saitteko vanhempienne tallettamat lapsilisät itsellenne?
tai tiedättekö jonkun muun joka sai säästetyt lapsilisät omaan käyttöönsä? millaset summat?
Kommentit (103)
Minä ja mieheni saimme molemmat lapsilisämme täysi-ikäisiksi tultuamme. Näin toimimme myös omien lastamme kohdalla.
Sitten kun en enää asunut "kotona" , sain pankkikirjani elatusmaksuineen ja lapsilisineen omaan käyttööni. Eihän niillä mitään säästöjä ollut, kun kaikki meni elämiseen.
tilille olin tallettanut joululahja- ja synttärirahat ja kahden kesän tienestit. Isä oli nostanut kaikki rahat ja jättänyt 10 markkaa "pesämunaksi", Ja isäni oli raitis, kunnollinen, mukava mies, ei mikään juoppo. Hän vain katsoi, että rahat olivat hänen.
Todella härskiä. 'Hän vain katsoi, että rahat olivat hänen.' Katseli siis pankkikirjaasi ja ahneus iski. Toivottavasti jossain vaiheessa on tajunnut edes hiljaa mielessään hävetä.
Isästä se oli äidin palkka siitä että hoiti meitä kotona. Kiva sinällään, mutta itseä harmitti miten pihtaillen elettiin väärän kokoisissa kengissä tyttöinä poikasukulaisten vanhoissa vaatteissa. Samalla äiti säästi kaiken itselleen ja sitten aikuisiällämme on käytännössä hiljalleen antanut rahat yhdelle lapsista puolesta maksettujen laskujen ja lomamatkojen sekä sellaisten lainojen muodossa joita ei ole kuvitelmaakaan maksaa takaisin. Omia rahojaan ovat, mutta tekevät välillä hyvin vaikeaksi iloita veljen uudesta autosta...
Eikä kaveripiirissä ole ketään jolle olisi niitä säästetty.
joskus olen kyllä pohtinut, että jos oisin saanu lapsilisät + sairaan lapsen hoitotuen (keliakian takia maksetun) itelleni niin... :D
mutta toisaalta tiedän että perheessäni ei ole koskaan ollu rahasta tiukkaa. vaikka en saanu rahoja, oon silti saanu omilleni muutettua parin vuoden aikana tota vastaavan summan tukea ku vanhemmat on mm. maksaneet ja maksavat opiskeluajan vuokrani yms muutenkin avustavat tiukan paikan tullen. Ja mä haluisin kylolä ite maksaa vukrani mutteivät suostu, kun sit pihistelisin ruuasta ja eläisin tositosi tiukilla... parempi näin :)
Ei ole meidän porukat säästäneet mulle lapsilisiä eikä muutenkaan. Käytännössä olisivat kyllä voineet kun molemmat tienaa ihan kohtuullisesti mutta tupakka ja viikonloppuisin viina tuntuu olevan tärkeämpää. Olin ajatellut ajaa kortin kesäansioilla, mutta taidan säästää ne rahat tuonnemmaksi jos nyt sitten jaksan täällä rähinässä käydä lukiotakaan loppuun.Tosi kiva lukea täältä että joku saa noin vaan jonku 20000 ekee (+mitälie muuta päälle)kun ite alottelee käytännössä nollilta.
mutta itseäni huomattavasti nuorempi veljeni kyllä.
Tässä välissä yli 20 vuotta, muutokset vanhempiemme elämäntilanteessa, tuloissa ja lapsilisien määrässä.
Ajat muuttuvat.
No sitä varten, että lapsesta tulee perheelle kuluja. Niitä kattamaan se on tarkoitettu. Ei ole vanhemman velvollisuus niitä mihinkään säästellä vaan käyttää perheen elämiseen. Jos on tiukkaa, kuten meillä kahdella alipalkatulla akateemisella, kaikki kolmen lapsen lisät on tiukasti budjetoitu. Jos on löysää, voi käyttää sen sitten johonkin perheen hurvitteluun. Eihän se kivalta tunnu, kun pojat joutuvat itse tulevaisuudessa kustantamaan autokoulunsa ja aloittamaan kaiken nollasta, mutta näin se vain on. Ehkä arvostavat sitten saavuttamaansa enemmän.
Mun vanhemmat käyttivät lapsilisät elämiseen, maksoivat esim. lainanlyhennyksiä ja ostivat ruokaa koko perheelle. Ajattelen että omalla tavallani se minäkin olin lapsuudenkotiani maksamassa vaikka narsistisen isäni mukaan vain HÄN on maksanut vain HÄNEN kotinsa.
Varmasti näin, mutta toisaalta, vanhempiesi piti ostaa suurempi koti siksi että sinäkin synnyit ja asuit siellä. Ilman sinua yksi huone vähemmin/pienempi huone olisi ollut riittävä, eli asunto edullisempi. Samoin mm. kulut vedestä nousevat / asukas ruokakuluista puhumattakaan. Siihen ne lapsilisät on alunperin tarkoitettu, muunmuassa.
Kyllä lapsilisät kuluivat ihan niihin päivittäisiin asioihin. Me kaikki sisarukset olemme itse junailleet omat opiskelumme sitten kuka opintolainan turvin ja kuka opiskelun ohessa töitä tehden. Tai molempia. Ihan kumma ajatus koko lapsilisien säästely.Jos siihen on varaa niin mitä semmosille sitten sitä annetaan. Onko ne jotenkin avuttomampia kuin muut?
Samoin äiti "varasti" mummon antaman kymppitonnit (markkoja, mutta 80-luvulla). No, hän sijoitti niitä ja ovat nyt tosi varakkaita. Olen varmaan saanut 100 000 Euroa jo ennakkoperintöjä, asua heidän asunnossaan opiskeluaikana jne.
mutta tiedän monia joilla näin on ollut.
äitini hurvitteli kaikki lapsilisäni :( Sinne menivät kaikki tuhannet ja taas tuhannet markat ruokaan ja sähkön makseluun :(((
Turha kai lisätäkään, ettemme ole äitini kanssa nykyään väleissä.
Empä tienny näistä asioista. kysympä huomenna porukoilta ja koulussa kans muilta
Kyllä lapsilisät kuluivat ihan niihin päivittäisiin asioihin. Me kaikki sisarukset olemme itse junailleet omat opiskelumme sitten kuka opintolainan turvin ja kuka opiskelun ohessa töitä tehden. Tai molempia. Ihan kumma ajatus koko lapsilisien säästely.Jos siihen on varaa niin mitä semmosille sitten sitä annetaan. Onko ne jotenkin avuttomampia kuin muut?
on ne
Sain lapsilisät itselleni, kun olin täysi-ikäinen ja lähdin opiskelemaan. Tarkkoja summia en tiedä, koska samassa tulivat lapsilisien lisäksi myös muut säästöt, mitä mulle oli lapsuusvuosien aikana kerätty. Sitä ennen noista rahoista oli myös joskus maksettu mulle jotain kalliimpia harrastusvälineitä, kielikursseja ja niin edelleen.
mutta jos piti ostaa vaikka jotain kenkiä tai vaatteita, rahat otettiin tililtäni. Muistan, kun yläasteella sain jo ostaa itse vaatteeni. Katsoin kaupasta, mitä tarvitsen, kävin pankin kassalla nostamassa rahat, ja menin takaisin kauppaan maksamaan tuotteen. Ei ollut vielä pankkikortteja. Ihan elämiseen siis meni ne lapsilisät. Mulle alettiin laittaa lapsilisä omalle tilille juuri yläasteikäisenä. Sitä nuorempana rahat meni vanhempien tilille ja elämiseen.
laittoi aina lapsilisät lapsien tileille, vaikka tiedän heillä olleen todella tiukkaa. Kun sitten täytin 18, oli tililläni vähän päälle 10 000 markkaa. Tarpeeseen tulivat.
Tosin vain minulla oli tilillä huomattavasti rahaa, kiitos anteliaiden kummitätien ja ahkeran kesätyönteon.