Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko mielestänne asiaton tapa hoitaa tämä juttu:

Vierailija
10.05.2012 |

Eli olen työssäni vielä koeajalla, mutta irtisanoudun joko huomenna tai viimeistään ensi maanantaina. Olen hakenut muita hommia, saanut myöntävän vastauksen kahteen työpaikkaan mutta en osaa päättää kumpaan menen. Siksipä mietin asiaa ja kun olen jompaankumpaan paikkaa työsopparin kirjoittanut, niin täältä lähden hippulat vinkuen.

Olen päättänyt lopettaa heti, eli sanon tänään että huomenna en tule enää töihin.

Syynä on se että teen tiiminä töitä naisen kanssa jonka kanssa yhteistyö ei onnistu millään tavalla. Kollegani on minua 10 v nuorempi ja hänellä on työkokemusta vuosi tältä alalta, minulla 10 vuotta. Ensimmäisestä päivästä lähtien olen ollut tuon tytön pompoteltavana, simputettavana ja määräiltävänä, hän on aliarvoinut käytännössä kaiken mitä teen ja vaikeuttaa työtäni. Viimeisin veto, joka sai minut päättämään lähdöstä, oli epäsuora syytös siitä että olisin syyllinen erääseen selvittämättömään rikokseen joka on tapahtunut yrityksessämme, mutta jonka syyllistä ei ole vielä saatu kiinni. Kyse on kohtalaisen isosta jutusta.

Tulen toimeen kaikkien muiden kanssa mitä mainioimmin, mutta tämä yksi bad apple pilaa aivan kaiken. Koska tiedän olevani haluttu työntekijä, en jää tänne taistelemaan (tyttö on erittäin taitava manipuloimaan, eli täällä ei moni uskoisi mitä paskaa hänen taholtaan joudun sietämään. Sekin on syy miksi en jää tätä tilannetta selvittelemään vaan häivyn parempiin hommiin.

Ja tämän pitkän sepustuksen jälkeen seuraa siis kysymys:

-Irtisanoutumiseni tulee olemaan valtava yllätys kaikille, varsinkin pomolleni. Miten selitän asian vaikuttamalta ääliöltä? Miehni sanoi että paskanko väliä sillä on millainen kuva musta tähän firmaan jää (en aio näin lyhyttä pätkää edes laittaa cv:n) senkun häivyt.

Olisko viisasta lähettää sähköpostia ihmisille jossa selventää tämän tilanteen? Yksi henkilö lisäkseni on huomannut tämän bad applen touhut, hän kutsui tytön käytöstä simputtamiseksi. Muilla ei touhusta ole hajuakaan.

Kiitos naiset avustanne!

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vain lähtisin, en selittelisi. Jos tyttö todella on esim. narsisti, voivat monet (jopa kaikki) olla hänen puolellaan, eivätkä selityksiä ymmärtäisi. Toisaalta voisi olla hyvä miettiä, mitä sanoo, jos joku kysyy.

Vierailija
82/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole tavallisesta työsopimuksesta vaan koripalloilijan pelaajasopimuksesta, jossa pätevät vähän muut asiat...

ja KKO:n mukaan siihen pätee täysin normaali työlainsäädäntö. Palsta mammana taidat ohittaa KKO:n?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Koeajan kuluessa työsopimus voidaan molemmin puolin purkaa. Työsopimusta ei saa kuitenkaan purkaa 2 luvun 2 §:n 1 momentissa tarkoitetuilla tai muutoinkaan koeajan tarkoitukseen nähden epäasiallisilla perusteilla."

Suomennettuna se tarkoittaa, että työntekijäkään ei saa koeaikana purkaa työsopimusta epäasiallisin perustein. Perusteeksi ei riitä se, että sanoo heippa ja lähtee.

Vierailija
84/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä koeajan "irtisanoutumisaika"? Olen ollut luottamusmiehenä ja tiedän tasan tarkkaan, että ainakaan meidän työehtosopimuksemme mukaan koeajalla ei ole irtisanoutusmisaikaa. Mitään perusteita ei myöskään tarvita. Työnantaja saa palkata heti uuden työntekijän ja työntekijä hakea uuden työpaikan.

Vierailija
85/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tietää syyn miksi työsuhde purettiin koeajalla, eräälle tuttavalleni oli lakimies neuvonut, että älä koskaan kerro mitään muuta syytä kuin koeaika, niin asiassa ei ole mitään jälkikäteen lakituvassa puitavaa.

Neuvoisin sinua ap käyttäytymään ihan vastaavasti, toki voit kertoa että olet saanut paremman työpaikan.

Vierailija
86/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. Ilmoita tekeväsi koeaikapurku. Ei selityksiä ei dramatiikkaa ei pahaa mieltä kenellekään. Syitä EI tarvitse eikä kannata esittää, paitsi jos työnantaja väittää, että syysi pukuun ovat epäasialliset ja haastaa sinut oikeuteen. Ei haasta. Sellainen ei tule edes muiden mieleen kuin ehkä jonkun oikkiksen pääsykokeissa reputtaneen av-mamman.

Vierailija
87/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

tämä koeajan "irtisanoutumisaika"? Olen ollut luottamusmiehenä ja tiedän tasan tarkkaan, että ainakaan meidän työehtosopimuksemme mukaan koeajalla ei ole irtisanoutusmisaikaa. Mitään perusteita ei myöskään tarvita. Työnantaja saa palkata heti uuden työntekijän ja työntekijä hakea uuden työpaikan.

Toki poisluettuna epäasialliset perusteet. Mutta vaikka todellinen syy olisi vaikkapa työntekijän persoona, syyksi kannattaa ilmoittaa vain koeaika.

Vierailija
88/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki poisluettuna epäasialliset perusteet. Mutta vaikka todellinen syy olisi vaikkapa työntekijän persoona, syyksi kannattaa ilmoittaa vain koeaika.

"Työsuhteen purkamisen syy koejalla on koeaika", tämähän on täysi tautologia. Näin varmaan toimitaan, mutta ei se kyllä ole lain hengen mukaista.

mutta koska syytä ei tarvitse erikseen ilmoittaa, on se silloin vain "koeaika" :).

Vierailija
89/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole tavallisesta työsopimuksesta vaan koripalloilijan pelaajasopimuksesta, jossa pätevät vähän muut asiat...

ja KKO:n mukaan siihen pätee täysin normaali työlainsäädäntö. Palsta mammana taidat ohittaa KKO:n?

Älä nyt viitsi jankata. Kyseinen tapaus oli ihan eri asia kuin normaali työsopimus. Siinä oli muitakin tekijöitä, kuten se, että se oli neuvoteltu pelaajasopimus. Kerro yksikin tapaus, jossa tuota olisi sovellettu normaaliin työsopimukseen, ei pelaajasopimukseen.

Vierailija
90/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa ihan työpaikalta jossa olin itse töissä.

Otin loparit. Ja sain uuden paikan lähempää kotia.

Itse en selitellyt mitään, kävin vain pomolle kasvotusten sanomassa, että ei kannata suunnitella seuraavaan listaan työvuoroja minulle, sillä lopetan työt.

No kaikki työkaverit ihmettelivät lähtöäni. Pomo ei ilmeisesti katsonut hyvällä tuota lopetustani, sillä en ole edelleenkään useista pyynnöistä huolimatta saanut työtodistusta. Onneksi on sopparit tallessa.

Tuo ent.pomo ei vastaa puheluihini, eikä sähköposteihini. Kiva.

Vierailija
91/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Työsuhteen purkamisen syy koejalla on koeaika", tämähän on täysi tautologia. Näin varmaan toimitaan, mutta ei se kyllä ole lain hengen mukaista.

Vierailija
92/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nainen on naiselle susi työpaikalla. Tämäkin sen taisi taas todistaa.

Vierailija
93/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mukavat työntekijät juttelivat keskenään, että tästä täytyy mainita sitten kun on kehityskeskustelut. Jälkeenpäin sitten selvisi että vain 1 oli puuttunut tähän ilmapiirin pilaajaan ja hänet sitten alennettiin ja palkkaa laskettiin 200 eur /kk + pomojen mielestä hänen mielenterveytensä oli vaakalaudalla. Bad-apple sai ylennyksen tiimin vetäjäksi ja henkilökuntaa alkoi vaihtua, mutta kellään ei kellot soineet.

Vierailija
94/98 |
10.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kertoisin mitä on tapahtunut, mitä olet siitä ajatellut, mutta ASIALLISESTI, ei mitään itkukohtauksia tms.

Kaikkea ei tarvitse vuodattaa, mutta voit sanoa pomollesi, että hän ei ehkä ole huomannut mitään, mutta jos joku toinen tulee puhumaan vastaavasta asiasta, niin muistaa silloin sinun sanasi.

Vierailija
95/98 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite sanoin taannoin pomolle, että haluan vaihtaa työpaikkaa joten otan loparit. Olin siinä vaiheessa ollut jo noin 6 kuukautta töissä kyseisessä firmassa eli koeajat oli jo käyty. Kysyin asiaa Liiton edunvalvonnasta joiden ohjeiden mukaan toimin. Ja kyllä se perkele menee niin että irtisanomisaika määräytyy sen mukaan kuinka monta vuotta olet ollut töissä kyseisessä firmassa! Itellä ei tullut vuotta täyteen joten sanoin että heippa eikä ollut irtisanomisaikaa! Sen pituinen se!

Vierailija
96/98 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työsuhde on jatkunut enintään 1v = 14 päivää

yli 1 v, mutta enintään 4 v = 1 kk

yli 4 v, mutta enintään 8 v = 2 kk

yli 8 v, mutta enintään 12 v = 4 kk

yli 12 v = 6 kk

Vierailija
97/98 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä nyt viitsi jankata. Kyseinen tapaus oli ihan eri asia kuin normaali työsopimus. Siinä oli muitakin tekijöitä, kuten se, että se oli neuvoteltu pelaajasopimus. Kerro yksikin tapaus, jossa tuota olisi sovellettu normaaliin työsopimukseen, ei pelaajasopimukseen.

tehdyissä päätöksissä ennakkotapauksena. Pelaajasopimus on työsopimuksen kanssa yhteismitallinen eli erilaisista nimistään huolimatta niissä on samanlainen sisältö. Pelaajasopimus on juridisessa mielessä pelaajan työsopimus.

Vierailija
98/98 |
23.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita samalla myös että koska olet koeajalla, toiveenasi olisi lähteä heti, mutta jos se edellyttää pitempää irtisanomisaikaa niin olet valmis neuvottelemaan. Korosta myös että olet pitänyt työstäsi, olet siinä mielestäsi hyvä, ja että pääasiallisesti pidät työyhteisöäsi mukavana. Minusta on vain kohtuullista että esimiehesi saa tietää todellisen syyn, ja se antaa sinustakin paremman kuvan. Bonuksena tulee pomollesi mahdollisuus puuttua tämän hankalan ihmisen toimintaan halutessaan. Silloin hän ei välttämättä olisi enää jatkossa kiusaamassa muita työntekijöitä. Hyvä esimies kyllä ymmärtää että kohtuuttomasta kohtelusta kärsii kuka vaan.

Ikävä tilanne.