Tarkoitetaanko teidän mielestänne termillä "keski-ikäinen" n. nelikymppistä vai n. viisikymppistä?
Itse olen aina ajatellut, että n. viisikymppistä, mutta olen kuullut asiasta eriäviä mielipiteitä. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (77)
sanon että tietty noin viisikymppistä! :)
35-vuotias keski-ikäinenkö?! Siis camoon, suurimmalla osalla on siinä iässä ihan pieniä lapsia ja osa vasta suunnittelee perheenlisäystä. Kyllä se keski-ikä alkaa vasta lähempänä viittäkymppiä, sanokaa minun sanoneeni.
40 on jotenkin vielä liian nuori. 60 taas mielestäni liian aikainen loppumisikä.
sanon että tietty noin viisikymppistä! :)
Bussissa kerran kuulin lukiolaistyttöjen puhuvan jostain "se oli ihan keski-ikäinen, eli siis semmonen kolmekymppinen!".
"Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.
Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."
35-vuotias keski-ikäinenkö?! Siis camoon, suurimmalla osalla on siinä iässä ihan pieniä lapsia ja osa vasta suunnittelee perheenlisäystä. Kyllä se keski-ikä alkaa vasta lähempänä viittäkymppiä, sanokaa minun sanoneeni.
nimeomaan. keski-ikäisillähän niitä lapsia onkin. Ei niitä tarvii lapsena tehdä, vaan aikuisena. Keski-ikä: ihminen ei ole enää nuori eikä nuori aikuinen, vaan aikuinen. Eli yli 33.
sillä se tarkoitta puolessa välissä elinikää. Jos esim. mies kuolee (ennustettavasti) 74-vuotiaana, niin 37 on keski-ikäinen. Ja siis kyse on ennustettavasta eliniästä. 20-vuotiaana mopo-onnettomuudessa kuollut on marginaalitapaus.
kyllä se mun mielestä viimeistään 40v. alkaa. joillakin jo paljon aiemmin, kun ovat sekä mieleltään että ulkoiselta olemukselta niin vanhentuneita.. vaikka eihän keski-ikä tietenkään tarkoita mitään rupsahtamista sinänsä.. ikä se vain on.
Mieleen on jäänyt lehtijuttu aikoinaan, jossa mainittiin "50-vuotias vanhus". Nyt olen täyttänyt sen 50 eikä olo tunnu yhtään vanhalta :DD
että on olemukseltaan vanhentunut. Vaan ihminen ei ole enää nuori eikä vielä vanha. Ei 35-vuotiaat enää mitään nuorisoa ole. Ja vanhuus alkaa ehkä jotain 65-v?
vaan AIKUISIÄN puoliväliä. Eli kyllä se siinä viidenkympin molemmin puolin pyörii.
Itse olen aina ajatellut, että n. viisikymppistä, mutta olen kuullut asiasta eriäviä mielipiteitä. Mitä mieltä te olette?
Keski-iän määrittely ei ole yksinkertainen asia, mutta minun mielestäni Suomessa ja muissa vastaavissa maissa keski-ikä alkaa 35-40-vuotiaana ja päättyy 60-65-vuotiaana.
Nuoruuden ja keski-iän välissä on melko epämääräinen nuorten aikuisten kausi. Minun mielestäni nuoruus on sitä aikaa, kun ihmiset etsivät itseään eli opiskelevat, harjoittelevat parisuhteita ja muutenkin opettelevat elämistä. Kun elämä alkaa vakiintua, nuorista tulee nuoria aikuisia, jotka vähän kerrassaan saavat opintonsa päätökseen, löytävät vakituisemman työpaikan ja kenties perustavat perheen.
Keski-ikään siirrytään siinä vaiheessa, kun lapset alkavat käydä koulua ja elämä muutenkin vakiintunut. Keski-iässä ei silti tarvitse olla tylsä, sillä vakiintuminen ei tarkoita paikalleen jämähtämistä tai puuduttavaa rutiinia.
Keski-ikä päättyy vähän kerrassaan siinä vaiheessa, kun työuran loppu häämöttää ja omat lapset alkavat vakiintua. Ennen vanhuutta on vielä epämääräinen nimeämätön vaihe ennen vanhuutta. Vanhuuteen siirrytään viimeistään, kun terveys alkaa osoittaa merkkejä hiipumisesta.
En oikein tiedä, miksi keski-ikä tuntuu olevan niin monille kauhistus. Se on kuitenkin luonnollinen osa elämää. Kenties syynä on se, että keski-ikä on monille ensimmäinen muistutus kuolevaisuudesta. On tietysti ikävä ajatella, että noin puolet elämästä on mennyt keski-iässä, mutta se on fakta, jolle ei mitään mahda, joten siihen on paras sopeutua.
tähän vaikuta aika paljon se, minkä ikäisenä on saanut lapsia. Jos 35-vuotiaana on teini-ikäisiä lapsia, tuntee melko todennäköisesti itsensä enemmän keski-ikäiseksi kuin jos lapset ovat alle kouluikäisiä.
Ehkä 60-vuotiaaksikin, kun nykyään ei voi heitä kutsua eläkeläisiksikään. :)
Nuorempana ajattelin keski-iän olevan 50-vuotiaana, kun se on puolet sadasta, siitä tavoitellusta iästä. :)
Itse on siis 4 vuotta nuorempi. En tiedä mitä mieltä olis nyt, kun täytän kohta 33 v. Itse en miellä olevani keski-ikäinen vaan aikuinen. Teinien mielestä olen vanhus. Mun mielestä keski-ikäinen on n. 50-vuotias. Tottakai jonku 20-vuotiaan mielestä 35-vuotias on lähes ikäloppu...
18-30-vuotias on nuori aikuinen, 30-45-vuotias ihan vain aikuinen, 45-65-vuotias keski-ikäinen ja yli 65-vuotias seniori.
18-30-vuotias on nuori aikuinen, 30-45-vuotias ihan vain aikuinen, 45-65-vuotias keski-ikäinen ja yli 65-vuotias seniori.
Olen siis samaa mieltä tämän kanssa. Vanhus on vasta yli 80-vuotias, sitä ennen on ikääntynyt.
ja 50-60 on jotain myöhäiskeski-ikää mielestäni, kun eivät oikein vielä vanhojakaan ole.