Neuvot loppu, poika 8 vuotta ei suostu mennä suihkuun
Olen aivan neuvoton, mitä tehdä. Ei auta uhkailu, lahjonta, ei kiristys ym nämä kivat perusjutut. Poika on muuten tosi kiltti ja rauhallinen, mutta tämä suihkujuttu... Hermot menee. Saunaan jostain ihme syystä sentään tulee lauantaisin kiltisti. Isää ei oo kuvioissa, ehkä suostui paremmin, jos isä komentais. (Ja juu mammat, isä on haudassa, en ole mikään eronnut wt-yh, joka on aiheuttanut lapselle traumoja ja isän kuolemaa käsiteltiin vuosi perheneuvolassa)
Tapana on, että joka toinen päivä pitää mennä suihkuun. Toisena riittää pesu lavuaarilla. Olen antanut periksi, ettei tarvi shampoota käyttää, pesee vedellä, valittaa vaan, että shampoo menee silmiin, oon sit ajatellut, että kunhan nyt vedellä pesee ja on tosi lyhyet hiukset eli riittänee.
Kerron aina noin 19 aikaan, että tänään on suihkupäivä. 20.00 iltapala ja sitten pesulle. Ja poika vaan liimautuu sohvalle ja sanoo tiukasti naama ruvella, että EI. Ja mikään ei saa hänen päätä kääntymään. Istuu aivan jäykkänä sohvalla, ei auta mikään. En nyt ala toista raahaamaan suihkuun. Hampaat sentään pesee. Ja saattaa jopa kerran viikossa suihkuun mennäkin 5-10 minuutin keskustelun jälkeen.
Veden tarkistan, ettei ole kuumaa. Kauaa ei tarvisi olla, kunhan nyt pesee. Mutta kun ei. Olen ehdottanut kylpyammetta, mutta kun ei.
Tänään sitten kohtalaisen likaisella päällä kouluun. Ei haise pahalta ja vaatteet on aina puhtaat. Mutta kyllä sitä pitää suihkussa käydä. Olen neuvoton.
Kommentit (62)
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:48"]meillä on käytössä viikko-ohjelma koululukkarin tyyppisesti koska meillä oli kanssa tuota suihku ynnä muuta vaikeutta tiettyjen asioiden kanssa. Tämä toimii meillä hyvin. Esmes näin perj. on suihku/sauna päivä ja kotitöiden hoito.
"lukkari" on jääkaapin ovessa vielä, josta voi vielä itse tarkistaa
Tästä pidetään kiinni vaikka maailmaan tulisi vedenpaisumus
[/quote]
Tällaisen voisin tehdä. Mä kirjoittelen näitä teidän neuvoja nyt paperille ylös. ap
Osta sille uimalasit, jos inhottaa shampoon tai veden meneminen silmiin.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:56"]Tätä on tainnut jo joku muukin ehdottaa, mutta oletko kokeillut koskaan vaihtaa iltapalan ja suihkun toisin päin, eli ensin pesulle, sitten iltapalle? Ainakin meillä tuntuu liian myöhään tapahtuva mikä tahansa toimenpide (useimmiten hampaiden pesu tai hiusten harjaus) olevan ylivoimaisen vaikeaa, puhtaasti väsymyksen vuoksi. Meillä 9v tyttö käy ensin suihkussa, syö sitten iltapalan, ja viimeiseksi pesee hampaat ja harjaa hiukset (ihan märkänä pitkää tukkaa on turha yrittää selvitellä, siksi tämä viimeisenä).
Voi olla ettei toimi, kun teillä tuntuu muutenkin olevan tuon auktoriteetin pitämisen kanssa haasteita (annat periksi helpolla), mutta ajattelin ehdottaa.
[/quote]
Joo, näin voisin tehdä. Ja kyllä, on mulla auktoriteettiongelmaa, tiedän sen, oon vaan niin ylikiltti ja varovainen, sovitteleva luonne. Ja kun yksin oon leskenä ollut siitä, kun poika täytti 1. Huoh. Tänään mietin just, että varaan ajan perheneuvolaan keskustelemaan vanhemmuudesta. Siel kyl ku käytiin se vuosi sanottiin, että jokainen hoitaa vanhemmuutensa omalla tavallaan ja kehuttiin yhteisissä tapaamisissa, miten hyvin kuuntelin lasta ja rauhallisesti, otin huomioon. ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:59"]Osta sille uimalasit, jos inhottaa shampoon tai veden meneminen silmiin.
[/quote]
Joo! Kaivankin illalla sellaiset! ap
Jos poika kuitenkin suostuu käymään saunassa miksei sauna voisi olla useammin, 2 tai 3 kertaa viikossa?
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:59"]
Osta sille uimalasit, jos inhottaa shampoon tai veden meneminen silmiin.
[/quote]
Ja uimalaseista tuli mieleen, että kannattaa opettaa se poika uimaan.Uimataito on kyllä enemmän kun hyödyllinen jokaisen osata.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:02"]Jos poika kuitenkin suostuu käymään saunassa miksei sauna voisi olla useammin, 2 tai 3 kertaa viikossa?
[/quote]
Niin, enpä tiedä. Siinä kai menisi niin kauan aikaa, vaikka menisikö kumminkaan? En tiedä. ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:59"]
Osta sille uimalasit, jos inhottaa shampoon tai veden meneminen silmiin.
[/quote]
Ja uimalaseista tuli mieleen, että kannattaa opettaa se poika uimaan.Uimataito on kyllä enemmän kun hyödyllinen jokaisen osata.
[/quote]
Tätä siis koko ajan yritetään tehdä. Kylpylässä ollaan siis kyt hiihtolomalla viikko. Harjoitellaan kyllä. ap
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:59"]
Osta sille uimalasit, jos inhottaa shampoon tai veden meneminen silmiin.
[/quote]
Ja uimalaseista tuli mieleen, että kannattaa opettaa se poika uimaan.Uimataito on kyllä enemmän kun hyödyllinen jokaisen osata.
[/quote]
Tätä siis koko ajan yritetään tehdä. Kylpylässä ollaan siis kyt hiihtolomalla viikko. Harjoitellaan kyllä. ap
[/quote]
Meillä (vuonna peruna) mentiin jo ekalla luokalla koulun kanssa uimahalliin ja siellä opetettiin uimaan ihan uimaopettajan avulla. Eikö tämmöistä ole enää? Semmosella pitkällä rottinki sauvalla missä iso lenkki päässä se uitti ja aina nosti jos meinasi upota.. :)
Onneksi et ole wt-yh... Ehkä sinun kannattaisi puhdistaa itsesi asenneongelmista.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:12"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:06"]
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:03"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 11:59"]
Osta sille uimalasit, jos inhottaa shampoon tai veden meneminen silmiin.
[/quote]
Ja uimalaseista tuli mieleen, että kannattaa opettaa se poika uimaan.Uimataito on kyllä enemmän kun hyödyllinen jokaisen osata.
[/quote]
Tätä siis koko ajan yritetään tehdä. Kylpylässä ollaan siis kyt hiihtolomalla viikko. Harjoitellaan kyllä. ap
[/quote]
Meillä (vuonna peruna) mentiin jo ekalla luokalla koulun kanssa uimahalliin ja siellä opetettiin uimaan ihan uimaopettajan avulla. Eikö tämmöistä ole enää? Semmosella pitkällä rottinki sauvalla missä iso lenkki päässä se uitti ja aina nosti jos meinasi upota.. :)
[/quote] ap
Ei ainakaan täällä päin. On niin paljon oppilaita, ettei ehdi huomioida kaikkia.olii
Kiitos vastauksista. En ehdi kommentoida kaikkia, koska olen töissä. Luen kyllä kaikki. Nyt pitää palata työn pariin. ap
Ajattelin ehdottaa samaa kuin #42, eli että suihkua ei jättäisi illan viimeiseksi puuhaksi. Meillä myös 6-v. vastustelee jonkin verran, etenkin niillä kerroilla kun tietää, että täytyy pestä sampoolla. Meillä käydään suihkussa noin 2 kertaa viikossa, joista toisella kertaa riittää vesipesu tukalle. Voisiko suihkun ajoittaa niille illoille, jolloin tulet aikaisemmin kotiin, ja sen jälkeen ehtisi tehdä vielä jotain kivaa, kuten pelata? Pieni lahjominen ei haittaa, ja väsyneen pakottaminen on kurjaa! Tsemppiä teille!
Siis tilannehan ei parane vaan pahemmaksi vain menee, sekä hygienian hoidon että uimaanoppimismahdollisuuksien kannalta, jos sinulle äitinä todella on vaihtoehto että suihkuun ei mennä. Mikä historia tässä on takana, miksei peseytyminen ole teillä luonnollinen rutiini jo pojan pikkulapsi-iästä alkaen? Luonnollinen suhtautuminen veteen suihkussakäynnin muodossa on tosi tärkeä asia uimaan oppimisen kannalta, varsinkin jos on jotain perittyä taipumusta arkuuteen vedessä.
Minä suosittelisin nyt lämpimästi sellaista, että kaikki vaihtoehdot heitetään romukoppaan. Suihkuun on mentävä ja piste. Kaikin mokomin ota selvää, mikä pojalle aiheuttaa sen vaikeuden asiassa, ja ota huomioon jotenkin - ei kuitenkaan niin että sallit jättää suihkut väliin. Ilmoita pojalle että tästä seuraavat 2kk suihkussa tullaan käymään joka ilta. Lupaa jokaisesta onnistuneesta ja tappeluttomasta suihkusta vaikka tarra taulukkoon, ja jonkun määrän täytyttyä saa mieleisen lahjan. Mutta vastustelu aiheuttaa heti tarran eväämisen, ja lisäksi muun rangaistuksen, esim. vuorokaudeksi pelaamisen, tv:n, herkkujen tms kieltämisen, kotiarestin, mikä teillä nyt sitten toimii. Ihan oikeasti sinun on oltava tuon lapsen kanssa sekä auktoriteetti että johdonmukainen. Ellei ole ainoa lapsi niin taitaa olla kuopus? Muistuttaisin että lapsen ymmärtäminen ja hänen huoliensa, pelkojensa ja mielipiteidensä huomioiminen EI tarkoita päätäntävaltaa päivänselvistä perusrutiineista. Jos annat noin pienen horjuttaa venkoilullaan jotain tällaista perusasiaa kuten peseytymistä, sinulla on oikeasti hätä kädessä tulevaisuudessa. Lapsi tietää kyllä mistä narusta vetää, jos äidin saa noin helposti lipsumaan asioista. Kasvatustilannetta ei voi luovuttaa ja jättää hoitamatta loppuun, ettei lapsen huuto kuuluisi naapuriin klo 21 jälkeen. Missä ja koska lasta sitten kasvatetaan ellei omassa kodissakaan voi?
Valitettavasti on myönnettävä, että monesti auttaa ainakin vähän aikaa tuo jonkun edellä kuvailema maltin menettäminen ja raivoaminen, mutta ennemmin kyllä suosittelisin että päätät niin varmasti mitä tehdään, ettet epäile sitä itsekään, ja sitten pysyt itse rauhallisena vaikka lapsi nostaisi vaikka minkälaisen sirkuksen ja haloon. Älä pelkää lapsen kiukkua, se on monesti kohdattava että saa viestinsä perille. Jos päätät että lapsi menee suihkuun niin silloin tiedät etukäteen että hän menee sinne suihkuun vaikka millä huudolla, ja se homma viedään läpi. Silloin voit itse pysyä rauhallisena, koska tiedät että mikään venkulointi ei muuta sitä mitä tulee tapahtumaan.
Tuo struktuurin luominen on hyvä. Eli tee se lukkari ja noudata sitä poikkeuksetta. Lapsi tietää, että asia on tehtävä, pian pääsette kumpikin helpommalla.
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:04"][quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:02"]Jos poika kuitenkin suostuu käymään saunassa miksei sauna voisi olla useammin, 2 tai 3 kertaa viikossa?
[/quote]
Niin, enpä tiedä. Siinä kai menisi niin kauan aikaa, vaikka menisikö kumminkaan? En tiedä. ap
[/quote]Käytätkö mieluummin saman ajan suihkusta riitelemiseen? Sitä minäkin, sauna päälle vaan!
[quote author="Vierailija" time="14.02.2014 klo 12:19"]Siis tilannehan ei parane vaan pahemmaksi vain menee, sekä hygienian hoidon että uimaanoppimismahdollisuuksien kannalta, jos sinulle äitinä todella on vaihtoehto että suihkuun ei mennä. Mikä historia tässä on takana, miksei peseytyminen ole teillä luonnollinen rutiini jo pojan pikkulapsi-iästä alkaen? Luonnollinen suhtautuminen veteen suihkussakäynnin muodossa on tosi tärkeä asia uimaan oppimisen kannalta, varsinkin jos on jotain perittyä taipumusta arkuuteen vedessä.
Minä suosittelisin nyt lämpimästi sellaista, että kaikki vaihtoehdot heitetään romukoppaan. Suihkuun on mentävä ja piste. Kaikin mokomin ota selvää, mikä pojalle aiheuttaa sen vaikeuden asiassa, ja ota huomioon jotenkin - ei kuitenkaan niin että sallit jättää suihkut väliin. Ilmoita pojalle että tästä seuraavat 2kk suihkussa tullaan pokäymään joka ilta. Lupaa jokaisesta onnistuneesta ja tappeluttomasta suihkusta vaikka tarra taulukkoon, ja jonkun määrän täytyttyä saa mieleisen lahjan. Mutta vastustelu aiheuttaa heti tarran eväämisen, ja lisäksi muun rangaistuksen, esim. vuorokaudeksi pelaamisen, tv:n, herkkujen tms kieltämisen, kotiarestin, mikä teillä nyt sitten toimii. Ihan oikeasti sinun on oltava tuon lapsen kanssa sekä auktoriteetti että johdonmukainen. Ellei ole ainoa lapsi niin taitaa olla kuopus? Muistuttaisin että lapsen ymmärtäminen ja hänen huoliensa, pelkojensa ja mielipiteidensä huomioiminen EI tarkoita päätäntävaltaa päivänselvistä perusrutiineista. Jos annat noin pienen horjuttaa venkoilullaan jotain tällaista perusasiaa kuten peseytymistä, sinulla on oikeasti hätä kädessä tulevaisuudessa. Lapsi tietää kyllä mistä narusta vetää, jos äidin saa noin helposti lipsumaan asioista. Kasvatustilannetta ei voi luovuttaa ja jättää hoitamatta loppuun, ettei lapsen huuto kuuluisi naapuriin klo 21 jälkeen. Missä ja koska lasta sitten kasvatetaan ellei omassa kodissakaan voi?
Valitettavasti on myönnettävä, että monesti auttaa ainakin vähän aikaa tuo jonkun edellä kuvailema maltin menettäminen ja raivoaminen, mutta ennemmin kyllä suosittelisin että päätät niin varmasti mitä tehdään, ettet epäile sitä itsekään, ja sitten pysyt itse rauhallisena vaikka lapsi nostaisi vaikka minkälaisen sirkuksen ja haloon. Älä pelkää lapsen kiukkua, se on monesti kohdattava että saa viestinsä perille. Jos päätät että lapsi menee suihkuun niin silloin tiedät etukäteen että hän menee sinne suihkuun vaikka millä huudolla, ja se homma viedään läpi. Silloin voit itse pysyä rauhallisena, koska tiedät että mikään venkulointi ei muuta sitä mitä tulee tapahtumaan.
[/quote]
Ennen ei tätä ole ollut, tullut vasta nyt vuoden sisällä...
Nyt palaan töihin. Luen kyllä viestit myöhemmin. ap
onko pojalla kuiva iho? Silloin suihkussa käynti voi olla ikävää, kun alkaa heti kutina.
Tätä on tainnut jo joku muukin ehdottaa, mutta oletko kokeillut koskaan vaihtaa iltapalan ja suihkun toisin päin, eli ensin pesulle, sitten iltapalle? Ainakin meillä tuntuu liian myöhään tapahtuva mikä tahansa toimenpide (useimmiten hampaiden pesu tai hiusten harjaus) olevan ylivoimaisen vaikeaa, puhtaasti väsymyksen vuoksi. Meillä 9v tyttö käy ensin suihkussa, syö sitten iltapalan, ja viimeiseksi pesee hampaat ja harjaa hiukset (ihan märkänä pitkää tukkaa on turha yrittää selvitellä, siksi tämä viimeisenä).
Voi olla ettei toimi, kun teillä tuntuu muutenkin olevan tuon auktoriteetin pitämisen kanssa haasteita (annat periksi helpolla), mutta ajattelin ehdottaa.