saitteko vanhempienne tallettamat lapsilisät itsellenne?
tai tiedättekö jonkun muun joka sai säästetyt lapsilisät omaan käyttöönsä? millaset summat?
Kommentit (103)
Yhdelle ystävälle on säästetty ajokorttirahat noin. Mielestäni mukava juttu. Itse olen ajanut ajokortin opintolainalla. Vaikea siihen on itse nuorena saada rahat kasaan.
Miehen vanhemmat tallettivat lapsilisät ja antoivat pojalleen aikuisena. Mun vanhemmat käyttivät lapsilisät elämiseen, maksoivat esim. lainanlyhennyksiä ja ostivat ruokaa koko perheelle. Ajattelen että omalla tavallani se minäkin olin lapsuudenkotiani maksamassa vaikka narsistisen isäni mukaan vain HÄN on maksanut vain HÄNEN kotinsa.
Ne rahat menivät ihan perustarpeisiin.
Muutamalle serkuistani ainakin on talletettu kaikki lapsilisät myöhempää käyttöä varten, mutta summia en osaa sanoa.
kyllä ne elämiseen käytettiin. Ja niin käytän nyt itsekin omista lapsistani saamani.
Koska lapsi on ainakin tällä hetkellä ainoa eikä tämä kaada taloutta. Jos lapsia olisi vaikka kaksi enemmän, en usko että toimisi yhtä kitkattomasti.
Eli vaikka siihen ruokaan, vaatteisiin, vaippoihin. Tuskinpa sen jonkun narsisti-isä on korvamerkitysti juuri lapsilisillä asuntolainaa maksanut, kai oli muitakin tuloja? Ja jos maksoikin, niin pakkohan lapsiperheenkin on jossain asua.
Tietenkin niillä maksettiin myös isompia hankintoja (sekä minulle että koko perheelle), mutta osa oli aina säästössä ja sain ne käyttööni kun lähdin opiskelemaan. Lapsilisien, yo-lahjarahojen, kesätöiden, opintotuen, asumislisän ja sen tosiasian, että asuin solussa/kimppakämpässä viimeistä opiskeluvuotta lukuunottamatta koko ajan, selvisin opiskeluajasta ilman lainaa tai pakkoa käydä töissä lukuvuosien aikana. Matkustamaankin pääsin ja opiskelin vielä pitkään ja hartaasti :)
meni kaikki ihan perusjuttuihin. Eikä aina niihinkään niin häävisti riittänyt.Vanhemmat olivat nuoria köyhäkauloja ja maksoivat rakentamaansa taloa.Tiedossa on montakin, joille on kaikki lapsilisät laitettu sivuun, mutta tarkkoja lukemia en osaa sanoa minäkään. Itse olen perheetön, mutta jos lapsia olisi, niin varmaankin säästäisin heitä varten.Nyt teen talletuksia kummityttöni tilille.
tilille olin tallettanut joululahja- ja synttärirahat ja kahden kesän tienestit. Isä oli nostanut kaikki rahat ja jättänyt 10 markkaa "pesämunaksi",
Ja isäni oli raitis, kunnollinen, mukava mies, ei mikään juoppo. Hän vain katsoi, että rahat olivat hänen.
tilille olin tallettanut joululahja- ja synttärirahat ja kahden kesän tienestit. Isä oli nostanut kaikki rahat ja jättänyt 10 markkaa "pesämunaksi",
Ja isäni oli raitis, kunnollinen, mukava mies, ei mikään juoppo. Hän vain katsoi, että rahat olivat hänen.
Aika paha.Ei ihan tervettä minusta, anteeksi.Sama muilla sisaruksilla?Oliko teitä useampia?
sisaruksilleni meidän vanhemmat säästivät lapsilisät plus jotkut muut rahat. Olemme ne saaneet noin 18- vuotiaana. Itse maksoin niillä opintolainaa ja osa meni sitten elämiseen. Kaipa niitä rahoja vieläkin löytyy käyttötilin jämissä.
Omille (2) lapsille säästetään kanssa lapsilisät ja muut lahjat rahastotilille.
En ole saanut enkä saa mitään kummoisia perintöjä.
En ole myöskään säästänyt lapsilisiä omille lapsilleni, ihan on arkisiin menoihin käytetty.
tosin sain lapsilisät omaan käyttööön n. 14 vuotiaana, niillä ostin itse vaatteeni ja maksoin muut menoni. Vanhempani maksoivat kyllä opintojeni matkakustannukset sekä oppikirjat.
Omalle lapselle laitan sivuun lapsilisät, mutta niillä on tarkoitus ostaa lapselle "isompia" hankintoja. Ei ole aikomusta säästää pesämunaa tulevaa varten. Toki niillä voidaan rahoittaa opiskeluja ym., mutta en ole automaattisesti antamassa tilioikeutta monen vuoden säästöille, kun ikää tulee 18 :)
Olen vielä alaikäinen, rahat ovat omalla tililläni, mutta en pääse niihin vielä käsiksi. n. 20000 €
säästän lapselle rahaa lapsilisästä ja vammaistuesta 300e / kk
ajokorttiin, opiskeluun tai muuhun tärkeään..
äiti antoi kullekin sen viimeisen lapsilisäerän rahana käteen (markkamäärää en muista, 70-80-lukujen vaihdetta mentiin).Muistelisin näin toimitun monessa muussakin duunariperheessä. Muita rahoja ei jaeltu mutta olimmekin omatoimisesti niitä itse tienaamassa heti kun kynnelle kykenimme kesätöihin tms.
Mieheni kanssa olemme säästäneet ihan yleisesti, lapsille emme ole keränneet mitään erillisiä tilejä.
Omatoimisina ja itsenäisinä ovat pärjänneet hienosti, mutta tiukan paikan tullen olemme valmiita auttamaan.
Mutsi laittoi ne omalle säästötililleen, jolla osti sitten asunnon meidän lasten muutettua pois. Oli mulla joku säästötili johon sukulaiset talletti rahaa, mutta mutsi otti ne sieltä "vuokranmaksuun". Siis maksoi niillä mun osuuden vuokrasta. Sukulaiset osti mulle sitten vaatteet, kengät ja mitä nyt lapsi tarvitsi. Mutsilta ei herunut lapsilisistä tai elarista sellaisiin, meni kuulemma suoraan vuokraan :D Meidän vuokra oli vielä niin pieni, että hehheh.
Mutta olipahan mamilla kunnon pesämuna omaan elämään, kun pääsi meistä eroon :D
Äiti antoi pankkikirjan ja sen mukana 10 000mk kun pääsin opiskelemaan 23-vuotiaana.
Ei kyllä ollut lapsilisärahoja, vaan kuulemma isän maksamia elatusapurahoja. Sama se kai mitä rahoja se oli, ihan kiva kun ei tarvinnut nostaa lainaa elämiseen/syömiseen.
eli ei ollut porukoilla mahkuja säästellä. yhden sukulaistytön tiedän saaneen tililleen paitsi kaikki lapsilisät niin myös suvulta ynnä serkunkumminkaimoilta
saadut lahjat plus mummon perinnöt. taitavat olla sillä vieläkin tilillä poikimassa kun opinnotkin sille maksettiin erikseen.ja kuuluu muuten näihin
jotka suunapäänä ovat hätäilemässä että kyllä heillekkin lapsilisät kuuluu...
Ja näin tehdään myös meidän perheessä.
Mun mies sai lapsilisät, kun lähti opiskelemaan, n. 4000 mk. Se oli 70-luvulla aika paljon, mutta nopeasti mies sai ne menemään.