Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoitetaanko teidän mielestänne termillä "keski-ikäinen" n. nelikymppistä vai n. viisikymppistä?

Vierailija
21.05.2012 |

Itse olen aina ajatellut, että n. viisikymppistä, mutta olen kuullut asiasta eriäviä mielipiteitä. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (77)

Vierailija
61/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ennemmin nelikymppinen on keski-ikäinen kuin viisikymppinen. Ihmisillä on kumma tarve olla aina vaan nuoria eikä haluta kasvaa aikuiseksi. Muistan aina kuinka 35-vuotias kaverini ei mielestään vielä ollut aikuinen. Oli silloin vielä lapseton.

Vierailija
62/77 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukaan 35-vuotiaana.

Missä iässä se sitten päättyy? Onko muka 50-vuotias jo vanhus?!

keski-ikä on varsin laajalle ulottuva käsite. Jostain muistaisin lukeneeni, että se jakautuu kolmeen osaan; 35-45-vuotiaat ovat varhaiskeski-ikäisiä, 45-55-vuotiaat keskikeski-ikäisiä ja 55-65-vuotiaat myöhäiskeski-ikäisiä. Aika loogiselta tuntuisi minusta, ja jotakuinkin samasuuntaisesti ajattelen itsekin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/77 |
22.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahansa, se nyt vaan on biologinen fakta. Eikä siinä keski-iässä ole mitään pelättavää, tasainen ja pisin elämänvaihe ihmisen elämässä ennen vanhuutta. Nuoruus kestää sinne 25-30 vuoden tienoille, sitten alkaa keski-ikäistyminen. Mitä siitä? Minusta pelottavia ihmisiä ovat ne, jotka kynsin hampain esittävät teinejä selkeästi keski-ikäisinä eivätkä ymmärrä että ne vuodet jäivät jo taakse:)

Eikä keski-ikä tarkoita vanhaa, vaan ikäkautta ennen vanhuutta. Sehän on ihan mukavan kuuloista:)

Vierailija
64/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei keski-ikä ala millään logiikalla 50- tai edes 45-vuotiaana, aika harva kuitenkaan ihan satavuotiaaksi elää. Kyllä se siinä neljänkympin molemmin puolin pyörii. Jostain kumman syystä lehtien artikkeleissa keski-ikäisellä tarkoitetaan yleensä 50-60-vuotiasta.

Vierailija
65/77 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kolmekymppiset ovat mielestäni jo toinen jalka haudassa...

Vierailija
66/77 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nyt 64 ja olen ylemmässä keski-iässä omasta mielestäni, en vanhus missään tapauksessa.

Ystäväpiirissä oli tapana, kun joki täytti 60, niin lähetettiin heti tekstiviesti: Miltäs tuntuu olla seitsemänsillä kymmenillä? ja onnittelut päälle, tietenkin.

Vierailija
67/77 |
29.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

1-29 Nuori

30-50 keski-ikäinen

51-80 vanha

+80 muinainen

Vierailija
68/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin asenne, luonne ja ulkonäkö vaikuttavat siihen, ketä pidän enemmän tai vähemmän keski-ikäisenä. Keski-ikäisyys on siis mun mielestä enemmän korvien välissä :D Kolmekymppisethän ovat vielä ihan pentuja!

Ja olen itse alle 30.

Vierailija
69/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä vielä nelikymppistä keski-ikäiseksi miellä. Nelivitonen ehkä alkaa olla, ja kuusikymppinen on jo keski-iän ylittänyt.

Vierailija
70/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vähän asiayhteydestä, siis tarkoitetaanko sillä keskimääräisen eliniän puoliväliä vaiko vain elämänvaihetta tai psykologista vaihetta.

Vierailija
71/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

harvapa elää 100-vuotiaaksi.

Vierailija
72/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keski-ikä tarkoitakaan keskimääräisen eliniän puoliväliä, vaan elämänvaihetta, jolloin lapset ovat jo aikuisia tai lähes aikuisia.

Ja ei kai keski-ikä heti nuoren aikuisuuden jälkeen ala, kai siinä jokin välivaihekin täytyy olla?

nimittäin kun on esim. tällaisia kun minä, jotka on hankkineet ekan lapsen yli nelikymppisenä, niin minullako sitten keski-ikä alkaa vasta tuossa kuudenkympin korvilla koska silloin vasta alkaa lapset olla aikuisia tai lähes aikuisia?

Vierailija
73/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmevitonenkin on jo "varhaiskeski-ikäinen" se on puolet seitsemästä kympistä. Sataa vuotta elää hyvin harva.

Vierailija
74/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

psykologien ym. tutkijoiden mukaan keski-ikäinen on 45-60-vuotias.

Vierailija
75/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin että nelikymppistä. Alle 40-vuotiaan nimittäminen keski-ikäiseksi voi olla hieman tökeröä ja ei kyllä moni 40-vuotiaskaan varsinaisesti olemuksellaan herätä mielikuvaa keski-ikäisyydestä, vaan se on enemmänkin sellainen vaihe johon ollaan astumassa hiljalleen.

Vaikka naiset elävät pitempään niin mielestäni naisella se funktionaalinen keski-ikä tulee ainakin pari vuotta aikaisemmin eli 38v nainen vastaa 40-vuotiasta miestä.

Tämän perustan siihen että naisilla myös murrosikä eli biologinen aikuisuus alkaa aikaisemmin ja naisurheilijat saavuttavat huippunsa ja eläköityvät selvästi aikaisemmin kuin miehet.

Sen lisäksi naisten iho vanhenee nopeammin kuin miesten kun taas mies vanhenee nopeammin sisältä.

Täpärästi nelikymppinen mies voi olla vielä naamaltaan erittäin raikkaan näköinen ja kilpailla monissa arvostetuissa lajeissa kansainvälisellä tasolla.

Viisikymppisyydessä ei taas enää varsinaista etua ole vaan silloin ollaan jo melko puhtaasti alamäessä jos ajatellaan ihmistä psykofyysisenä kokonaisuutena.

Ajattelisin siis että nainen on parhaillaan vähän alle 30-vuotiaana (ilman lapsia) ja mies n.35-vuotiaana. Tuossa iässä mies saavuttaa sellaisen "sweet spotin" jossa älylliset ja fyysiset ominaisuudet ovat suotuisassa tasapainossa. On sopivasti statusta ja viisautta ja kroppa selvästi vankempi kuin parikymppisellä muttei vielä merkittävästi hidastunut.

Kun ajattelen omia lapsuuden suosikkielokuviani tai tv-sarjoja niin sattumoisin niissä sankarimiehet monesti olivat n.35-vuotiaita.

Vierailija
76/77 |
22.10.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

keski-ikä alkoi jo 35-vuotiaana, mutta nykyään kun ihmisten elinikä on pidentynyt ja säilytään pitempään hyväkuntoisena, niin alku on siirtynyt pitkälti neljänkympin puolelle, jopa 50-vuotiaaksi ja loppu 60-65-vuotiaaksi.

Vierailija
77/77 |
19.10.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen on 45-60-vuotias.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kahdeksan