Kampaaja pilasi hiukseni
Sanoin, että haluan vaalempaa kokonaisvaikutelmaa, ehkä raitoja tai sävytystä vaalenruskealla. Kampaaja värjäsi hiukseni lähes latvoja myöten niin tumman ruskealla, että väri näyttää paikoitellen täysin mustalta. Lähtötilanne siis tummanvaaleat hiukset. Näki järkyttyneen ilmeeni, kun sanoi, että väri kyllä haalenee nopeasti pesussa. No ei ole kahden pesun jälkeen muuttunut miksikään. En yksinkertaisesti saanut suutani auki tilanteessa, koska kampaajan kollega tuli vielä viereen ihastelemaan miten hyvin väri minulle sopii. Olisi tietysti pitänyt heti sanoa, että en halunnut mustaa tukkaa. Onko minulla jälkikäteen mitään oikeutta saada "korjaus" hiuksiini??
Kommentit (205)
Toissa vuonna pyysin samoja juttuja kuin kaikilla aiemmilla kerroilla: tyviväri ja latvojen siistiminen/tasaus. Kerroin kasvattavani hiuksia ja näytin väritupsusta värin jolla tyvi on aiemmin värjätty. Ennen leikkausvaihetta VARMISTIN kampaajalta että ei sitten leikata kuin sentti ja typeränä luotin että sanoma meni perille.
Kuinka ollakaan, kananpersetukkainen kampaaja oli leikannut 15 cm hiuksiani sentin sijasta. 15 cm. Heippa vaan, alaselkään ennen ulottunut tukka. Tyvi oli lähes musta kun sen piti olla punainen (jonka näytin hiustupsusta ja jonka värinen muu tukkani oli, oman hiustenvärini ollessa maantienvärinen eli pohjavärissäkään ei ollut syy).
En saanut sanaa suustani järkytykseltä. Kotimatkan itkin ja töihin menin pipo päässä. Seuraavana päivänä menin ko. liikkeeseen jossa yllätyksekseni kampaajan asenne oli todella ylimielinen. Hän väitti kivenkovaa leikanneensa vain sentin ja että minusta vain TUNTUU että sitä on lähtenyt enemmän. En saanut edes anteeksipyyntöä vaan naurahtelua päin naamaa.
Ikuiset traumat siitä jäi enkä nykyään anna kenenkään muun koskea hiuksiini kuin luottokampaajani jolle sentti todella on yhtä kuin 1 cm.
34: ymmärrän pointtisi oikein hyvin. Mutta minua ihmetyttää, jos ainoa vaihtoehto on korjata kampaus, eikä ole mahdollisuutta saada rahoja takaisin. Toki tarkoittaen räikeimpiä tapauksia, niissä pitäisi olla mahdollisuus saada rahansa takaisin.
Mutta toki mietin sitäkin, että jos unohdetaan hetkeksi selkeät mokat niin kampaajan työ ei välttämäte helpoin ammatti ole - ihmiset ovat monesti tosi tarkkoja hiuksistaan. Toisaalta siinä tuleekin sitten se asiakkaan ja kampaajan välinen vuorovaikutus. Minustakin kampaajan tulee pitää asiakkaansa ajan tasalla: näyttää värivaihtoehtoja, kysellä mallista, ilmoittaa jos jotakin kampausta ei pysty toteuttamaan ilman jotakin tiettyä toimenpidettä (esim. amerikkalaiset glamourkiharat tyypilliseen suomalaiseen hiuslaatuun) jne.
En ymmärrä! Jos olette tyytymättömiä niin suu auki ja heti! Se ei auta sitten kotona itkeä ja haukkua. Kyllä sen verran pitää osata puolensa pitää, kampaamokäynnit nykyään maksavatkin ihan julmetusti. Tää on kait sama kun ravintoloissa, jos saa huonoa ruokaa ja palvelua niin maksetaan vaan kiltisti. Haloo! Mä en ainakaan maksa jos tulos on ei -toivottu. Sitä korjataan niin kauan että on hyvä tai jos ei onnstu niin rahat takas! Ei se sen vaikeemaa ole!
Oon joskus miettinyt että jos suomalaisella kampaajalla joskus kävisin niin sanelisin omat ehdot, maksan jos teet niinkuin pyydettään. Vuosiin en ole suomalaisten kampaamoissa käynyt joten se ahdistus puuttuu tyystin minun elämästä. Onneksi on niitä ulkolaisia yrittäjiä.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 23:39"]
En ymmärrä! Jos olette tyytymättömiä niin suu auki ja heti! Se ei auta sitten kotona itkeä ja haukkua. Kyllä sen verran pitää osata puolensa pitää, kampaamokäynnit nykyään maksavatkin ihan julmetusti. Tää on kait sama kun ravintoloissa, jos saa huonoa ruokaa ja palvelua niin maksetaan vaan kiltisti. Haloo! Mä en ainakaan maksa jos tulos on ei -toivottu. Sitä korjataan niin kauan että on hyvä tai jos ei onnstu niin rahat takas! Ei se sen vaikeemaa ole!
[/quote]
Miten korjataan liian lyhyeksi leikattu tukka? Hiustenpidennyksellä? Tottakai se olisi toivottavaa selvittää asia heti mutta kaikki ei siihen pysty sekä monet joutuvat sokkitilaan kun näkee mitä on tapahtunut.
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 12:41"]Harvoin olen ollut tyytyväinen kampaamosta poistuttua .
[/quote]
Sama mulla. Yhden kerran tosi tyytyväinen, muulloin vihainen.
Olen vuosia käynyt leikkauttamassa hiukseni Helsingissä miespuolisella kampaajalla. Olen hänen työhönsä hyvin tyytyväinen.
Minun tukkani pilattiin pari vuotta sitten Helsingissä hiushuone Stagessa, keskustassa. Mieskampaaja itsekin myönsi, että lopputulos ei liittynyt mitenkään toiveisiini. Pahinta oli valehtelu. Pesuvaiheessa pesupisteellä hän alkoi levittää uutta väriä hiuksiini ja valehteli laittavansa hoitoainetta. Joo. En tietenkään maksanut, miksi olisin. Hän se korvausvelvollinen oli.
Minulla harvoin on ollut mitään toiveita, kun menen kampaajalle. Hiukset ei ole minulle mikään intohimon kohde. Mutta löysin kampaajan, jonka kanssa synkkasi tämä minun päättämättömyys. Hän osasi ehdotella minulle erilaisia juttuja aina hiukset näytti hyvältä. Ja tämä oli ihan helsinkiläisessä lähiökampaamossa!
Sitten muutimme lähemmäs keskustaa ja kävin leikkauttamassa hiukset uuden kodin lähellä. Minulla on tällä hetkellä tasapitkät hiukset ja halusin ne tasoittaa. Kampaaja leikkasi hiukset kuiviltaan ja koko homma kesti 10 minuuttia - WTF? Ei edes kysynyt, että pestäänkö, eikä edes kostuttanut! Edellinen kampaajani käytti samaan hommaan puoli tuntia. Leikkasi märkänä useassa kerroksessa, sitten kuivasi ja tarkisti leikkuutuloksen vielä kuivista hiuksista.
Menisin vanhan kampaajani luokse sinne lähiöön, mutta hän ei ole enää samassa kampaamossa töissä. Kyllä on ihmisellä orpo olo, kun ei tiedä minne mennä seuraavaksi tai miten voisi löytää vanhan kampaajan. Hyviäkin kampaajia varmasti on, en epäile hetkeäkään, mutta kuinka monen vuoden kokeilun ja kuinka monen itkun takana sellaisen löytäminen on?
Uuteen ketjuun: paikkakuntasi, hyvät ja huonot kampaamokokemukset ja kerro etenkin ne harvat taitavat kampaajat meille vuosien tukka-angstista kärsiville sisarille!
Mulle kävi sama juttu, säästin pitkään rahaa kampaajaan. Tulostin kuvan jossa nainen maantienharmaa kokonaisuus ja paksut vaaleat raidat koko päässä. Kysyin , että onnistuuko ? Vastasi , että yrittää. Värjäsi jo vaaleat hiukseni ruskeaksi. Raidoista ei tietoakaan, olin järkyttynyt. Kysyi, että miks raidat ei näy, vastasi , että jos olisi laittanut voimakkaampaa vaalennusainetta niin hiukset ois tippunut lattialle. Maksoin 140 e. Meni 2 viikkoa, ärsytti niin kamalasti , koSka en tiennyt, et oliko se oikeassa vai ei. Menin toiselle kampaajalle , näytin saman kuvan niin teki mulle paksut vaaleat raidat koko päähän ja hinnaksi tuli 50 e. Eikä ne hiukset tippunut?
Kampaajani on n.25vuotias, omistaa oman yrityksen itä-suomessa pienellä paikkakunnalla, tehnyt alan töitä koko pienen ikänsä ja omaa aivan mahtavan asiakaspalvelun taidon.
Oman kampaajani muutamia pointteja;
- Ota kuva mukaan halutusta tyylistä. Kuva on sama kampaajalle ja asiakkaalle, tai ainakin selvempi kuin asiakkaan pään sisällä oleva mielikuva selitettynä.
-3cm pois latvoista -> näytä vaikka sormilla mitä se 3cm sinulle on, eri ihmisten kolme senttiä voi olla mitä tahansa väliltä 2mm-10cm.
-Oma kampaajani antaa työlleen AINA takuun, siis muistaa sanoakin sen joka kerta. Olipa kyse mistä käsittelystä tahansa. Pesen uuden tukan kotona pari kertaa ja jos ei tukka asetu halutulla tavalla tai väri ole mitä sovittu, saan hyvillä mielin mennä takaisin ja hiukset tehdään uusiksi tarvittaessa. (En ole kyllä ollut yhtään kertaa tyytymätön, päinvastoin! En ole hänen töistään pahaa sanaa kuullut keneltäkään.)
Mulla on aina onnistunut kampaamokäynti. en halua ikinä mitään uutta ja erikoista. Olen aika helppo asiakas. Sanon vaan että pari senttiä huonoja latvoja pois ja tyven värjäys :)
no föönaus on aina järkyttävä koska hiukseni kihartuvat latvoista mutta laitan sitten kotona itse suoristusraudalla paremmin.
Mulla huonoimmat kokemukset liittyy ketjukampaamoihin, esim. Hairstoreen ja Hairlekiiniin.
Hairstore varsinkin oli todella surkea kokemus. Vieläkin vituttaa, kun ajattelen sitä kertaa. Kampaaja ei osannut suomea melkein ollenkaan, joten kommunikointi oli vaikeaa, sillä en osannut englanniksi kovin hyvin selittää, mitä haluan. Toivoin kerroksia ja eteenpäin pitenevää mallia.
Lopputulos ei ollut kerroksia nähnytkään, ellei lasketa sitä, että hiusten latvat oli leikattu siksakkiin. Ne olivat siis todella epätasaiset. Näytti aivan samalta, kun joskus 15-vuotiaana itse leikkasin hiuksia keittiösaksilla. Lisäksi hiusmalli piteni TAAKSEPÄIN, eli päinvastoin, kuin mitä olin halunnut.
Savu korvista nousten pyysin rahoja takaisin, mutta siihen ei suostuttu, vaan joku toinen kampaaja sitten yritti hätäisesti parannella lopputulosta, mikä ei kyllä mainittavasti auttanut. Onneksi kyseessä oli vain leikkaus, enkä mennyt värjäyttämään. Ties mitä siitä olisi seurannut.
Noihin ketjuihin olen sortunut, kun on nopeasti pitänyt päästä kampaajalle. Mutta ei enää koskaan. Nyt olen läksyni oppinut.
Ihmettelen todella suomalaisia kampaajia. Kun katselen kuvia, jossa asuin ulkomailla ja leikkautin hiukseni usein kampaajalla, tukka oli todella nätti joka kuvassa.
Sitten kun muutin Suomeen, kuulin joka kerta kampaajalla kuin "hankalat" ja "paksut" ja "suorat" hiukseni ovat. Erehdyin kerran siksi ottamaan kampaajan suosituksesta "hankalan suoriin" hiuksiini permanentin -- kampaaja poltti hiukset, hyvä ettei päänahkaa. Sitten rupesin pyytämään vain pelkkää leikkausta. Sekään ei ole koskaan onnistunut. Viimeksi 8 vuotta sitten menin kampaajalle, löin käteen usean kuvan (edestä, takaa, sivusta) ja selitin asian perinpohjaisesti --- ei onnistunut sekään vaan aivan karmean leikkauksen sain!(?) Vähän niin että takaraivolla tukka leikattiin otsatukaksi(?). Sellaista "kampausta" saakin etsiä kataloogeista, ei sitä löydy.
Vedin niin herneet nenään etten ole 8 vuoteen kampaajalla käynyt vaan opetellut hoitamaan ja leikkamaan hiukseni itse. Lopetin myös vaarallisen värien kanssa läträämisen. Ei vain ole rahat säästyneet vaan myös hermot!
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:20"]Vastatkaa nyt kampaajat, saanko lähteä maksamatta, jos en ole tyytyväinen saamaani leikkaukseen tai muuhun?
Mitä jos vaan sanon, että on ihan kamala ja lähden pois?
Arvatenkaan en aio palata samalle kampaajalle uudelleen, mutta laitatteko laskun perässä?
[/quote] Jos syöt ravintolassa pääruuan ja jälkkärin, mutta jälkiruuan jäötelöpallot oli aseteltu kuvasta poikkeavaan järjestykseen, myös strösseli oli väärän väristä. Voitko annokset syötyäsi jättää kaiken maksamatta?
[quote author="Vierailija" time="10.03.2014 klo 02:35"]
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 17:20"]Vastatkaa nyt kampaajat, saanko lähteä maksamatta, jos en ole tyytyväinen saamaani leikkaukseen tai muuhun?
Mitä jos vaan sanon, että on ihan kamala ja lähden pois?
Arvatenkaan en aio palata samalle kampaajalle uudelleen, mutta laitatteko laskun perässä?
[/quote] Jos syöt ravintolassa pääruuan ja jälkkärin, mutta jälkiruuan jäötelöpallot oli aseteltu kuvasta poikkeavaan järjestykseen, myös strösseli oli väärän väristä. Voitko annokset syötyäsi jättää kaiken maksamatta?
[/quote]
Keksi nyt oikea esimerkki, jos verrata haluat.
Noita asioita nyt ei kertakaikkiaan voi verrata keskenään :(
[quote author="Vierailija" time="09.03.2014 klo 16:50"]
Annoin hiusten muhia öljyhauteessa tunnin verran ja pesin fairylla, kuten netissä neuvottiin. Askorbiinihappoa ei ollut tähän hätiin saatavilla. Ei mitään vaikutusta, yhtä tummana pysyy.. Luulen, että joudun vetämään itse latvatkin tummalla värillä, kun tuo vajaa 10cm vaalea pätkä pitkässä tukassa näyttää lähinnä koomiselta.
Eniten ärsyttää se, että on niin höynäytetty olo! Kampaaja ilmiselvästi tajusi mokansa, mutta ei tehnyt elettäkään korjatakseen asiaa, päinvastoin. Täydessä kampaamossa muiden kampaajien ja asiakkaiden edessä on aika hankala tilanne alkaa valittamaan asiasta, varsinkin kun itse on vielä juuri tuloksen nähtyään tosi häkeltynyt eikä ole osannut varautua tilanteeseen. Googlettelin netistä onko asiakkaalla mitään kuluttajansuojaa tälläisissa tilanteissa, mutta aika heikolta näyttää. Pieni hinnanalennus tai hiusten korjaus (en edes keksi miten nämä voisi korjata..) ei paljon lohduta.
[/quote]
Askorbiinihappoa saat apteekista tai sitten ihan c-citamiinitableteista. Ruokakaupoissakin taidetaan nykyään myydä vitamiineja. Askorbiinihappo on säilöntäaine, eli jos kaupasta löytyy säilömistarpeita, niin todennäköisesti sieltä löytyy myös askorbiinia.
Jos öljyhoito jotain auttaisi, olisin siitä varmasti sinulle kertonut. Itsellä joka kerta hiusväri menee tummemmaksi kuin pitäisi, joten askorbiinihappo on todella tuttu kaveri ja aina löytyy kaapista.
Ei kannata koskaan värjätä tukkaa. Oma värihän se on, joka parhaiten itselle sopii. Kampaajien taitoihin ei ole luottaminen. Niillä on joku ihme hinku noihin mustaan, keltaiseen ja punasävyihin.
Kerran kävin kampaajalla vaalentamassa hiuksiani ja lopputulos oli hirveä. Kampaaja näki sen itsekin ja kysyi: "Haluatko rahat takaisin vai yritetäänkö korjata?" Kampaaja korjasi ja hyvä tuli! :)
Tosin sen jälkeen sukulaiseni on aina leikannut ja värjännyt hiukseni ilmaiseksi. Näytän hänelle aina sormilla, että maksimissaan tämän verran saa leikata pois. :D