Ainostaan rikkaiden ahneus estää lapsilisien tarveharkinnaisuuden!
Miten ökyt oikeasti haluaa vaan lisää rahavirtoja täysin piittaamatta esim. vanhainkotien vanhusten tilanteesta?
Itse olen köyhä yh, jonka lapsilisä ei edes riitä siihen että pystyisi lapselle mitään antamaan verrattuna ökyperheisiin, mutta täytyy sanoa, että on se vaan niin väärin, että ökyperheiden lasten tileillä on kuulemma tuhansia euroja ihan vaan lapsilisistä, kun muutamalla lapseni kaverilla on korkeintaan muutama satanen säästössä, koska lapsilisistä on jouduttu ostamaan kaikki, mitä lapsi tarvitsee.
Nyt oikeasti siellä eduskunnassa herätkää!!!!
Kommentit (32)
sanoi että ökyt ei välitä vanhainkotien tilanteesta? Sillä perusteella että eivät halua että lapsilisä lopetetaan heidän osaltaan?
Tarveharkinnassa on se ongelma, että yleensä raja vedetään jo keskituloisiin (vrt. esim. päivähoitomaksut).
Keskituloisilla lapsiperheillä on jo nyt monesti melko tiukkaa asumiskulujen ja päivähoitomaksujen jälkeen. Jos me menettäisimme lapsilisän 366€ niin se tuntuisi taloudessamme todella rankasti.
Oikeita ökyjä sen sijaan on niin vähän että suurta säästöä ei lapsilisien poistolla saataisi.
Mikä kumma siinä on, että lapsiperheet ovat aina toistensa kurkussa? Onko se joku keino purkaa omaa katkeruutta?
Mitä jos vedettäisiin samaa köyttä ja ajettaisiin kaikkien lasten etua?
taas oikein järjen jättiläisen tekemä aloitus....
Jos lapsilisä perustuisi tuloihin, menisi saavutettu säästö ja vähän vielä niiltä vanhainkodinasukeiltakin siihen, että katettaisiin sen maksamisesta aiheutuva byrokratia. Nyt maksaminen on helppoa ja näin saavutetaan haluttu tylonsiirto lapsettomilta lapsiperheille.
moninkertaisesti sinuun nähden. Tasan ei käy...
Samaa mieltä.
t.itse pienituloinen, mutta kiitollinen niille jotka maksavat suuren lohkon.
En kehtaisi valittaa ihmiselle, joka maksaa jopa 50% veroa!
KEskituloisista puhumattakaan, joitla suheessa kaikista eniten viedään käsistä.
Lapsilisä on lisä. Tiesittekö mikä sen perimmäinen tarkoitus on? Tasata lapsettoman ja lapsellisen tuloja puhuttiin sitten kahdesta lääkäristä tai kahdesta laitoshuoltajasta. LISÄ ei sossutuki, urpot. :D
Ei todellakaan mitään ökyjä siis, ja maksetaan kalleinta päivähoitomaksuluokkaa. Samalla lailla siinä kuitenkin kävisi lapsilisien kanssa - en todellakaan kannata niiden poistamista ilman että kyseessä on TODELLA isot tulot.
toinen pointti: jos oikeus lapsilisään asetettaisiin tietyn tulotason alittaville, vaikka alle 50 000e/vuodessa tienaaville tai alle 100 000/e tienaaville niin lieveilmiönä olisi järjetön kikkailu jolla mahdollisimman moni tuon tulotason piirissä oleva pyrkisi alittamaan vuositienestinsä vain saadakseen tuet. Melkoista miinusta sekin kansantaloudelle aiheuttaisi.
ne "ökyt" ovat muuten usein elämänsä työlle ja uralleen omistaneita ihmisiä joiden 10 000 euron kuukausipalkasta menee veroa parhaimmillaan 6000e jotta sinun lapsesi saisi hyvää hoitoa sairastuessaan, ilmaisen koulutuksen ja esim. opintotuen. Oksettaa tuollainen sokea kiittämättömyys.
toinen pointti: jos oikeus lapsilisään asetettaisiin tietyn tulotason alittaville, vaikka alle 50 000e/vuodessa tienaaville tai alle 100 000/e tienaaville niin lieveilmiönä olisi järjetön kikkailu jolla mahdollisimman moni tuon tulotason piirissä oleva pyrkisi alittamaan vuositienestinsä vain saadakseen tuet. Melkoista miinusta sekin kansantaloudelle aiheuttaisi.
Ja kuten edellä jo mainittiin, voitaisiin perustaa virkoja sen kyttäämiseen, kenelle ne lapsilisät kuuluu ja kuka käyttää väärin. Joten niillä säästöillä tarjottaisiin sitten pari virkaa jollekin ihmiselle, mutta ne "säästöt" mitä siitä saataisiin olisi pienet, menisivät vain tuohon byrokratiaan.
ne "ökyt" ovat muuten usein elämänsä työlle ja uralleen omistaneita ihmisiä joiden 10 000 euron kuukausipalkasta menee veroa parhaimmillaan 6000e jotta sinun lapsesi saisi hyvää hoitoa sairastuessaan, ilmaisen koulutuksen ja esim. opintotuen. Oksettaa tuollainen sokea kiittämättömyys.
Olisi kiva nahda miten naiden valittajien naamat venahtaisi, jos kaikesta talla hetkella "ilmaisesta" kuten koulunkaynti 9 vuoden ajan, maksettaisiin se todellinen hinta. Eli veroprosentit hyvin alas, mutta aletaan maksaa kaikesta ja yritetaan saada vakuutuksia sairaustapausten varalle.
Mieti sita? Ja tule sen jalkeen laukomaan tanne naita fiksuja kommentteja.
Yleensä jos suomessa tehdään jotain rajauksia siitä kuka on hyvin toimeentuleva ja kuka ei, kaikki joilla on edes jonkunlainen osa-aikatyö lasketaan niihin hyvin toimeentuleviin. Esim. Päivähoitomaksuissa ylimpään maksuluokkaan pääsee ihan tavallisilla tuloilla. En kannata lapsilisien tarveharkintaa, koska silloin ne poistetaan aivan varmasti myös tavallisilta lapsiperheiltä joissa edes jompi kumpi käy töissä, siis niiltä jotka nytkin maksavat korkeita veroja ja maksuja, mutta eivät saa mitään tukia mistään. Kukaan ei vaivaudu mulkkaamaan lapsilisäjärjestelmää niiden muutamien oikeiden ökyjen vuoksi, vaan silloin isketään enemmistöön.
voi olla myös sitä, että haluaa kaiken, mitä muillakin on vaikka ei ole valmis itse tekemään mitään sen eteen.
esim 9-vuotiaalla on omaisuutta jo lapsilisistä ja muista rahalahjoituksista sukulaisilta ja meiltä yli 20 000. Ei olla mitään ökyjä. Mies tienaa 5500, minä 4000 kuussa, siis ennen veroja. Toimeen tultais hyvin ilmankin lisiä.
Ja se että lapsilisästä tulisi tarveharkintainen ohjaisi ne rahavirrat vain turhien sosiaalitanttojen taskuihin, koska tarveharkinta vaatisi kokonaan uuden virkamieskoneiston.
ymmärtää ap:n kantaa.
Itse tulen hyvin köyhästä perheestä.
Meillä syötiin huonosti, ostettiin halvinta ja sitä mihin on vara. Suurimmaksi osaksi ruokavalio koostui itse kasvatetuista perunoista, joita tarjottiin runsaasti jokaisella aterialla.
Vaatteet ja urheiluvälineet ostettiin kirpputoreilta.
Siitä huolimata äitini säästi kaikki lapsilisät lapsilleen pesämunaksi. Siitä olen kiitollinen, vaikka lapsena ja teininä kärsinkin kovasti perheeni köyhyydestä.
Valintoja voi varmasti tehdä tänäkin päivänä. Eihän se kivaa ole, mutta kuka väittää että kaikki elämässä olisi kivaa ja helppoa.
Suomessa tasataan verotuksella ja tuilla perheiden tuloja niin tehokkaasti, että lapsilisien tarveharkintaisuudesta puhuminen kuulostaa ilkeältä.
mutta mun tuurillani olisin varmasti jäänyt ilman lapsilisää kuitenkin. Olenhan jäänyt koko ajan ilman kaikkea tukea muutenkin.
Joten mun kannatustani tuollainen ehdotus ei tule saamaan.
esim 9-vuotiaalla on omaisuutta jo lapsilisistä ja muista rahalahjoituksista sukulaisilta ja meiltä yli 20 000. Ei olla mitään ökyjä. Mies tienaa 5500, minä 4000 kuussa, siis ennen veroja. Toimeen tultais hyvin ilmankin lisiä.
No olettehan te keskivertoa huomattavasti paremmin tienaavia.
lapsilisät pitäisi maksaa sossusta saman logiikan mukaan kuin toimeentulotuet ja kohdentaa ne ainoastaan kokonaan varattomille, koska kuitenkin lapsilisien tarkoitus on turvata lapsien toimeentulo ja hankinnat lapsilisät ovat merkittävä ja tärkeä toimeentulon osa jo keskituloisille etenkin kun toinen vanhemmista on kotona. TS. jos lapsilisät otettaisiin pois vain rikkailta (2% väestöstä) sillä ei olisi mitään merkitystä, köyhille lapsilisät otetaan huomioon muissa tuissa ja näillä turvataan tietysti se minimi toimeentulo ja maksumieheksi siis tässäkin ehdotuksessa jäisivät tavalliset keskituloiset työntekijät joilta tehtäisiin suora tulonsiirto köyhille ja vähennettäisiin taas työnteon kannattavuutta.
Tiedän muuten köyhiä perheitä joissa lapsilisät ovat tilillä koskemattomina, koska ovat lasten rahoja ja sitten valitetaan että rahaa ei ole. Meillä taas ovat menneet kyllä ihan lasten hankintoihin kaikki lapsilisät aina vaikka emme köyhiä olekaan.