Vuoroviikkovanhemmat!
Onko mielestänne ok, että vuoroviikkovanhempi toimii niin, että muuttaa toiselle paikkakunnalle muutaman tunnin ajomatkan päähän? Asuu virallisesti siellä ja joka toisen viikon viettää lasten kanssa aiemmassa kodissaan näiden kotipaikkakunnalla?
Ex on siis tekemässä näin, viettää nyt jo paljon aikaa tuolla uuden puolisonsa luona, joten esimakua on saatu siitä, mitä tuleman pitää. Asutaan lähekkäin, mutta lapsilla ei ole minun viikoillani asiaa hänen luokseen esimerkiksi hakemaan tavaroitaan. Kun on poissa, kerää heiltä avaimet pois. Lapset ovat jo sen verran isoja, että tähän saakka ovat kulkeneet vapaasti kotien välillä esimerkiksi hakemassa tavaroita tai ihan vaan moikkaamassa. Esimerkiksi tänään olisimme lähteneet uimaan, mutta yhden lapsen uikkarit ovat toisen vanhemman luona 200 metrin päässä kotoamme, mutta lapsi ei pääse niitä hakemaan kun äiti on poissa ja kaikki avaimet tämän mukana. Kaupoille emme ehtineet ennen uimahallin sulkeutumista, kun on uuden vuoden poikkeusaukiolot. Toinen vanhempi ei myöskään vastaa lasten yhteydenottoihin vapaaviikoillaan, mistä lapset ovat välillä tosi harmissaan.
Olen huolissani siitä, että lapsilta viedään toinen koti, ja joka toisen viikon he ovat vain säilytyksessä toisen vanhemman luona tämän "lastenhoitoasunnossa" josta on taas heti vaihtopäivän aamuna kiire omaan kotiinsa ja keräämään lapsilta avaimet pois, etteivät pääse asuntoon minun viikkoni aikana.
Kommentit (26)
Mikäli vanhempien välit olisivat riittävän hyvät, tuossa olisi loistava mahdollisuus antaa lasten asua yhdessä ainoassa perheasunnossa, ja asumiskuluissakin säästettäisiin. Ottamatta nyt kantaa siihen, kumman puolison nykyinen asunto se nyt olisi.
Minkälainen äiti ottaa lapsilta avaimet pois omaan kotiinsa?
Tuon toisaalta ymmärrän, ettei ole täysin vapaata kulkua ristiinrastiin. Itsekin asutaan exän kanssa lähekkäin, ja tätä oli pakko rajata jo heti alusta, kun yksi päivä töistä tullessani olikin ex lapsen kanssa kotonani odottamassa, ilmoittamatta.
Ja vuoroviikkokodeissa olisi hyvä olla kummassakin varusteita omasta puolesta. Meillä ainakin on lapsella omat erilliset uimakamat kummassakin kodissa.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen joka ei halua että eksä lamppaa kotonaan ilman lupaa lasten avaimilla.
Sulle ei kuulu sun eksän asiat lainkaan. Eli kun lapset on sulla, sinä vastaat niistä ja niiden tarpeista ja eksä saa viettää sen ajan vaikka haaremin kanssa eikä se kuulu sulle pätkääkään.
Vierailija kirjoitti:
Sellainen, joka ei luota siihen, että exä ei tunge sinne tutkimaan paikkoja.
Tuohan on hienoa, siis exä ei halua eroon lapsistaan, vaan näillä on äitiviikolla sama koti kuin ennenkin, vaikka äiti muuten on jo jatkanut elämässä eteenpäin. Avaimet kannattaa kerätä pois ihan turvallisuussyistä, koska ilkeät exät ja lasten uteliaat kaverit eivät välttämättä osaa kunnioittaa yksityisyyttä.
Mitä tulee uima-asuun, niin niitä saa kaupasta muutamassa minuutissa, joten jos ette ehtineet kaupoille ennen uimahallin sulkeutumista, niin ette te olisi muutenkaan ehtineet uimahalliin.
Meillä on ns. äitiviikolla itsestäänselvää, että isän kotiin ei mennä edes hakemaan tavaroita. Lapsen tulee oppia kantamaan vastuuta itsestään viimeistään 12v iässä ja ennen sitä en antaisi lapselle mitään mahdollisuutta omalla aikataululla elellä kahdessa kodissa.
Meillä ei kyllä ole kyse siitä, että ex pelkäisi minun menevän asuntoonsa lasten avaimilla. Meillä on hyvät välit, eikä ole koskaan tullut mieleenkään mennä asuntoon hänen poissaollessaan. Sisällä en ole tainnut käydä kuin kerran, kun muuttaessaan esitteli asunnon. Sen jälkeen olen näiden neljän vuoden aikana käynyt muutamaan otteeseen ovella, jos on tarvinnut tuoda tai hakea jotain lasten isompia tavaroita. Nämä täysin sovitusti.
Lapset ovat jo yläkoulu- ja lukioikäisiä, eli hoitavat/ovat tähän asti ihan omatoimisesti hoitaneet itse vaihdot ja mahdollisten unohtuneiden tavaroiden haun eikä minua tai äitiään ole tarvittu mukaan, joten siksi ei ole ollut tarvetta ostaa esimerkiksi kahta settiä uikkareita, kun kodit ovat olleet parinsadan metrin välein ja lapset ovat vaivattomasti voineet hakea tavaroita.
Ex itse perustelee tuota sillä, että ei halua ajatella lapsia ollessaan poissa. Sama syy, kuin miksi ei vastaa heidän puheluihinsa ja viesteihinsä vapaaviikoillaan. Tuo on se, mikä minulle tässä on ongelma, mutta en tiedä miten ottaa se exän kanssa esiin, jotta toistaiseksi hyvinä säilyneet välimme eivät heikkenisi. En halua kuulostaa syyttävältä.
Se mitä tulee tuohon kylpyläreissuun, asumme pienellä paikkakunnalla jossa ei ole kauppaa josta saisi uikkareita. Kaupat ovat täysin päinvastaisessa suunnassa kuin kylpylä johon olisimme menneet ja kaupoille meneminen olisi aiheuttanut melkein kahden tunnin lenkin pelkästään ajomatkojen puolesta. Tämän johdosta kylpyläaikaa olisi jäänyt alle tunti. Ei siis ollut mahdollista saada uikkareita parissa minuutissa, kuten joku ehdotti.
On ok. Hankkikaa vaan tupla tavarat, niin ongelma ratkaistu.
Ihan sairasta ettei vastaa lasten yhteydenottoihin toisen vanhemman viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Mikäli vanhempien välit olisivat riittävän hyvät, tuossa olisi loistava mahdollisuus antaa lasten asua yhdessä ainoassa perheasunnossa, ja asumiskuluissakin säästettäisiin. Ottamatta nyt kantaa siihen, kumman puolison nykyinen asunto se nyt olisi.
Tuo olisi ihan mahdollista, ellei minulla olisi uutta puolisoa ja hänen kanssaan yhteistä lasta. Menee vähän hankalaksi.
Ap
Sairasta ottaa avaimet pois lapsilta.
Tarpeelliset vaatteet ja välineet, tässä kohtaa uimahousut olisivat hyvä löytyä molemmista osoitteista.
Toinen saa lapsivapaalla viikolla tehdä mitä lystää ja olla missä haluaa.
Aloittaja jättää kertomatta itselleen epäedulliset asiat tässä kuviossa. Et voi vaikuttaa toisen käytökseen, ainoa mihin voit vaikuttaa on omasi. Et voi pakottaa toista antamaan niitä avaimia, mutta voit toimia siten ettei avainten puute haittaa teidän elämää eli osta tarvikkeet ja opeta lapset pitämään tavaroista huolta = ei jätä niitä toiseen kotiin. Kyllä lapset aikuisena muistavat, kumpi vanhempi oli heitä varten ja kumpi ei. Jos eksä haluaa pilata suhteensa lapsiin, se on hänen asia. Eläkää te omaa elämäänne.
Rehellisesti sanottuna en kyllä muuttaisi lasteni kodista pois ennen kuin ovat täysi-ikäisiä. Etenkään siis toiselle paikkakunnalle. Me asutaan myös lähekkäin, lapset saavat kulkea vapaasti kotien välillä, ainoastaan ollaan sovittu että ruokailut ja nukkuminen tapahtuu sen luona, kenen vastuuviikko on. Tavaroita saa hakea ihan vapaasti eikä avaimia tosiaankaan kerätä pois. Ihan ilolla otan heidät vastaan ja vietän kanssaan aikaa mahdollisuuksien mukaan myös niillä viikoilla kun ovat isällään.
Lisäksi lapsilla on harrastusryhmien esityksiä, vanhempainiltoja, koululuokan iltatapahtumia sun muuta mihin me molemmat vanhemmat osallistumme ihan viikkoon katsomatta. Harmittaisi äärettömän paljon jättää näistä puolet pois. Puhumattakaan siitä, että jollekin lapsista vaikka sattuisi jotain ja olisin säännöllisesti ja jatkuvasti muutaman tunnin ajomatkan päässä. Tämä nyt toki voi sattua vaikka jos olen lomareissulla, mutta todennäköisyys kasvaa, jos olen joka toisen viikon muualla verrattuna johonkin lomareissun kerran vuodessa.
En siis itse missään nimessä toimisi noin, etenkään kun lapset ovat jo noin isoja, että täysi-ikäistymiseen ei ole montakaan vuotta. Odottaisin, että lapset muuttavat pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo olisi ihan mahdollista, ellei minulla olisi uutta puolisoa ja hänen kanssaan yhteistä lasta. Menee vähän hankalaksi.
Ap
Eli sinulla on jo uusi elämä, mutta samaa ei saisi ex-vaimosi mielestäsi tehdä?
Jokin syyhän tuolle avaimien poisottamiselle on. En nyt ihan purematta niele, ettei mitään syytä tälle olisi.
Eikös kylpylöissä ja uimahalleissa monesti myydä uikkareita, ongelma olisi selvinnyt sillä.
Kylpylöistä ja uimahalleista saa yleensä ostaa tai vuokrata uikkareita. Mielestäni on myös ihan normaalia hankkia perustavarat molempiin koteihin ja et voi exäsi syyksi kyt tätä uimiskeikan väliinjäämistä vierittää - ihan oma mokasi kun et ollut ostanut uikkareita lapsellesi.
Isommassa kuvassa miettisin miksi yksien uikkareiden (joita dinä etnollut hankkinut) lähtee tällainen vyöryrys exän elämän ratkaisuja (jotka eivät sinulle kuulu) kohtaan.
Elä omaa elämääsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eli sinulla on jo uusi elämä, mutta samaa ei saisi ex-vaimosi mielestäsi tehdä?
Jokin syyhän tuolle avaimien poisottamiselle on. En nyt ihan purematta niele, ettei mitään syytä tälle olisi.
Eikös kylpylöissä ja uimahalleissa monesti myydä uikkareita, ongelma olisi selvinnyt sillä.
Exän uusi kumppani ei ole minulle mikään ongelma, hän on ollut kuvioissa jo muutaman vuoden. Ollaan useita kertoja tavattukin neljästään, minä, puolisoni, ex ja puolisonsa. Minua hiertää ainoastaan se, että yhtäkkiä viime syksystä alkaen ex alkoi ottaa avaimia lapsilta pois, kun ennen oli itsekin ehdottomasti sitä mieltä, että lasten vapaa kulkeminen on edellytys sujuvalle vuoroviikkoilulle. Samalla lopetti yhteydenpidon lapsiin minun viikoillani, ei siis vastaa ollenkaan lasten puheluihin tai viesteihin. Häneltä avain- ja yhteydenpitoasiaa kysyessä vastasi, ettei halua ajatella lapsia omilla viikoillaan.
Varmaan jotain myydään joo, mutta sanopa se teinitytölle joka mielestään kehtaa esiintyä vain juuri tietynlaisissa uikkareissa. Mennään kylpylään sitten seuraavalla viikolla.
Vierailija kirjoitti:
Rehellisesti sanottuna en kyllä muuttaisi lasteni kodista pois ennen kuin ovat täysi-ikäisiä. Etenkään siis toiselle paikkakunnalle. Me asutaan myös lähekkäin, lapset saavat kulkea vapaasti kotien välillä, ainoastaan ollaan sovittu että ruokailut ja nukkuminen tapahtuu sen luona, kenen vastuuviikko on. Tavaroita saa hakea ihan vapaasti eikä avaimia tosiaankaan kerätä pois. Ihan ilolla otan heidät vastaan ja vietän kanssaan aikaa mahdollisuuksien mukaan myös niillä viikoilla kun ovat isällään.
Lisäksi lapsilla on harrastusryhmien esityksiä, vanhempainiltoja, koululuokan iltatapahtumia sun muuta mihin me molemmat vanhemmat osallistumme ihan viikkoon katsomatta. Harmittaisi äärettömän paljon jättää näistä puolet pois. Puhumattakaan siitä, että jollekin lapsista vaikka sattuisi jotain ja olisin säännöllisesti ja jatkuvasti muutaman tunnin ajomatkan päässä. Tämä nyt toki voi sattua vaikka jos olen lomareissulla, mutta todennäköisyys
Mietin, että onko ap: n kuviossa hyödynnetty tuollaista vapaata kulkemista siten, että äidin on oletettu olevan lapsettomillakin viikoilla aina valmiudessa ottamaankin lapset tms. Jotenkin erikoisen kuuloista tuo, että uimareisdu peruuntuu, koska yhdet uikkarit äidillä. Kun niitä uikkareita saa nykyään ostettua monista kylpylöistä ja uimahalleista.
Omassa erossani nimittäin ajattelin aluksi myös tuollaista vapaata kulkemista, kunnes jouduin laittamaan asiaan tiukat rajat. Eli ettei toinen voi palauttaa lasta yhtäkkiä kesken lapsiaikansa, koska tulikin ylimääräistä treeniä tai muuta mielekästä. Pakottavat tilanteet, kuten vanhemman sairastumiset, sitten asia erikseen.
Jos poissaoleva vanhempi laittaisi liiketunnistimella varustetun nauhurin kotiovelleen, hän ehkä myös uskaltaisi laittaa vara-avaimen sovittuun piiloon kuistille? Näin hän voisi seurata kuka asunnolla käy.