Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvot loppu, poika 8 vuotta ei suostu mennä suihkuun

Vierailija
14.02.2014 |

Olen aivan neuvoton, mitä tehdä. Ei auta uhkailu, lahjonta, ei kiristys ym nämä kivat perusjutut. Poika on muuten tosi kiltti ja rauhallinen, mutta tämä suihkujuttu... Hermot menee. Saunaan jostain ihme syystä sentään tulee lauantaisin kiltisti. Isää ei oo kuvioissa, ehkä suostui paremmin, jos isä komentais. (Ja juu mammat, isä on haudassa, en ole mikään eronnut wt-yh, joka on aiheuttanut lapselle traumoja ja isän kuolemaa käsiteltiin vuosi perheneuvolassa)

Tapana on, että joka toinen päivä pitää mennä suihkuun. Toisena riittää pesu lavuaarilla. Olen antanut periksi, ettei tarvi shampoota käyttää, pesee vedellä, valittaa vaan, että shampoo menee silmiin, oon sit ajatellut, että kunhan nyt vedellä pesee ja on tosi lyhyet hiukset eli riittänee.

Kerron aina noin 19 aikaan, että tänään on suihkupäivä. 20.00 iltapala ja sitten pesulle. Ja poika vaan liimautuu sohvalle ja sanoo tiukasti naama ruvella, että EI. Ja mikään ei saa hänen päätä kääntymään. Istuu aivan jäykkänä sohvalla, ei auta mikään. En nyt ala toista raahaamaan suihkuun. Hampaat sentään pesee. Ja saattaa jopa kerran viikossa suihkuun mennäkin 5-10 minuutin keskustelun jälkeen.

Veden tarkistan, ettei ole kuumaa. Kauaa ei tarvisi olla, kunhan nyt pesee. Mutta kun ei. Olen ehdottanut kylpyammetta, mutta kun ei.

Tänään sitten kohtalaisen likaisella päällä kouluun. Ei haise pahalta ja vaatteet on aina puhtaat. Mutta kyllä sitä pitää suihkussa käydä. Olen neuvoton.

Kommentit (62)

Vierailija
1/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, alat sitten raahaamaan suihkuun. Lapsi on likainen.

Vierailija
2/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän tuo nyt ole mikään neuvottelukysymys. Poika on ilmeisesti tottunut siihen, että annat kuitenkin periksi. Jos ei mene suihkuun, niin ei saa pelata/ nähdä kavereita tms., mikä nyt tehoaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitätkö myös lapselle miksi sinne suihkuun on mentävä? Ei se ole pojille aina niin selvä asia tuossa iässä.

Vierailija
4/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lue "Kuinka kasvattaa bebe". Sieltä kappale, jossa kerrotaan auktoriteetin syntymisestä ja siitä, millaisella äänellä asiat sanotaan. Tiukasti ja itsevarmasti. "Minä määrään täällä, koska minä olen aikuinen. " PISTE.

Vierailija
5/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun pitää vaan jankuttaa ja vaatia niin kauan, että homma toimii. Se on rasittavaa, been there, mutta niin se vaan menee. Se on se äitiyden ikävä puoli.

Meillä auttaa se, että väännän rautalangasta, miksi ihmisen on huolehdittava hygieniastaan ja mitä tapahtuu jos ei huolehdi ja miten muut ihmiset suhtautuvat haisevaan likaiseen ihmiseen ja miten iho alkaa kutisemaan jne. Kokeile tätä.

Ja ota se asenne, että tästä ei neuvotella, suihkuun on mentävä ja piste. Asiassa ei ole mitään keskustelun varaa. Asia on laitettava kuntoon nyt, koska 16-v. se ei enää onnistu.

Vierailija
6/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Auttaisiko se, että sovit, että jos viikon ajan suihkuhommat hoituu riidoitta, poika saa jotain mieleistä - vaikka tunnin peliaikaa tai Akkarin taskukirjan tai jotain herkuttelua tai voi vuokrata leffan tms., mikä nyt häneen vetoaa.

Vastaavasti, jos hommat ei suju, joku hänelle mieluinen juttu lähtee pois.

t. 6

Vierailija
7/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

No vie se uimahalliin.

Vierailija
8/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuon ikäinen näin talvisin niin hirmuisen likainen ole vaikka kävisikin suihkussa vain peri kertaa viikossa. Tai meidän 9 v poika ei ainakaan ikinä haise tai näytä likaiselta vaikka välillä luistaakin suihkusta ja sitten huomaan ettei ole useaan päivään käynyt. Vaatteet katon et on aina puhtaat. Mutta ei meidän poika ainakaan hikoile paljoa ja silloinkin vain päästä ja sekin tuoksuu :).

Toista se on sitten noilla isommilla pojilla (12 ja 14). Ne tajuu jo ihan itse mennä suihkuun päivittäin ilman sanomista, vaikka pienempinä nekin kapinoi suihkuja vastaan. Eli ei tuo nyt kyllä pidä paikkanssa kun joku sanoi, että jos ei nyt opi niin kohta on liian myöhäistä :D. Aika säälittävää ajattelua moinen.

Mites poika koulussa liikuntatunneilla? Meilläpäin on ainakin pakko käydä suihkussa.

Mut välillä sitä saa kyllä taistella ihme asioista lasten kanssa. Ihan pieninä monet taistelee hammaspesusta ja loppupeleissä se on vaan pakko tehdä ja jossain vaiheessa taistelut loppuu jääräpäisemmältäkin ipanalta.

Eli voiko tässä muuta sanoa kuin että taistele! Toki voit koittaa mielestäni neuvotella niin, että jos menee suosiolla, kaksi kertaa viikossa riittää. Mutta tuokin täytyy sitten ilmojen lämmetessä perua ja suihkuun mennä jopa joka päivä.

Tsemppiä (y)

Vierailija
9/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ilmeisimmin sinulla on huonot kiristystavat, jos ne ei toimi. Ja lapsi on myös huomannut, että kun tarpeeksi ruinaa, niin annat periksi.

Meillä käy lapset joka ilta suihkussa. Alettiin n. ekasta luokasta asti totuttamaan tähän, koska pojat (tytöistä ei ole kokemusta) alkavat oikeasti haista pahalta siinä 10-vuotiaana. Toki riippuu ihmisestä, esim. meidän kuopus on aika ollut hikoilevainen. Välillä tulee vinkumista, että onko pakko mennä kun en ole yhtään hikoillut tänään tms. Mutta periksi en anna.

Joskus olen perustellut pojille asiaa sillä, että usein jo ennen murrosikää hiki alkaa haista ja silloin on hyvä että jokapäiväinen suihku on rutiini. Täytyyhän hampaatkin pestä joka ilta.

Vierailija
10/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä 9-vuotiaalla välillä samaa ja minä kyllä nappaan kädestä kiinni ja raahaan suihkuun, jos ei puheet tehoa. Itse en lähtisi millekään lahjomis- ja suostuttelulijalle tuollaisessa perusasiassa. Meillä lapsi urheilee (ja siten hikoilee) paljon ja suihkussa on todellakin pakko käydä useampaan kertaan viikossa. Treenittöminä päivinä ei ole pakko käydä suihkussa ja osa treenikerroista sellaisia, että käy hallilla suihkussa.

Vierailija
11/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastaako poika mitään liikuntalajia? Siinä se suihku tulee väkisin, kun sen jälkeen on PAKKO mennä suihkuun. Mutta kyllä teillä tosi puhtaita ollaan, jos joka toinen päivä käydään suihkussa. Meillä on sauna kerran viikossa ja suihkussa käydään kerran viikossa. Siis niin että saippualla kaikki pestään. Treenin jälkeen pelkkä vesisuihkuttelu on sitten tietty 4x viikossa... joka päivä puhtaat vaatteet, ei haise pahalta tällä systeemillä edes toi 12v. Puhumattakaan noista 8v ja 6v pojista.

Vierailija
12/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta voimalla pakottaminen ei pitkän päälle kannata, koska lapsikin kasvaa koko ajan. Parempi kasvattaa omaa auktoriteettia.

Vierailija
13/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos neuvoista! Suihkuunraahaamista oon yrittänyt, mutta sitten tulee huutoa EIEIEI ja kun asutaan rivitalossa, niin en viitsi naapureitten takia tuota showta aloittaa, kun joskus ysin aikaan vielä huudettaisiin kotona täysillä.

Eilen taistelu jatkui vielä 21.20 ja sen jälkeen oli pakko lopettaa, koska aamulla herätys kello 07.00 ja poika on tosi väsynyt aamulla, jos menee nukkuminen yli ysin. Tietysti voisin ajoittaa suihkut, kun menee 9:säksi ja 10:ksi kouluun, niin taistelu voisi jatkua myöhempäänkin, kun saa aamulla nukkua pidempään.

Olen liian kiltti ja periksiantavainen. Oon aika väsynyt, kun eilenkin töitä 8-18, kuten tänäänkin, huomenna 9-20.00. Lapsi on isovanhemmillaan silloin. En tiedä, auttaisiko, jos pyytäisin pappaa puhumaan asiasta ja vaikka sanoa, että jos suihkuun ei mennä, niin esim tablettia ei saa enää ottaa loppukuuksi mummilaan. Yms "rangaistuksia".

Kai sitä voisi omaa auktoriteettia vahvistaa. En vaan jaksa huutaa ja komentaa tuntikausia, vaikka varmaan pitäis?

Liikuntatunnin jälkeen ei käydä suihkussa, siellä vaan oudosti pestn jalat ja kädet? Ei kainaloita.

Hohhoijaa. Eilen kyllä sit lupasi, että tänään käy illalla suihkussa. Mutta katotaan nyt. ap

Vierailija
14/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annat haista/olla likainen. Sitten kun koulukaverit alkaa ilkeilemään hajusta/likaisuudesta niin jo tekee pojan mieli suihkua. Koulukavereiden ilkeily on 100krt. tehokkaampaa kun äidin pyyntö.

Vierailija
15/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos kerran menee shampoota silmiin ja se on se vika niin miksi sinä et pese sitä päätä, että ei mene shampoota silmiin. Pää takakenoon ja suihkuttelu taaksepäin niin ei mene. Meillä poika 9v muuten käy kerran viikossa suihkussa ja ei ole likainen. Eskariaikana oli vaihe, jolloin hiki haisi ja silloin piti pestä kainalot päivittäin. Tätä kesti noin vuoden ja nyt on 'hajuton kausi' ja ei sen hiukset ole edes likaiset. kesällä hikisenä ja pölyisenä pitää tietysti käydä useammin. Tulee sen tietysti nytkin ulkona usein kuuma, mutta ei silti haise. 

Vierailija
16/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaavia ongelmia 9-vuotiaan kanssa. Asiasta ei kuitenkaan neuvotella: suihkuun mennään, kun aikuinen käskee. Tukka käsketään pestä shamppoolla ja suihkuttaa myös jalkoväli huolella. Tosin kun mukulan kerran saa suihkuun, niin sitä ei meinaa saada sieltä pois. Viimeksi sanoin etukäteen, että sulla on 8 minuuttia aikaa hoitaa koko setti: pese itsesi ensin, niin ehdit vähän pluttaamaankin. Näytin, että laitan munakellon pirisemään. Lapsi meni suihkuun, pesi ja tuli kylpytakissa kylppäristä ulos juuri kun kello pirisi. Olin tosi tyytyväinen!

Jämäkkä pitää olla ja välillä ääntäkin käyttää, mutta tässä asiassa ei vaan luisteta. Kiitän sitten kauniisti, kun tekee niin kuin pitääkin. Mielestäni itsestäänselvyyksien hoitamisesta, kuten henkilökohtaisen hygienian ylläpidosta, ei pitäisi antaa lahjoja. "Kiitos, se oli hyvin tehty" riittää.

17/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei.

Minäkin olen lähtökohtaisesti sitä mieltä, että lapsen terveyteen, hygieniaan, ravintoon yms vaikuttavissa asioissa aikuinen päättää, ei lapsi.

Mutta kun kerroit lapsen muuten olevan 'kiltti', mietin, mikähän siinä suihkussa on nyt se paha juttu? Onko poikasi kertonut, miksei halua suihkuun? Liittyykö jotenkin alastomana oloon? Voiko olla, että lähestyvän murrosiän ilmiöt huolettavat poikaa? Koettaisin kuunnella lasta, mistä homma kiikastaa ja mikä tämän takana on. Silloin aikuinen voisi paremmin ilmaista, että ymmäärrän tuon asian, mutta siitä huolimatta suihkuun mennään - ja keksiä mahdollsiesti jokin ratkaisu asiaa helpottamaan.  Jos suihku on ainoa, josta lapsi rassaa, niin jotainhan siinä on silloin takana?

Vierailija
18/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap ei ole kommentoinut kertaakaan. On kyllä niin selkeä "päivän kasvatuskeissi" taas: Apua, mitä tehdä!

Vierailija
19/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tablettia ei mummolaan? Eli muut saa kärsiä mutta kotona et tee noita rangaistuksia?

Mä sanoisisin lapselle että varaan ajan terapiaan taasen jos ei ala homma luistamaan. Hommaa jotai mietoa pesuainetta joka ei silmissä kutise ja vaikka vaihdatte iltarutiinijärjestystä? Jos lapsi voisi suihkun jälkeen syödä iltapalan ja teette jotain kivaa kun vielä ehditte?

Itselläni on 10- vuotias poika ja minusta tuo vaikuttaa huomiohakuiselta toiminnalta jos lapsi noin käyttäytyy. Ja kun on jo noin iso niin mitä se sanoo syyksi ettei menisi suihkuun? Koita olla tukena ja huolesi voit lapsellekin sanoa.

Vierailija
20/62 |
14.02.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä suihkuhuoneessa kylmä? Mua inhotti lapsena mennä suihkuun jos sauna ei päällä ja siellä pesuhuoneessa oli jäätävän kylmä. Älä pihistele lattialämmityksessä!!