Tarvitaan isoa apua! Luvaton gmail-osoite lapsen nimellä.
Hei, lapseni nimelle on perustettu gmail-tili, jonka salasanakin on useiden henkilöiden tiedossa. Nimellä ei hakemalla löydy eli osoitteessa saattaa olla muutakin kuin tuo nimi. Gmail-ohjeet ohjaavat vaan eteenpäin valikoissa, enkä pääse mihinkään tämän asian kanssa.
Kuinka saan tuon gmail-tilin poistettua, tai edes vaihdettua salasanan, kun en edes löydä tiliä, tai tiedä salasanaa?
Kommentit (77)
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:43"]
Ap halooo! Siis mikä on ongelma? Onko lapsellasi sellainen nimi, jota kenelläkään toisella koko maailmassa ei ole? Gmailhan toimii joka ikisessä maassa Ruotsista Kirgisiaan.
Jos on kovin tavallinen nimi, omannimisen gmail-tilin avaaminen voi olla mahdotonta. Esimerkiksi luulisin, että Johanna Virtasia on niin monta, että jokaiselle näistä on joku johanna.virtanen13@gmail.com -tyyppinen osoite, koska pelkkää johanna.virtanen@gmail.com -osoitetta ei ole enää saatavana.
Minä olin onnekas ja sain etunimi.toinennimi.sukunimi@gmail.com -osoitteen. Yritin ensin vain etu- ja sukunimellä, mutta niitäpä oli jo 16 muuta..
[/quote]
Jos niitä oli jo 16 niin miksi raja meni juuri 17. kohdalla..?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:57"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:39"]
Voi että miten ihminen voi olla noin saatanan tyhmä? Luuletko SUomessa olevan jokaisella yksilöllinen ja uniikki nimi, samaa nimeä ei ole kellään muulla kuin lapsellasi?
Menikö pullat ja jauhot sekaisin, itse en ainakaan ymmärtänyt?
Huh huh, ja mitä se sulle kuuluu vaikka joku olisi tehnyt tilin lapsesi nimellä ihan muuten vaan, jos esiintyy lapsenasi, se muuttaa asian.
Salasanaa et saa mistään selville, et vaikka googlaisit loppuelämäsi, ei auta mikään, se ei kuulu sinulle kenenkään salasanat!
[/quote]Itse olet tyhmä. Suomessa ei ole rikollista edes toisena esiintyminen.
t. Päivi Räsänen
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:32"]
Tämä tili on kuitenkin siis sinun lapsen nimelle tehty, käyttäen väärin toisen henkilöllisyyttä? Rikoshan se. Ota yhteyttä gmailin ylläpitoon, googleta gmail, ota yhteyttä jne. Ja jos pääset kirjautumaan sisään voit vielä erikseen googlettaa poista g-mail tili. Näin itsekin sain poistettua! Kysy mieheltäsi apua? Toivottavasti selviää :)
Kiitos vastauksista. G-mailiin olen ottanut yhteyttä sivujen kautta, ei onnistunut. Soitin, ei onnistunut, ei ole yhtään henkilöä Suomessa, joka hoitaisi tällaisia. Viranomaisen mukaan mahdotonta poistaa, koska Google ei ole rekisteröitynyt Suomeen.
Niille, jotka sanoivat olevan samannimisiä, totta, varmasti on, mutta he tuskin laittavat viestejä oman lapseni esim. ystäville. En voi käsittää, etten vanhempana saa poistettua osoitetta, tiliä perustettaessa on käytetty kuitenkin hänen osoitettaan ja puhelinnumeroaan eli kyllä se silloin on mielestäni yksilöity jo hänen nimiinsä, eikä toiselle samannimiselle.
Olen sitten kuinka tyhmä tahansa, ei kovin miellyttävää. En voi edes tietää, kuka hänen nimissään postia laittaa ja kenelle, kun en pääse tiliin käsiksi.
[/quote]
ap
Ap, entä jos ottaisit yhteyttä nettipoliisiin, jos auttaisi jo heidän tiedustelunsa ko. osoitteeseen että mikä meininki?
Tiedätkö ketkä tilin ovat avanneet? Voisitko olla heidän vanhemoiinsa yhteydessä?
Kirjoittaja nro 14
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:54"]
Tää on nyt ohis, mutta muistuipa mieleeni.. Mulla oli kouluaikana eri sähköposti kuin nykyään ja jossain vaiheessa sinne alkoi joku lähettää sellaista postia joka ei mulle kuulunut. Siis yksityispostia toiselle henkilölle. Jossain vaiheessa sitten kirjoitin ystävällisen viestin, että onkohan sulla väärä osoite, kun en yhtään tunne kuka olet-tyyliin ja ystävällisiin terveisiin lopetin. Sieltä tuli sitten vittuperkelesaatana tää on mun kaverin osoite painu vittuun- vastaus :D
[/quote]
Haha, mulla kans vähän sama, on tuollainen etunimi.sukunimi@gmail.com -osoite aika yleisellä nimellä ja saan sitten tasaiseen tahtiin mulle kuulumatonta postia. Yks lähetteli aina tasaisin väliajoin kuulumisiaan, vastailin sitten ystävällisesti, että taisi tulla väärään osoitteeseen. Eka se ei tainnut reagoida niihin mun vastauksiin mutta sitten alkoi tulla kiukkuista meiliä että en olisi "Liisa" sinustakaan uskonut että yrität väittää että ei olla kavereita, kaikkien näiden vuosien jälkeen! :D
Oonpas minä ja mieheni harvinaisia, kun osoitteet ovat etunimi.sukunimi ilman mitään ylimääräistä :D
Eipä tuosta aloituksesta nyt kovin hyvin selville käynyt, että lapsen nimissä laitetaan sähköpostia johonkin sen kavereille.
Tuossa tilanteessa varmaan poliisi on ainoa, jolla jotain valtuuksia tehdäkin asialle jotain. Ainakin vois saada selville ip-osoitteita tms. mistä viestit on lähteneet.
Eipä tuosta aloituksesta nyt kovin hyvin selville käynyt, että lapsen nimissä laitetaan sähköpostia johonkin sen kavereille.
Tuossa tilanteessa varmaan poliisi on ainoa, jolla jotain valtuuksia tehdäkin asialle jotain. Ainakin vois saada selville ip-osoitteita tms. mistä viestit on lähteneet.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:13"]
Tiedätkö ketkä tilin ovat avanneet? Voisitko olla heidän vanhemoiinsa yhteydessä?
Kirjoittaja nro 14
[/quote]
Kiitos taas. Tiedän kyllä, ja tili on avattu lapseni pyynnöstä, kaverin isomman sisaruksen toimesta, joka ei varmaankaan ajatellut sen olevan mitenkään kiellettyä. Kiusaamistarkoituksessa sitä ei ole siis tehty.
Oma lapseni taas on sen ikäinen, ettei ymmärrä riskejä, joita tähän liittyy.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:29"]
Kirjoittaja nro 14
[/quote]
Kiitos taas. Tiedän kyllä, ja tili on avattu lapseni pyynnöstä, kaverin isomman sisaruksen toimesta, joka ei varmaankaan ajatellut sen olevan mitenkään kiellettyä. Kiusaamistarkoituksessa sitä ei ole siis tehty.
[/quote]
Siis täh? Sittenhän sä varmaan tiedät senkin, kuka niitä viestejä lähettelee? Tai ainakin sisaruksen luulis tietävän kelle on salasanoja jaellut. Lähinnä siis ipanat ruotuun tilanne käsillä.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:52"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:32"]
Tämä tili on kuitenkin siis sinun lapsen nimelle tehty, käyttäen väärin toisen henkilöllisyyttä? Rikoshan se. Ota yhteyttä gmailin ylläpitoon, googleta gmail, ota yhteyttä jne. Ja jos pääset kirjautumaan sisään voit vielä erikseen googlettaa poista g-mail tili. Näin itsekin sain poistettua! Kysy mieheltäsi apua? Toivottavasti selviää :)
[/quote]Suomessa ei ole edes rikos esiintyä toisena henkilönä, saati sitten että perustaisi jonku nimellä gmailtilin.
[/quote] hallinnan loukkaus toimii joihinkin tällaisiin tapauksiin.
Siis oikeasti mitä ihmettä ap? Mikä tässä nyt on ongelmana, jos tiedät kuka tilin on avannut ja sitä ei käytetä lapsesi kiusaamiseen. Menet tämän kaverin isosisaruksen luokse, tai vanhempien kautta jos ei muuten onnistu, pyydät salasanan, menet ja poistat tilin.
En ole kertaakaan tällä palstalla ketään uusavuttomaksi tai muuksikaan haukkunut, mutta nyt melkein tekisi mieli.. Anteeksi ap, mutta en vain ymmärrä miksi teet tästä niin vaikeaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:37"]
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:29"]
Kirjoittaja nro 14
[/quote]
[/quote]
Siis täh? Sittenhän sä varmaan tiedät senkin, kuka niitä viestejä lähettelee? Tai ainakin sisaruksen luulis tietävän kelle on salasanoja jaellut. Lähinnä siis ipanat ruotuun tilanne käsillä.
[/quote]
Ipanat ruotuun -tilanne, juu, näinhän se taitaa olla. Kukaan ei (tai enhän voi sitä tietää) ole vielä varmaankaan mitään lähetellyt, senpä vuoksi haluankin tämän selvittää, ettei tule sitten ikävämpiä juttuja selvitettäväksi. Varsinaisesti ei ole salasanaa jaellut, mutta on siis sen verran pieni, että salasana tuli nyt kaikkien niiden tietoon, jotka paikalla kaverin luona olivat ja tietenkin hänen, joka sen tilin avasi. Eikö tuo jo osoita, että ikää ei ole tarpeeksi sähköpostin turvalliseen käyttöön, minusta kyllä.
No jos siellä käyttäjätiedoissa on lapsen puhelinnumero niin etkös saa tilattua uutta salasanaa siihen puhelinnumeroon?
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:29"][quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 11:13"]
Kirjoittaja nro 14
[/quote]
[/quote]
ok. Suosittelen edelleen ottamaan yhteyttä tämän kaverin vanhempiin. Voisitte vaikka yhteistuumin jutella asiasta lapsienne kanssa, jotta ymmärtävät vastaisuudessa toimia fiksummin. Varmasti saatte asian oois päiväjärjestyksestä :)
Pakko sanoa, että olet saanut tosi inhottavia vastauksia. Onneksi täällä on edes jokunen fiksukin joukossa :)
Kirjoittaja nro 14
Mä yritän ja yritän, vaan en millään keksi, mikä tässä on se ongelma.
Mikset sä ap vaan vaihda niitä salasanoja?
öhm, mitähän riskiä Gmail-tilin avaamisessa voisi olla? Ja mitä kamalaa tapahtuu, jos joku lähettää siltä tililtä jonkun sähköpostin johonkin, jos kyse ei ole kiusaamisesta? :DD OIkeesti nyt, ei helvata, mahaan sattuu kun naurattaa.
[quote author="Vierailija" time="12.02.2014 klo 10:39"]
Voi että miten ihminen voi olla noin saatanan tyhmä? Luuletko SUomessa olevan jokaisella yksilöllinen ja uniikki nimi, samaa nimeä ei ole kellään muulla kuin lapsellasi?
Huh huh, ja mitä se sulle kuuluu vaikka joku olisi tehnyt tilin lapsesi nimellä ihan muuten vaan, jos esiintyy lapsenasi, se muuttaa asian.
Salasanaa et saa mistään selville, et vaikka googlaisit loppuelämäsi, ei auta mikään, se ei kuulu sinulle kenenkään salasanat!
[/quote]Itse olet tyhmä. Suomessa ei ole rikollista edes toisena esiintyminen.
t. Päivi Räsänen