Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paluumuutto Suomeen OIKEASTI niin kauhea kokemus, kun täällä on usein annettu ymmärtää?

Vierailija
27.04.2012 |

Olen asunut eräässä englanninkielisessä maassa nyt 14 vuotta ja mieheni on EHKÄ saamassa siirtoa Suomeen. Mies on siis ulkomaalainen, eikä puhu suomea, vähän ymmärtää kuitenkin. Käymme kaksi kertaa vuodessa Suomessa lomailemassa.

Itse olen tällä hetkellä opiskelija, palasin kotiäitivuosien jälkeen takaisin yliopistoon jatkokouluttautumaan.

Joskus, kun olen lukenut paluumuuttajien juttuja täällä, on Suomesta tullut esille hyvin negatiivisia asioita: paluumuuttajien koulutus- ja työkokemusta ei arvosteta lainkaan ja suomea osaamattoman länsimaalaisenkin on vaikea sopeutua Suomeen. Miten on? Kertokaa taas kokemuksianne, omia tai tuttujenne...

Kommentit (205)

Vierailija
21/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ilmastosta ahdistuminen ei nyt vaan ole mikään oikea sairaus. Naisten piipitystä. Asenneasia.

Sano sinä puolestasi, miksi et jää sinne Italiaan? Jos siellä on niin ihanaa, miksi istut koneella valittamassa?

Saa toki sanoa, että viihtyy paremmin Italiassa. Se on ihan eri asia kuin se, että haukutaan suomalaiset, säät, tavat, pukeutuminen, kulttuuri alimpaan kattilaan....

Ja osa näistä ex-pat-rouvista on kyllä just sitä porukkaa, että "ihanaa olla kotirouvana, mun mies tienaa niin sikana, mä vaan shoppailen". Kyllä siinä pieni leuhkuus hohkaa.

Vierailija
22/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...ilmastosta ahdistuminen ei nyt vaan ole mikään oikea sairaus. Naisten piipitystä. Asenneasia.

Sano sinä puolestasi, miksi et jää sinne Italiaan? Jos siellä on niin ihanaa, miksi istut koneella valittamassa?

Saa toki sanoa, että viihtyy paremmin Italiassa. Se on ihan eri asia kuin se, että haukutaan suomalaiset, säät, tavat, pukeutuminen, kulttuuri alimpaan kattilaan....

Ja osa näistä ex-pat-rouvista on kyllä just sitä porukkaa, että "ihanaa olla kotirouvana, mun mies tienaa niin sikana, mä vaan shoppailen". Kyllä siinä pieni leuhkuus hohkaa.

Ja ihan omalla työlläni elätän itseni. Ja tienaan ihan keskivertopalkkaa. En istu koneella valittamassa, ihmettelin vain tuota sinun asennettasi; miksi ihminen ei saisi muuttaa mukavamman ilmaston perässä toiseen maahan? Kautta aikain on niin tehty. Eikä se varmaankaan ole sinulta mitään pois.

Mutta tämä on niin perusluterilaista ja hyvin suomalaista; jos joku osaa nauttia elämästään, se on itseltä pois.

Ja edelleen, noita expat-rouvia, jotka vaan shoppailee, on ulkosuomalaisista ihan pieni osa. Ihan sama kuin minä sanoisin, etten viitsi katsella Suomessa asuvia suomalaisia kun ne on kaikki sellaisia persujuntteja. Osa on, mutta ei läheskään kaikki.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassua nimittäin kun ulkomaalaisia muuttaa Suomeen, heistä moni asia on täällä hyvin. Mutta kun suomalainen nainen pääsee miehen siivellä vähäksi aikaa jenkkeihin tai muualle, on täällä kaikki niin "hyi niin epämiellyttävää kun minä olen sentään asunut ulkomailla"

Pellejä, eivätkä mitään muuta.

että myös nainen ja naisen työ voi olla se syy, miksi ulkomaille lähdetään. Nainenkin voi olla perheen bread winner, Suomessakin, eikö?

t: jo toistamiseen ulkomailla minun työni perässä

Vierailija
24/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on yksi suuri syy lähteä Suomesta. Suomalaiset eivät halua että mikään muuttuu, siis ne jotka eivät ole tyytyväisiä poliittiseen järjestelmään lähtevät pois.Jäljelle on jääneet sosialismin kannattajat joita ovat myös nykyään kokoomuslaiset ainakin osittain.

Onhan selvää että henkilölle jolle riittää perustoimeentulo ryyditettynä KELA:n ja sossun tuilla ei voisi parempaa paikkaa löytää maailmassa.Suomalainen menee julkiselle sektorille töihin niin ei paljoa stressi paina. Siksi Suomen väestö onkin muuttunut vuosikymmenten aikana kun monet ovat lähteneet pois jotka haluavat luoda itse oman tulevaisuutensa. Jäljelle jääneet ovat samaa puuta ja heille riittää holhousyhteiskunta.

Mielestäni hyvä niin. Olen onnellinen täällä, en tule Suomeen eivätkä lapseni edes puhu suomea.

Vierailija
25/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ette ilmeisesti siis koe olevanne suomalaisia? No, se ei ole minulta pois. Jännää vaan, että suomalaisia ootte olleet nauttiessanne veronmaksajien kustantamista kouluista, neuvoloista, terveydenhuollosta, kunnollisesta ihfrastruktuurista....

vaikken Suomesta saakaan muuta kuin palkan.. Palkallani taas maksan terveydenhuoltokustannukset yms. kulut asuinmaassani (toki työpaikan sairausvakuutuksesta saan jotain takaisin).

Muistakaa, että tällaisiakin on joukossa, jota niin kovasti rintamakarkureiksi haukutte.

Vierailija
26/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi varmaan sunkin kokeilla

Jos se nyt vain meneekin niin ja se paha on siellä paluumuuttajan päässä.

Suomalaiset ovat yksinkertaisesti aina oikeassa.

Ja kukaan ei ole niin oikeassa kuin suomalainen expat, joka tietää enemmän kuin koko ikänsä suomessa asunut, koska hän (expat) sentään on ollut Ulkomailla. Ja kyllähän hänkin oli ennen tyytyväinen Suomessa asumiseen, mutta sitten hän meni Ulkomaille ja taivas räjähti..

Mistä päättelit, etten ole kokeillut?

Vierailija
27/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

oli hemmetinmoinen helpotus. Oli IHANA palata Suomeen, miellyttävään ja puhtaaseen ilmaan, järkevään yhteiskuntaan, jossa palvelut pelasivat. Vähältä piti, että en pussannut maankamaraa Helsinki-Vantaalla.

Joten aika lailla se riippuu siitä, mistä palataan. Minä asuin lasten kanssa viisi vuotta Pekingissä, ja vaikka en kadu sinne menoa, niin oli todella mukava palata jo Suomeenkin.

Mun tuttavaperheellä samanlainen kokemus. Paitsi että palasivat Britanniasta. Mutta sitähän ei saa täällä sanoa, koska suomalaisen expat-vaimon ylemmyydentunto saa kolauksen.

Vierailija
28/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei välttämättä sovi toiselle. Yksi viihtyy Suomessa, toinen jossain muualla. Minusta tuntuu lisäksi, että nämä muualla paremmin viihtyvät yrittävät kuitenkin muuttaa Suomea parempaan suuntaan kertomalla täällä vauvapalstalla miten se olisi mahdollista ja mitkä Suomen heikot kohdat ovat.

Vierailija
29/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

riippuu varmaan siitä millaisista oloista Suomeen palaa ja miksi?

Koen olevani etuoikeutettu koska voin vapaasti valita asuinmaani. Nyt se valinta on Suomi, monen ulkomailla vietetyn vuoden jälkeen. Ah tätä elämän helpoutta!

Kun marraskuun pimeys alkaa ahdistaa, voi aina pakata kimpsut ja kampsut ja suunnistaa lomalle aurinkoon. Vähään aikaan en halua Suomesta pois muuttaa, juuri nyt on hyvä näin.

Vierailija
30/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen kokemus jostain maasta voi olla tietysti ihan mitä tahansa, mutta KOKONAISUUDEN kannalta Pohjoismaat ovat ns. maailman parhaita maita. Tämä ei ole oma mielipiteeni, vaan näin osoittavat kaikki erilaiset kv-tutkimukset, joissa vertaillaan maita. Pohjoismaat keikkuvat aina top 10:ssä. Elintaso, tasa-arvo, koulutus... you name it. Jos siis katsoo muuallekin kuin omaan napaan, niin Pohjoismaiden toimivuutta kokonaisuuden kannalta on vaikea kiistää.

Vierailija
31/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

ihmisen kokemus jostain maasta voi olla tietysti ihan mitä tahansa, mutta KOKONAISUUDEN kannalta Pohjoismaat ovat ns. maailman parhaita maita. Tämä ei ole oma mielipiteeni, vaan näin osoittavat kaikki erilaiset kv-tutkimukset, joissa vertaillaan maita. Pohjoismaat keikkuvat aina top 10:ssä. Elintaso, tasa-arvo, koulutus... you name it. Jos siis katsoo muuallekin kuin omaan napaan, niin Pohjoismaiden toimivuutta kokonaisuuden kannalta on vaikea kiistää.

Kun me esimerkiksi koko perhe pänttäsimme matematiikkaa, jotta meidän teinimme saisivat kiinni ikätoverinsa osaamisessa (jossa oli peruskoulun 8 lk verrattuna noin 1,5 vuoden aukko suomalaisen tappioksi) niin eipä tullut mieleen, että suomalainen koulu olisi absoluuttisesti paras mahdollinen.

Vierailija
32/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Espanjaan.

Suomessa lapsista ei välitetä ja sekin on tosi, että suomalaiset on kalvakkanaamoja ja rumia. Espanjassa aurinko paistaa ja ihmiset ei pingota ja ovat ystävällisiä. Elämä on halvempaa ja lapsia rakastetaan ja koulutus ja terveydenhoito on hyvää.

Minä en näe mitään syytä jäädä Suomeen. Miehelleni on tarjottu uutta komennusta Espanjaan ja innoissamme lähdemme koko perhe matkaan.

Vierailija
33/205 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi juttu askarruttaa... monikohan näistä eniten kiivastuneista on juuri näitä vastentahtoisesti maitojunalla palanneita, ja nyt eivät kestä yhtään muiden esittämiä huonoja puolia, koska itse ovat niin pettyneitä kun eivät onnistuneetkaan suunnitelmissaan?

Mutta voin omasta puolesta todeta, että Suomeen paluu on ollut myönteinen kokemus. Elämä on todella helppoa. Ja olen etuoikeutettu voidessani täysin vapaasti valita asuinpaikkani ja tekemiseni.

Eikä se minulta ole pois, jos joku ei Suomesta tykkää tai hänellä on asiat paremmin muualla. Hyvä että asiat ovat järjestyneet ja oma paikka maailmassa löytynyt. Meitä on joka lähtöön. Yleensä, siis yleensä, on kuitenkin niin että ne kiivaimmin Suomea haukkuavat ja uutta kotipaikkaansa hehkuttavat ovat olleet maailmalla kovin vähän aikaa. ;)

Vierailija
34/205 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä asioita sisällytät siihen? Ihan mielenkiinnosta kyselen, oletko siis Nalle Wahlroosin linjoilla, vai mitkä ovat ne piirteet mitkä sinua erityisesti ärsyttävät?

Työttömyystuet? Ilmainen koulutus? Korkea verotus?

Kaikille taataan saman verran... yhtä paljon ei voida taata, mutta yhtä vähän kylläkin!

Suomessa jos haluat oikeasti yrittää ja menestyä, niin onnee vaan. Valtio tulee ja vie verojen kautta yrittäjältä enemmänkuin puolet (ihan oman kokemuksen kautta, eikä harhaluuloja).

Kuka teistä käy töissä vain maksaakseen työnantajalleen?

Vierailija
35/205 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

eivät kaikki ulkomailla asuvat suomalaiset naiset ole kotirouvia, ainakin omista tutuistani ylivoimaisesti suurin osa on ihan työssäkäyviä, normaalia arkea eläviä.

Vierailija
36/205 |
10.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistuttaisin myös, että meissä nuoremassa polvessa on jo paljon niitäkin, joiden miehet tulevat meidän työmme perässä kotimiehiksi tai työnhakijoiksi vieraaseen maahan.

Olen opiskellut ja asunut koko aikuisikäni ulkomailla ja yritin Suomessakin hetken olla, mutta hyvät hyvät työt olivat muualla, joten lähdin uudelleen pois. Mies tuli mukana ja on nyt kotona. Minä elätän perheen.

Vierailija
37/205 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos joku ei täällä Jumalan hylkäämässä pohjolassa viihdy....

Ja ihan omalla työlläni elätän itseni. Ja tienaan ihan keskivertopalkkaa. En istu koneella valittamassa, ihmettelin vain tuota sinun asennettasi; miksi ihminen ei saisi muuttaa mukavamman ilmaston perässä toiseen maahan? Kautta aikain on niin tehty. Eikä se varmaankaan ole sinulta mitään pois.

Mutta tämä on niin perusluterilaista ja hyvin suomalaista; jos joku osaa nauttia elämästään, se on itseltä pois.

Ja edelleen, noita expat-rouvia, jotka vaan shoppailee, on ulkosuomalaisista ihan pieni osa. Ihan sama kuin minä sanoisin, etten viitsi katsella Suomessa asuvia suomalaisia kun ne on kaikki sellaisia persujuntteja. Osa on, mutta ei läheskään kaikki.

Vierailija
38/205 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaahas, eli kukaan ei osaa vastata siihen MIKSI se on itseltä pois, jos joku ei täällä Jumalan hylkäämässä pohjolassa viihdy....

On vain aina eroja, miten itseään ilmaisee. Expatinäkin sitä elää erilaisia kausia. Tunnetustihan vähän aikaa ulkomailla (tai missä tahansa uudessa paikassa) asuneet elävät vielä täysin kuherruskuukautta, sitten tulee pudotus ja sen jälkeen alkaa, jos alkaa, lopulta oikea sopeutuminen ja integraatio. Kun on elämänsä saanut urilleen (missä tahansa päin maailmaa) ja on tyytyväinen, ei pahemmin tarvitse muiden ratkaisuja arvostella. ;)

Mutta summa summarum myös toisin päin, Suomessa ja Pohjoismaissa on monet asiat yhteiskunnassa edelleen erinomaisen hyvin. Sitä vain ei moni Suomessa asuva valittajakaan sisäistä, kun ei ole käynyt vilkaisemassa ruohoa aidan toisella puolella.

Vierailija
39/205 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

aiheuttaa niin monelle paluumuuttajalle tuskaa ja ahdistusta?

Miksi naiden Suomen puolustajien pitaa vastailla vaikka heilla ei ole asiasta mitaan kokemusta eika mitaan kaytannon neuvoja annettavana?

Vierailija
40/205 |
09.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei näytä se ominauus muuttuvan, vaikka ulkomailla asuukin pidempään. Ei parempi ilmastokaan ihmeitä tee :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme kolme