Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvot loppu, poika 8 vuotta ei suostu mennä suihkuun

Vierailija
14.02.2014 |

Olen aivan neuvoton, mitä tehdä. Ei auta uhkailu, lahjonta, ei kiristys ym nämä kivat perusjutut. Poika on muuten tosi kiltti ja rauhallinen, mutta tämä suihkujuttu... Hermot menee. Saunaan jostain ihme syystä sentään tulee lauantaisin kiltisti. Isää ei oo kuvioissa, ehkä suostui paremmin, jos isä komentais. (Ja juu mammat, isä on haudassa, en ole mikään eronnut wt-yh, joka on aiheuttanut lapselle traumoja ja isän kuolemaa käsiteltiin vuosi perheneuvolassa)

Tapana on, että joka toinen päivä pitää mennä suihkuun. Toisena riittää pesu lavuaarilla. Olen antanut periksi, ettei tarvi shampoota käyttää, pesee vedellä, valittaa vaan, että shampoo menee silmiin, oon sit ajatellut, että kunhan nyt vedellä pesee ja on tosi lyhyet hiukset eli riittänee.

Kerron aina noin 19 aikaan, että tänään on suihkupäivä. 20.00 iltapala ja sitten pesulle. Ja poika vaan liimautuu sohvalle ja sanoo tiukasti naama ruvella, että EI. Ja mikään ei saa hänen päätä kääntymään. Istuu aivan jäykkänä sohvalla, ei auta mikään. En nyt ala toista raahaamaan suihkuun. Hampaat sentään pesee. Ja saattaa jopa kerran viikossa suihkuun mennäkin 5-10 minuutin keskustelun jälkeen.

Veden tarkistan, ettei ole kuumaa. Kauaa ei tarvisi olla, kunhan nyt pesee. Mutta kun ei. Olen ehdottanut kylpyammetta, mutta kun ei.

Tänään sitten kohtalaisen likaisella päällä kouluun. Ei haise pahalta ja vaatteet on aina puhtaat. Mutta kyllä sitä pitää suihkussa käydä. Olen neuvoton.

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitäisi saada selville miksi lapsi ei halua suihkuun? Menetkö mahdollisesti itse mukaan ja lapsi ei tätä enää haluaisi mutta ei osaa/halua/uskalla sitä sanoa? Jos syy on shampoo silmissä, niin tukkaa ei tarvitse pestä joka kerta. Kerran viikossa riittänee tuon ikäiselle hyvin. Käykää välillä uimahallissa, varmaankin pitää siitä. Saunotte useammin jos suihku onnistuu sen varjolla.

Vierailija
22/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos lapsi pelkää suihkua niin en ymmärrä miksi pitää väkisin raahata, tuon ikäinen poika on jo sen verran iso, etten itse ainakaan pystyisikään. Suosittelen, että sovit lapsen kanssa yhdessä tietyt suihkupäivät, jotka hän saa valita, esim 2-3 kertaa viikossa. Jos viikko menee ok, hän voisi saada jonkin pienen palkinnon, tai voi kerätä vaikka kuukaudelta ja saada isomman jutun. Uimahallissa tulee aika luonnollisesti peseydyttyä, kerran viikossa uimahalliin! Voisiko isovanhemmat, erityisesti isoisä viedä sinne? Murrosiän lähestyminen saattaa vaikuttaa, on hyvä tottua olemaan nakuna. Joku joukkuelaji, jossa kaikki käyvät lopuksi suihkussa voisi olla hyvä "ryhmäpaineen" avulla. Suihkusta pitäisi saada ei-ahdistava, eli valitkaa shampoot ja muut pesuaineet, jotka eivät kirvele silmissä. Haluisiko lapsi itse valita pesuaineet? Puhu lapsen kanssa, miksi suihkussa käydään, mutta älä tee siitä liian isoa asiaa, "mörköä". Mielestäni teet ihan oikein, että et pakota väkisin, se vasta ahdistusta aiheuttaisikin. Tottakai lapsen on pakko käydä suihkussa, kerran viikossa on varmasti ihan riittävä tuossa iässä, ja aikuisen on huolehdittava, että lapsi käy. Mutta keinot ovat monenlaiset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:55"]ap ei ole kommentoinut kertaakaan. On kyllä niin selkeä "päivän kasvatuskeissi" taas: Apua, mitä tehdä!

[/quote]

Kyllä olen kommentoinut. Lue ketju tarkemmin. ap

Vierailija
24/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KirkkoSisko" time="14.02.2014 klo 10:55"]Hei.

 

Minäkin olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että lapsen terveyteen, hygieniaan, ravintoon yms vaikuttavissa asioissa aikuinen päättää, ei lapsi.

 

Mutta kun kerroit lapsen muuten olevan 'kiltti', mietin, mikähän siinä suihkussa on nyt se paha juttu? Onko poikasi kertonut, miksei halua suihkuun? Liittyykö jotenkin alastomana oloon? Voiko olla, että lähestyvän murrosiän ilmiöt huolettavat poikaa? Koettaisin kuunnella lasta, mistä homma kiikastaa ja mikä tämän takana on. Silloin aikuinen voisi paremmin ilmaista, että ymmäärrän tuon asian, mutta siitä huolimatta suihkuun mennään - ja keksiä mahdollsiesti jokin ratkaisu asiaa helpottamaan.  Jos suihku on ainoa, josta lapsi rassaa, niin jotainhan siinä on silloin takana?

[/quote]

Yksi asia on, että poika ei ole oppinut uimaan, vaikka ollaan isovanhempien kanssa säännöllisesti opetettu ja viety uimahalliin, kesällä rannalle. Ui kyllä kellukkeiden kanssa ja kahlaa vedessä, mutta kun ei opi ei. Hiihtolomalla mennään viikoksi kylpylään, ehkä oppii siellä eikä noissa paikoissa koskaan pesuja vastusta. Mutta pelkäisikö jotenkin kuitenkin vettä, en tiedä. ap

Vierailija
25/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:54"]jos kerran menee shampoota silmiin ja se on se vika niin miksi sinä et pese sitä päätä, että ei mene shampoota silmiin. Pää takakenoon ja suihkuttelu taaksepäin niin ei mene. Meillä poika 9v muuten käy kerran viikossa suihkussa ja ei ole likainen. Eskariaikana oli vaihe, jolloin hiki haisi ja silloin piti pestä kainalot päivittäin. Tätä kesti noin vuoden ja nyt on 'hajuton kausi' ja ei sen hiukset ole edes likaiset. kesällä hikisenä ja pölyisenä pitää tietysti käydä useammin. Tulee sen tietysti nytkin ulkona usein kuuma, mutta ei silti haise. 

[/quote]

En viitsisi enää 8-viotiasta itse suihkutella, mielestäni pitää jo pestä itse. Ei tykkää vaahdosta, hammastahnakin pitää olla apteekista ostettu vaahdotonta ja myöskään ei saa maistua miltään. ap

Vierailija
26/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="KirkkoSisko" time="14.02.2014 klo 10:55"]Hei.

 

Minäkin olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että lapsen terveyteen, hygieniaan, ravintoon yms vaikuttavissa asioissa aikuinen päättää, ei lapsi.

 

Mutta kun kerroit lapsen muuten olevan 'kiltti', mietin, mikähän siinä suihkussa on nyt se paha juttu? Onko poikasi kertonut, miksei halua suihkuun? Liittyykö jotenkin alastomana oloon? Voiko olla, että lähestyvän murrosiän ilmiöt huolettavat poikaa? Koettaisin kuunnella lasta, mistä homma kiikastaa ja mikä tämän takana on. Silloin aikuinen voisi paremmin ilmaista, että ymmäärrän tuon asian, mutta siitä huolimatta suihkuun mennään - ja keksiä mahdollsiesti jokin ratkaisu asiaa helpottamaan.  Jos suihku on ainoa, josta lapsi rassaa, niin jotainhan siinä on silloin takana?

[/quote]

Joo, koitan tänään illalla keskustella rauhallisesti. Aikaisempiin keskusteluihin on ollut vastaus:En tykkää. ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
27/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:59"]Tablettia ei mummolaan? Eli muut saa kärsiä mutta kotona et tee noita rangaistuksia?

 

Mä sanoisisin lapselle että varaan ajan terapiaan taasen jos ei ala homma luistamaan. Hommaa jotai mietoa pesuainetta joka ei silmissä kutise ja vaikka vaihdatte iltarutiinijärjestystä? Jos lapsi voisi suihkun jälkeen syödä iltapalan ja teette jotain kivaa kun vielä ehditte?

 

Itselläni on 10- vuotias poika ja minusta tuo vaikuttaa huomiohakuiselta toiminnalta jos lapsi noin käyttäytyy. Ja kun on jo noin iso niin mitä se sanoo syyksi ettei menisi suihkuun? Koita olla tukena ja huolesi voit lapsellekin sanoa.

[/quote]

Os

Oisko sit huomionhakua? Huomioin kyllä lapsia paljon ja olen läsnä, kaveritkin aina sanoo, että eivät monia vanhempia tiedä, jotka yhtä paljon huomioivat ja ovat läsnä lapselle. Teen lyhennettyä työaikaa eli vaikka nyt pitkät päivät, niin sen jälkeen on neljä vapaapäivää. ap

Vierailija
28/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy suoraan, onko vesi pelottavaa/inhottavaa/ahdistavaa/tyhmää. Kysy, miten itse tekisi, että saisi vedestä miellyttävämmän elementin. Kuulostaa minun korvaani vahvasti siltä, että pelkää kovin, kun ei ole kerran uimaankaan oppinut. Intensiivinen uimakoulu ja hyvä uimataito auttaisi varmasti :) 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
29/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikäkauteen kuuluva juttu, niin tytöillä kuin pojillakin.

 

Mä olen pari kertaa kantanut lapsen suihkuun ja pessyt sen. joku roti ON oltava.

Vierailija
30/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttasko se, että jos poika on  päivisin mummolassa niin pappa käyttäisi siellä suihkussa? Jos ei halua poikana, että sinä käytät.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
31/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi vinkki vielä: Vaikka en kannata lahjomista, niin jonkinlaisen motivaation tarjoaminen meillä kuitenkin aika usein tehoaa. Eli jos lapsi haluaa vaikka illalla katsoa telkkarista jotain (meillä jääkiekkoa), niin ehtona on, että loppuun saa katsoa vain, jos erätauoilla on käynyt hoitamassa suihkut ja hammaspesut. Mutta nämä täytyy sopia hyvissä ajoin, ei vasta iltapesuaikaan. Vanhemman täytyy vain valvoa, että muistaa mennä heti erätauon alkaessa, mutta yleensä lähtee ihan halukkaasti.

 

Usein meillä pahin kiukku liittyy väsymykseen, joten sitä yritämme välttää vaikka aina ei onnistutakaan. Väsyneen lapsen kanssa on kuitenkin ihan turha (ainakin meillä) alkaa mitään pitkiä perusteluja peseytymiselle käymään läpi, joten silloin mennään vanhemman viemänä suihkuun vaikka huudon kanssa, että lapsi pääsee nukkumaan. Onneksi ei asuta kerrostalossa :)

 

- se 9-vuotiaan suihkukiukkuilijan äiti

Vierailija
32/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 10:53"]

Kiitos neuvoista! Suihkuunraahaamista oon yrittänyt, mutta sitten tulee huutoa EIEIEI ja kun asutaan rivitalossa, niin en viitsi naapureitten takia tuota showta aloittaa, kun joskus ysin aikaan vielä huudettaisiin kotona täysillä.

 

Eilen taistelu jatkui vielä 21.20 ja sen jälkeen oli pakko lopettaa, koska aamulla herätys kello 07.00 ja poika on tosi väsynyt aamulla, jos menee nukkuminen yli ysin. Tietysti voisin ajoittaa suihkut, kun menee 9:säksi ja 10:ksi kouluun, niin taistelu voisi jatkua myöhempäänkin, kun saa aamulla nukkua pidempään.

 

Olen liian kiltti ja periksiantavainen. Oon aika väsynyt,

Kai sitä voisi omaa auktoriteettia vahvistaa. En vaan jaksa huutaa ja komentaa tuntikausia, vaikka varmaan pitäis?

 

[/quote]

 

Tuossa tekstissäsi tuleekin esiin ne syyt.

Poika tietää, että kun vitkuttelee illalla tarpeeksi, sinä annat periksi. POika tietää, että et kehtaa pitää ääntä naapureiden vuoksi. Poika tietää, että olet kiltti ja väsynyt ja sen vuoksi annat helposti periksi. 

Konstit: et huuda, toteat kylmän rauhallisesti, että suihkuun mennään ja sillä siisti. Tosin mielestäni ei joka päivä tarvitse käydä suihkussa, jos ei haise. Sinä viet pojan suihkulle. Jos hän kaipaa jo omaa intiimirauhaa suihkuun, se on annettava.

Älä pidä mitään kiirettä ja näytä se pojalle, että sinulla on aikaa vaikka maailman tappiin asti. Voit odottaa vaikka yli puolen yön, älä anna periksi. Onnistumisesta liioitellut kehut ja vaikka palkinto. Seuraavalla kerralla saman juttu. Koska olet niin monta kertaa antanut periksi, poika tulee testaamaan tätä piiiiiiitkään (siis sitä oletko todellakin tosissasi vai annatko periksi). Jotkut yöt jäävät vähäunisiksi, sillä ei voi mitään. Auktoriteetin rakentaminen on kuitenkin tässä vaiheessa tärkeää. Seuraavaksi poika voi keksiä, ettei mene kouluun tai että polttaa tupakkaa. Mites sitten?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
33/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä lapsi tekee esim uimahallissa. leikkiikö vedessä ja haitaako siellä jos vettä tulee silmiin? Mutta koita saada hänet uimakouluun ja ehkö jopa jossain muualla kuin kotipaikkakunnalla jos teillä ei ole alkeisuimakouluja kouluikäislle. Mun ton ikäinen poika kuolisi häpeästä jos olisi kellukkeet toisten nähden tai olisi uimakoulussa tosi pienten kanssa? ne koulun uintikerrathan ovat varmasti ihan piinaa. Mietin vaan, että onko vedestä tullut ikävä elementti jonkun muun syyn (nolous) takia eikä kyse ole suihkusta sinänsä. Olen se, jonka muksu käy pesulla kerran viikossa ja silloin nimen omaan on sauna, koska ei tykkää käydä kylmässä kylppärissä suihkussa. Ei se edes ole mitenkään erityisen kylmä, normaali huoneenlämpö, mutta märkänä siellä tulee kylmä. 

Niin ja minä en lähtisi väkisin raahaamaan. Siitä se angsti vasta alkaakin. Olen kyllä sitä mieltä, että pesulla käydään vanhempien valitsemana ajankohtana, mutta jos sinne päästään yhteisymmärryksessä, on varmasti fiilis parempi, että voisi mennä toistekin.

Vierailija
34/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä auttoi tuommoiseen lopullisesti se, että kerran tosi väsyneenä sorruin käytökseen jota ei kyllä saisi tehdä: käytännössä väkivaltaan. Kaikki kypsyys karisi hetkessä ja kiukkukohtauksen kourissa raahasin lapsen suihkuun, laitoin suihkun päälle kun lapsella oli vielä vaatteet päällä, ja huusin, että jos ei hyvällä mennä suihkuun niin pahalla sitten, ONKO NYT KIVAA? Siinä se itki, mutta en ollut vieläkään rauhoittunut ja huusin vaan, että älä kuule luule että tuo vollotus mitään auttaa, pää kiinni ja peseydyt.

 

En ole ylpeä tekosestani ja olen pyytänyt sitä pojalta anteeksi, mutta eipä ole koskaan peseytymisestä sen jälkeen kiukuteltu, ja tuntuu että muissakin asioissa uskoo minua paljon paremmin kuin ennen. Ei enää vastailee "joojoo" mutta jätä ttekemättä mitä käsken, vaan tekee myös.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
35/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

En kannnata mitään väkisin pakottamista; se tehoaa vain lyhyeksi aikaa. Kun murrosiän kuohut tulevat, vastustus voi olla jo rajuakin.

Olen samaa mieltä kuin jotkut muutkin täällä, että yritä ottaa selvää, mistä kiikastaa! Voihan mukana olla hiukan jotakin aistihäiriötäkin, koska on hammastahnankin kanssa noin tarkka. Entä vaatteet; kelpaako mitkä vaatteet tahansa? Häiritsevätkö saumat, eri materiaalit tms.?

Rauhallisesti, mutta päättäväisesti etenet asiassa ja osoitat pojallesi peseytymisen tärkeyden. Ehkä kannattaa aloittaa iltatoimet peseytymisellä, niin sitten on vielä iltapala odottamassa.

Vierailija
36/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletko jutellut rauhassa pojan kanssa, miksi ei halua suihkuun? onko jotain käynyt, että pelkää / inhoaa suihkussa käyntiä?

Auttaisiko, jos saisi itse valita kaupasta pyyhkeen, saippua, shampoon?

Vierailija
37/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on käytössä viikko-ohjelma koululukkarin tyyppisesti koska meillä oli kanssa tuota suihku ynnä muuta vaikeutta tiettyjen asioiden kanssa. Tämä toimii meillä hyvin. Esmes näin perj. on suihku/sauna päivä ja kotitöiden hoito. 

"lukkari" on jääkaapin ovessa vielä, josta voi vielä itse tarkistaa

Tästä pidetään kiinni vaikka maailmaan tulisi vedenpaisumus

Vierailija
38/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:24"]Auttasko se, että jos poika on  päivisin mummolassa niin pappa käyttäisi siellä suihkussa? Jos ei halua poikana, että sinä käytät.

[/quote]

Tätä tässä juuri harkitsen. Jospa soittaisin pojalle, kun menee koulusta mummilaan ja kysyisin, että viekö pappa nyt suihkuun vai menetkö illalla kotona. Vai onko tää taas sitä periksi antamista. Oon ehkä antanut sen takia periksi, että parin muun asian takia, mistä on tapeltu, poika on juossut kiukkuisena pihalle, joo lumihankeenkin ilman kenkiä ja ei näy missään, kauan oon joutunut huudella ja etsiä jostain roskiskatoksen takaa, mulle on tullut tosta joku trauma, kun tuli heti huoli, kun ei poikaa löytynyt ja lumihangessa oli jossain... En halua että toistuu, nää on tapahtunut joskus, kun poika oli 6. Mä jotenkin varon, ettei se tapahdu taas. Ehkä typerää. Illalla pimeeseen juoksi. Joo... ap

Vierailija
39/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:35"]Mitä lapsi tekee esim uimahallissa. leikkiikö vedessä ja haitaako siellä jos vettä tulee silmiin? Mutta koita saada hänet uimakouluun ja ehkö jopa jossain muualla kuin kotipaikkakunnalla jos teillä ei ole alkeisuimakouluja kouluikäislle. Mun ton ikäinen poika kuolisi häpeästä jos olisi kellukkeet toisten nähden tai olisi uimakoulussa tosi pienten kanssa? ne koulun uintikerrathan ovat varmasti ihan piinaa. Mietin vaan, että onko vedestä tullut ikävä elementti jonkun muun syyn (nolous) takia eikä kyse ole suihkusta sinänsä. Olen se, jonka muksu käy pesulla kerran viikossa ja silloin nimen omaan on sauna, koska ei tykkää käydä kylmässä kylppärissä suihkussa. Ei se edes ole mitenkään erityisen kylmä, normaali huoneenlämpö, mutta märkänä siellä tulee kylmä. 

Niin ja minä en lähtisi väkisin raahaamaan. Siitä se angsti vasta alkaakin. Olen kyllä sitä mieltä, että pesulla käydään vanhempien valitsemana ajankohtana, mutta jos sinne päästään yhteisymmärryksessä, on varmasti fiilis parempi, että voisi mennä toistekin.

[/quote]

Joo, koulun uinnit on tuskaa. Kahtena kesänä poika on ollut uimakoulussa. Mut ei vaan opi, isänsä ei oppinut uimaan koskaan, poika ei tätä tiedä, ettei oppinut. Pari miespuoleista työkaveria on lohdutellut, että he oppi vasta 5. luokalla. Poika varoo kyl tosi paljpn, ettei mene vettä silmiin, uimakoulussakin. Varmaan arastelee vettä, kyllä. Uintitaidottomuus ei todellakaan johdu harjoituksen puutteesta ja rauhallisesti ja rohkaisevasti opettelee. Mut yhtään ei anna tehdä niin, että ottais vatsasta kiinni ja polskisi käsillä ja jaloila. Nyt sentään kaiteesta pitäen potkii vettä. Mitään hukkumistraumaa ei oo eikä tietääkseni vesitraumaakaan. ap

Vierailija
40/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:39"]Meillä auttoi tuommoiseen lopullisesti se, että kerran tosi väsyneenä sorruin käytökseen jota ei kyllä saisi tehdä: käytännössä väkivaltaan. Kaikki kypsyys karisi hetkessä ja kiukkukohtauksen kourissa raahasin lapsen suihkuun, laitoin suihkun päälle kun lapsella oli vielä vaatteet päällä, ja huusin, että jos ei hyvällä mennä suihkuun niin pahalla sitten, ONKO NYT KIVAA? Siinä se itki, mutta en ollut vieläkään rauhoittunut ja huusin vaan, että älä kuule luule että tuo vollotus mitään auttaa, pää kiinni ja peseydyt.

 

En ole ylpeä tekosestani ja olen pyytänyt sitä pojalta anteeksi, mutta eipä ole koskaan peseytymisestä sen jälkeen kiukuteltu, ja tuntuu että muissakin asioissa uskoo minua paljon paremmin kuin ennen. Ei enää vastailee "joojoo" mutta jätä ttekemättä mitä käsken, vaan tekee myös.

[/quote]

Juu, tällainen on käväissyt mielessä... ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi seitsemän