiksi. Homma etenee ja muutkin pääsee tilaamaan.

Kommentit (185)

Vierailija
121/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 14:26"]

Asiakaspalvelijoiden kyykyttäjä-ämmät jatkavat huonoa käytöstään näköjään myös netissä. Yleensä olen nähnyt samaa vain humalaisilta akoilta. Ehkä nämä ovat humalassa nytkin ja kirjoittelevat mahtailujaan.

[/quote]Ravintolatyöntekijät eivät ole yleensä niitä jotka sylkee lasiin....

Vierailija
122/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johan alkoi akat kälättämään ja olemaan parempia kuin heitä palvelevat asiakaspalvelijat

Loppuillasta itketään meikit valuen ja tapellaan taksijonossa

Perkele kasvakaa aikuisiksi tai pysykää kotona

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis lain mukaan ravintolassa asiakkaalle saa myydä yhden annoksen alkoholia kerrallaan.

Vierailija
124/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eiköhän asiakas saa itse päättää, mitä tilaa.

t. absolutistimamma

Vierailija
125/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisikö minun nyt kaikkien suomalaisten TARJOILIJOIDEN mieliksi pitäytyä aina kaikkein helpommassa? Että juon sitä mitä muutkin, syön vain jonkun pastan minkä voitte ottaa kattilasta ja lämmittää mikrossa minulle, ja ihan vain tavallista kahvia otan ettei tarvitse alkaa tehdä erilaista?

VOI JUMALAUTA! Ja kyllä yleensä osaan käyttäytyä mutta nyt näin anonyymisti netissä sanon teille jokaiselle hienohelmalle joka on eksynyt mihin tahansa palveluammattiin että haistakaa jo kukkanen, jos et ymmärrä että MINÄ EN OLE TEITÄ VARTEN VAAN TE MINUA! Sinä siellä palvelet ja tuot pöytään mitä minä pyydän. Vai miksi tarjolla on eri vaihtoehtoja jos neiti hienohelmat eivät millään viitsisi niitä tehdä? Laiskojako te olette? Katkeaako teiltä kynsi, tuleeko paha mieli jos pitää isolle porukalle tehdä jokaiselle eri juomat ja ateriat? 

Voi kyynel. Ihan säälittää teidän kohtalonne. Tämän takia en Suomessa anna ikinä tippiä.

Vierailija
126/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 18:22"]

Mielestäni vähän turhasta valittamista. Olet kuitenkin siellä töissä ja asiakas saa tilata mitä haluaa ja kuinka paljon haluaa, minkä ajan sisällä tahansa. Ei asiakas varmaan kehittele toimintasuunnitelmaa baariin astuessa vaan tilaa juotavaa sitä mukaan, kun siltä tuntuu. Itse en tilaa koskaan 24cl kerralla, koska juoma jäähtyy ja ärsyttää juoda niin täydestä lasista. Myös asiakkaan auttaminen juoman valitsemisessa kuuluu baarimikon työhön. Sehän juuri osoittaa hyvää ammattitaitoa. Kuka tahansa nyt osaa rahastaa juomasta tiskin takana.

[/quote]

Juoma jäähtyy ? Tilaatko viinisi kuumana ? Vai käytkö jossain tosi viileässä baarissa,?

Vierailija
127/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

KORKKARIT KATTOON TÄÄ ILTAaAA on MEILLEeEE MUN SIELUN SHISKONIII SUPER NAISSILLEEE!!! SHINÄ OLET MINUN SIIIIIiiiiSKONII KAYNIS RIETAS ONNELLINEEeeNn HEi MARJA!! HEi MarRjA TÄÄ BHIISI ON IHA MEISTÄ!!!!11 OTETAA VIELÄ YKHSI PIENI LASI CHARDONEITÄ!!!

Vierailija
128/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:45"]

Kun lähdetään niiden sielusiskojen kanssa alkuillasta terassille kälättämään ja vetämään kevytsavukkeita ja juomaan urakalla viiniä, niin voisko sitä hommaa jotenkin järkeistää ihan yksinkertaisesti. Että kun 8 kpl sielunsiskoja käy yksi kerrallaan hakemassa sen 12 senttiä ja sitten taas vähän ajan kuluttua uuden 12 senttiä. Ja kun ehdottaa kolmannen lasin jälkeen että laitetaanko 24 senttiä,niin vastaus on että ei herranjestas nyt sentään. (Minkälaisena juoppona sä mua pidät, lukee rivien välissä). Josko ostaisitte ihan reilusti porukalla semmosen 3 pulloa viiniä kerralla siihen pöytäänne. Siitä sitten hakisitte kuitenkin vielä sen toisen 3 pulloa jonkun ajan kuluttua. Tulisi kaikille halvemmaksi kuin se pikkulasillisten lipittäminen. Kun kuitenkin juotte toista pulloa per henki, ennenkuin lähdette jatkopaikkaan niitä korkkareitanne heittelemään. Kysymys on itsepetoksesta ja itteensä paremmaksi tekemisestä. Yritetään hienostella ja lipitellä pikkulasillisia tai pikkolopulloja, vaikka oikeesti kulutus on kokonaisia pulloja per juoja. Toisekseen henkilökunnalla on ihan tarpeeksi kiire muutenkin, että kaikkinainen käytöksen järkeistäminen on erittäin tervetullutta. Kerran mulla oli samantyyppinen asiakas laivan taxfressä. Keski-ikäinen nainen, vähän isommat lapset, juoneen näköinen. Kävi yhden iltapäivän aikana ostamassa pikkupulloja rommia puolenlitran edestä. Tarkoitus oli ettei perhe huomaa. (Lapset huomas täysin ja seuras hermostuneena naisen päihtymistä) Mies murjotti jossain kun se oli arvottu kuskiksi. Siinä se piipahteli putiikissa 45 min välein osteskelemass niitä pottujaan, Loppupeleissä ihan kännissä. Mutta uskotteli itselleen ja mulle, ettei tässä juuri mitään oteta, kunhan vähän maistelen. Ei mulla muuta. Itse tilaan aina reilusti sen minkä arvioin juovani. Tilaan selkeästi, en arvo suuntaan taikka toiseen, en kysele epäolennaisuuksia (onko viini kasvanut jossain itärinteellä tai jossain muualla) , maksan heti enkä ala laskettamaan 1/8 osa hintoja. En kysele koko listaa läpi että "mitä maksaa, jos ottaa tuon ja tuon verran. Ensin päätetään mitä tilataan, sitten se tilataan, maksetaan heti eikä aletan vinkumaan jälkikäteen jotain "Tehyn lehdessä oli alennuskuponi"-juttuja. Kolikot jätän tipiksi. Homma etenee ja muutkin pääsee tilaamaan.

[/quote]

asiaa! mutta toisaalta se 12 sentin rouva nauttii toiminnastaan, ja maksaa siitä isompaa katetta per litra.

Vierailija
129/185 |
23.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 15:21"]

Siis lain mukaan ravintolassa asiakkaalle saa myydä yhden annoksen alkoholia kerrallaan.

[/quote]

no joo mutta saa myydä myös esim. pulloittain.

Vierailija
130/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

MARJA! MaRja HEI! KHUULEKSHÄ? ??? HEI TARJOILIJAAaa TARJOILIJA! CHÄR chärro CHa VIINIÄ VIELÄ! EIEIEIEI KU 12SENTTIÄ! JOO MARJALLE KANSH! OTTAA OTTAA, EKHS OTAkki MArja? OTTAA SE!

Vierailija
131/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen pahoillani, mutta haluan juoda juomani kylmänä, enkä myöskään tiedä haluanko juoda koko iltaa samaa juomaa samassa paikassa, vai vaihtaa välillä laatua tai kapakkaa.

Vierailija
132/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä vaiheessa kun huomaa, että asiakkaiden tapa olla olemassa ärsyttää, on aika vaihtaa alaa. Pätee muillakin aloilla. Muita ei voi muuttaa. Omaa suhtautumista voi muuttaa tai vaihtaa alaa/työpaikkaa.

Ymmärrän toki, jos asiakkaiden sikailu tai muu huono käytös ärsyttäisi, mutta se, mitä ostetaan/millä tavoin, on ihan tavallista asiakaskäyttäytymistä. Myös se, jos viinin ominaisuuksia kysellään, on monille tarjoilijoille positiivinen asia siinä mielessä, että se antaa heille tilaisuuden osoittaa ammattitaitoaan (jos sitä on).

Vierailija
133/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai ravintolalle on edullisempaa, jos asiakkaat ostaa kerralla ison erän ja "sitoutuu" viettämään koko illan samassa paikassa. Asiakkailla on kuitenkin oikeus ostaa vähän kerrallaan ja tarvittaessa vaihtaa paikkaa.

Jotkut myös oikeasti haluaa juoda itselleen mieluisia viinejä ja sen vuoksi kyselee alkuperää ja ostaa pieniä eriä ja tarvittaessa vaihtaa lajia.

Vierailija
134/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.07.2014 klo 11:49"]

Asiakas on aina oikeassa.

[/quote]

Joo, ja känniset keski-ikäiset kotiäidit kerran vuodessa viihteellä ollessaan tekee sen äänekkäästi ja polkkatukat täristen.

terv. ei todellakaan palveluammatissa toimiva nainen.

Vierailija
135/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö alkoholilainsäädäntö sano tuosta mitään? Eikös kerralla saisi myydä vain tietyn annosmäärän asiakkaalle vai miten se menee? Kai me ostettaisiin sielunsiskojen kanssa baaritiskiltä 2 kokonaista tequilapulloa, jos niin saisi tehdä. Viinipullo pöytäseurueelle on tietenkin eri asia, mutta voiko kerralla ostaa vaikka 4 punkkupulloa?

Sitä paitsi se nyt vain kuuluu asiaan hakea niitä annoksia pikkuhiljaa, kun kerran ravintolassa ollaan. Muuten siskot varmaan menisivät jonnekin merenrantaan kalliolle istuskelemaan ja juomaan El Tiempoa pullokaupalla.

Sä oot töissä siellä baarissa, asiakkaat maksaa sunkin palkan. Älä nillitä.

Vierailija
136/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 01:15"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:18"]

En millään lailla koe olevani ketään parempi, tai liian hyvä palvelemaan. Minä itseasiassa pidin tarjoilemisesta todella paljon. Ja olin hyvä siinä. Veikkaan myös, ettei yksikään minua ärsyttänyt asiakas tiennyt ärsyttäneensä minua. Koska hoidin hommani ammattitaidolla.

se, että 35-45v naiset ovat pääosin ikäviä asiakkaita, ei poista ylläolevaan faktaa. Minulla on monta teoriaa siitä, mistä tämä johtuu. En kuitenkaan voi käsittää, että teidän mielestänne aspan pitäisi kuunnella vittuilua yhdeltä asiakasryhmältä päivittäin ja olla vain kiitollisia ja onnellisia siitä, että saavat heitä palvella. Keskimäärin kaikki muut asiakkaat ovat mukavia, eli miltei kaikki miehet ja alle 35v ja yli 45v naiset. 

Olen myös ollut paikalla useamman kerran, kun ravintolan omistaja kehottaa tämän yhden naisryhmän edustajaa käyttäytymään tai poistumaan ravintolasta. Kaikki pomotkaan kun eivät halua, että heidän työntekijöitään koitetaan nöyryyttää. Se siis siitä teoriasta, että "kunpa omistaja tietäisi" tai "raha kävelee ulos ja omistajaa harmittaa". Hyvä työnantaja pitää huolta työntekijöistään.

[/quote]

Tämä on mielestäni psykologisesti mielenkiintoinen ajatusmalli. Ilmeisesti kirjoitaja on nainen ja hän niputtaa kaikki tietynikäiset naiset hirviöiksi. Jotenkin en jaksa uskoa, että nainen täyttäessään 35 v muuttuu hirviöksi ja täyttää 46 v on taas tervetullut ravintolaan. Varsinkin tuo, että lähes kaikki miehet ikään katsomatta on miellyttäviä särähtää jotenkin korvaan.

Hmm... varmasti sikailijoita on kaikissa ryhmissä ja korostan sitä, että sikailua tai kyykyttämistä en hyväksy miltään sukupuoli- tai ikäryhmältä. Mutta mistä moinen viha tietyn ikäryhmän naisia kohtaan ja nimenomaan naisten taholta? Monessa viestissä tässä ketjussa osataan hyvin värikkäillä tavalla pilkata tätä ryhmää.

Viittaako tämä siihen, että Suomessa on piilevänä asenne siitä, että naisten, joilla on pieniä lapsia, tulisi pysyä kotona hellan ääressä? Ovatko ne, jotka juurikin 35-45 vuotiaina itse olleet sidottuina kotiin kateellisia niille, jotka pääsevät välillä rentoutumaan?

Tulee myös vaikutelma jonkinlaisesta miesten palvomisesta parempina kansalaisina. Olisi mielenkiintoista tietää, onko esimerkissä mainittu pomo mies. Vaikuttaa joltain myöhäiseltä vinoutuneelta oidipaalifantasialta, että auktoriteettiasemassa oleva mies tulee ja pelastaa ilkeiltä naisilta. Jos asiakas oikeasti käyttäytyy loukkaavasti, ei kai siihen ulos heittämiseen mitään ravintolan omistajia tarvita? Kai jokaisella tarjoilijalla on oikeus heittää ulos esim. haistatteleva asiakas?

[/quote]

veikkaan, että sinä et itse ole ollut baarissa töissä? Minulla ei ole mitään erityisesti naisia vastaan ja kuten kommentissani kirjoitin, PÄÄOSIN hankalat asiakkaat tulevat tuosta ihmisryhmästä. Miksi näin sitten on? Kuten itse sanoit, tuossa iässä naiset ovat usein sidottuna kotiin. Olisiko siis mahdollista, että kun he sen kaksi kertaa vuodessa lähtevät ulos, odotukset ovat niin korkealla, että kaikki tuntuu olevan heitä vastaan? Tai että kun raha on tiukilla, jokainen centti kaverin kanssa jaetusta viinistä pitää laskea tarkkaan? Tai että kun kotona huolehditaan muista, tuntuu siltä, että siiderin hinnalla voi samalla ostaa vähän ylemmyydentuntoa, jotta jaksaa kotona paremmin? En minä tiedä. Mutta aika moni alan työntekijä kuitenkin yhtyy kokemukseen tuon asiakasryhmän hankaluudesta. 

en koe, että miehet ovat millään lailla parempia kuin naiset. Jotkut asiat heidän kanssaan on vain helpompi hoitaa. Kun miesseurue tulee ravintolaan, he usein hoitavat juomat kierroksittain, ruokalasku jaetaan osallistujien mukaan, eikä pennosista olla niin tarkkoja. Tuo kaikki nopeuttaa palvelemista, eikä miesten tarvitse valittaa, että palvelussa kestää. Kuten tuolla jo aiemmin oli laskettu, 8 viinipullon tilaaminen  laseina kestää 96 minuuttia ja pullottain 16 minuuttia. Siinä voi miettiä sitten itse, että kannattaako hitaudesta marista, vai voiko siihen todella ihan itsekin vaikuttaa positiivisesti. Usein miesseurueissa ollaan myös hyvällä tuulella. Silloin myös henkilökunnalla on mukavaa ja se heijastuu takaisin asiakkaisiin.

toki kaikissa tapauksissa on poikkeuksia, mutta ikinä minua ei ole itketty, huoriteltu, haukuttu tyhmäksi, kyvyttömäksi, hitaaksi ja rumaksi, paitsi tuon naisikäryhmän taholta. Ravintoloissa tulee aina haastavia tilanteita ja ne vaativat käytöstapoja tiskin molemmilta puolin. Mutta kuten tässä keskustelussa on jo useasti käynyt ilmi, monen naisen mielestä tarjoilijan tulisi lähtökohtaisesti olla onnellinen, että hän saapuu baariin ja pysyä kliseisessä lestissään, jonka mukaan asiakas on aina oikeassa. 

Ja päinvastoin kun veikkasit, kyseiset pomot ovat kaikki olleet n. 40v naisia.

Vierailija
137/185 |
22.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häiritsee aloituksessa tuo toiseksi viimeinen "kolikot jätän tipiksi" lause. Suomessa ei onneksi ole tippikulttuuria vaan tarjoilijoille ja muille asiakaspalvelijoille maksetaan asiallista palkkaa. Tämä on mielestäni kaikkien etu.

Vierailija
138/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännä juttu muuten, että usein se auliisti kierroksia tarjoava mies ja se omia senttejä (niin lasissa kuin lompakossa) laskeva nainen elävät samassa taloudessa. Mies kulkee kylillä lompsa levällään ja nainen yrittää epätoivoisesti pitää talouden jotenkin kasassa :) Eikä nyt tarvitse avautua että teillä ei näin tietenkään ole. Jos yleistetään että naiset käyttäytyy noin ja miehet näin niin väkisinhän nämä osuvat joskus samaan perheeseen.

Vierailija
139/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:49"]

Jopas ihmiset ottavat itseensä, kun asiakaspalvelija vähän purkaa tuntojaan!!! Itsekin entisenä tarjoilijana voin sanoa, että pahin asiakasryhmä ovat 35-45v suomalaiset naiset. Kaikki on aivan helvetin hankalaa tämän ryhmän kanssa. Ja ei, asiakas ei ole aina oikeassa, ei, tarjoilija ei ole yleensä tyhmempi/huonosti koulutetumpi kuin asiakkaansa ja ei, tarjoilijan ei tarvitse sietää ihan kaikkea. Ulkomaiset tuon ikäiset naiset osaavat käyttäytyä. Ehkä siinä syy, miksi te mielestänne saatte Suomessa niin huonoa palvelua; te itse käyttäydyttävä huonosti. Suosittelen kaikkia kokeilemaan sitä työtä ja sitten voimme keskustella siitä, kuinka tarjoilijan pitäisi vain nöyristellä.

ja nyt mammat, ihan pikaisella laskutoimituksella ap:n asiaan. Jos 8 naista tilaa illan aikana kukin 6 lasia viiniä jonka ostaminen tiskiltä kestää n. 2min korttimaksuineen ja kaatoineen, se tekee yhteensä n. 1,5 tuntia tarjoilijan ajasta. Jos he ostaisivat tuon viinin pulloissa, tarjoilijalta menisi aikaa samalla kaavalla vartti (pullon ostaminen on yleensä vielä nopeampaa kuin lasin, mutta annetaan nyt tuo sama aika), eli 16min. Jos näin toimittaisiin, tarjoilijalta olisi siis 1h ja 15min enemmän palvella niitä muita asiakkaita, kuunnella teidän vittuiluanne, täyttää vesilaseja ja putsata pöytiä. Eli juuri niitä asioita, joista tarjoilijat mielestänne luistavat. Sitä saa mitä tilaa, kuulkaa.

[/quote]

Miten ihmeessä tämä liittyi mihinkään?

Asiakkaan tehtävä EI OLE laskea asiakaspalvelijan työajan määrää tai työtehtävien jakoja. Se on yrityksen omistajan tehtävä!

Jos asiakaspalvelijoita on liian vähän, se on yrityksen johdon asia. Ei todellakaan asiakkaan.

Suomessa ei todellakaan ole minkäänlaista palvelukulttuuria. Sääli.

Vierailija
140/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

^

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan yhdeksän