Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kampaaja pilasi hiukseni

Vierailija
09.03.2014 |

Sanoin, että haluan vaalempaa kokonaisvaikutelmaa, ehkä raitoja tai sävytystä vaalenruskealla. Kampaaja värjäsi hiukseni lähes latvoja myöten niin tumman ruskealla, että väri näyttää paikoitellen täysin mustalta. Lähtötilanne siis tummanvaaleat hiukset. Näki järkyttyneen ilmeeni, kun sanoi, että väri kyllä haalenee nopeasti pesussa. No ei ole kahden pesun jälkeen muuttunut miksikään. En yksinkertaisesti saanut suutani auki tilanteessa, koska kampaajan kollega tuli vielä viereen ihastelemaan miten hyvin väri minulle sopii. Olisi tietysti pitänyt heti sanoa, että en halunnut mustaa tukkaa. Onko minulla jälkikäteen mitään oikeutta saada "korjaus" hiuksiini??

Kommentit (205)

Vierailija
21/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiasia on se, että Suomessa kampaajien ammattitaidon taso on aivan syvältä. Asuessani Lontoossa huomasin, että kampaamoiden taso on jotain aivan muuta kuin Suomessa! Siellä osataan leikata kunnolla ja värjätä juuri se sävy mitä asiakas haluaa, erittäin tarkasti kysellään mitä asiakas haluaa ja mitä tarkoittaa (ettei tule tulkinta virheitä), ja suoraan sanotaan, jos tyyliä ei voi tukkaan laittaa (esim. ohuet hiukset, eikä saa samanlaistan kuin kuvassa olevalle tukkamalli), tai väriä ei kerralla saa oikean sävyistä (esim värjätystä blondista suoraan brunettea).

Suomessa lisäksi ne kokeneet ammattilaiset eivät päivitä omaa ammattitaitoaan (jämähtävät vanhoihin kaavoihin ja hiusmalleihin), tai kylllästyvät ja siirtyvät muihin hommiin, sitten on iso joukko niitä nuoria, kokemattomia kampaajia, jotka eivät vielä oikeasti osaa ammattiaan.

Erään kerran ollessani erään kampaamo-oppilaitoksen asiakkaana, kampaaja-oppilaat tappelivat keskenään siitä, kenen pitää leikata se tukka ja ketkä pääsevät vain föönaamaan.... Ja kyseessä oli vain tavallisen polkkatukan leikkaus suoriin hiuksiin, jossa oli jo kyseinen malli "pohjalla" piti lyhetää vain 4 cm... Aika huono asenne oppilailla, jos tappelevat siitä, kuka joutuu tekemään sen työn, johon juuri opiskelevat.

Vierailija
22/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ainakin sitä väriä mietittiin vain heittelemällä jotain numeroita ilmaan. Tyveen sitä ja sitä numeroa ja latvoihin sitä ja sitä numeroa. Mitään värikansioita en nähnyt. Mä olen luovuttanut ja en enää mene kampaajalle. Siis todella törkeää kohtelua olen saanut. Kun ei haluta näköjään palvella kuin niitä vakiasiakkaita ja ei haluta lisää rahaa uusilta asiakkailta ja tehdä uusia asiakkaita tyytyväiseksi. Luovutan. En ole hyvää kampaajaa löytänyt. Ja btw oma äitini oli kampaaja joten tiedän mistä puhun kun sanon siitä että kampaajat ei kuuntele. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiettyjä asioita ei saa, vaikka haluaisi, ei ole enää ammattitaitoa. Esim. kiharoita ei nuoremmista kampaajista kukaan osaa enää tehdä ja riski tukan pilaamiseen on niin iso, että tulee heti sellainen olo, että parempi kun vaan leikataan taas. Koulutetun parturi-kampaajan pitäisi osata mallin suunnittelu, leikkaukset, värjäykset ja kiharakäsittelyt mutta lähinnä perusleikkausta ja värjäystä pystytään tekemään. Itselle omiin hentoihin hiuksiin ja kasvojen malliin sopii loiva kihara mutta en ole vuosiin sitä tohtinut toteuttaa.

Vierailija
24/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä vinkki on se, että menee "sopivasti" vanhalle kampaajalle! Älkää antako jonkun nuoren juuri valmistuneen/kokemattoman leikata, vaan parhaimmat ovat +30-40 vuotiaat, kokeneet kampaajat. Varsinkin itsellään on hyvä leikkaus tukassa! Ja valitettavasti siellä syvällä maaseudulla ei välttämättä saa sitä uusinta uutta kampausta, vaan Helsingissä on tässäkin suhteessa parempi valikoima, kokemusta on nimittäin tästäkin.

Pienen paikkakunnan vuokratuolilla/yksityisyrittäjäkampaajalla ei ole aikaa, rahaa ja mahdollisuutta käydä päivittämässä sitä ammattitaitoaan kursseilla, mutta isommassa liikkeessä omistaja edellyttää ja ehkä maksaakin tällaiset kurssit...

Ja sitten kannattaa tässäkin asiassa luottaa tuttavapiiriin. Jos joku löytää hyvän kampaajan, kannattaa itsekin mennä sinne. Itse löysin todella hyvän kampaajan, joka on kylläkin hinnakas (raidat ja leikkaus n. 120-130 euroa) mutta osaa hommansa! Mielummin maksan vähän enemmän kokeneelle, taitavalle ammattilaiselle, kuin menen halvempaan mestaan ja olen lopputulokseen tyytymätön.

Vierailija
25/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parturi-kampaajiksi opiskelemaan päätyvät peruskoulusta aina ne puupäät, jotka eivät pääse muihin kouluihin ja joiden äo on hyvin alhaista tasoa. Eivät siis yksinkertaisuudessaan vain ymmärrä sitä, mitä heiltä pyydetään. Täysiä ääliöitä lähes kaikki kampaajat. Tyhjä katse jo kertoo sen.

terv. Nimim. Myös hiuksensa kampaajalla vastikään pilauttanut peruskoulun opettaja

Vierailija
26/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:00"]Parturi-kampaajiksi opiskelemaan päätyvät peruskoulusta aina ne puupäät, jotka eivät pääse muihin kouluihin ja joiden äo on hyvin alhaista tasoa. Eivät siis yksinkertaisuudessaan vain ymmärrä sitä, mitä heiltä pyydetään. Täysiä ääliöitä lähes kaikki kampaajat. Tyhjä katse jo kertoo sen.

terv. Nimim. Myös hiuksensa kampaajalla vastikään pilauttanut peruskoulun opettaja

[/quote]Niin se taitaa olla, että kampaajat ovat niitä tylsempiä kyniä kun muut ovat menneet lukioon. Hinnat osataan kyllä hinata taivaisiin.

Vierailija
27/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin Tampereella parturi-kampaaja on suosituimpia linjoja --> pitää olla hyvä ka. että sinne pääsee.

Yksityisiin kouluihin pääsee rahalla, ihan kuka tahansa tumpelo pääsee sisään jos maksaa X euroa.

Mutta ehkä voitaisiin miettiä sitä vaihtoehtoa, että linjoille olisi pääsykokeet joilla mitataan opiskelijoiksi hakevien luovuutta. Järkytys oli suuri, kun yksi kampaajaksi valmistunut tuttu ei tiennyt "mistä väreistä se vihree tuli" (lapsi maalasi vesiväreillä) luulin vitsiksi, ei oikeasti tiennyt. No hänen puolustukseen on sanottava, ettei ole kampaajan hommia tehnyt, vaan opiskelee uutta ammattia.

Vierailija
28/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin haluan vaaleammat hiukset, enkä todellakaan mene kampaajalle värjäyttämään, koska heillä ei ole aikaa tai mielenkiintoa oikeasti keskittyä lopputulokseen. Saan kotona värjättyä ihan hyvin.

Vierailija
29/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon takia värjään hiukseni itse.

Vierailija
30/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:19"]

Itsekin haluan vaaleammat hiukset, enkä todellakaan mene kampaajalle värjäyttämään, koska heillä ei ole aikaa tai mielenkiintoa oikeasti keskittyä lopputulokseen. Saan kotona värjättyä ihan hyvin.

[/quote]

Kerro millä kaupan värillä saat kauniit vaaleat? Miten laitat värin hiuksiin? Laitatko raitoina? Onko joku apuna.

t:yksi vaaleista haaveileva.

Vierailija
31/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menetin just satkun, kaava sama kuin Ap:llä, kampaajakaveri tuli kehumaan. Pyysin permiksen jotta saisin tyven koholle. Lupasi ja sanoi että ei leikkaa muotoon mutta lyhentää latvoista sentin. Hätäisesti teki, hätäisesti pesi, kehui itseään ja valitti kätensä jännetupen tulehdusta. Kun hän otti rullat pois ja kampasi niin hiukset olivat suorat, josta huomautin. - Ei ole suorat, sitten  laitettiin jotain vahaa ja lyhennettiin ainakin 5 senttiä ( sitten jaksoivat kihartua) ja kilvan kehuttiin kaunista kiharaa. Sitten föönättiin suoraksi. Maksoin ja menin ulos. Keli märkä ja kostea, hiukset valuivat päätä pitkin. Viimeviikolla. Olen 56vee ja ketuttaa. Itsensäkehun hallitsevat ja rahastuksen, ei muuta. Ikävöin entistä kampaajaani jonka jouduin muuton tähden jättämään.

Vierailija
32/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 10:24"]

Maksoin myös aika suolaisen hinnan, yli 100 €. Enpä kyllä tiedä mitä tälle tukalle enää voi tehdä, sen verran kuiva, etten värinpoistoa haluaisi. Olen kuullut, etteivät kampaajat palauta rahoja takaisin, vaan mahdollisesti yrittävät korjata lopputulosta (tosin usein ei sitäkään kait suostuta tekemään).

ap

[/quote]

Tässähän se vastaus siihen, miksi värjäys meni pieleen, tulikin jo. Arkikielen "kuiva hius" tarkoittaa yleensä hiusta, jonka pintakerros on rikki. Ja tuollainen hiushan sitten imaisee sen värin itseensä sienen lailla. Omakohtaista kokemusta on nimenomaan siitä, kuinka vaaleanruskeasta väristä tulikin melkein musta kotivärjäyksen yhteydessä. Järkeilin, että hius imaisi tuossa tilanteessa ensin värin sinisen pigmentin

Mutta totta kai ammattitaitoisen kampaajan pitäisi pystyä värjätessä tuollaiset hiukset nähdessään arvioimaan, millä aineilla ja vaikutusajoilla asiakkaan pyytämä tulos on saavutettavissa, jos on. Minulla on ollut sellaisia hyviä kampaajiakin, jotka ovat todenneet, että hius pitäisi ensin hoitaa kuntoon, sitten vasta värjätä haluamaani sävyyn.

Vierailija
33/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:21"]

[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:19"]

[/quote]

Kerro millä kaupan värillä saat kauniit vaaleat? Miten laitat värin hiuksiin? Laitatko raitoina? Onko joku apuna.

t:yksi vaaleista haaveileva.

[/quote]

En laita raitoja, koska hiuksiini ei saa ohuita raitoja vaan ne "leviävät", hiusten laineikkuuden takia ja lopulta näyttää siltä kuin olisi vain värjätty epätasaisesti. Vaaleista väreistä en osaa sanoa, sillä minulla on ollut vuosia tummat hiukset, enkä ole vaaleisiin väreihin koskenut vielä. Suosittelen etsimään blogeja ja youtube-videoita eri pakettivärien lopputuloksista.

Aion värjätä vain latvat, koska minulla on luonnollisesti vaaleat hiukset ja olen kasvattanut tummaa pois. Eli päätin antaa hiusten vaalentua ensin luonnostaan ja myöhemmin värjätä. Latvoja kohden hiukset tummenevat vielä. Harkitsen Lorealin vaaleaa liukuväriä, sen mukana tulee harja, jolla voi levittää värin latvoihin, mutta liukuvärin voi tehdä tavallisistakin väreistä. 

Vierailija
34/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin olen ollut tyytyväinen kampaamosta poistuttua .

Vierailija
35/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

minulla ehkä kaksi positiivista kokemusta kampaajista. En ole vuosiin käynyt. On leikattu liikaa, värjätty päin helvettiä, kasarilla laitettu permanenttirullat niin, että kihara törrötti päälaella päin helvettiä. kaikki sellaisia amatöörimokia, etten edes ammattitaidottomana itse niihin sorru.

Silloin meni kokonaan kaikki kampaajat boikottiin, kun tyttäreni ystävän kanaperstukkainen kampaajaäiti ehdotti silloin 12 v tyttärelleni  muodikasta lyhennystä, kun omalla tyttärelläänkin oli. Minulta lupaa kysymättä tietenkin. Lopputulos oli se, että pitkät, paksut luonnokiharaiset hiukset oli nirhetty ja ohennetty niin liki suomalaista liuhutukkaa, kun vaan saa. Onneks ne kasvoivat takasin, mutta kyllä otti pattiin!

Vierailija
36/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tässähän se vastaus siihen, miksi värjäys meni pieleen, tulikin jo. Arkikielen "kuiva hius" tarkoittaa yleensä hiusta, jonka pintakerros on rikki. Ja tuollainen hiushan sitten imaisee sen värin itseensä sienen lailla. Omakohtaista kokemusta on nimenomaan siitä, kuinka vaaleanruskeasta väristä tulikin melkein musta kotivärjäyksen yhteydessä. Järkeilin, että hius imaisi tuossa tilanteessa ensin värin sinisen pigmentin

Mutta totta kai ammattitaitoisen kampaajan pitäisi pystyä värjätessä tuollaiset hiukset nähdessään arvioimaan, millä aineilla ja vaikutusajoilla asiakkaan pyytämä tulos on saavutettavissa, jos on. Minulla on ollut sellaisia hyviä kampaajiakin, jotka ovat todenneet, että hius pitäisi ensin hoitaa kuntoon, sitten vasta värjätä haluamaani sävyyn."

Hiukseni ovat juuresta ja suurimmasta osasta pituuksista hyvässä kunnossa, myös kampaajan sanojen mukaan. Joten juuressa (johon värin halusin) olisi värin pitänyt käyttäytyä mielestäni normaalisti. Kampaaja kuitenkin levitti värin lähes koko pituuksiin, joiden loppuosa on kuivaa eikä täten tykkäisi värinpoistosta. Väri on kauttaaltaan lähes musta, huolimatta onko juuressa vai pituuksissa. Eli ainakaan tämän värin kohdalla ei hiuksen kunnolla näemmä ollut merkitystä.

Vierailija
37/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaiset kampaajat haluavat koukuttaa asiakkaita leikkaamalla lyhyet hiukset ja eteenkin otsatukkaa. Niitä joudutaan sitten 3-5 viikon välein käydä siistimässä. Muualla euroopassa näin ei ole ja tasapitkiä hiuksia suositaan 

Vierailija
38/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh. On täällä edes yksi tyytyväinen kampaajaansa - ja olen eri mieltä kanssasi, joka väitit että hyviä kampaajia löytyy lähinnä isommista kaupungeista. Oma kampaajani on 50-60-vuotias, rautainen pikkukylän ammattilainen. Ja tokihan se asiakas/kampaajasuhde on hioutunut vuosien saatossa. Tärkeintä on ehkä se, että ennen muotia tulee ensimmäisenä hiusten kunto ja toisena mallin sopivuus kantajalleen, vasta sitten muoti. Ja hinnat ovat edullisia, joten en todellakaan valita. :) Olen itse nuori nainen. 

Täytyy kysyä: valitatteko te lopputuloksesta, vai menettekö te tosiaan sen tukan kanssa sitten kotiin murehtimaan kuinka kuontalon saisi pelastettua? Monesta vastauksesta on jäänyt kuva, että vaikka ollaan oltu todella tyytymättömiä niin silti ei uskalleta valittaa. Huonosta palvelusta saa ja pitääkin valittaa. 

Vierailija
39/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on se vähän niinkin, että jos työ on aluksi jo pilattu, en halua mennä samalle tumpelolle sitä enää korjauttamaan! Jos ei osaa hommiaan niin ei se valittamalla kummene. Ja mitä siinä nyt sitten on tehtävissä? Liikaa lyhennettyä ei saa takaisin kuin kasvattamalla. Värinpoisto on erittäin rankkaa hiuksille ja pahimmillaan tuhoaa hiukset täysin. Tummaa väriä ei saa korjattua kuin väriä poistamalla. Että hyödyttääkö se takaisin meno mitenkään? Asiakas äänestää jaloillaan eli vimppa kerta tuossa paikassa tai kyseisellä kampaajalla.

Vierailija
40/205 |
09.03.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en enää edes käy kampaajalla, aina saa lähteä itku kurkussa. Paras on se että aina tulee kampaajan suusta: "Rikotaan vähän..." ja tuloksena se että ohuet hiukset on yhtä aikaa sekä pitkin päätä että hapsottaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kaksi