Kuuluuko vuosittaiuset perheen lomamatkat ns "normaaliin" elämään?
Niin, mitä mieltä olette, onko se ns perussettiä ja niin "kuuluu" olla, että esim 2-lapsiset perheet pääsevät 1-2vkon matkoille etelän lämpöön eikä siis mihinkään Bulgarian Sunny Beachille äkkilähdöllä ilman ruokia yht.1000e vaan jonnekin hieman kauemmas, mieluiten 2-vkoksi ja all inclusive tai ainakin puolihoito ja 4-5 tähden hotelli.
Kommentit (84)
Perheemme tekee 6-10 ulkomaanmatkaa vuodessa. Muutamassa paikassa on käytävä joka vuosi, kuten esim. Lontoo, Berliini ja Pariisi. Rantaloma kesällä ja syysloma jossain Välimerellä, talviloma USAssa, hiihto- tai pääsiäisloma usein Sveitsissä...
Kyllä maailmassa nähtävää ja koettavaa riittää. Toisaalta taas on ihana mennä sen kymmenennen kerran samaan paikkaan, yleensä johonkin metropoliin. Matkustamme koska tykkäämme matkustaa.
matkustaa, mutta en voi, koska ei ole rahaa.
samoin kuin vaikka mökkeily tai laskettelulomat. Aika moni perhe harrastaa noista ainakin yhtä. Eivät kaikki matkustele, mutta toisaalta heillä todennäköisesti joku muu rentoutumistapa, johon rahat uppoavat.
mutta noin muotoiltuna ei tod. :) Vuosittainen lomamatka voi suuntautua kotimaahankin, ja mulle joku Bulgariakin on ihan isohko juttu.
Säästetään nyt rahaa kesän 2013 matkaan, meillä siis 5-hengen perhe ja matkustaminen on kallista heti kun lapsia on enemmän kuin 1-2. Välillä ihmettelen, miten muilla on varaa matkustaa monta kertaa vuodessa koko perheen kanssa. Ihan tavallinen perhe Espoosta olemme, itse olen myyjä, mies insinööri. Kaikki raha mikä tulee, niin menee. Eikä eletä mitenkään leveästi. Eli matkustaa voi, jos alkaa säästää hyvissä ajoin eikä mitään suuria taloudellisia yllätyksiä tule.
ehkä noin puolet ja puolet.
Joten osalla siis lomamatkat kuuluu normaaliin elämään ja osalla taas ei. Aina se ei ole edes rahasta kiinni.
Meillä matkustetaan 1-2 kertaa vuodessa ulkomaille. Jos kesällä tehdään pidempi matka (esim neljä viikkoa Islannissa), niin sitten ei mennä talvella ollenkaan matkalle. Mutta jos kesällä on vain viikon matka, niin sitten mennään talvellakin viikoksi johonkin.
Emme käy "kaikki-käyvät-täällä-lomallaan"-paikoissa eli Thaimaa, Turkki, Kanaria.
Etsimme kohteemme siten, että siellä on jotain kiinnostavaa nähtävää meille. Mielellään luonnon kohteita. Esim kiinnostava vesiputous, jääluola, lintusaari.
Koko perhe tykkää patikoinnista, joten sitä tulee harrastettua. Lisäksi yövymme huoneistohotelleissa, joissa on oma keittiö (allergioiden takia on lomalla kätevämpää tehdä omat ruoat kuin miettiä valmiissa pöydässä, mitä voi syödä, ettei loma mene pilalle). Joskus olemme yöpyneet myös teltoissa.
+ normit ruotsin laivat ja Tallinnat.
Mutta me reppureissataan ja omatoimimatkaillaan budjetilla. All inclusive ei kiinnostanut mua edes silloin kun lapsi oli 2-v.
Etelässä rantalomalla en ole käynyt abi-vuoden jälkeen ja se oli myös viimeinen pakettimatkani.
0
Perheemme tekee 6-10 ulkomaanmatkaa vuodessa. Muutamassa paikassa on käytävä joka vuosi, kuten esim. Lontoo, Berliini ja Pariisi. Rantaloma kesällä ja syysloma jossain Välimerellä, talviloma USAssa, hiihto- tai pääsiäisloma usein Sveitsissä... Kyllä maailmassa nähtävää ja koettavaa riittää. Toisaalta taas on ihana mennä sen kymmenennen kerran samaan paikkaan, yleensä johonkin metropoliin. Matkustamme koska tykkäämme matkustaa.
Tämä matkustusmäärä ei ole kyllä normaalia! Missä välissä te teette töitä? Ei mulla edes ole noin paljon lomia. 2-3 matkaa vuodessa joo, mutta että 6-10...
Kaikkien perheiden ei KUULU matkustella, eikä varsinkaan noin yleisesti kuin "etelän lämpöön". Jos itse lähden matkalle, valitsen matkan niin, että kohteessa on myös jotain nähtävää ja tehtävää. Toki sääkin saisi olla suotuisa, mutta pelkkä lämpö ei riitä.
En myöskään pidä valmismatkoja autuaina, vaan ostan mielelläni matkat ja majoituksen erikseen. Nykyään on niin helppoa, kun on netti :)
Kaikki tällaiset riippuv kuitenkin perheen varallisuudesta, eikä siksi ole mikään perusoikeus. Itse en ole lapsena matkustellut, enkä matkustaisi lasteni kanssa, mikäli vilä olisin yhdessä exäni kanssa.
Mua ei voisi vähempää kiinnostaa moiset reissut, siksi käydään kerran vuodessa jollain kaupunkilomalla, jos sitäkään. Teen mieluusti Suomeakin tutuksi.
kuuluvat normaaliin keskiluokkaiseen elämään, mutta se taas ei että pitäisi olla viiden tähden hotellia eksoottisissa kohteissa.
Eniten sitä sorttia mun tuttavapiirissäni harjoittavat lapsettomat tai sen ikäisen vauvan vanhemmat, ettei vauvasta vielä maksa. Harvalla on varaa mennä joka vuosi kahden teinin kanssa kahdeksi viikoksi Balille luksushotelliin.
Mistä johtuu että juuri ne jotka eivät missään tapauksessa ikinä valitsisi matkalleen all inclusive, tietävät että siellä on tarjolla pelkästään nakkeja ja ranskalaisia?
Itse syön kasvisruokaa ja juuri sen vuoksi että saan AI buffetpöydästä itse valita kymmenien salaattien valikoimasta. Valikoimaa myös jälkkäreissä ja hedelmissä kuten jossain laivoilla. Ranskalaisia meidän perhe ei syö koskaan =)
enemmän elämäntapa kuin rahasta kiinni. Joka vuosi matkataan jonnekin pariksi viikoksi, Sunny Beach ei kyllä kelpaa vaan joku kaupunkikohde ja matkat ja majoitukset varataan itse eikä makseta turhaan mistään paketista.Lisäksi pari kertaa vuodessa risteillään tms.
Säästetään sitten sellaisista asioista, jotka ovat jollekin muulle välttämättömiä, meillä ei ole autoa eikä mökkiä, eikä niitä kaivata.
Matkustamme 2-3 kertaa vuodessa jonnekin. Yhden rantaloman per/v tarjoaa isovanhemmat itselleen sekä sisareni ja minun perheille.
Meillä on tosi mukavaa yhdessä; kuusi aikuista ja viisi lasta.
Emme ole koskaan halunneet all incl.eikä edes puolihoitoa, koska iltaruokailu on meillä aina juhlahetki ja haluamme maistella erilaisia ruokia eri ravintoloissa.
Meillä olisi varaa mutta ekologisesti ajateltuna pitäisin sitä ihan katastrofina jos tekisimme tuollaista. Ei siis mielestäni suinkaan kuulu olla noin. Mutta mielestäni olisi kyllä hyvä, että kaikki lapsiperheet pääsisivät jonkinlaiselle lomamatkalle edes Suomessa vuosittain. Meidän perhe esim. sukuloi usein toisella puolen Suomea ja tämän lisäksi vielä monena viikonloppuna vuodessa käymme hotellilomilla kotimaassa. Kun lapsi on isompi lähdetään varmaan myös reilaamaan.
Niin, mitä mieltä olette, onko se ns perussettiä ja niin "kuuluu" olla, että esim 2-lapsiset perheet pääsevät 1-2vkon matkoille etelän lämpöön eikä siis mihinkään Bulgarian Sunny Beachille äkkilähdöllä ilman ruokia yht.1000e vaan jonnekin hieman kauemmas, mieluiten 2-vkoksi ja all inclusive tai ainakin puolihoito ja 4-5 tähden hotelli.
Joo, mutta hyvä kun rajasti Bulgarian pois, koska se olisikin ollut epänormaalia. :D Normaalia on mennä Thaimaaseen all inclusice -lomalle, ja vain sinne.
0
Perheemme tekee 6-10 ulkomaanmatkaa vuodessa. Muutamassa paikassa on käytävä joka vuosi, kuten esim. Lontoo, Berliini ja Pariisi. Rantaloma kesällä ja syysloma jossain Välimerellä, talviloma USAssa, hiihto- tai pääsiäisloma usein Sveitsissä... Kyllä maailmassa nähtävää ja koettavaa riittää. Toisaalta taas on ihana mennä sen kymmenennen kerran samaan paikkaan, yleensä johonkin metropoliin. Matkustamme koska tykkäämme matkustaa.
Tämä matkustusmäärä ei ole kyllä normaalia! Missä välissä te teette töitä? Ei mulla edes ole noin paljon lomia. 2-3 matkaa vuodessa joo, mutta että 6-10...
Normaaleilla ihmisillä on noin 5 viikkoa lomaa vuodessa. Muista vapaapäivistä kertyy noin 4 pitkää viikonloppua, jolloin on aikaa lentää Eurooppaan. Kymmenen matkaa vuodessa on aivan älyttömän paljon, ellei mukana ole työmatkoja.
minulla on lomaa noin 9 viikkoa vuodessa, ja pidän itseäni ihan normaalina. Olenko epänormaali?
t. yrittäjä
P.S. Tehdään muutaman lomamatkakin joka vuosi, ja olen pitänyt sitäkin ihan normaalina.
Kunnan ja valtion palveluksessa olevilla virkamiehillä on 15 vuoden työkokemuksen jälkeen lomaa 38 päivää vuodessa. Viikonlomaan päiviä kuluu 5. Kun arkipyhät otetaan huomioon, tulee lomaa siis noin 8 viikkoa vuodessa.
LISÄKSI useimmissa paikoissa on mahdollista ja jopa kannustetaan vaihtamaan lomarahat vapaaseen. Tuolla lomamäärällä lomarahojen vaihto vapaaksi tarkoittaa 3 ylimääräistä lomaviikkoa.
Kunnan ja valtion palveluksessa olevilla voi siis helpostikin olla 11 viikkoa lomaa vuodessa - plus ne pitkät viikonloput.
Perhekohtaista. Osa hankkii isomman asunnon, jjotkut sijoittaa kesamokkiin, kolmas perhe reissaa. Me ollaan matkusteltu ja se on Meille normaalia.
omassa tuttavapiirissäni ainakin, mutta ei mikään sellainen normi, että tuntuisi pahalta niiden lasten puolesta, jotka eivät matkustele. Itse olen ope, ja tuntuu, että opettajaperheet matkustelevat aika paljon. Lomaa riittää, ja yleensä puoliso on sen verran hyvätuloinen, että rahastakaan ei ole pulaa. Ja tuntuvat nuo oppilaatkin olevan matkoilla aika paljon.