saitteko vanhempienne tallettamat lapsilisät itsellenne?
tai tiedättekö jonkun muun joka sai säästetyt lapsilisät omaan käyttöönsä? millaset summat?
Kommentit (103)
Enkä nuorena tiennyt miten muilla oli kun ei noista asioista silloin puhuttu. Ainakaan minun tuttujen kesken. Myöhemmin olen ymmärtänyt että lapsilisiä talletettiin silloinkin (20-40v sitten) melko yleisesti. Täältähän noita summiakin nyt sitten oli nähtävissä.
kuinka köyhä on ihminen, joka varastaa lapsensa kesätyörahat? Enää ei kai ole niin köyhiä ihmisiä, eihän?
Muistelin tässä taannoin lapseni koulukirjaa päällystäessä lapsuuttani. Moni 80-luvulla päällysti joka toisen kirjan kontaktimuovilla ja joka toisen sillä ruudullisella muovinpäällyspaperilla. Heillä on täytynyt olla todella köyhää kotona, jos ei pakolliseen koulun vaatimaan kirjamuoviin riittänyt rahaa. He olisivat varmaan voineet varastaa lapsensa joululahjarahat "vuokran maksuun".
ja minä en ole saanut kotoa lapsilisiä. Muuten olen saanut rahaa aina tarvittaessa. Valmennuskurssi ja autokoulu maksettiin myös.
mutta mieheni sai osan lapsilisistään opiskelemaan lähtiessään. Omille lapsillemme olemme pystyneet tallettamaan kaikki tähänastiset lapsilisät opiskelurahoiksi.
ihan siihen normaaliin elämiseen. Moni on kyllä saanut ne opiskelemaan lähtiessään.Itse otin opintolainaa ja tein viikonlopputöitä kun jotkut vietti rempseää opiskelijaelämää ja ryystivät kaljaa kotoa saamillaan rahoilla.
asuin sijaisperheessä (sukulaisen luona), minulla käytettiin kierrätettyjä vaatteita, koska rahaa ei ole... niillä kulukorvauksilla mitä minusta maksettiin osti huoltaja pianon. JOnka sitten toinen sukulainn vei itselleen kun ko huoltaja ei sitä enää voinut käyttää (iäkäs, asuu laitoksessa itse nyt).
En saanut viikko- tai kuukausirahaakaan. Meillä oli periaate, että rahaa saa aina pyytämällä. Ja sitä on meihin muksuihin syydetty surutta :D
pikkusiskon kanssa vähän vanhempana lapsilisää tilille. Siitä maksoimme puhelinlaskut ja vaatteet. Isä yrittiä näin opettaa rahankäyttöä. Tosin, opin järkevän rahankäytön vasta lapsien myötä...
Sai sitten lapsilisän loputtua mällätä rahojaan. Taisi ostaa huonekaluja kämppäänsä.
en saanut lapsilisiä tai siis niitä ei ollut talletettu vaan ihan elämiseen ja käyttöön meni MUTTA mun mielestä oli tosi fiksusti tehty kun täytin 15 niin äiti antoi aina lapsilisän mulle ns.kuukausirahana ja sillä oli sit pärjättävä ja ite piti puhelinlaskut ja muut mahdolliset siitä maksaa. Sen mukaan sitä piti siis teinin puhua ja viestitellä :)
Mä taas omille lapsilleni tallettelen silloin tällöin jos pystyy niitä rahoja. Toivon kuitenkin että omat lapset ymmärtäis rahan arvon ja sen että sen eteen täytyy tehdä töitäkin, samalla tavalla kuin itse olen aloittanut 13-vuotiaana kesätyöt.
Meitä on kolme sisarusta ja isä kuoli kun olimme todella pieniä.Eli saimme sitä lapsen eläkettä.Äiti laittoi jokaisen eläkkeen menemään lapsen omalle tilille+ myös lapsilisän.Saimme jokainen kun täytimme 15 tilin jonka saldo oli 30 000-35 000 mk..eli mitä se sot nykyään,noin 5000 €...
Ja meillä ne ei edes menneet elämiseen. Viinaan pistivät.Aika säälittäviä rääsyläisiä oltiin kyllä.
No meillä ei olla enää, mutta en silti omaa jälkikasvua lelli piloille.
varmaan loppuisi koko lisät jos ihmisillä ois varaa panna ne säästön.
Noin 30000=lapsilisät + lahjarahoja. Sisko sai jo ennemmin omansa.
mä sain lapsilisät omalle tilille, tosin muistan, että vanhemmat "lainasi" sieltä välillä jos tuli tarvetta, mutta maksoivat kuitenkin sitten takaisin. voi olla, että ihan ensimmäisten vuosien lapsilisiä en saanut (en tiedä). Ihan kiva summa se oli varsinkin siinä tilanteessa kun muutti pois kotoa (ennen sitä en oikeastaan omaa tiliäni käyttänyt muuhun kuin puhelinlaskun maksamiseen).
Itse toivoisin pystyväni tekemään saman omien lasten kohdalla.. nyt tosin esikoinen 3v ja toinen tulossa, mutta lapsilisät on tulleet mun tilille. Kun palaan työelämään niin tarkoitus olisi laittaa lasten tileille rahaa säännöllisesti.
Onhan ne lapsilisät tarkoitettu lapsen tarpeisiin jo ihan alussa (ja siis vanhempien käytettäväksi), mutta jos varaa on niin hyvähän sitä on juuri niistä sitten säästää lapselle pesämunaksi.
Itse saan todnäk stipendin, mutta säästämiseen ei vanhemmillani ole ollut mahdollisuutta. Muutenkin on jo ihan riittävän tiukkaa. Olen kai sitten sellainen turha persaukisten köyhien jälkeläinen joka olisi pitänyt vetää viemäriin. Tai käteen.
t. keskiarvo 9,4
Opinnot kustannettiin sillä rahalla. Esikoiseni maksoi vuokriansa lapsilisillään, tosin meillä lapset saavat kortit käyttöön aika nuorina ja saavat käyttää rahoja miten haluavat.
Eikä olla ees mitään ökyrikkaita, ihan tavallisia keskituloisia työssäkävijöitä vaan. N. 30 000e on summa heidän tullessa täysi-ikäisiksi. Toki sijoitukset voi tuottaa yllättäviäkin voittoja, mutta tuo summa on taattu.
Tiesittekö muuten ettei lapsilisästä voi kieltäytyä? Olisko teille helpotus, jos sanoisin, ettei meillä lapsille säästetä lapsilisää, vaan käytetään se elämiseen ja säästetään meidän palkasta?
Noin 30000=lapsilisät + lahjarahoja. Sisko sai jo ennemmin omansa.
Onko joillain oikeesti näin??? Ompa reilua...
8o-luvulla lapsilisät kuluivat osana niitä tavallisia kotitalouden menoja. Omalle lapselleni olen voinut ne osittain säästää.