Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tarkoitetaanko teidän mielestänne termillä "keski-ikäinen" n. nelikymppistä vai n. viisikymppistä?

Vierailija
21.05.2012 |

Itse olen aina ajatellut, että n. viisikymppistä, mutta olen kuullut asiasta eriäviä mielipiteitä. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (77)

Vierailija
21/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

+35 alkaa keski-ikä, joka sitten jatkuu tuonne liki viiteenkymppiin.

ja 50-60 on jotain myöhäiskeski-ikää mielestäni, kun eivät oikein vielä vanhojakaan ole.

Vierailija
22/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon että tietty noin viisikymppistä! :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotias keski-ikäinenkö?! Siis camoon, suurimmalla osalla on siinä iässä ihan pieniä lapsia ja osa vasta suunnittelee perheenlisäystä. Kyllä se keski-ikä alkaa vasta lähempänä viittäkymppiä, sanokaa minun sanoneeni.

Vierailija
24/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki ei vain myönnä sitä :)

Vierailija
25/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

40 on jotenkin vielä liian nuori. 60 taas mielestäni liian aikainen loppumisikä.

Vierailija
26/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sanon että tietty noin viisikymppistä! :)

Bussissa kerran kuulin lukiolaistyttöjen puhuvan jostain "se oli ihan keski-ikäinen, eli siis semmonen kolmekymppinen!".

Vierailija
27/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Keski-ikä on määrittelemätöntä aikaa elämässä, jolloin ihminen ei ole nuori eikä vanha.

Ajanjaksoa on yritetty määrittää useiden yritysten kautta, ja monet näistä päätyvät ihmisen keskimääräisen eliniän kolmanteen neljännekseen. Collins Dictionaryn mukaan keski-ikä ajoittuu suurin piirtein elinvuosille 36–59. Oxford English Dictionary antaa samankaltaisen määritelmän, mutta vuosille 45–60. Erik H. Erikson taas ajoittaa iän elinvuosille 40–65."

Vierailija
28/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

35-vuotias keski-ikäinenkö?! Siis camoon, suurimmalla osalla on siinä iässä ihan pieniä lapsia ja osa vasta suunnittelee perheenlisäystä. Kyllä se keski-ikä alkaa vasta lähempänä viittäkymppiä, sanokaa minun sanoneeni.

nimeomaan. keski-ikäisillähän niitä lapsia onkin. Ei niitä tarvii lapsena tehdä, vaan aikuisena. Keski-ikä: ihminen ei ole enää nuori eikä nuori aikuinen, vaan aikuinen. Eli yli 33.

Vierailija
29/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sillä se tarkoitta puolessa välissä elinikää. Jos esim. mies kuolee (ennustettavasti) 74-vuotiaana, niin 37 on keski-ikäinen. Ja siis kyse on ennustettavasta eliniästä. 20-vuotiaana mopo-onnettomuudessa kuollut on marginaalitapaus.

Vierailija
30/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä se mun mielestä viimeistään 40v. alkaa. joillakin jo paljon aiemmin, kun ovat sekä mieleltään että ulkoiselta olemukselta niin vanhentuneita.. vaikka eihän keski-ikä tietenkään tarkoita mitään rupsahtamista sinänsä.. ikä se vain on.

Vierailija
31/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mieleen on jäänyt lehtijuttu aikoinaan, jossa mainittiin "50-vuotias vanhus". Nyt olen täyttänyt sen 50 eikä olo tunnu yhtään vanhalta :DD

Vierailija
32/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on olemukseltaan vanhentunut. Vaan ihminen ei ole enää nuori eikä vielä vanha. Ei 35-vuotiaat enää mitään nuorisoa ole. Ja vanhuus alkaa ehkä jotain 65-v?

Vierailija
33/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä se alkaa.

Vierailija
34/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan AIKUISIÄN puoliväliä. Eli kyllä se siinä viidenkympin molemmin puolin pyörii.

Vierailija
35/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen aina ajatellut, että n. viisikymppistä, mutta olen kuullut asiasta eriäviä mielipiteitä. Mitä mieltä te olette?

Keski-iän määrittely ei ole yksinkertainen asia, mutta minun mielestäni Suomessa ja muissa vastaavissa maissa keski-ikä alkaa 35-40-vuotiaana ja päättyy 60-65-vuotiaana.

Nuoruuden ja keski-iän välissä on melko epämääräinen nuorten aikuisten kausi. Minun mielestäni nuoruus on sitä aikaa, kun ihmiset etsivät itseään eli opiskelevat, harjoittelevat parisuhteita ja muutenkin opettelevat elämistä. Kun elämä alkaa vakiintua, nuorista tulee nuoria aikuisia, jotka vähän kerrassaan saavat opintonsa päätökseen, löytävät vakituisemman työpaikan ja kenties perustavat perheen.

Keski-ikään siirrytään siinä vaiheessa, kun lapset alkavat käydä koulua ja elämä muutenkin vakiintunut. Keski-iässä ei silti tarvitse olla tylsä, sillä vakiintuminen ei tarkoita paikalleen jämähtämistä tai puuduttavaa rutiinia.

Keski-ikä päättyy vähän kerrassaan siinä vaiheessa, kun työuran loppu häämöttää ja omat lapset alkavat vakiintua. Ennen vanhuutta on vielä epämääräinen nimeämätön vaihe ennen vanhuutta. Vanhuuteen siirrytään viimeistään, kun terveys alkaa osoittaa merkkejä hiipumisesta.

En oikein tiedä, miksi keski-ikä tuntuu olevan niin monille kauhistus. Se on kuitenkin luonnollinen osa elämää. Kenties syynä on se, että keski-ikä on monille ensimmäinen muistutus kuolevaisuudesta. On tietysti ikävä ajatella, että noin puolet elämästä on mennyt keski-iässä, mutta se on fakta, jolle ei mitään mahda, joten siihen on paras sopeutua.

Vierailija
36/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän vaikuta aika paljon se, minkä ikäisenä on saanut lapsia. Jos 35-vuotiaana on teini-ikäisiä lapsia, tuntee melko todennäköisesti itsensä enemmän keski-ikäiseksi kuin jos lapset ovat alle kouluikäisiä.

Vierailija
37/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä 60-vuotiaaksikin, kun nykyään ei voi heitä kutsua eläkeläisiksikään. :)

Nuorempana ajattelin keski-iän olevan 50-vuotiaana, kun se on puolet sadasta, siitä tavoitellusta iästä. :)

Vierailija
38/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse on siis 4 vuotta nuorempi. En tiedä mitä mieltä olis nyt, kun täytän kohta 33 v. Itse en miellä olevani keski-ikäinen vaan aikuinen. Teinien mielestä olen vanhus. Mun mielestä keski-ikäinen on n. 50-vuotias. Tottakai jonku 20-vuotiaan mielestä 35-vuotias on lähes ikäloppu...

Vierailija
39/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-30-vuotias on nuori aikuinen, 30-45-vuotias ihan vain aikuinen, 45-65-vuotias keski-ikäinen ja yli 65-vuotias seniori.

Vierailija
40/77 |
21.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

18-30-vuotias on nuori aikuinen, 30-45-vuotias ihan vain aikuinen, 45-65-vuotias keski-ikäinen ja yli 65-vuotias seniori.

Olen siis samaa mieltä tämän kanssa. Vanhus on vasta yli 80-vuotias, sitä ennen on ikääntynyt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kuusi