Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Korkkarit kattoon, tyttöporukalla baariin. Tarjoilijan näkökulma:

Vierailija
22.07.2014 |

Kun lähdetään niiden sielusiskojen kanssa alkuillasta terassille kälättämään ja vetämään kevytsavukkeita ja juomaan urakalla viiniä, niin voisko sitä hommaa jotenkin järkeistää ihan yksinkertaisesti.

Että kun 8 kpl sielunsiskoja käy yksi kerrallaan hakemassa sen 12 senttiä ja sitten taas vähän ajan kuluttua uuden 12 senttiä. Ja kun ehdottaa kolmannen lasin jälkeen että laitetaanko 24 senttiä,niin vastaus on että ei herranjestas nyt sentään. (Minkälaisena juoppona sä mua pidät, lukee rivien välissä).

Josko ostaisitte ihan reilusti porukalla semmosen 3 pulloa viiniä kerralla siihen pöytäänne. Siitä sitten hakisitte kuitenkin vielä sen toisen 3 pulloa jonkun ajan kuluttua.

Tulisi kaikille halvemmaksi kuin se pikkulasillisten lipittäminen. Kun kuitenkin juotte toista pulloa per henki, ennenkuin lähdette jatkopaikkaan niitä korkkareitanne heittelemään.

Kysymys on itsepetoksesta ja itteensä paremmaksi tekemisestä. Yritetään hienostella ja lipitellä pikkulasillisia tai pikkolopulloja, vaikka oikeesti kulutus on kokonaisia pulloja per juoja.

Toisekseen henkilökunnalla on ihan tarpeeksi kiire muutenkin, että kaikkinainen käytöksen järkeistäminen on erittäin tervetullutta.

Kerran mulla oli samantyyppinen asiakas laivan taxfressä. Keski-ikäinen nainen, vähän isommat lapset, juoneen näköinen. Kävi yhden iltapäivän aikana ostamassa pikkupulloja rommia puolenlitran edestä. Tarkoitus oli ettei perhe huomaa. (Lapset huomas täysin ja seuras hermostuneena naisen päihtymistä) Mies murjotti jossain kun se oli arvottu kuskiksi. Siinä se piipahteli putiikissa 45 min välein osteskelemass niitä pottujaan, Loppupeleissä ihan kännissä. Mutta uskotteli itselleen ja mulle, ettei tässä juuri mitään oteta, kunhan vähän maistelen.

Ei mulla muuta. Itse tilaan aina reilusti sen minkä arvioin juovani. Tilaan selkeästi, en arvo suuntaan taikka toiseen, en kysele epäolennaisuuksia (onko viini kasvanut jossain itärinteellä tai jossain muualla) , maksan heti enkä ala laskettamaan 1/8 osa hintoja. En kysele koko listaa läpi että "mitä maksaa, jos ottaa tuon ja tuon verran. Ensin päätetään mitä tilataan, sitten se tilataan, maksetaan heti eikä aletan vinkumaan jälkikäteen jotain "Tehyn lehdessä oli alennuskuponi"-juttuja. Kolikot jätän tipiksi. Homma etenee ja muutkin pääsee tilaamaan.

Kommentit (185)

Vierailija
141/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huh, kun kalahti kalikka. Minusta ap:n avaus ja muutaman muun tarjoilijan kommentointi olivat ihan järkeviä huomioita ja vaikka kenekään ei tarvitse muuttaa käytäntöään viettäessään iltaa tyttöporukalla, niin ainahan voi ainakin miettiä, että pikkasen naurettavastihan siinä käyttäydytään, kun kuvitellaan, että pullon tilaaminen on liikaa. On oikeasti ihan järkevää joskus nähdä, miltä oma käytös näyttää toisten silmissä.

Minuun ei kalahtanut, kun olemme tyttöporukassa 18-vuotiaasta lähtien tehneet yhteistilauksia. Rahat on sumplittu pöydässä ennen tai jälkeen tilauksen, nykyään kun maksamme kortilla, niin vasta kotona tilisiirtoina. Nuorempana saimme sitten tarjoilijoilta toisenlaista huolta. Esim. minä ja kaverini kävimme tilaamassa koko porukalle tupla-annoksia, ja kun toisen kerran tulimme tilaamaan, niin tarjoilijat kieltäytyivät myymästä, kun luulivat, että me kaksi ne kaikki tuplat vedimme. Ei muuten naurattanut silloin nuorena mutta nyt tuntuu ihan suloiselta, että ne meitä muutaman vuoden vanhemmat pojat siellä tiskin takana olivat huolissaan.

Tilanteesta riippuen tilaamme laseja tai pulloja. Ihan aina kuitenkin teemme yhteistilauksen. Emme oikeastaan ajattele tarjoiijan säästämää aikaa vaan sitä, ettei meidän tarvitse olla pitkin iltaa asioimassa sen tarjoilijan kanssa aina yhden kerrallaan. Eihän siinä keskustelussa tulisi yhtään mitään.

Uskon kyllä, että meistäkin voi löytyä niitä huvittavia ja raivostuttavia puolia, ja siksi olikin virkistävää lukea tarjoilijan avautumisesta. Ainahan sitä voi yrittää ottaa opikseen.

Niin, ja kuulun tuohon raivostuttavaan ryhmään eli olen 40v.

Vierailija
142/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 07:03"]

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 10:49"]

Jopas ihmiset ottavat itseensä, kun asiakaspalvelija vähän purkaa tuntojaan!!! Itsekin entisenä tarjoilijana voin sanoa, että pahin asiakasryhmä ovat 35-45v suomalaiset naiset. Kaikki on aivan helvetin hankalaa tämän ryhmän kanssa. Ja ei, asiakas ei ole aina oikeassa, ei, tarjoilija ei ole yleensä tyhmempi/huonosti koulutetumpi kuin asiakkaansa ja ei, tarjoilijan ei tarvitse sietää ihan kaikkea. Ulkomaiset tuon ikäiset naiset osaavat käyttäytyä. Ehkä siinä syy, miksi te mielestänne saatte Suomessa niin huonoa palvelua; te itse käyttäydyttävä huonosti. Suosittelen kaikkia kokeilemaan sitä työtä ja sitten voimme keskustella siitä, kuinka tarjoilijan pitäisi vain nöyristellä.

ja nyt mammat, ihan pikaisella laskutoimituksella ap:n asiaan. Jos 8 naista tilaa illan aikana kukin 6 lasia viiniä jonka ostaminen tiskiltä kestää n. 2min korttimaksuineen ja kaatoineen, se tekee yhteensä n. 1,5 tuntia tarjoilijan ajasta. Jos he ostaisivat tuon viinin pulloissa, tarjoilijalta menisi aikaa samalla kaavalla vartti (pullon ostaminen on yleensä vielä nopeampaa kuin lasin, mutta annetaan nyt tuo sama aika), eli 16min. Jos näin toimittaisiin, tarjoilijalta olisi siis 1h ja 15min enemmän palvella niitä muita asiakkaita, kuunnella teidän vittuiluanne, täyttää vesilaseja ja putsata pöytiä. Eli juuri niitä asioita, joista tarjoilijat mielestänne luistavat. Sitä saa mitä tilaa, kuulkaa.

[/quote]

Miten ihmeessä tämä liittyi mihinkään?

Asiakkaan tehtävä EI OLE laskea asiakaspalvelijan työajan määrää tai työtehtävien jakoja. Se on yrityksen omistajan tehtävä!

Jos asiakaspalvelijoita on liian vähän, se on yrityksen johdon asia. Ei todellakaan asiakkaan.

Suomessa ei todellakaan ole minkäänlaista palvelukulttuuria. Sääli.

[/quote]

Ei olekaan asiakkaan tehtävä. Asiakas voi kuitenkin miettiä muita asiakkaita, yleistä jouhevuutta ja ystävällisyyttä olemalla ihminen. Ihan samalla lailla kuin ruuhkaisessa ravintolassa, ihminen voi kaupassa kaivaa lompakkonsa esiin ajoissa, vaateliikkeessä olla heittämättä sovittamiaan vaatteita sovituskopin lattialle ja uimahallissa vaihtaa kuulumisensa kaverin kanssa vasta saunassa, jolloin altaassa kaikkien on helpompi keskittyä urheiluun. Asiakas voi ihmisenä olla ajattelevainen ja inhimillinen muille läsnäoleville ihmisille.

Vaikka asiakas saa baarissa tilata viininsä vaikka neljän sentin annoksissa, voi hän miettiä ystäviään ja tilata yllätykseksi kaikille yhteisen pullon, miettiä muita asiakkaita ja olla lähetättämättä kahdeksaa naista yksitellen tiskille tai miettiä itseään ja sitä ihanaa rauhaa, kun pöydän ympärillä ei kuhise, viiniä on jo valmiina seuraavaa lasia varten ja hänen itsensä ei tarvitse turhautua, kun hän jonottaa tiskille kolmatta kertaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/185 |
24.07.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="24.07.2014 klo 10:03"]

Huh, kun kalahti kalikka. Minusta ap:n avaus ja muutaman muun tarjoilijan kommentointi olivat ihan järkeviä huomioita ja vaikka kenekään ei tarvitse muuttaa käytäntöään viettäessään iltaa tyttöporukalla, niin ainahan voi ainakin miettiä, että pikkasen naurettavastihan siinä käyttäydytään, kun kuvitellaan, että pullon tilaaminen on liikaa. On oikeasti ihan järkevää joskus nähdä, miltä oma käytös näyttää toisten silmissä.

Minuun ei kalahtanut, kun olemme tyttöporukassa 18-vuotiaasta lähtien tehneet yhteistilauksia. Rahat on sumplittu pöydässä ennen tai jälkeen tilauksen, nykyään kun maksamme kortilla, niin vasta kotona tilisiirtoina. Nuorempana saimme sitten tarjoilijoilta toisenlaista huolta. Esim. minä ja kaverini kävimme tilaamassa koko porukalle tupla-annoksia, ja kun toisen kerran tulimme tilaamaan, niin tarjoilijat kieltäytyivät myymästä, kun luulivat, että me kaksi ne kaikki tuplat vedimme. Ei muuten naurattanut silloin nuorena mutta nyt tuntuu ihan suloiselta, että ne meitä muutaman vuoden vanhemmat pojat siellä tiskin takana olivat huolissaan.

Tilanteesta riippuen tilaamme laseja tai pulloja. Ihan aina kuitenkin teemme yhteistilauksen. Emme oikeastaan ajattele tarjoiijan säästämää aikaa vaan sitä, ettei meidän tarvitse olla pitkin iltaa asioimassa sen tarjoilijan kanssa aina yhden kerrallaan. Eihän siinä keskustelussa tulisi yhtään mitään.

Uskon kyllä, että meistäkin voi löytyä niitä huvittavia ja raivostuttavia puolia, ja siksi olikin virkistävää lukea tarjoilijan avautumisesta. Ainahan sitä voi yrittää ottaa opikseen.

Niin, ja kuulun tuohon raivostuttavaan ryhmään eli olen 40v.

[/quote]

Joku raja kuitenkin. Kyllä asiakkaan kuuluu toimia ravintolassa asiallisesti ja kohteliaasti, mutta ei asiakkaan päätehtävä ole miettiä, miten kuormittaa tarjoilijaa mahdollisimman vähän. Minulla raja menee siinä, että kyllä ostokset pitää saada hoidettua paikan päällä seuraavana päivänä on muutakin tekemistä kuin selvitellä tilisiirtoja.

Mielestäni tarjoilijan hyvään ammattitaitoon kuuluu saada asiakas tuntemaan itsensä tervetulleeksi. Ehkä olen käynyt vain paikoissa, joissa on ammattitaitoiset tarjoilijat, koska olen kokenut olleeni ihan tervetullut, vaikka olenkin hoitovapaalla ollessani pihistellyt ja ostanut juomia vain kulutuksen mukaan ja vain omani.

Kyllä, pidän suomalaisesta kulttuurista, jossa ravintolalaskuun voi itse vaikuttaa. Ymmärrän toisaalta, miksi ravintola-ala haluaa Suomeen Englannissa ja muualla suositun kulttuurin, jossa tarjotaan kierrokset ja jaetaan laskut. Se on hyvä keino kasvattaa myyntiä. Englannissa asuessani havaitsin, että tasajakolaskuissa kulutetaan enemmän. Ne, jotka juo enemmän ja kalliimpia juomia, käyttävät (ehkä osin tiedostamattaan) tätä hyväkseen, koska heidän osuus on pienempi, kun pöydässä on aina myös absolutisteja ja hanajuomien juojia. Toisaalta harmitti myös se yh työkaveri, joka joutui jättämään pikkujoulut väliin, koska hänellä olisi ollut varaa vain pääruokaan ja 3 juomaan, mutta hän tiesi, että olisi joutunut maksamaan muiden alkuruoat, jälkiruoat, aperatiivit, avecit yms.

Nykyinen ravintolakäytäntö Suomessa on asiakasta kohtaan reilu. Haluammeko todella pilata sen vain siksi, että tarjoilija ei ajattelisi meistä pahasta.

T:35-45 v nainen

Vierailija
144/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän loistavaa tekstiä. Osaako joku tarjoilija kirjoittaa näin sujuvasti?

Vierailija
145/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattasko sun harkita uranvaihtoa

Vierailija
146/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan on jo toivottavasti vaihtanut alaa. Aikaa on kulunut.

Vierailija
147/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas on aina oikeassa.

Myös juoppo ... juoppoasiakas Hikk

Vierailija
148/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaistun kyllä ap:n tekstiin siten, että minunkin mielestä nämä naisporukat on hankalimpia asiakkaita, ihan sama mitä tilaavat. 

T: Tarjoilijana 22 vuotta

Vierailija
149/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ravintola voi valita asiakkaansa.

Olen antanut ovelle ohjeen näistä pohjustaneista korkkariporukoista.

Vierailija
150/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asiakas on aina oikeassa.

Ei muuten lähellekään aina vit*u ole

Vierailija
151/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saako viinapullo tilata?

T. Nainen 34 v

Vierailija
152/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyyppari, ole hyvä ja tee työsi ja kanna sitä viiniä tyttöjen pöytään, äläkä valita.

Vierailija
153/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:18"]

En millään lailla koe olevani ketään parempi, tai liian hyvä palvelemaan. Minä itseasiassa pidin tarjoilemisesta todella paljon. Ja olin hyvä siinä. Veikkaan myös, ettei yksikään minua ärsyttänyt asiakas tiennyt ärsyttäneensä minua. Koska hoidin hommani ammattitaidolla.

se, että 35-45v naiset ovat pääosin ikäviä asiakkaita, ei poista ylläolevaan faktaa. Minulla on monta teoriaa siitä, mistä tämä johtuu. En kuitenkaan voi käsittää, että teidän mielestänne aspan pitäisi kuunnella vittuilua yhdeltä asiakasryhmältä päivittäin ja olla vain kiitollisia ja onnellisia siitä, että saavat heitä palvella. Keskimäärin kaikki muut asiakkaat ovat mukavia, eli miltei kaikki miehet ja alle 35v ja yli 45v naiset.

Olen myös ollut paikalla useamman kerran, kun ravintolan omistaja kehottaa tämän yhden naisryhmän edustajaa käyttäytymään tai poistumaan ravintolasta. Kaikki pomotkaan kun eivät halua, että heidän työntekijöitään koitetaan nöyryyttää. Se siis siitä teoriasta, että "kunpa omistaja tietäisi" tai "raha kävelee ulos ja omistajaa harmittaa". Hyvä työnantaja pitää huolta työntekijöistään.

Tämä on mielestäni psykologisesti mielenkiintoinen ajatusmalli. Ilmeisesti kirjoitaja on nainen ja hän niputtaa kaikki tietynikäiset naiset hirviöiksi. Jotenkin en jaksa uskoa, että nainen täyttäessään 35 v muuttuu hirviöksi ja täyttää 46 v on taas tervetullut ravintolaan. Varsinkin tuo, että lähes kaikki miehet ikään katsomatta on miellyttäviä särähtää jotenkin korvaan.

Hmm... varmasti sikailijoita on kaikissa ryhmissä ja korostan sitä, että sikailua tai kyykyttämistä en hyväksy miltään sukupuoli- tai ikäryhmältä. Mutta mistä moinen viha tietyn ikäryhmän naisia kohtaan ja nimenomaan naisten taholta? Monessa viestissä tässä ketjussa osataan hyvin värikkäillä tavalla pilkata tätä ryhmää.

Viittaako tämä siihen, että Suomessa on piilevänä asenne siitä, että naisten, joilla on pieniä lapsia, tulisi pysyä kotona hellan ääressä? Ovatko ne, jotka juurikin 35-45 vuotiaina itse olleet sidottuina kotiin kateellisia niille, jotka pääsevät välillä rentoutumaan?

Tulee myös vaikutelma jonkinlaisesta miesten palvomisesta parempina kansalaisina. Olisi mielenkiintoista tietää, onko esimerkissä mainittu pomo mies. Vaikuttaa joltain myöhäiseltä vinoutuneelta oidipaalifantasialta, että auktoriteettiasemassa oleva mies tulee ja pelastaa ilkeiltä naisilta. Jos asiakas oikeasti käyttäytyy loukkaavasti, ei kai siihen ulos heittämiseen mitään ravintolan omistajia tarvita? Kai jokaisella tarjoilijalla on oikeus heittää ulos esim. haistatteleva asiakas?

Ihmeellisiä palvomisjuttuja tässä kommentissa, en ota tuollaisiin edes kantaa. Mutta tosiasia on se, että miehet on helpompia asiakkaita ravintolassa. Esim. jos tulee pariskunta syömään, mies osaa aika nopeasti valita itselleen ruoan. Nainen haluaa miettimisaikaa ja miettimisajan jälkeen alkaa kysely jokaisesta annoksesta, vaikka kaikki allergeenit ja muut lukee siinä listassa. Tämä vertautuu tuohon, että tilataan vain 12cl viiniä, vaikka lopulta vedetään toista pulloa per nainen. Kuluu turhaa aikaa. Muut asiakkaat joutuu odottelemaan ja turhautuessaan hitaaseen palveluun jopa lähtevät pois. Tottakai tarjoilija haluaa palvella mahdollisimman monia asiakkaita illan aikana, siitä se raha ravintolalle tulee. 

Vierailija
154/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samaistun kyllä ap:n tekstiin siten, että minunkin mielestä nämä naisporukat on hankalimpia asiakkaita, ihan sama mitä tilaavat. 

T: Tarjoilijana 22 vuotta

Tiedostan tuon jo ihan itsekin, kun käydään vaikka naisvaltaisen työporukan kanssa pikkujouluissa. On niin h*lvetin vaikeaa ja monimutkaista kaikki. Vähätellään sitä omaa juomista ja "ihan pari lasia viiniä vain", mutta loppuviimein se kaikista hienohelmoin sievistelijä konttaa baarin lattialla sukkikset rikki :D

Vierailija
155/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Okei, me otetaan kaverin kanssa aina plo puoliksi kun se tulee paljon halvemmaksi. Samoin tekee muutkin, viini on ihan hemmetin kallista.

Vierailija
156/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, kiitos vinkistä!

Aionkin käyttää seuraavan kerran kun mennään isommalla porukalla johonkin.

Tsemppiä!

Vierailija
157/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää ongelma olis ratkaistu kädenkäänteessä, jos Suomessa olisi samanlainen tippisysteemi kuin USA:ssa: kun käyt hakemassa useamman lasin, maksat tipin jokaisesta lasista; jos ostat kerralla pullon, maksat sen tipin vain kerran. Näin tarjoilija saisi joko extraa vaivanpalkkana tai sitten helpomman duunin, asiakkaan valinnasta riippuen.

Eli on siinä ihan puolensakin siinä systeemissä, vaikka kovasti sitä joskus haukutaan.

Vierailija
158/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku on sit nostanu kuusi vuotta vanha ketjun, jossa joku työhönsä kyllästynyt tarjoilija kitisee joutavia? Ajankohtaisuudestakaan ei heru nyt pisteitä, koska korona.

Vierailija
159/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, en lähes koskaan juo ravintolassa viiniä koska se on niin älyttömän kallista. Istun mielummin kotona puutarhassa sen viinilasini ja koiran kanssa niin ei tarvi viihdyttää kireetä ja ylimielistä tarjoilijaa.

Vierailija
160/185 |
01.09.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

[quote author="Vierailija" time="23.07.2014 klo 12:18"]

En millään lailla koe olevani ketään parempi, tai liian hyvä palvelemaan. Minä itseasiassa pidin tarjoilemisesta todella paljon. Ja olin hyvä siinä. Veikkaan myös, ettei yksikään minua ärsyttänyt asiakas tiennyt ärsyttäneensä minua. Koska hoidin hommani ammattitaidolla.

se, että 35-45v naiset ovat pääosin ikäviä asiakkaita, ei poista ylläolevaan faktaa. Minulla on monta teoriaa siitä, mistä tämä johtuu. En kuitenkaan voi käsittää, että teidän mielestänne aspan pitäisi kuunnella vittuilua yhdeltä asiakasryhmältä päivittäin ja olla vain kiitollisia ja onnellisia siitä, että saavat heitä palvella. Keskimäärin kaikki muut asiakkaat ovat mukavia, eli miltei kaikki miehet ja alle 35v ja yli 45v naiset.

Olen myös ollut paikalla useamman kerran, kun ravintolan omistaja kehottaa tämän yhden naisryhmän edustajaa käyttäytymään tai poistumaan ravintolasta. Kaikki pomotkaan kun eivät halua, että heidän työntekijöitään koitetaan nöyryyttää. Se siis siitä teoriasta, että "kunpa omistaja tietäisi" tai "raha kävelee ulos ja omistajaa harmittaa". Hyvä työnantaja pitää huolta työntekijöistään.

Tämä on mielestäni psykologisesti mielenkiintoinen ajatusmalli. Ilmeisesti kirjoitaja on nainen ja hän niputtaa kaikki tietynikäiset naiset hirviöiksi. Jotenkin en jaksa uskoa, että nainen täyttäessään 35 v muuttuu hirviöksi ja täyttää 46 v on taas tervetullut ravintolaan. Varsinkin tuo, että lähes kaikki miehet ikään katsomatta on miellyttäviä särähtää jotenkin korvaan.

Hmm... varmasti sikailijoita on kaikissa ryhmissä ja korostan sitä, että sikailua tai kyykyttämistä en hyväksy miltään sukupuoli- tai ikäryhmältä. Mutta mistä moinen viha tietyn ikäryhmän naisia kohtaan ja nimenomaan naisten taholta? Monessa viestissä tässä ketjussa osataan hyvin värikkäillä tavalla pilkata tätä ryhmää.

Viittaako tämä siihen, että Suomessa on piilevänä asenne siitä, että naisten, joilla on pieniä lapsia, tulisi pysyä kotona hellan ääressä? Ovatko ne, jotka juurikin 35-45 vuotiaina itse olleet sidottuina kotiin kateellisia niille, jotka pääsevät välillä rentoutumaan?

Tulee myös vaikutelma jonkinlaisesta miesten palvomisesta parempina kansalaisina. Olisi mielenkiintoista tietää, onko esimerkissä mainittu pomo mies. Vaikuttaa joltain myöhäiseltä vinoutuneelta oidipaalifantasialta, että auktoriteettiasemassa oleva mies tulee ja pelastaa ilkeiltä naisilta. Jos asiakas oikeasti käyttäytyy loukkaavasti, ei kai siihen ulos heittämiseen mitään ravintolan omistajia tarvita? Kai jokaisella tarjoilijalla on oikeus heittää ulos esim. haistatteleva asiakas?

Ihmeellisiä palvomisjuttuja tässä kommentissa, en ota tuollaisiin edes kantaa. Mutta tosiasia on se, että miehet on helpompia asiakkaita ravintolassa. Esim. jos tulee pariskunta syömään, mies osaa aika nopeasti valita itselleen ruoan. Nainen haluaa miettimisaikaa ja miettimisajan jälkeen alkaa kysely jokaisesta annoksesta, vaikka kaikki allergeenit ja muut lukee siinä listassa. Tämä vertautuu tuohon, että tilataan vain 12cl viiniä, vaikka lopulta vedetään toista pulloa per nainen. Kuluu turhaa aikaa. Muut asiakkaat joutuu odottelemaan ja turhautuessaan hitaaseen palveluun jopa lähtevät pois. Tottakai tarjoilija haluaa palvella mahdollisimman monia asiakkaita illan aikana, siitä se raha ravintolalle tulee. 

Nälkäistä miestä sietämättömämpää asiakasta ei ole! Ei edes se itselleen jos jonkinlaista allergiaa, keliakiaa tai ärtyvän suolen oireyhtymää diagnosoinut nainen, joka noudattaa fodmap-ruokavaliota, koska joskus on vähän nipistänyt vatsaa ja fodmap on trendikästä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi yhdeksän