Köyhä, mikä oli peruskoulun päättötodistuksesi keskiarvo?
ja saa itse määritellä tunteeko itsensä köyhäksi vai ei.
Kommentit (80)
saa hankittua huippuammatin, missä tienata, toisin kuin sitä mahdollisuutta ei ole paskalla torkalla...Kaikki tuntemani rikkaat ovat menestyneet koulussa, se nyt on aika selviö. Tunnen pari yritysjohtajaa, pari lääkäriä ja pari amk-opettajaa ja pari inssiä. Noihin ammateihin ei pääse, jos pk:sta on ollut kutosen ka. Mulla oli ka 7,9 ja olen perusduunari.
Tunnen KHT-tilintarkastajan, peruskoulun ka 5,9.
Ja mihin tahansa ammatteihin pääsee opiskelemaan huonolla keskiarvolla, riittää, että tekee opiskelunsa ulkomailla.
ja se osoitti selkeästi, että vain peruskoulun(huonosti senkin käyneet) joutuvat selvästi useammin rikoksen uhriksi tai tekijäksi. Riski oli monikymmenkertainen vrt. lukion käyneet. Pelkkä peruskoulun käyminen(huonosti) nostaa myös riskiä mielenterveysongelmiin(THL:n useat tutkimukset)
Ja nuorten syrjäytyminen, mikä on erittäin suuri ongelma tänä päivänä, juontaa juurensa siitä, että nuori ei pääse jatko-opiskelupaikkaan, koska rajat ovat korkeat! Siksi kannattaa nuoria patistaa käymään se pk kunnolla. Sillä ehkäistään syrjäytymistä.
Sillä useiden tutkimusten mukaan huonosti mennyt peruskoulu nostaa MERKITTÄVÄSTI riskiä köyhyyteen, rikollisuuteen ja syrjäytyneisyyteen.
Eikä nosta. Sen tekevät ne syyt, jotka aiheuttavat peruskoulun huonosti menemisen.
olen kotiäiti ja miehen tulot on aika alhaiset. Onneksi miehen tulot tulee kaksin-kolmin tai nelin kertaistumaan tulevaisuudessa. Minulla on hyvä ammatti ja kysyntää olisi mutta haluan olla kotona vielä muutaman vuoden (en saa mitään tukia lapsilisiä lukuunottamatta).
Nyt meillä riittää rahat just ja just. Lomat saamme unohtaa ja mihinkään ylimääräiseen ei ole rahaa. Oma valintamme kuitenkin, joten en valita.
Ja nuorten syrjäytyminen, mikä on erittäin suuri ongelma tänä päivänä, juontaa juurensa siitä, että nuori ei pääse jatko-opiskelupaikkaan, koska rajat ovat korkeat! Siksi kannattaa nuoria patistaa käymään se pk kunnolla. Sillä ehkäistään syrjäytymistä.
Ja sinulle, joka sanoit, että ulkomaille voi hakea opiskelemaan huonolla torkalla.
a) Harvalla on siihen varaa
b) Ulkomailla hankittu tutkinto on huonommassa arvossa meillä Suomessa. Toki eri, jos haluaa sitten muuttaa ulkomaille.
Ja ihan oikeasti, jos haluamme, että nuorisomme asema maassa paranee, muistakaamme kannustaa koulunkäynnissä. Se syrjäytyminen alkaa siitä, kun ei saa II-asteen koulutuspaikkaa. Sinne ei pääse kutosen keskiarvolla, kuten ehkä joskus pääsi!
Nuorten pitäminen koulussa voi olla tehokas keino ehkäistä rikoksia. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan rikollisuus kasaantuu heikosti koulutetuille, jotka ovat hätkähdyttävästi muita useammin sekä vakavan väkivallan tekijöitä että uhreja.
Tutkimuksen mukaan pelkän peruskoulun varassa oleville kertyy 25 kertaa enemmän väkivaltarikoksia kuin lukion käyneille. Omaisuusrikoksissa ero on vielä selvempi: peruskoulupohjalta rikosten määrä on yli 200-kertainen.
Ja sinulle, joka sanoit, että ulkomaille voi hakea opiskelemaan huonolla torkalla.
a) Harvalla on siihen varaa
b) Ulkomailla hankittu tutkinto on huonommassa arvossa meillä Suomessa. Toki eri, jos haluaa sitten muuttaa ulkomaille.
a)
Ks. esim. Open University, ei vaadi paikalla oloa. Maksaa jonkun verran toki.
b)
Ks. EU-direktiivi korkeakoulututkintojen vastavuoroisesta tunnustamisesta. Eli se, mistä tutkinto on hankittu, ei saa vaikuttaa esim. valtion virkoihin haettaessa. Muihin töihin saattaa vaikuttaa, mutta en usko, että Harvardin käyneen kintuille kustaan haastattelussa.
Pointtina oli kuitenkin se, että ulkomainenkin korkeakoulututkinto on taatusti parempi kuin ei korkeakoulututkintoa lainkaan, ja pätevöittää hakemaan paikkoja, joissa sitä vaaditaan.
että ei sun tarvi käydä koulua, koska sossu elättää, koska se on hänetkin elättänyt. Teini ei sitten käynyt koulua. Joutui laitokseen, mutta asenne oli jo valmiiksi huono. Ei päässyt jatko-opintopaikkoihin ja tällä hetkellä on työtön ja on luisumassa jo rikoksen poluille. Monilla tässä ketjussa aika huolestuttava asenne.
Parhaiten ehkäiset nuoren syrjäytymistä, kun hän käy koulunsa kunnolla, eli kannustakaa siihen.
Ystävä on opiskellut huippuarvosanoin Edinburghin yliopistosta maisteriksi ja töitä ei ole 10 v. aikana saanut(koulutusta vastaavaa) Sanottu, että pitäisi olla Suomesta hankittu koulutus. Ystäväni siivoaa. Lisäksi ulkomaillekin(yliopistot) on jonkunmoiset rajat ja pätevyys, ei sinne pääse, jos on käyty peruskoulu kutosen keskarilla.
paljon suurempia ongelmia (vanhempien syrjäytymistä, päihdeongelmia, mt-ongelmia jne.). Koulupudokkailla/ syrjäytyvillä nuorilla ei todellakaan yleensä ole vanhempia, jotka kykenisivät kannustamaan koulunkäynnissä - heidän omat asiansa ovat niin pahalla tolalla. Toki me muut aikuiset, opettajat jne. olemme tärkeässä roolissa, mutta lapsiperheiden pahoivoinnin estämiseen pitäisi todellakin panostaa. Mikä onkin ihan toinen aihe sinänsä.
Ja ihan oikeasti, jos haluamme, että nuorisomme asema maassa paranee, muistakaamme kannustaa koulunkäynnissä. Se syrjäytyminen alkaa siitä, kun ei saa II-asteen koulutuspaikkaa. Sinne ei pääse kutosen keskiarvolla, kuten ehkä joskus pääsi!
Nuorten pitäminen koulussa voi olla tehokas keino ehkäistä rikoksia. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan rikollisuus kasaantuu heikosti koulutetuille, jotka ovat hätkähdyttävästi muita useammin sekä vakavan väkivallan tekijöitä että uhreja.
Tutkimuksen mukaan pelkän peruskoulun varassa oleville kertyy 25 kertaa enemmän väkivaltarikoksia kuin lukion käyneille. Omaisuusrikoksissa ero on vielä selvempi: peruskoulupohjalta rikosten määrä on yli 200-kertainen.
Ystävä on opiskellut huippuarvosanoin Edinburghin yliopistosta maisteriksi ja töitä ei ole 10 v. aikana saanut(koulutusta vastaavaa) .
On Suomessakin sellaisia aloja kuin geologia, johon et löydä minkään maan korkeakoulututkinnolla työpaikkaa, koska niitä koko maassa on vain muutama.
Maisterin tutkinto löytyy. Viime vuoden vuositulot 17 0000. Asumistukea saan. Pidän itseäni pienituloisena.
oletko koskaan katunut, ettei tullut valitta rahakkaampaa alaa?
TULOT VANHASSA RAHASSA MILJOONA MARKKAA JA JOKU UUNO KYSYY ETTÄ KADUTTAAKO KUN ON NOIN PASKA PALKKA?? JA ET VARMASTI SAA ASUMIS TUKEA NOILLA TULOILLA VAI MONAKOSSAKO ASUT? MULLA ON TIETYSTI PAREMMAT KUN OLEN AMMATI KOULUSTA VALMISTUNUT MUTTA TEEN PIMEÄNÄ ETTEI TARVITSE MAKSAA SOLIDAARI VEROA.
huonoista kotioloista, ei vanhempia kiinnosta lapsensa koulunkäynti. Usein vanhemmat alkkiksia ja/ tai muuten itsekin syrjäytyneitä.
Ystävä on opiskellut huippuarvosanoin Edinburghin yliopistosta maisteriksi ja töitä ei ole 10 v. aikana saanut(koulutusta vastaavaa) Sanottu, että pitäisi olla Suomesta hankittu koulutus. Ystäväni siivoaa. Lisäksi ulkomaillekin(yliopistot) on jonkunmoiset rajat ja pätevyys, ei sinne pääse, jos on käyty peruskoulu kutosen keskarilla.
Tiedän että tulotasoni tulee aina olemaan HUONO verraten vanhempieni, jotka kumpikin esimiesasemassa työssä ovat.
Itse sens ijaan valmistun vain merkonomiksi. Ja haluan kauppaan töihin. Varmaan tulevaisuudessa on tulot sitten jotain pari tonnia/alle, vielä nuo vanhemmat opintojen ajan mua tukee.
peruskoulun KA oli 8,25.
ja se osoitti selkeästi, että vain peruskoulun(huonosti senkin käyneet) joutuvat selvästi useammin rikoksen uhriksi tai tekijäksi. Riski oli monikymmenkertainen vrt. lukion käyneet. Pelkkä peruskoulun käyminen(huonosti) nostaa myös riskiä mielenterveysongelmiin(THL:n useat tutkimukset)
Suomessa on siitä hyvin asiat, että jos haluaa muuttaa tilanteen niin voi käydä peruskoulun uudelleen vaikka 40 vuotiaana. Mielestäni tämä on vain yksi selitys syrjäytymiselle.
Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo on 5,6.
Maisterin paperit kuitenkin taskussa.
Onneksi on rikas mies, muuten elelisin köyhän humanistin elämää. Kaikki varallisuuteni on kerääntynyt avioliiton myötä.
Vanhempani yrittivät kaikkensa, perinteinen koulumeininki ei vain kiinnostanut.
Peruskoulun päättötodistuksen keskiarvo on 5,6.
Maisterin paperit kuitenkin taskussa.Onneksi on rikas mies, muuten elelisin köyhän humanistin elämää. Kaikki varallisuuteni on kerääntynyt avioliiton myötä.
Ota huomioon se, että täällä on todella eri ikäisiä ihmisiä, veikaan että ikähaitari on kutakuinkin 18-60 (todella karkea veikkaus). Itse en usko että monikaan on valehdellut, mutta monen kohtalot vain ovat olleet vaikeat peruskoulun jälkeen.
Itse en saanut tarpeeksi tukea ja perseelle potkimista että olisin jatkokoulut käynyt loppuun, nyt olen siis kouluttamaton ja siksi köyhä.
Ja tuo legendaarinen "Nostaa riskiä". No riski päätyä rikoksiin tai syrjäytymiseen on käytännössä kaikilla. Tuo on samaa sarjaa kuin "tatuoidut käyttäytyvät riskialttiimmin"-tutkimuksessa jossa tutkittiin jotain 300 ranskalaista känniääliöitä ja sen jälkeen esitettiin tulokset absoluuttisina totuuksina.