Neuvot loppu, poika 8 vuotta ei suostu mennä suihkuun
Olen aivan neuvoton, mitä tehdä. Ei auta uhkailu, lahjonta, ei kiristys ym nämä kivat perusjutut. Poika on muuten tosi kiltti ja rauhallinen, mutta tämä suihkujuttu... Hermot menee. Saunaan jostain ihme syystä sentään tulee lauantaisin kiltisti. Isää ei oo kuvioissa, ehkä suostui paremmin, jos isä komentais. (Ja juu mammat, isä on haudassa, en ole mikään eronnut wt-yh, joka on aiheuttanut lapselle traumoja ja isän kuolemaa käsiteltiin vuosi perheneuvolassa)
Tapana on, että joka toinen päivä pitää mennä suihkuun. Toisena riittää pesu lavuaarilla. Olen antanut periksi, ettei tarvi shampoota käyttää, pesee vedellä, valittaa vaan, että shampoo menee silmiin, oon sit ajatellut, että kunhan nyt vedellä pesee ja on tosi lyhyet hiukset eli riittänee.
Kerron aina noin 19 aikaan, että tänään on suihkupäivä. 20.00 iltapala ja sitten pesulle. Ja poika vaan liimautuu sohvalle ja sanoo tiukasti naama ruvella, että EI. Ja mikään ei saa hänen päätä kääntymään. Istuu aivan jäykkänä sohvalla, ei auta mikään. En nyt ala toista raahaamaan suihkuun. Hampaat sentään pesee. Ja saattaa jopa kerran viikossa suihkuun mennäkin 5-10 minuutin keskustelun jälkeen.
Veden tarkistan, ettei ole kuumaa. Kauaa ei tarvisi olla, kunhan nyt pesee. Mutta kun ei. Olen ehdottanut kylpyammetta, mutta kun ei.
Tänään sitten kohtalaisen likaisella päällä kouluun. Ei haise pahalta ja vaatteet on aina puhtaat. Mutta kyllä sitä pitää suihkussa käydä. Olen neuvoton.
Kommentit (62)
Olet varmaankin kysynyt lapselta, että miksi kieltäytyy suihkusta? Tuntuuko vesi ikävältä iholla, onko joku tilanne josta kieltäytyminen alkoi?
Olen itse kieltäytynyt hiusten pesusta 5vuotiaana yhden vuoden ajan. Väkisin raahaaminen vain pahensi asiaa. Vanhemmat eivät kysyneet syytä. Isovanhemmat kysyivät ja kerroin, että pelkään tukehtuvani. En muista miten tilanne ratkesi.
Okei olen itse lääkäri ja monet pojat 7 ikä vuoden jälkeen ei köy suihkussa esim ne ovat noin 2-11kk käymättä suihkussa koska ne eivät halua koska siinö on monia syitä 1 ei halua 2 ei jaksa 3 suihkussa käyminen ei ole kivaa on vastaksia Mitö olen saanut yleensä se ei ole haitallista minulle tuli yksi poika kuka ei ollut käyneet 2 vuoteen suihkussa ja poika oli puhdas ei hajua ollut ollenkaan poikien hormonit syövät likaa hikeä ja bakteereja ( minun suomi ei ole hyvä )