Köyhä, mikä oli peruskoulun päättötodistuksesi keskiarvo?
ja saa itse määritellä tunteeko itsensä köyhäksi vai ei.
Kommentit (80)
Sillä useiden tutkimusten mukaan huonosti mennyt peruskoulu nostaa MERKITTÄVÄSTI riskiä köyhyyteen, rikollisuuteen ja syrjäytyneisyyteen.
Sillä useiden tutkimusten mukaan huonosti mennyt peruskoulu nostaa MERKITTÄVÄSTI riskiä köyhyyteen, rikollisuuteen ja syrjäytyneisyyteen.
Tutkimukset ovat tutkimuksia ja jos niistä haluat puhua niin uusimpien tutkimusten mukaan alkaa näyttää sille, että luokkajaolla tai koulumenestyksellä ei ole merkitystä.
Itse tunnen monta 6.0 oppilasta jotka menestyvät hyvin ja taas päin vastoin 9.0 oppilaita jotka ovat ajautuneet päihteiden ja rikoksen tielle.
Tosin on myös toisinkin. Ei ole vain yhtä asiaa mikä tekee ihmisestä tietynlaista vaan se on suuri kokonaisuus ja yleensä ei tutkimuksissa kyetä huomioimaan ihan kaikkea sillä tutkimus ei tulisi valmiiksi ollenkaan.
Siksi onkin hyvä, että vastatutkimuksia tulee jolloin voidaan laajemmin alkaa tarkastella totuutta.
Ja ei tarvitse fakiiri olla, kun tietää jo maalaisjärjellä, että hyvällä koulutuksella saa hyvän ammatin, ja sitä kautta rahaa.
En tunne yhtäkään lääkäriä, tutkijaa, yrityspomoa, jolla olisi ollut huono torkka peruskoulussa.
http://www.satakunnankansa.fi/Kotimaa/1194737209124/artikkeli/peruskoul…
että huono pk-menetys ennakoi huonoa tulevaisuutta. Jos on huono ks pk:sta, niin et pääse mihinkään amikseen ja syrjäydyt ja sitä käyttä tie köyhyyteen ja rikollisuuteen on "auki".
Huono koulumenestys, lyhyt koulutusura, koulutuksen ulkopuolelle jääminen ja koulutuksellinen syrjäytyminen ovat yhteydessä psyykkiseen oireiluun ja ongelmiin.
Nuorten aikuisten työttömyys ja alhainen koulutustaso on yhteydessä päihdeongelmiin ja ahdistuneisuushäiriöihin.
Kommentit poimittu aiheesta "Mielenterveys, THL"
En kuitenkaan usko ikuisesti olevani köyhä. Valo kajastaa tunnelin päässä.
ei sentään ole niin huono tulevaisuus, kuin pelkän peruskoulun käyneillä...
Nuorten pitäminen koulussa voi olla tehokas keino ehkäistä rikoksia. Oikeuspoliittisen tutkimuslaitoksen mukaan rikollisuus kasaantuu heikosti koulutetuille, jotka ovat hätkähdyttävästi muita useammin sekä vakavan väkivallan tekijöitä että uhreja.
Tutkimuksen mukaan pelkän peruskoulun varassa oleville kertyy 25 kertaa enemmän väkivaltarikoksia kuin lukion käyneille. Omaisuusrikoksissa ero on vielä selvempi: peruskoulupohjalta rikosten määrä on yli 200-kertainen.
Koulutuksen puute kumpuaa usein siitä, että asiat menevät pieleen jo ennen kuin koulutusvalintoja tehdään. Lapsuudenkodin valtava merkitys korostuu monissa tutkimuksissa. Toisaalta on viitteitä siitä, että kierre voidaan katkaista.
Maalaisjärjellä myöskin, kummalla on suurempi mahdollisuus tulla rikkaaksi, ihmisen, jolla on ka 9,0 vai ihmisen jolla on ka 6,0? :D Eiköhän jokainen sen tiedä. Hassua muuten, että ketjuun eivät ole vastanneet ne, joilla oli paska ka peruskoulussa. Kun heitä kuitenkin köyhien ryhmissä on ihan tilastollisestikin runsain mitoin enemmän, kuin niitä, joilla oli peruskoulussa hyvä ka.
Mulla oli 6,8, ja tienaan tällä hetkellä 48 000/ v. Että ei se pärjääminen ole aina kiinni koulumenestyksestä, niinkuin näkee täällä näistä köyhistä hikareista.
Mä tienaan paljon enemmän, ja pidän itseäni köyhänä.
Keskiarvo 9,3
ja köyhyyskin on suhteellista. Meillä on oma asunto ja vanha autonkottero, mutta aika pienet tulot. Itse nettoan ehkä 1500 kuussa.
Olen melko laiska ja mukavuudenhaluinen, enkä koskaan ole jaksanut istua toimistossa kahdeksasta neljään kouluaikojen jälkeen kun pakko ei ole. Syytän peruskoulua kaikesta.
Tutkittua tietoa:
Syrjäytymisriskin syitä etsimässä
Nuorten syrjäytymisen taustalla on usein huono koulumenestys ja tästä johtuva koulutuksen ulkopuolelle jääminen. Sitran julkaisemassa ja rahoittamassa tutkimuksessa tarkastellaan nuorten syrjäytymiseen liittyviä riskitekijöitä.
ja lukiosta 9,6... mutta en ymmärrä, että mitä ihmeen tekemistä noilla numeroilla on mun köyhyyden kanssa? Meillä on viisihenkinen perhe, jossa ainoastaan toinen vanhemmista käy töissä. Yksi kallis harrastus. Kyllä se vaan on niin, että muuhun ylimääräiseen ei sitten olekaan varaa. Lapsille ostetaan pakolliset, itselle ei mitään ylimääräistä. Eikä tosiaan mitään reissuja etelään tai edes kotimaan matkailua nykyisillä bensan hinnoilla. Onnellinen olen silti, eli se ei ole rahasta riippuvainen asia kuitenkaan.
ja lukiosta 9,6... mutta en ymmärrä, että mitä ihmeen tekemistä noilla numeroilla on mun köyhyyden kanssa? Meillä on viisihenkinen perhe, jossa ainoastaan toinen vanhemmista käy töissä. Yksi kallis harrastus. Kyllä se vaan on niin, että muuhun ylimääräiseen ei sitten olekaan varaa. Lapsille ostetaan pakolliset, itselle ei mitään ylimääräistä. Eikä tosiaan mitään reissuja etelään tai edes kotimaan matkailua nykyisillä bensan hinnoilla. Onnellinen olen silti, eli se ei ole rahasta riippuvainen asia kuitenkaan.
saa hankittua huippuammatin, missä tienata, toisin kuin sitä mahdollisuutta ei ole paskalla torkalla...Kaikki tuntemani rikkaat ovat menestyneet koulussa, se nyt on aika selviö. Tunnen pari yritysjohtajaa, pari lääkäriä ja pari amk-opettajaa ja pari inssiä. Noihin ammateihin ei pääse, jos pk:sta on ollut kutosen ka. Mulla oli ka 7,9 ja olen perusduunari.
on todella suuri, jos ka on alle 7, ei siitä oikein aukea jatko-opintopaikat ja syrjätyminen alkaa. Siksi siihen peruskouluun kannattaa panostaa!
saamassani ammatissa toimin, yksityisyrittäjänä. Ja elämme ns. "kädestä suuhun".
tsempata lasta koulussa, jottei hän syrjäydy huonon torkan vuoksi! Tänä päivänä ei huonolla torkalla pääse jatko-opintoihin! Jää tyhjän päälle!
Olen akateeminen köyhä, oikein kurjalistoköyhis.
Liikaa lapsia, liikaa velkaa. Rahat ei riitä mihkään. Köyhyys on niin suhteellista. Mulle ja mun miehelle kummallekin n. 2500 käteen kuukaudessa, mutta ne melkein kaikki menee velkoihin ja laskuihin jo palkkapäivänä. Hyvä jos ruokaa saa. Vaatteetkin on jo ylellisyyttä. Koti on vanha romu täynnä kirpparikuonekaluja yms yms... ei vaan olla osattu pitää rahoja hyppysissä...
Kävin lukion ja YO-todistus M ja E -arvosanoilla varustettu. Suoritin varusmiespalveluksen ja siellä oivalsin, mitä haluan tehdä. Nyt olen ammattikoulussa, ja opiskelija on aina opiskelija.
Alalla on onneksi töitä ja palkalla elää. Tilanteeni on siis vain väliaikainen.
Päätin tehdä lapset lukion jälkeen ja siten vasta kouluttautua ammattiin joten nähtäväksi jää että jäämmekö koyhiksi vai emme:)