Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä löytyy tietoa IHMISTEN patellaluksaatiosta? Googella tulee vaan

Vierailija
06.05.2012 |

koira sivuja sivu sivun jälkeen.

Itselläni on tuo ja joku operaatio on tulossa, mutta mietityttää, että millainen.

Kommentit (18)

Vierailija
1/18 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siellä on myös keskustelufoorumi.

Vierailija
2/18 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan tukisiteen ja lähetteen fysioterapeutille ja jolta leikattiin polvi?

itse sijoiltaanmeno oli ihan saatanallisen tuskallista, koko lumpio sojotti ihan väärään suuntaan, tuossa se oli polven ulkosyrjällä, karseen näköistä. Oli kipeä pitkään, polvi oli tosi jäykkä eika taittunut kunnolla.

Ei siis leikattu, ainostaan oli side ja kepeillä kävelin ekan viikon, toisella kerralla pari päivää. Sen jälkeen vaan linkkasin jonkun aikaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/18 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse sijoiltaanmeno oli ihan saatanallisen tuskallista, koko lumpio sojotti ihan väärään suuntaan, tuossa se oli polven ulkosyrjällä, karseen näköistä. Oli kipeä pitkään, polvi oli tosi jäykkä eika taittunut kunnolla. Ei siis leikattu, ainostaan oli side ja kepeillä kävelin ekan viikon, toisella kerralla pari päivää. Sen jälkeen vaan linkkasin jonkun aikaa.

Vierailija
4/18 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla yliliikkuvat nivelet?

Mulla meni polvesta alunperin nivelsiteet urheiluharrastuksessa. Löystyivät siis, ja lopulta lumpsahti polvi paikoiltaan.

Vierailija
5/18 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Habituelli patellaluksaatio = toistuva lumpion sijoiltaanmeno. Mulla meni n. 5 kertaa, jolloin 3 kertaa ambulanssimiehet saivat sen paikoilleen ja 2 kertaa lääkäri reponoi sen ensiavussa. Sitten leikattiin. Mulla tehtiin Roux-Goulwaitin mukainen patellajänteen mediaalisaatio eli patellajänteen kiinnityskohtaa siirrettiin pari senttiä keskilinjaan päin. Kunnon avoleikkaus oli ja 8 viikkoa meni kepeillä. Jos reisiluun lumpion ura on liian loiva niin sitäkin voidaan syventää.

Vierailija
6/18 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

sijoiltaan. Se on alkanut vasta aikuisiällä muljuilemaan ja menemään lukkoon ja pettämään alta (muutaman kerran käynyt niin, että tuntuu kuin astuisi ns. tyhjän päälle, vaikka kävelisi ihan tasamaalla. Todella inha tunne).

No katotaan mitä se lääkäri sanoo.

Toissa viikolla kävin tuolta keskussairaalasta kysäsemässä, että missä mennään, kun ei ole mitään kuulunut ja mua ennen oli 11 jonossa eli eiköhän ihan lähi viikkoina pääse.

Vierailija
7/18 |
07.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kipu karmea, ääni kuin kuiva oksa olisi pamahtanut poikki.

Ensiavussa koettivat saada paikalleen, ei mennyt ennenkuin humauttivat minut hetkeksi uneen ja lihakset relaksoituivat.

6vk sairaslomaa, aktiivi fysioterapia ja sen jälkeen polvi ok.

Tapahtui 2008.

Vierailija
8/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://www.hoitonetti.fi/sairaudet/polvilumpion_sijoiltaanmeno/

Tää on niinku suomeksi se patellaluksaatio

Vierailija
9/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan tarkkaan en tiedä mitä tekivät, mutta ilmeisesti nivelsiteitä kiristettiin, että pysyy jatkossa paikallaan.

Vierailija
10/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

patellaluksaatio

Vierailija
11/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

patellaluksaatio sama kuin polvilumpion sijoiltaanmeno.

Mulla menny pari kertaa, leikkausta ei ole tarvittu. Nyt polvi ihan kunnossa ollu jo vuosikausia.

Vierailija
12/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muljuilee selvästi pois paikaltaan ja esim. lenkillä ollessa huomaa, että vasemman jalan liikerata on erilainen verrattuna oikeaan (oikea astuu suoraan, vasen taas tekee sellaisen "jännän" kiertoliikkeen eikä astu suoraan. Vaikea selittää).

Polvi myös kipeytyy helposti jne.

Jonotan just ortopedille (ollut tammikuusta asti jonossa) eli siellähän se selviää, mitä tehdään vai tarjotaanko vaan lämmintä kättä.

Mutta esim. tänään pitkän lenkin jälkeen tekee mieli vaan itkeä, takaisin tullessa kipu oli jo sitä luokkaa, että hyvä kun pystyi astumaan jalalla (onneksi koiralla ei ollut vauhti päällä). Ja nyt tuo on aivan helvetin kipeä :(

Ja tietty ne Burana 800 on loppu :(

Vierailija
13/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Telauraa syvennetään, jolloin lumpio ei luksoidu.

Vierailija
14/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vastaanotto sitä luokkaa, että paskaako tänne tulit? Mene fysioterapeutille.

Ikää on jo 30v ja yliliikkuvat nivelet on ollut aina.

Nyt tuo polvi on ruvennut kenkkuilemaan oikein kunnolla (viime syksystä alkaen).

Vierailija
15/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla menivät polvet toistuvasti sijoiltaan. Toinen polvi operoitiin. Operaation nimi oli Elmslie-Trillat.

Tulos ei ollut minulle mieluinen, vaikka luksaatiot sillä saatiin loppumaan. Sen takia ollessani toisen polven operaatioon treenasin reisilihaksia ja sainkin reisilihaksista polvelle sellaisen tuen, ettei lumpio ole sittemmin luksoitunut.

Vierailija
16/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yliojentuvat nivelet, erityisesti polvi ja olkapää ovat vaivanneet ja onpa tuo polvi aikoinaan mennyt sijoiltaankin.

Vierailija
17/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yliojentuvat nivelet, erityisesti polvi ja olkapää ovat vaivanneet ja onpa tuo polvi aikoinaan mennyt sijoiltaankin.

kumpikin olkapää.

Olkapäät menevät helposti sijoiltaan ja humpsahtavat takaisin (eivätkä oo koskaan olleet kipeät), nilkasta meni nilvelsiteet seiskalla, kun astuin rapuissa tyhjän päälle + uudestaan aikuisena.

Vierailija
18/18 |
06.05.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yhdeksän