Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko paluumuutto Suomeen OIKEASTI niin kauhea kokemus, kun täällä on usein annettu ymmärtää?

Vierailija
27.04.2012 |

Olen asunut eräässä englanninkielisessä maassa nyt 14 vuotta ja mieheni on EHKÄ saamassa siirtoa Suomeen. Mies on siis ulkomaalainen, eikä puhu suomea, vähän ymmärtää kuitenkin. Käymme kaksi kertaa vuodessa Suomessa lomailemassa.

Itse olen tällä hetkellä opiskelija, palasin kotiäitivuosien jälkeen takaisin yliopistoon jatkokouluttautumaan.

Joskus, kun olen lukenut paluumuuttajien juttuja täällä, on Suomesta tullut esille hyvin negatiivisia asioita: paluumuuttajien koulutus- ja työkokemusta ei arvosteta lainkaan ja suomea osaamattoman länsimaalaisenkin on vaikea sopeutua Suomeen. Miten on? Kertokaa taas kokemuksianne, omia tai tuttujenne...

Kommentit (205)

Vierailija
1/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tai sitten olette lähteneet Suomesta joskus 1970-luvulla. Epäilemättä tuolla asenteella on ehdottomasti parempi pysyäkin poissa Suomesta.

Toki on ihmisiä, jotka syntyvät ns. väärään maahan. Heitä on varmaan kaikkialla, itselläni oli jenkkiopettaja englannissa, joka oli muuttanut ensin britteihin, koska ei kestänyt jenkkilän korruptoitunutta hallintoa/puolustusvoimia/ihmisten aivopesua uskomaan Yhdysvaltojen ylivertaisuuteen. Hän oli siis liian "Michael Moore" asumaan jenkeissä. Asui Briteissä ja ihan sattumalta tapasi suomalaisen naisen ja muutti tänne.

Vastaavia suomalaisiakin varmasti on, jotka vaan viihtynyt paljon paremmin jossain muuualla. Se oikeus heille suotakoon, mutta aikuiset ihmiset kykenevät ymmärtämään, että mikään maa ei ole täysi helvetti ja joku toinen täysi taivas.

Siksi tuo Neuvostoliittoon vertaaminen "pikkaisen" huvittaa.

Vierailija
2/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos taas nauttii sosiaalisesta elämästä, Suomeen ei kannata tulla. Täällä suurin osa ihmisistä on negatiivisia ja paljon on suorastaan pahantahtoisia. Eritysesti miesten käytös on huonoa, suorastaan ala-arvoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

...no on se aika kermaperse, joka ei esim. pk-seudun talvea kestä. Toisaalta sitten on nämä käsivartelaiset, jotka vinkuu pakkasta. Ehkä se on ihan hyvä, että pysytte muilla leveysasteilla.

Se nyt vaan on aika käsittämätöntä, että kun käydään muutama vuosi ulkomailla, niin yhtäkkiä ollaankin niin maailmannaista ja "iik, mun herkkä psyyke ei kestä kaamosta, apua, kamala maa, kun on vuodenajat"....

Toivoisin vaan, että lopettaisitte valittamisen. Perustakaa ihan oma sähköpostirinki tai saitti, nimeksi esimerkiksi Me Maailmannaiset ja Meidän Navat. Niin että ette roiku täällä iän kaiken valittamassa.

Ette ilmeisesti siis koe olevanne suomalaisia? No, se ei ole minulta pois. Jännää vaan, että suomalaisia ootte olleet nauttiessanne veronmaksajien kustantamista kouluista, neuvoloista, terveydenhuollosta, kunnollisesta ihfrastruktuurista....

Nyt taitaa identiteetti olla vähän hukassa?

Joka maassa omat ongelmansa, mutta katoaako ne valittamalla?

Nimimerkillä asunut maalla, kaupungissa, Suomessa, ulkomailla.....

Vierailija
4/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin vaan, että lopettaisitte valittamisen. Perustakaa ihan oma sähköpostirinki tai saitti, nimeksi esimerkiksi Me Maailmannaiset ja Meidän Navat. Niin että ette roiku täällä iän kaiken valittamassa.

Täällä on silloin tällöin joku ketju paluumuuttajien kokemuksista ja sinä vaadit kirjoittajia siirtymään muualle, koska he "valittavat koko ajan"?!?

Käytkö myös joka anoppi-/miniä-/mies-/pph-/pk- jne keskustelussa vaatimassa kirjoittajia poistumaan palstalta?

Vierailija
5/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

lämpötila vaihtelee nopeasti nollan molemmin puolin, jolloin vuoroin on loskaa ja sitten se jäätyy ja on tosi liukasta. Lisäksi on kova viima. Käsivarressa voi olla kylmää, mutta ei välttämättä tuule, jolloin kovankin pakkasen kestää kyllä sopivalla vaatetuksella.

Ainakin minusta paljon miellyttävämpi on talvi, johon kuuluu tasaiseen pakkanen ja lunta. No viime talvina sitä lunta on kyllä riittänyt yli oman tarpeen. Siitä huolimatta on mukava kun ei tarvitse pelätä katkovansa luita.

Vanhassa kotimaassani sekä maa että sään vaihtelut olivat isoja: yössä saattoi tupsahtaa toista metriä lunta, lumimyrskyn kanssa tai ilman (lumimyrskyllä ei ollut mitään asiaa ulos, koska kerta kaikkiaan mitään ei näe) tai vettä sataa niin, että kaikki paikat tulvivat tai lämmintä olla +40, lisäksi ankaria ukkosia ja pyörremyrskykautta pitkäänkin niin että kaikenlaisesta kelistä on kyllä kokemusta.

Yhtä lailla olemme veromme maksaneet ja paikallista infraa ylläpitäneet mekin. Kokonaisveroaste ei ole paljonkaan Suomesta poikkeava, kun ottaa huomioon kaikki maksut, kunnan, osavaltion, liittovaltion verot, alvin ja kiinteistöveron.

Yöt on paljon miellyttävämpi nukkua, kun on pimeää, ja päivisin kivempi hoitaa hommiaan, kun on valoisaa. Se nyt vaan on niin.

Blaablaa on tyylipuhdas suomalaisen negatiivisuuden, ennakkoluuloisuuden ja herkkänahkaisuuden edustaja. Tiedä sitten mikä hänet on tuollaiseksi tehnyt.

Vierailija
6/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Case closed. En ymmärrä, jos ja kun tyhjästä valitetaan. Jos olisitte paluumuuttamassa Romaniaan tai Palestiinaan, voisin jopa sympatiseerata. Mutta kun Suomi nyt vaan sattuu olemaan ihan OK maa asua.

Te haukutte mun kotimaata. Puolustaudun. Ja koska kanssanne ei voi jutella asiallisesti, haukun takaisin.

Vierailija
7/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että nämä Suomea kohtaan esitetystä kritiikistä järkyttyvät eivät todellisuudessa itse olekaan niin tyytyväisiä oloonsa täällä, mutta eivät sitten uskalla muuallekaan lähteä.

Itse viihdyn Suomessa, mutta tiedostan kyllä useiden ulkomailla vietettyjen vuosien jälkeen, että moni asia on muualla paremmin - osa sitten taas huonommin. Tietysti tämän kuuleminen kouraisee syvältä, kun pienestä asti on aivopesty "lottovoitto syntyä Suomeen" -ajatteluun. Mutta miettikääpä asiaa siltä kannalta, että asiallinen kritiikki vain mahdollistaa Suomen kehittämisen entistä paremmaksi paikaksi.

Vierailija
8/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se nyt on ihan sama, missä maassa selaan av-palstaa!

Vierailija
9/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi ON pohjoisessa, ja talvet OVAT pidempiä, kulmempiä ja pimeämpiä kun suurimmassa osassa tiheämmin asutettuja alueita. Toki muuallakin on ankaria talvia, muttaylivoimaisesti suurin osa ihmisistä asuu paikoissa joissa ns. suomalaista taövea ei edes ole, tai se on huomattavasti lyhyempi.

Ei kai se että on sattunut syntymään Suomeen trakoita että kaikista täkäläisistä asioista pitäisi tykätä, etenkään niistä joihin ei voi vaikuttaa (esim. ilmasto)?

...no on se aika kermaperse, joka ei esim. pk-seudun talvea kestä. Toisaalta sitten on nämä käsivartelaiset, jotka vinkuu pakkasta. Ehkä se on ihan hyvä, että pysytte muilla leveysasteilla.

Se nyt vaan on aika käsittämätöntä, että kun käydään muutama vuosi ulkomailla, niin yhtäkkiä ollaankin niin maailmannaista ja "iik, mun herkkä psyyke ei kestä kaamosta, apua, kamala maa, kun on vuodenajat"....

Ette ilmeisesti siis koe olevanne suomalaisia? No, se ei ole minulta pois. Jännää vaan, että suomalaisia ootte olleet nauttiessanne veronmaksajien kustantamista kouluista, neuvoloista, terveydenhuollosta, kunnollisesta ihfrastruktuurista....

Vierailija
10/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistaa todistella isänmaanrakkauttaan päivittäisillä palvontamenoilla, ettei sinulle tulisi paha mieli?

Joka maassa on ongelmansa, mutta yksi nainen ei paljon suomalaiselle ilmastolle mitään mahda? Tai sille, että koko kansa on niin naama näkkärillä koko ajan, että ahdistaa? Sinä olet muuten tyyppiesimerkki ihmisestä, minkä takia me ulkosuomalaiset emme kotimaahan kaipaa.

Vierailija
11/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

voitte ihan vapaasti oleilla siellä Eldoradossanne. Toiveeni vaan olisi, että jos kerran päätätte tulla takaisin (tai ok, ukkonne päättää), niin ottakaa asia kuin naiset ja pankaa tulppa marinalle. Muuten saattaa teistä tulla sellainen kuva, että eipä ole maailmalla liikkuminen paljoa avartanut tai henkistä kasvua edesauttanut.

Jos ette halua takaisin Suomeen, ja mies haluaa, ja mies on se palkansaaja ja elämisen maksaja, niin voi voi. Voitte erota. Tai mikäli te olette se bread winner, sittenhän te määräätte, missä asutaan.

Onks nyt ihan hirveen vaikeeta?

Vierailija
12/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja muistaa todistella isänmaanrakkauttaan päivittäisillä palvontamenoilla, ettei sinulle tulisi paha mieli?

Joka maassa on ongelmansa, mutta yksi nainen ei paljon suomalaiselle ilmastolle mitään mahda? Tai sille, että koko kansa on niin naama näkkärillä koko ajan, että ahdistaa? Sinä olet muuten tyyppiesimerkki ihmisestä, minkä takia me ulkosuomalaiset emme kotimaahan kaipaa.

Minä ainakin valitin jo ihan pienestä pitäen Etelä-Suomen saatanallista talvea! : D En koskaan tottunut siihen pimeyteen, se on edelleenkin itselleni kynnyskysymys paluumuuttoon. Ei se, että sattuu syntymään jonnekin tarkoita sitä OLLENKAAN, että kyseisestä ilmastosta täytyisi pitää tai edes sietää sitä, hyvänen aika!

Noista palvontamenoista muuten, itse juhlin lasteni kanssa täällä ulkomaillakin esim. itsenäisyyspäivää ja jouluaattoa... ja kerron paikallisille lähinnä vain Suomen hyvistä puolista. perheen ja ystävien ja av:n kesken sitten valitan ihan kybällä, jos siltä tuntuu.

Tuo herkkänahkaisuus on kyllä ihan hassua. TOTTAKAI Suomessa on negatiivisiakin puolia, eihän se nyt mikään maanpäällinen paratiisi sentään ole! : D Joka maassa on plussia ja miinuksia. Itselleni esimerkiksi merkitsee yhteisöllisyys, puheliaisuus ja sosiaalisuus enemmän kuin nyt vaikkapa hyvä julkinen liikenne tai julkinen terveydenhuolto. Jollekin toiselle taas asia toisinpäin.

Peace & Love! : )

Vierailija
13/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin rumia ja köyhiä ihmisiä ja rumia taloja ja maisemia, että en ikinä Romaniasta muuttaisi Suomeen. Suomi on niin Neukkulandia ja korruptoitunut Romaniaan verrattuna.

Onneksi ei tarvitse enää ikinä muuttaa Suomeen.

aaveemamma Romaniasta

Case closed. En ymmärrä, jos ja kun tyhjästä valitetaan. Jos olisitte paluumuuttamassa Romaniaan tai Palestiinaan, voisin jopa sympatiseerata. Mutta kun Suomi nyt vaan sattuu olemaan ihan OK maa asua.

Te haukutte mun kotimaata. Puolustaudun. Ja koska kanssanne ei voi jutella asiallisesti, haukun takaisin.

Vierailija
14/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vouhkaajat, jotka on muutaman vuoden asuneet ulkomailla ja SUOMI ON PASKA PAIKKA.

Öööö, juu Suomi on maailman paskin paikka heti ja rouvilla on niin paha olo täällä.

Ihmettelen, että miksi ovat sitten muuttaneet tähän maailman paskimaan maahan takaisin. Ruotsi olisi vaikka tuossa vieressä ja Neuvostoliittokin. Ihan sillai vinkkinä, kun Suomi on niin sitä ja tätä.

Kukahan tässä yksoikoinne ja mustavalkoinen on. Normaali-ihmisen luulisi ymmärtävän, että joka maassa on hyvät ja huonot puolet. Jopa siellä Somaliassa.

Mutta suomalainen paluumuuttaja ahdistuu kun Suomi on kaikkein hirvein maa ja kaikkialla muualla on paljon parempaa.

että nämä Suomea kohtaan esitetystä kritiikistä järkyttyvät eivät todellisuudessa itse olekaan niin tyytyväisiä oloonsa täällä, mutta eivät sitten uskalla muuallekaan lähteä.

Itse viihdyn Suomessa, mutta tiedostan kyllä useiden ulkomailla vietettyjen vuosien jälkeen, että moni asia on muualla paremmin - osa sitten taas huonommin. Tietysti tämän kuuleminen kouraisee syvältä, kun pienestä asti on aivopesty "lottovoitto syntyä Suomeen" -ajatteluun. Mutta miettikääpä asiaa siltä kannalta, että asiallinen kritiikki vain mahdollistaa Suomen kehittämisen entistä paremmaksi paikaksi.

Vierailija
15/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
16/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

vouhkaajat, jotka on muutaman vuoden asuneet ulkomailla ja SUOMI ON PASKA PAIKKA.

Useimmat heistä eivät todellakaan ole asuneet jossain komennusluksuskuplassa muutamaa vuotta, vaan ovat ihan tavallisia perheenäitejä.

Itsekin muutin ulkomaille lukioikäisenä 80-luvun lopussa ja palasin Suomeen ulkomaalaisen miehen ja lasteni kanssa 18v jälkeen.

Kyllä Suomi oli muuttunut paljon tuona aikana, 80-luvulla esim. koulutus ja terveydenhuolto toimivat todellakin, mitä ei tämän päivän tilanteesta voi sanoa.

On aivan käsittämätöntä, mutta kieltämättä hyvin suomalaista, ettei minkäänlaista kritiikkiä saa esittää, ilman että syyllistyy suunnilleen suuren luokan maanpetokseen!

Joka maassa on jotain kritisoitavaa, myös Suomessa.

Vierailija
17/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai tällainen ärsytä. Mutta minua huvittaa nämä vouhkaajat, jotka on muutaman vuoden asuneet ulkomailla ja SUOMI ON PASKA PAIKKA.

Öööö, juu Suomi on maailman paskin paikka heti ja rouvilla on niin paha olo täällä.

Ihmettelen, että miksi ovat sitten muuttaneet tähän maailman paskimaan maahan takaisin. Ruotsi olisi vaikka tuossa vieressä ja Neuvostoliittokin. Ihan sillai vinkkinä, kun Suomi on niin sitä ja tätä.

Kukahan tässä yksoikoinne ja mustavalkoinen on. Normaali-ihmisen luulisi ymmärtävän, että joka maassa on hyvät ja huonot puolet. Jopa siellä Somaliassa.

Mutta suomalainen paluumuuttaja ahdistuu kun Suomi on kaikkein hirvein maa ja kaikkialla muualla on paljon parempaa.

Huhhei, jos tämä purkaus kumpuaa kirjoittajan huvittuneisuudesta, niin olisi mielenkiintoista nähdä kun sama mamma suuttuu.

Näin siinä käy, kun itse kasvattaa herneen siemenestä saakka ja tunkee sen, jälleen ihan itse, tukevasti sieraimiinsa :D

Vierailija
18/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

puolustautuminen, hyökkäys...ihan sama.

Fakta on edelleen se, että rouva ex-patin rouva on saanut Suomesta hyvät eväät lähteä ulkomaille pätemään. Ja nyt kun on tulossa takaisin (oi miksi?) niin onhan se nyt ihan kamalaa. Ja omassa valittamisessa ei nähdä mitään outoa, mikä on, hmm, aika outoa!

Mulla on paljon ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat todellakin eläneet erilaisissa kulttuureissa pitkiä aikoja, ja jännä, miten kusi ei ole noussut hattuun. Mielellään tulevat takaisin Suomeen. Vaikka ei olisi edes pakko.

Kaipaisin vain tällaista vähemmän pingottunutta asennetta teillekin, arvon ulkomaiset rouvat. Veikkaanpa, että sama rutina teillä on siellä nykyisessä maassanne: "Yäääh, mä en kestä näitä pimeitä kesäöitä, haluan Suomeen juhannukseksi! Yääääh, miks kouluruokailu maksaa, yäääääh, miks mua ei kukaan huoli töihin, vaikka oon ahkera suomalainen!"

;-) Ja vielä kerran: jääkää sinne, saatana. Ollaan kaikki onnellisempia.

Vierailija
19/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Fakta on edelleen se, että rouva ex-patin rouva on saanut Suomesta hyvät eväät lähteä ulkomaille pätemään. Ja nyt kun on tulossa takaisin (oi miksi?) niin onhan se nyt ihan kamalaa. Ja omassa valittamisessa ei nähdä mitään outoa, mikä on, hmm, aika outoa!

Mulla on paljon ystäviä ja sukulaisia, jotka ovat todellakin eläneet erilaisissa kulttuureissa pitkiä aikoja, ja jännä, miten kusi ei ole noussut hattuun. Mielellään tulevat takaisin Suomeen. Vaikka ei olisi edes pakko.

Kaipaisin vain tällaista vähemmän pingottunutta asennetta teillekin, arvon ulkomaiset rouvat. Veikkaanpa, että sama rutina teillä on siellä nykyisessä maassanne: "Yäääh, mä en kestä näitä pimeitä kesäöitä, haluan Suomeen juhannukseksi! Yääääh, miks kouluruokailu maksaa, yäääääh, miks mua ei kukaan huoli töihin, vaikka oon ahkera suomalainen!"

Miksi et voi uskoa, että joku voisi esimerkiksi ahdistua Lapin pitkästä ja kylmästä ja pimeästä talvesta? Miksi ei saa sanoa, että viihtyy paremmin vaikka Italiassa? Miksi se on leuhkuuden merkki? Kerro se.

Vierailija
20/205 |
08.06.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies jäi vielä muutamaksi kuukaudeksi lähtömaahan. Ja kyllä paluu oli valehtelematta isompi shokki kuin lähtö oli. Vanha asunto oli tallella, lapset palasivat vanhoihin kouluihinsa, minä palasin vanhaan työhön. Silti kylmyys, pimeys ja ihmisten tylyys meni luihin ja ytimiin. Kun menet aamulla töihin ja toivotat hyvät huomenet, suurin osa ei vastaa. Kukaan ei puhu missään mitään. Ovet paukahtelevat vasten nenää. Kaupassa ajetaan ostoskärryillä nilkoille... ja se pimeys ja kylmyys ja märkyys! vasta seuraavana kesänä alkoi helpottaa.

Se kun on olevinaa jotenkii "hienoo". Kyl kuule meist Etelä-Karjalaisistkii on ankeeta olla vaik Helsingis pitempää, ko ihmiset ei haasta ja on paskantärkeitä ja olevinnaa kiireisii. Linja-autos tai junas ei jutella. Eikä kaupa kassal tai puistos ulkoilles.

Se on kuule tääl Suomeskii iha oma valinta et mis ja millaste ihmiste keskel sitä tahtoo assuu. Jos miu pitäs Karjalast lähtee, ni sit se ois pohjone... iha ihmiste takia.

Lpr-Jno-Imatra-akselilta läksin pariksi vuodeksi muuhun maahan, ja paluu oli kyllä kamala. Kaupan kassallakaan ei ollut aikaa katsoa asiakkaaseen saati hymyillä. Omat rakkaat ystävät oli tietysti lähellä, mutta siinä se. Ikävä oli vaikkapa ulkona syömistä ja muuta väriä kaupungilla.

Suomessa olo jäi sitten vajaan vuoden mittaiseksi, ja lähdettiin taas ensimmäisen tilaisuuden tullen. Uusi maa on edellistä "vaikeampi", mutta ei kaduta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi kolme